Andere oplossing dan poot onder granieten bar kookeiland.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yvonne2020
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 07-05 18:59
Wij krijgen een granieten barretje aan ons kookeiland. Nagenoeg vergelijkbaar met dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eRz-j6evqpm3MZISo-t57yewJm0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hqoLT86uAGcuNWB8BvEIE15L.png?f=fotoalbum_large

Het blad is 2 cm dik en de leverancier durft het niet aan om dit zonder ondersteuning te doen. Hij is met name bang voor mensen die opstaan en dan op het blad leunen. Het is weleens gebeurt dat een blad dan afbrak. Met een poot onder de hoek(en) ondervang je dat risico. De overstek wordt ca. 45 cm aan de kopse kant en 30cm aan de lange zijde.
Ik vind een poot niet mooi, maar ook niet praktisch.
Iemand een beter idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anton2610
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-07 18:22
Staalkabel van het blad naar het plafond >:)

Of toch een dikker blad nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:04
Ondersteunen met steviger materiaal en dikkere rand aan dr zijkant zodat je het niet ziet... Zo hebben ze dat hier iig gedaan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 05-07 17:13

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Metalen frame eronder (zonder poten danwel)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11-07 13:56

Nutral

gamer/hardware freak

Het probleem met graniet is dat ook al ondersteun je het, als die ondersteuning niet stijf is, zal het nog steeds scheuren, omdat het graniet niet mee geeft.
Iets wat sowieso zou helpen is om geen scherpe kant te hebben bij het overstek. op het plaatje zie ik een 90 graden hoek, op de plek waar daar het graniet ondersteund word krijg je een flinke stress concentratie. Als je daar iets rond maakt wat ook het overstek kleiner maakt zou dat zeker helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d-Frag
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-07 04:34

d-Frag

74% completed

Zou je wel eens gelijk in kunnen hebben, die op de foto zit ook op een 5 a 6 cm..

Het is beter op onvolmaakte wijze invulling te geven aan je eigen bestemming, dan op volmaakte wijze het leven van iemand anders te leiden. - Bhagavad Gita -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yvonne2020
Anton2610 schreef op woensdag 18 november 2020 @ 18:22:
Staalkabel van het blad naar het plafond >:)

Of toch een dikker blad nemen.
:D

Nee, geen dik of opgedikt blad, dan liever poten O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11-07 13:56

Nutral

gamer/hardware freak

2cm is trouwens sowieso al erg dun, daar zou ik alleen een kleine overhang over een kastje voor nemen.
op een constructie met dan een afwerkrand kan ook, maar zelfs dan is die dikte wat krap.
Ik heb in mijn keuken 4cm dik graniet en dat zou ik aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Een 2 cm blad van natuursteen is alleen voor de sier/uiterlijk maar heeft nauwelijks een structurele draagkracht. Hier moet echt een hele goede ondersteuning onder zitten. Een stalen constructie is wel minimaal lijkt mij

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helgie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 02-07-2021

Helgie

Misantroop

Een verzinkte stalen strip van 10mm dik eronder.

Hypocrites must die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yvonne2020
Nutral schreef op woensdag 18 november 2020 @ 18:32:
2cm is trouwens sowieso al erg dun, daar zou ik alleen een kleine overhang over een kastje voor nemen.
op een constructie met dan een afwerkrand kan ook, maar zelfs dan is die dikte wat krap.
Ik heb in mijn keuken 4cm dik graniet en dat zou ik aanraden.
En wat bedoel je daar dan mee? Hoe ziet dat eruit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yvonne2020
Breezers schreef op woensdag 18 november 2020 @ 18:33:
Een 2 cm blad van natuursteen is alleen voor de sier/uiterlijk maar heeft nauwelijks een structurele draagkracht. Hier moet echt een hele goede ondersteuning onder zitten. Een stalen constructie is wel minimaal lijkt mij
Wat voor stalen constructie denk je dan aan? Zouden dat bijvoorbeeld kokers van 4x4 cm kunnen zijn, die je dan onder de overstek bevestigt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 04-07 13:22
Tegen een meerprijs kun je ook een 3-4cm dik granieten werkblad nemen. Zelf ooit bewust gedaan, staat net ff wat mooier dan een dun plaatje en kan meer hebben.

Of een instap 2cm dik granieten blad met er onder een plaat multiplex van 2cm dik en om het granieten blad haakse stroken graniet van 4cm hoog vast-gekit waardoor je de houten plaat niet ziet. Wordt ook wel gedaan.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Yvonne2020
Iedereen bedankt voor het meedenken.
Dit is het geworden :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7FLcvn7dKbwgx-NQ3ww-et_VDeY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZLqZsC8yzU1U7izgN7PymsJL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vPOP8XfYoQg7-2TAOtPrQxfcXPI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z0GPcQgIVd1mm3BahLWM6ghX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 00:14
@Yvonne2020

Mooi hoor!

Leuk dat je het resultaat laat zien. :)

Zijn de steunen eigen design, of is dit van de keukenfabrikant? Vind ze wel gaaf.

[ Voor 37% gewijzigd door FRANQ op 03-01-2021 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yvonne2020
Is eigen design in overleg met de keukenboer en een constructeur/lasser. Die laatste heeft het gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snelletomaat
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 21-06 14:12
Interessant. Kan iemand uitleggen hoe dit qua krachtwerking uitkomt? Het granieten blad kan niet buigen anders breekt het, dus het heeft een stijve ondersteuning nodig. Die snap ik.

Die zwarte metalen beugels vangen de verticale krachten op mocht iemand op het blad leunen en geven die schuin door aan het kastje. Maar dat keukenkastje (hout of spaanplaat) is toch niet helemaal stijf? De linkerbeugel vindt stijfheid door de achterplaat van het keukenkastje lijkt me.
De zwarte beugel in het midden van het blad die de meeste krachten moet opvangen steunt op het midden van het kastje. Die schuine kracht heeft een verticale en horizontale component en dat spaanplaat (denk ik) zal weinig weerstand geven tegen die horizontale kracht, dat spaanplaat buigt wel.

Ik zal wel ergens een denkfout maken. Wie kan dit uitleggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2022
Brrr... Die scherpe harde randen. :) Het staat misschien wel prachtig maar levensgevaarlijk is het ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• han80678
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 31-07-2023
Yvonne2020 schreef op zondag 3 januari 2021 @ 09:49:
Iedereen bedankt voor het meedenken.
Dit is het geworden :)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Erg mooie oplossing, elegant en praktisch tegelijk!
Heb je hier ook een ontwerp van met maten en hoeken? Ik zou graag ook zo iets willen laten maken. En waar heb je het laten maken?
Pagina: 1