Nest thermostaat en slimme thermostaatkranen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• F-I-X
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-08 21:58
Beste leden,

Ik ben al een tijdje opzoek naar nieuwe radiatorkranen. Nu heb ik al verschillende smarthome mogelijkheden geïnstalleerd dus is er de wens om dan ook slimme radiatorkranen te installeren.

Ik ben een beetje Google fan dus heb verschillende smarthome apparaten van Google en uiteraard ook een Nest V3 Thermostaat. Alleen heeft NEST zelf geen slimme thermostaat kranen in zijn gamma.(vreemd maar google kennende...)

Uiteindelijk is het de bedoeling (denk ik) dat de thermostaat en de kranen enigszins samenwerken. Nu lijkt het niet echt nuttig , ik heb een 3 kamer appartement met een woonkamer die door de thermostaat bediend wordt, is die temperatuur bereikt dan valt er denk ik weinig te regelen voor de overige ruimtes. Nu heb ik wel een één buis ringsysteem die de radiotoren bedient dus in theorie zou het CV water nog rondgepompt kunnen worden. Heb echter daar dus weinig kennis van en of het dus beter kan.

Desondanks vraag ik me wel af of er meer mensen zijn die slimme radiator kranen gebruiken in combinatie met een NEST thermostaat en in hoeverre er dan een koppeling is met NEST en de kranen. En of dit nuttig is.

Bedankt alvast.

Beste antwoord (via F-I-X op 31-03-2023 17:51)

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

nog even een update voor de volledigheid:(Als je Bumped moet het wel zin hebben)

starterskit 6x met bedraad en bridge is 439,95
starterkit 6x met bedraad en bridge en Nest hub gen 2 is 484,95

Dus voor 45 euro heb je een Google Nest Hub gen 2.
normaal kaal 55 euro dus 10tje korting.

Leuk hebbedingetje op zich.
Als ik het op me zelf en woon omgeving spiegel is de beste plek om neer te zetten in de keuken.
kan t hele gezin hem gebruiken
muziek, youtube/recepten opvragen. agenda checken enz. terwijl je in de pannen staart.
hoef je je mobiel niet schuin tegen de tegels te zetten.
slaapmonitoring en fitbit is niet gratis meer dus dan blijft de wekker over als "slaapkamer functie" te weinig om in de slaapkamer te zetten omdat iedereen de mobiel al gebruikt als wekker.

Ben overigens beniewd of plex ook gestart kan worden en plexamp.
ik heb nu een oud mobieltje als smarthome scherm.
BBQ thermometer app.
agenda familie gmail.
Mn remote voor de XBMC, en reciever
nest thermostaat app en alle andere "home"app heb ik er op gezet. Ding ligt verrassend vaak in de la omdat je het ook op je mobiel hebt staan.

Meeste gebruik is met plex amp in de tuin en BBQ sessies als controle scherm van je bbq kunsten. op de stekker met scherm altijd aan.

gebruiks intentie in woonkamer zou zijn digitale software dimmer van de kamer lampen.
misschien temperatuur thermostaat instellen, mobiel of muur ook al aawezig.

Dus keuken zou de plek zijn waar het slim is. (vieze vet vinger op je mobiel met je recepten is dan achterwege.) al lijkt de wave en voice control (aanraak loze control) nog niet compleet te zijn.

maar voor 45 euro een leuke test gimmic.

De tado wifi thermostaat kranen zijn op zich zelf een tussen oplossing om oude domme verwarming systemen wat slimmer te maken.
Woonhuizen en multizones mét CV startmogelijkheden is alleen handig als je huis beneden een autonome warmtepomp en vloerverwarming hebt draaien die gewoon zn ding doet 24/7 1 temp wil hebben en zelf reageert op de temperatuurs invloeden van buiten en je wilt boven en op andere plekken in de overige kamers alleen daar verwarmen waar je bent. Soort follow my family members systeem.
Edit: Iets beter verwoord: Misschien kan je thermostaatkranen groeperen tot woonkamer/keuken(kamer thermostaat), 1e etage met alle slaapkamers en badcel en tenslotte bij-ruimtes zoals als opslag gedeelte zolder, hal en garage. Heb je dus 3 zones in tijd en temperatuur instelling met meerdere slimme temperatuur monitors. Vereiste is wel dat je dan in die groep de thermostaat(kraan) moet aan wijzen die bepaald of de CV aanspringt terwijl de rest alleen de kraan open draait en wacht op "warmwater".

