Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• vanDaal
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13:28

vanDaal

-ismeereentje

Topicstarter
In ons huis hebben we de laatste paar jaar flink wat isolatieslagen behaald. Aangezien isoleren=ventileren, ben ik aan het kijken naar de volgende stap.

Situatie:
  • Vrijstaand huis uit 1919 in bosrijke omgeving
  • Plafondhoogte BG: 2.93, 1e: 2.86
  • Isolatie BG goed: vloer geïsoleerd, HR++ ramen overal, gevel geïsoleerd. Aantal ramen hebben een rooster bovenin. Spouw kan niet geïsoleerd worden. Dus daar kan ik niet zoveel meer doen.
  • Isolatie 1e: matig: ramen dubbel glas, geen gevel isolatie
  • Isolatie 2e: goed: triple & dubbel glas, dak en gevel geïsoleerd
  • 20 zonnepanelen
  • Luchtkwaliteit (vocht, CO2) meet ik met Neatmo Home Coach. CO2 is meestal wel goed, luchtvochtigheid vaak te hoog (60-70%), zowel op de BG als 1e verdieping
Het liefste zet ik de roosters dicht en zoek ik naar een oplossing die automatisch ventileert. Ik heb op dit moment, op de badkamer/WC na, geen ventilatiebuizen liggen. Maar... ik heb boven de eetkamer en boven de patio/serre (nog niet bereikbaar) wel een ruimte/vliering die ik hiervoor kan benutten, zie foto hieronder. Vanuit de vliering boven de eetkamer kan ik naar beneden de eetkamer in, die in open verbinding staat met de keuken en woonkamer (totaal 65m2, 190m3). Daarnaast kan ik vanuit die vliering ook naar de badkamer op de BG en de badkamer, overloop en baby-/werkkamer op de 1e verdieping. En natuurlijk een verbinding naar buiten. Daarmee zou je al flink wat ruimtes kunnen ventileren.

Ik ben vooral op zoek met wat voor ventilatiesysteem je in mijn situatie het beste zou kunnen inzetten.

Plattegrond
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/50617031173_84b579151a_c.jpg

Vliering boven eetkamer
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/50617709981_5ba41c35f2_c.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door vanDaal op 18-11-2020 21:13 ]

Alle reacties

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:54
Ik denk dat deze post van @GodDamage een goed voorbeeld is van een mogelijke oplossing: GodDamage in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6"

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:30

Wuursj

want worst is al bezet

Wat is je plafond hoogte? Oude huizen hebben vaak hoge plafonds.

Zelf heb ik een huis uit 1913 waarin ik WTW aan het plannen en aanleggen ben. Noord-zuid passen buizen tussen de balken. Oost-west niet. Maar door de hoge plafonds (3m BG, 2.7m op hogere verdiepingen) kan ik in de overlopen en badkamers verlaagde plafonds toepassen om te kruisen. De verblijfsruimten behouden dan volle hoogte.
Het is nog steeds een puzzel maar denk nu ook met vaste spiro buizen wel overal te kunnen komen met mar 1 koof. Aanvoer en afvoer.

Bij jou heb je dan al je vlieringen maar met de overlopen er bij, kom je op nog meer plekken.

[ Voor 9% gewijzigd door Wuursj op 18-11-2020 20:45 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• vanDaal
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13:28

vanDaal

-ismeereentje

Topicstarter
Thanks! Dat zou bij mij inderdaad ook kunnen. Dat lijkt mij een centrale balansventilatie met WTW, co2 gestuurd.
Wuursj schreef op woensdag 18 november 2020 @ 20:44:
Wat is je plafond hoogte? Oude huizen hebben vaak hoge plafonds.

Zelf heb ik een huis uit 1913 waarin ik WTW aan het plannen en aanleggen ben. Noord-zuid passen buizen tussen de balken. Oost-west niet. Maar door de hoge plafonds (3m BG, 2.7m op hogere verdiepingen) kan ik in de overlopen en badkamers verlaagde plafonds toepassen om te kruisen. De verblijfsruimten behouden dan volle hoogte.
Het is nog steeds een puzzel maar denk nu ook met vaste spiro buizen wel overal te kunnen komen met mar 1 koof. Aanvoer en afvoer.

Bij jou heb je dan al je vlieringen maar met de overlopen er bij, kom je op nog meer plekken.
Ik heb de plafond hoogtes in de openingspost gezet. Vergelijkbaar als bij jou dus. Ik vind het alleen zonde om de overlopen te voorzien van verlaagde plafonds. Naast dat het een flinke ingreep is, vind ik het zonde van het aanzicht om je plafonds te verlagen. Ik probeer het zoveel mogelijk met de bestaande ruimtes te doen. Op de 1e verdieping zou ik de overloop gemakkelijk kunnen bereiken. Aangezien wij onze deuren naar de kamers op die verdieping vrijwel altijd open hebben staan, zou het mijn voorkeur hebben om al die ruimtes vanuit de overloop te doen, als dat uberhaupt kan.

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17:18
Wat ik op sommige plekken in onze 110 jaar oude woning heb gedaan om een WTW aan te leggen is om plaatselijk van rond naar rechthoekig over te gaan zodat ik bovenlangs een draagbalk kon gaan.
Maar dat hangt natuurlijk helemaal van de constructie af of zo iets kan.
Op andere plekken zoals de hal beneden was er al een verlaagd plafond en boven de kelder zat als een vals plafond vanwege een bedstee van vroeger.