Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Ervaring met warmtepompen & heating as a service?

Pagina: 1
Acties:

• ViessmannNL
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 20-11-2020
Hallo, iedereen,

Ik heb een vraag over het onderwerp: Heating as a Service (u "leent" een verwarmingssysteem, betaalt maandelijks een vergoeding en krijgt er een duurzame warmtepomp en vele diensten bij): Heb je hier ervaring mee kunnen opdoen? Wat is je houding ten opzichte hiervan?

Is deze dienst wel interessant of wat zijn de voors en tegens?

Dank je wel!

Hello everyone,

I have a question regarding the topic: Heating as a Service (you "borrow" a heating system, pay monthly fees and get a sustainable heat pump and many services on top): Have you been able to gain experience with this? What is your attitude towards it?

Is this service even interesting or what are the pros and cons?

Many thanks!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Ik ben wel benieuwd hoeveel dat zou kosten. En hoelang je er aan vastzit.

Als je iets aan kunt bieden met lagere maandlasten dan een CV ketel zou het interessant kunnen zijn voor bepaalde mensen.

Wat zijn die vele diensten? Eens per 5 jaar het koelgas eruit halen en wegen? Of eens per 5 jaar de blaadjes uit de buitenunit plukken?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Dit klinkt een beetje als een verkapt stukje marktonderzoek ;) Met excuses vooraf... onderstaande is wellicht wat bot ;)

Ik heb dit concept aangeboden gezien vorig jaar in 'Betaalbare' (<€239.000) nieuwbouw woningen... De huur was €96 per maand, exclusief elektriciteit. Dit gaat dan om hyper-geïsoleerde EPC0 of misschien was het 0.2 nieuwbouw, waar je dus maar een paar tientjes per maand aan verwarming zou verwachten. (geen rekening houdende met PV)

Dus als je het aan kan bieden tegen behoorlijk betere voorwaarden dan dat... Dan maak je wellicht kans.

Kans is dat per-woning systemen bij (relatief) goed geïsoleerde woningen zoals hierboven gewoon niet uit kan. Dat maakt het allemaal lastiger... Maar dan is een heatnet op blok of wijkniveau wellicht toch beter...

PS: Vele diensten bij? Mijn Marketing-stierenpoep-alarmbellen staan te rinkelen... Slimme thermostaat, zoneregeling en monitoring?... die kosten verdrinken in de kosten van de rest van de installatie... Mag dus geen groot verschil maken ;-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• NL-Fer
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23-09 21:10
Op zich wel een logische stap.

Net zoals bij een EV is de investering vrijwel het grootste deel van de totale kosten. Het is dan begrijpelijk om dit om te zetten naar een abonnement/leasevorm. Geen angst voor dure reparaties of systeem wat dagenlang buiten bedrijf is.

Nadeel zou zijn, dat de je bij verkoop, de volgende bewoner met de kosten opzadelt. En wellicht valt de besparing wat tegen, als het alleen financieel bekijkt.

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
@NL-Fer
Als de aanschafkosten van een L/W warmtepomp meer zijn dan de kosten voor verbruikte stroom in 15 jaar heb je een te dure offerte geaccepteerd of een klein en extreem goed geisoleerd huis.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:23
Kom op Viessmann, stage-opdrachtje? Ik verwacht wel even wat meer info over wat zo'n dienst dan inhoud en kost etc, want zo kun je niks zeggen.

Maar toch even voor t gemakkelijk:
Een cvketeltje kost misschien 2500 om te plaatsen voor 15 jaar, dus 166 euro/jr. Doe daar beetje onderhoud bij en je zit rond de 200-250 euro/jaar.

Lopende kosten 1500 m3 gas zijn ook iets van 1000 euro per jaar. Stel jouw duurzame oplossing bespaard de helft daarvan qua kosten dan weer 500 euro/jr.

Dus 65 euro per maand, 10tje erbij voor luxe van koeling en ook 15 euro ofzo voor ontzorging/betere duurzaamheid/flexibiliteit: euro of 90

• ViessmannNL
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 20-11-2020
Hallo,

Bedankt voor de feedback tot nu toe. Dit is inderdaad een beetje een verkenningstocht rond dit onderwerp - we proberen u geen dienst aan te bieden of iets te verkopen.

Ik ben een onderzoeker, en ben geïnteresseerd in wat mensen denken over warmtepompen en wat betreft die, de mogelijkheid om te verwarmen als een dienst (geen gasketels etc.).

Een van die extra diensten zou kunnen zijn dat als iemand eenmaal in beweging is, het systeem met hem of haar meebeweegt, omdat het contract met hem of haar loopt.

Als iemand van u bereid is om hier met ons over te praten tegen een stimulans in, zouden we ook graag een lang gesprek voeren.

• Vantage92
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 08-11 18:57
Landelijk wordt hier ook onderzoek naar gedaan door verschillende partijen, zie:

https://circulairemaakind...warmte-as-a-service-waas/
https://www.verwarmingsin...warmte-as-a-service-waas/

Ik neem aan dat Viessmann ook lid is van de NVI, zou daar ook eens informeren.

https://duurzamehuizenroute.nl/woning/vrijstaande-woning-2019-ommen

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:24

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
ViessmannNL schreef op donderdag 19 november 2020 @ 11:50:

Een van die extra diensten zou kunnen zijn dat als iemand eenmaal in beweging is, het systeem met hem of haar meebeweegt, omdat het contract met hem of haar loopt.
Dus de warmtepomp gaat mee om de hond uit te laten? wat valt er nu mee te bewegen met een verwarmings systeem. als het systeem niet meer voldoed als er een extra persoon in huis is komen wonen of er een paar meter aanbouw aan wordt gebouwd was het al niet het juiste systeem. een verwarmings systeem behoord afgemeten te zijn op een huis en niet op een persoon. en daarin zit genoeg marge om een basis verbouwing prima mee op te vangen. maar misschien snap ik het verkeerd.

Zelf snap ik de overweging van huur of lease constructies nooit zo erg. zet gewoon een bedrag per maand opzij voor de afschrijving van een toestel en vervang hem van dat geld als hij stuk is. zo moeilijk is dat niet, en eigenlijk altijd veel goedkoper. Ik heb ooit een huis gekocht met een huurketel die perongeluk door de oud eigenaar (een woningbouw vereniging) is meeverkocht, dat heeft nog een leuk aantal brieven schrijven en ontvangen opgeleverd. een huis verkopen met een vage constructie voor een belangrijk onderdeel van het huis moet je imho gewoon niet willen.

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:15

Yucon

*broem*

Het klinkt logisch en aantrekkelijk. Hoewel het 'as a service' wel ineens wat mnder zinvol is als het gaat om dingen die realistisch gezien hun hele levensduur onverplaatsbaar zijn.

Maar ervaringen met stadsverwarming zorgen ervoor dat ik hier van z'n leven niet aan zou beginnen. Het is er te gevoelig voor om een melkkoe voor de leverancier te worden en met creatieve berekeningen kan dat ook nog vrij makkelijk tot 'redelijk' worden bestempeld.

[ Voor 19% gewijzigd door Yucon op 19-11-2020 18:56 ]

Pagina: 1