Acties:
  • 0 Henk 'm!

• serge375
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 18-11-2024
Momenteel probeer ik via een Philips 50PUS7304 satelliet-tv te installeren, er hangt immers nog een schotel van de vorige bewoner buiten met twee coax kabels bij de televisie. Dus Free-To-Air UK zenders zijn wel aardig om te ontvangen. Nu lukt het mij om via de televisie ASTRA 19.2E goed te vinden en te ontvangen (~1000 zenders) met 100% signaalkwaliteit en sterkte, maar ASTRA 23,5E en 28,2 vindt die alleen als ik dit expliciet aangeef en dan vindt die maar rond de 10 kanalen (waaronder Channel 4) waarvan de signaalkwaliteit rond de 0-10 gaat (met allemaal BER fouten).

Nu is mijn vraag, hoe pak ik dit het beste en vooral het makkelijkst aan om het te verbeteren? De schotel is immers ooit geïnstalleerd en uitgelijnd, kan dit met de tijd toch zijn verschoven?

Als het goed is heeft de schotel een triple LNB Quad met een zwarte houder om de middelste LNB en werkt dit met DiSEqC 1.0? (Dit is allemaal nieuw voor mij). De grootte van de schotel heb ik niet gemeten, maar ik neem aan dat deze groot genoeg is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4OdvUAYu9SrkKF7D-hKIiIIx618=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Sd1rA7oG2lJQJv5lTSp4pxfo.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7PMlYkm3jPG3VQrYnhffNZ901ow=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9Y0S37JSveaajjRnqUsLVGkt.jpg?f=fotoalbum_tile

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-05 14:56
Er kunnen verschillende dingen aan de hand zijn:

1) LNB is niet goed meer. De LNB schakelt tussen high vs low band en hor vs ver. Zijn de kanalen die je ontvangt toevallig allemaal uit hetzelfde spectrum, bijv high- hor?

2) hij staat niet goed afgericht zodat je misschien net nog een paar sterke zenders ontvangt

3) je doet iets verkeerd bij de installatie

4) kabels niet goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-05 20:42

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Welk merk/type LNB is het en wat zijn de Diseqc-instellingen die je geconfigureerd hebt?

Kun je controleren of de transpondertabel in de televisie actueel is? Kijk op welke frequentie met welke symbolrate en FEC de TV afstemt en vergelijk de waarden die je op http://nl.kingofsat.net kunt vinden.

Je wilt waarschijnlijk op den duur wel een sjieke satellietontvanger hebben, de satellietontvangers in televisies zijn vaak zo'n drama dat de aankoop van een goede ontvanger een no-brainer is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• serge375
Als het goed is is het een standaard LNB van Canal Digitaal https://www.gebruikershan...nden2/html/606382/bg1.png. LNB1 heb ik op ASTRA 19.2E gezet, 2 op 23,5E en 3 op 28,2E, 4 had ik uitgezet tijdens het zoeken. De transpondertabel klopt, ik denk dat ik qua instellingen wel goed zit, geloof dat de automatische/default settings van de TV wel goed zijn. Opzich werkt de DVB-S2 ontvanger in de televisie prima en snel voor het televisie kijken via de schotel.

Ik denk dat het belangrijkste is om de schotel goed te zetten. Ik heb de LNB met een uitgeprinte mal van Canal Digitaal waterpas gezet, volgens de SatFinder app moet die -14,5 graden naar links staan voor mijn locatie, wat geloof ik ietsje meer is dan Canal Digitaal aangeeft. Hij vond toen ietsje meer zenders van de twee andere ASTRA satellieten.

Voor de rest staat er dat de 'azimuth' 156,1 graden is, elevation 28,2 (lager dan de 29 van CD). Als ik met de app onder de schotelarm kijk wijkt deze erg af van de groene markering op het kompas in de app. Kan iemand mij uitleggen wat ik over het hoofd zie? Ik kan mij niet voorstellen dat de schotel teveel naar rechts gebogen is als deze muurvast lijkt te zitten, maar wie weet...

Geldt het uitrichten van een Triax schotel anders dan andere schotels? Want ik lees hier nogal wat verschillende geluiden over op internet.

