Iemand ervaring met de printer Epson L1800?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Znorkus
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15-09 09:52
Hoi allemaal,

Ik wil mijn eigen fotoboeken gaan uitprinten, en af en toe eens iets geinigs voor in een simpel lijstje oid (foto van een knuffel voor m'n dochtertje). Puur een fotoprinter dus, een z/w laser heb ik al, een ouwe HP P1005, werkt perfect. Ik kwam op basis van onderstaande wensen uit op de Epson Ecotank L1800. De reden is dat ik de kwaliteit van de (gedrukte) hema fotoboeken niet zo hoog vond, niet scherp, te flets, te slappe kleuren, en dat het me gewoon ook erg leuk lijkt de dingen zelf op A3 te gaan maken en in te laten binden. Voor het geld kan je het makkelijker laten doen, maar als ik er niet al te veel op inlever qua running costs - super!

- aanschafprijs is niet zo relevant, ik investeer graag in hoge kwaliteit, budget max 1250 eu
- ik wil niet om de haverklap cartridges moeten verwisselen
- ik wil niet om de haverklap een foto moeten maken om de printer te moeten onderhouden, de printer moet ook maandenlang stil kunnen staan en het daarna gewoon weer doen
- running costs moeten niet idioot hoog worden, ik wil zonder problemen een fotoboek van 100pagina's eruit kunnen knallen
- ik wil een zo hoog mogelijke kwaliteit en kleurgetrouwheid binnen bovenstaande wensen

Qua kwaliteit zou ik graag een Canon 10s willen denk ik: een 10-kleuren pigment printer. Vermoedelijk zeer hoge kleurgertrouwheid (ik werk in een adobe RGB workflow met photoshop op een wide gamut NEC monitor) en fantastisch voor aan de muur natuurlijk. Echter ik zie op tegen de praktische ellende van alsmaar weer cartridges die op zijn, nog los van de hoge kosten per pagina, dat gesodemieter, ik wil ook gewoon mijn veertig A3 prints aan kunnen zetten en dan weglopen zonder dat gezeur de hele tijd met die 15mm dingetjes.

Enfin dat waren hardop mijn afwegingen. De Ecotank 7750 is vrij populair maar heeft 3 kleuren en 1 zwart - wat denk ik terecht wordt omschreven als niet helemaal geschikt zijnde als je echt goeie kleuren wil.

Wat denken jullie, zou de 6-kleurenvariant, het grote broertje de L1800, het beter doen? Ik vind het moeilijk om een idee te vormen. Hij is voor 530 pond in de UK te koop, en de inkten lijken overal beschikbaar. Voldoet aan al mijn wensen, maar ik wil natuurlijk ook wel toffe fotos! We hebben een hardwarematige printercalibrator in de vriendenkring, dus we kunnen hem calibreren. Het hoeft echt niet perfect maar het moet toch wel lekker scherp zijn (ik schiet met een spiegelreflex), anders kunnen we het net zo goed bij de hema laten blijven afdrukken.

https://www.epson.eu/prod...rs/for-home/ecotank-l1800

Kom ik met goed papier een beetje in de buurt van een fatsoenlijke afdruk van protofonet of saal digitaal? Ik kan het moeilijk inschatten!

dank

[ Voor 7% gewijzigd door Znorkus op 18-11-2020 15:43 ]