Netgear Orbi: eigen DNS server?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik kwam erachter dat ik in de Ziggo Connectbox geen eigen DNS server kon opgeven. Ik heb dus het ding in bridge gezet en laat mijn Orbi nu de boel regelen. Ik heb de DNS server aangepast naar mijn AdGuard Home IP-adres. Zo kan ik de clients lijsten toe bedelen.
Ik zie nu alleen iets geks. Mijn apparaten hebben als DNS server nu het IP adres van de Orbi router. En AdGuard handelt dus alleen 192.168.1.1 als client af...
Gaat er iets mis of is dit normaal gedrag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Als jij dat zo ingesteld hebt, is dat normaal, ja
Daarintegen als je in de orbi een andere dns server hebt ingesteld, dan is het vreemd

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online
Brahiewahiewa schreef op woensdag 18 november 2020 @ 16:57:
Als jij dat zo ingesteld hebt, is dat normaal, ja
Daarintegen als je in de orbi een andere dns server hebt ingesteld, dan is het vreemd
Dat tweede...
Ik heb het IP-adres van AdGuard ingesteld.

Bij de KPN router destijds, pushte de router het IP-adres van AdGuard als DNS server naar alle devices. Met andere woorden: alle cliënts maken met hun eigen IP adres verbinding (en zijn te herkennen).

Nu zie ik het IP adres van de de router zelf als IP-adres. En worden alle aanvragen in AdGuard afgehandeld onder dat IP-adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• purge
  • Niet online
Vergeet je niet de DNS instellingen te wijzigen in de DHCP server. Die zorgt er dan voor dat ook de andere clients in je netwerk de juiste instelling krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20:05
De vraag is op welke wijze de Orbi dat afhandeld. Dat kan op 2 manieren:
  • De Orbi draait zelf een DNS server en stelt die bij de clients via DHCP in. Die DNS server op de orbi gebruikt als upstream dns server dan AdGuard.
  • De Orbi stelt via DHCP bij de clients de AdGuard dns server in.
Beiden zijn mogelijk en in alle gevallen krijg je AdGuard als DNS.

[ Voor 4% gewijzigd door Groentjuh op 18-11-2020 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online
purge schreef op woensdag 18 november 2020 @ 17:04:
Vergeet je niet de DNS instellingen te wijzigen in de DHCP server. Die zorgt er dan voor dat ook de andere clients in je netwerk de juiste instelling krijgen.
De site van de Orbi is niet erg overzichtelijk. Overigens is de Orbi (192.168.1.1) ook de DHCP-server.

Bij Advanced > Internet setup kan ik de DNS wijzigen (auto/manual; point ik naar mijn AdGuard, 192.168.1.26).
Bij Advanced > LAN setup staan de DHCP settings maar weer geen DNS zaken.

Wat @Groentjuh noemt in zijn eerste punt lijkt hier het geval. Alle apparaten krijgen 192.168.1.1 als DNS :(
Ik kan nergens een optie vinden om dat te wijzigen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:14

lier

MikroTik nerd

Heb je na de wijzigingen de client wel opnieuw een IP adres laten verkrijgen (in Windows via ipconfig /renew)?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:42
Ik heb ff gegoogled, kan idd niet op de orbi

Je kunt wel de dhcp server uitzetten op de orbi en dit door de pi laten regelen

CISSP! Drop your encryption keys!

• iAR
  • Niet online
laurens0619 schreef op woensdag 18 november 2020 @ 18:58:
Ik heb ff gegoogled, kan idd niet op de orbi

Je kunt wel de dhcp server uitzetten op de orbi en dit door de pi laten regelen
Thanks! Maar teleurstellend. Ik vind het vreemd dat het niet kan. Of eigenlijk: vreemd dat Netgear hiervoor kiest. Ik zie het voordeel niet zo.

Ik heb nu voor de 4e keer alles ingesteld (bindings, ports, etc), dus ik denk dat ik het maar laat zitten.

• laurens0619
Wat ik las is dat het te maken heeft met disney circle support. Dat zit in de orbi en werkt alleen als de orbi de dns is, neemt niet weg dat ze het instelbaar hadden kunnen maken maat de orbi is een consumer device :)

• iAR
  • Niet online
laurens0619 schreef op donderdag 19 november 2020 @ 08:03:
Wat ik las is dat het te maken heeft met disney circle support. Dat zit in de orbi en werkt alleen als de orbi de dns is, neemt niet weg dat ze het instelbaar hadden kunnen maken maat de orbi is een consumer device :)
Ik krijg nu al jeuk van je post, Disney Circle? Aaaargh. Weet niet wat het is, en heb het niet aan. Maar ik zie voor me dat we alleen Disney approved shit mogen zien :D Geen naakt, geen gevloek, maar wel hun oude WOII propaganda :+

Anyway, ik ga ze mailen. Ik vind dit een stomme keuze. En ik zou die optie willen hebben.

PS: waar heb je dat hoe gevonden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Gedachtengang van netgear is simpel, hoe meer opties we ze geven, hoe eerder ze het zelf kunnen kapot maken.

De orbi is een typische mesh consumentenrouter waar ze dus n00bs zo goed mogelijk internet proberen te geven, daarbij hoort dus ook de controle afpakken. Vergelijk het een beetje met iPhone vs Android.

Hoe groot is het probleem trouwens? JE kunt nu niet per device een exception maken (aangezien alles van 1.1 komt) maar is dat echt nodig?

• iAR
  • Niet online
laurens0619 schreef op donderdag 19 november 2020 @ 08:31:
Gedachtengang van netgear is simpel, hoe meer opties we ze geven, hoe eerder ze het zelf kunnen kapot maken.

De orbi is een typische mesh consumentenrouter waar ze dus n00bs zo goed mogelijk internet proberen te geven, daarbij hoort dus ook de controle afpakken. Vergelijk het een beetje met iPhone vs Android.

Hoe groot is het probleem trouwens? JE kunt nu niet per device een exception maken (aangezien alles van 1.1 komt) maar is dat echt nodig?
Het is een consumenten router met zo veel opties die je stuk kunt maken zodat je internet niet werkt. Dan is deze optie achter houden echt geen logische keuze.

Helaas, de ondersteuning van Netgear is ook ronduit k*t te noemen :(

[ Voor 4% gewijzigd door iAR op 19-11-2020 08:41 ]

• laurens0619
Kun je niet beter de Orbi terugsturen/verkopen?

Heb je de nodes bekabeld aangesloten? Zo niet, zou ik wel doen. Indien ja, dan heb je een dure set met beperkte features.

Ik zou dan eerder bekabeld een aantal unifi ac lite nodes ophangen icm een edgerouter X. Heb je alle vrijheid van de wereld voor een lagere prijs

• iAR
  • Niet online
laurens0619 schreef op donderdag 19 november 2020 @ 08:45:
Kun je niet beter de Orbi terugsturen/verkopen?

Heb je de nodes bekabeld aangesloten? Zo niet, zou ik wel doen. Indien ja, dan heb je een dure set met beperkte features.

Ik zou dan eerder bekabeld een aantal unifi ac lite nodes ophangen icm een edgerouter X. Heb je alle vrijheid van de wereld voor een lagere prijs
Terug kunnen ze niet... ik laat het wel zo. Zo belangrijk is het nu ook niet. Verder werken ze prima. Maar als ik dit van te voren had geweten...
Toen waren ze de beste prijs/kwaliteit.
Pagina: 1