• serge375
Ik zal trouwens nog wel even de coaxstekkers eraf draaien als dit lukt. Wellicht dat er sterke corrossie op te vinden is, want t zijn zo te zien geen compressie F-connectors met een rubber omhulsel tegen vocht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Je moet de Astra 23,5 gebruiken om de schotel uit te richten. Dat is de centrale LNB en bij de centrale LNB heb je niet de polarisatie van de LNB als extra variabele. Nadat je de 23,5 goed hebt, kun je aan de polarisatie werken om de 19,2 en 28,5 goed te krijgen.

Je kunt er niet zonder meer vanuit gaan dat de transpondertabel in de TV actueel is, er is een tijd terug veel veranderd op de Astra 28,5 doordat de Eurobird 1 vervangen is door de Astra 2F en 2G. Als de televisie de oude situatie als default heeft, gaat het niet werken. Dit moet je dus echt controleren.

De Triax is een vrij standaard offsetschotel en dus niets bijzonders om uit te richten. Wel is het zo dat de ideale afstand tussen de LNB's afhankelijk is van de grootte van de schotel. Bij dit soort monoblokken is de afstand tussen de LNB's vast en heb je dus een niet-perfecte situatie. De Astra 19,2 en 28,5 zullen daarom na uitrichten iets minder sterk zijn dan ze kunnen zijn, maar beide satelliet komen in Nederland dusdanig hard binnen dat het geen probleem mag zijn.

• serge375
Bedankt voor de reacties.

Ik zal binnenkort rustig de tijd nemen om alles stap-voor-stap door te nemen en te kijken of het gaat lukken.

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23:16
serge375 schreef op donderdag 19 november 2020 @ 19:19:
Bedankt voor de reacties.

Ik zal binnenkort rustig de tijd nemen om alles stap-voor-stap door te nemen en te kijken of het gaat lukken.
Zorg dat je een satfinder hebt om je signaalsterkte te kunnen zien (liefst een die diseqc kan schakelen) of dat je in ieder geval een manier hebt om de signaalsterkte balkjes van je ontvanger te kunnen zien terwijl je met de schotel bezig bent.

(Vroeger was dat oude kleine tv en el cheapo ontvanger mee het dak op).

Verder is afstellen millimeter werk. Als je te grof te werk gaat kan je helemaal opnieuw beginnen.

Vertikale afstelling komt meestal minder nauw.
Ik zou dus met de horizontale afstelling beginnen.

Duw de schotel terwijl deze nog vast zit een beetje in één richting, en kijk wat de signaalsterkte doet.
Dan zie je meestal al welke kant je op moet.

[ Voor 18% gewijzigd door RobbieT op 19-11-2020 20:18 ]

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-05 14:58

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Zoals hierboven gezeg, focus je eerst op de 23,5. Als je daar maximale sterkte op hebt, dan kun je de schotel zelf in ieder geval vastzetten. Vervolgens ga je de LNB langzaam iets draaien (zoals ook op het plaatje van de Canaal Digitaal LNB te zien is). Aangezien de schotel zelf al vastzit, blijft de 23,5 exact op dezelfde plaats en draaien enkel de 19,2 en 28 links- en rechtsom de middeltste LNB (23,5).

Zorg dat je een zender/signaalmeter pakt, waarvan je zeker weet dat die goed te ontvangen is op die 19/28 graden.. Heb je bijvoorbeeld een zender openstaan die nog met oude frequentiegegevens in de tunerlijst staat, dan krijg je natuurlijk niks. Bij de signaalmeter zou ie goed moeten uitslaan, zodra de 19/28 in contact komt met de satelliet. Let dan hier weer op, dat de schotel zelf echt 100% vastzit, want ik heb nog wel eens mensen zo aan de schotel zien leunen/trekken, dan ze signaal kregen, maar dat de schotel zelf alweer verschoven was en dus een verkeerde satelliet binnenkreeg... dan snap je er niks meer van.

Daarnaast is het voor sommige (irritante) tv`s/tuners belangrijk dat je handmatig ingeeft welke DISEqC-input voor welke satelliet is. Afhankelijk van de gebruikte triple LNB kan de volgorde van Astra 19/23/28 nog wel eens een DISEqC A(1)-C(3)-B(2) instelling opleveren.. als die verkeerd staan, dan krijg je nooit de juiste satelliet binnen, omdat het automatisch te schakelen kanaal dus niet overeen komt met de te verwachten 19/23/28 satelliet.

Warrig verhaal, maar loop alles even rustig langs.. en begin met het uitrichten van de het middelste LNB-punt. Take your time :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• serge375
Duidelijk! Dank. Nog best wel een studie an sich, maar denk wel dat er nog wat uit te halen valt ;)

• serge375
Ik zal in iedergeval TV Drenthe gebruiken voor het uitlijnen van Astra 23.5e. Die is immers FTA en staat met de juiste frequenties in de televisie ingeladen.

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23:16
Probeer eventueel eens een andere uitgang van de LNB voordat je gaat verstellen.

En kijk even hoe goed de F-connector nog contact maakt aan de kabel, vooral de aders van de mantel zullen wel niet al te best zijn als ik het zo zie.
Dan kan de kabel een paar centimeter inkorten en de F-connector er opnieuw opzetten helpen.

Dit zijn zo te zien gewoon schroef F-connectors die je er zo afdraait.
Ff handleiding zoeken hoe je ze monteert.

Normaal zorg je dat die stekkers beschermd zijn met een kap of met zelfvulcaniserende tape zijn afgewerkt tegen inwateren.

Daarna ook eerst echt gewoon even zachtjes te duwen tegen de schotel terwijl deze nog vast zit en kijken wat je signaalsterkte doet. (Er zit zat flex is die Triax dat je dan wel ziet of je de goede kant op gaat, zonder het risico al permanent iets te verstellen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• serge375
Een van de F-connectors was een beetje dof en aanslag op de connector (niet de kern). Heb deze gestript en compressie F-connector opgezet. De verbonden LNB kabel was prima nog. Na wat verstellingen van zowel horizontale en verticale positie (en LNB waterpas met uitgeknipte mal). Is het gelukt om zowel ASTRA 1, 2 als 3 te vinden. Helaas is de signaalkwaliteit van ASTRA 23.5E en 28.2E nog niet super. De schotel stond geloof ik verticaal rond de 30-31, deze naar 29 gebracht (app raadde 28,2 aan, maar dat was geen succes.). Horizontale transponder zenders hebben betere kwaliteit dan de verticale transponder zenders. Wie weet hoe ik ASTRA 23.5E en 28.2E net beter kan krijgen en dus ook alle zenders vindt? (Ik heb de uitlijning via TV Drenthe gedaan op 23.5E). Astra 19.2 die is in iedergeval nog 100/100%

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vZlOQ9MrU5IlJjpFi4ijycaNbEI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MOxZ0Np0NOBQKz0ZlNRrsghr.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oaPA3Dnuu891BaQkcatrrfpkq9c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q5dbs68qniD517s2CPYkjkkg.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C7aXNXLK3Kg7nIL6N2vMkbbzTRM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ueEJaLsjMfRoM0F2STydC2mo.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y7PPEucrSRcOJCG0gEQlsWQs250=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SQDeN7A35oB9wEsFy8Bz4MRV.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v6WdRB8xLzwq-LOF3lVN_fiY3bM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mqs0QS6lmTCPLY4qJJSCixe6.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PZGxGkgBY8RYJWy82ZfsIc2WgA4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kMBh5TNahtqcwcJWymD5Wy3f.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• serge375
Het lijkt mij trouwens dat het F-koppelstuk (rechterkant plaatje) gewoon okay is? Het is wel een vrij lange waarbij de stekkers aan beide kanten niet het einde bereiken (geloof dat het voor muurplaten bestemd is). Die connector is namelijk wel van AliExpress :X Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OKlbPIb3VQ1hqADiPIh7We9nz50=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D9BmIbYbmxnN4mWSkGCRzbJh.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door serge375 op 25-11-2020 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Je zou met een schotel als deze zo'n 15dB moeten kunnen halen, schat ik zo. Helaas geeft je TV de signaalsterkte in procenten weer en weten we nog niets. Ik kan dan ook weinig zeggen of dit nu goed of slecht is.
Pagina: 1