Met een 2 pijp systeem/ parallelle toevoer en afvoer leiding is dit in principe simpel te integreren op een bestaand "dom"systeem. nadeel is vermoedelijk de CV activatie vraag van elke zone: Dit betekend dat je woon kamer ook slimme intake kranen moet hebben (zonder die WP en vloer verwarming in je woonkamer maar met radiatoren of vloer verwarming op je CV aangesloten) omdat anders bij elke aanvraag je woonkamer ook mee verwarmd word. ander aangedragen probleem is belasting op de CV en overcapaciteit met 1 radiator die warmte vraagt. pendelen. weet niet of "open Therm"en "modulering" dit voldoende ondervangt.

modus woonkamer master (CV aanvraag only) is misschien beter om aansturing CV brandermomenten te verminderen maar dan vervallen de smart thermostaatkranen in je andere kamers tot monitoring en de al in domme thermostaatkranen aanwezige temperatuur meting.

slimme wifi thermostaat van tado is 62,50 euro zonder kraan.dus nog een heimeierthermostaatkraan van 28,75 er bij. en een voetventiel van 9,95. kom je op 101,20 euro per radiator uit

domme thermostaatknop is kleine 20 euro. dus 42,50 per radiator is je verschil
6x is dan 255 euro verschil.
Voor die 255 euro kan je remote zien wat de temperatuur om de thermostaat is en of de instelling zorgt dat als de CV aangaat die ruimte ook energie afneemt. plus de mogelijkheid van uit je bank of elke plek waar je bent even alle thermostaat kranen "knijpen" of juist even je slaap kamer alvast extra voorverwarmen terwijl je zit de netflixen op de bank en je weet dat de CV vast nog wel een keertje aan springt.

255 euro is tegenwoordig net genoeg voor 1 keer uit eten met je gezin in een eetgelegenheid te gaan.
(kies je vermaak ;-) )

Mijn conclusie is dat de slimme thermostaten en de Tado misschien niet perse geld besparen in je energie beheer maar wel comfort en gemak opleveren in de bediening en uitlezing van je warmte installatie.
Doet de Nest v3 en domme thermostaten niet het zelfde?
over het algemeen wel maar nu moet ik af en toe een rondje lopen om te zien of mijn waterzijding instelling nog goed staat. (deur open of dicht van de slaap kamer(s) is al een flinke ontregeling door de trapgat lucht verplaatsing van warme lucht omhoog vs dalen van koude lucht van zolder en misschien de slaap kamers.

Dus ik denk dat het tado plus 6x en GNH gen2 starterskit de leukste set is voor "warmte beheer" en niet perse de beste set.

ergens las ik dat Tado en warmtepomp met vloer verwarming niet foutloos samenwerken maar ik vermoed dat de software ge-update kan worden door de developers dus tegen de tijd dat ik een warmtepomp heb is dat ook opgelost denk ik.

Toch ben ik nog steeds geinteresseert in de ervaringen van de topic starter @WayneLaagewaard met de Nest als losgekoppelde "thermostaat/kamersensor"
Als die koppeling makkelijk werkt zou ik mn los in de door liggende NestV3 misschien kunnen inzetten als slaapkamer thermostaat of als "tweede BG meet punt" in de keuken,

[ Voor 5% gewijzigd door copykat op 01-04-2023 10:14 ]

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whitedrag152
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:29
Hoi Fix,

heb je al wat gevonden wat werkt in combinatie met de Nest thermostaat? zoek namelijk het zelfde :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F-I-X
whitedrag152 schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 14:46:
Hoi Fix,

heb je al wat gevonden wat werkt in combinatie met de Nest thermostaat? zoek namelijk het zelfde :)
Nee, helaas. Daarom ook de vraag hier.
Misschien wordt ik afgeleid doordat er slimme thermostaatkraan makers ook een losse kamer thermostaat erbij maakt maar dat niet betekend dat deze daardoor samenwerken.
En misschien moeten ze ook niet samenwerken en hoort een thermostaatkraan juist mee te liften met het schakelgedrag van de (woonkamer) thermostaat. Anders zou je deze thermostaatkranen juist moeten zien een systeem dat óók de CV ketel schakeld.

Er zijn er mogelijkheden. Tado heeft ook een starterspakket met een gateway erbij. Helaas alleen weer zo'n premium abbo voor "maar 2,95 p/m". En zo zijn er meer systemen die te koppelen zijn.
En als je het goed bekijkt is een (NEST) thermostaat in de woonkamer (in mijn situatie) gewoon genoeg en ook de enige die echt in de cloud moet staan om te verwarmen. De rest van de kamers met hun thermostaatkranen liften dan mee op de verwarming van de woonkamer en met de instelling die op de kraan staat. Want hoe vaak wil je deze ruimtes aanpassen.

Misschien denk ik te ingewikkeld of lul ik teveel uit mijn nek.
Denk dat als je ze koppelt het voldoende is dat het lokaal is (via Zigbee/Z-wave) en laat je de controler de rest doen, desnoods met IFTTT.

Misschien dus meer de vraag aan de gebruikers.. wat doe je met die slimme thermokranen en heeft het nu echt zin.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• io-er
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Ik heb dezelfde uitdaging. Verwarmen van mijn huis gebeurt door radiatoren met een cv. Mijn cv wordt gestuurd door een Google Nest thermostaat. Nu wil ik de badkamer en slaapkamers onafhankelijk van elkaar kunnen verwarmen. Dit kan met Tado radiatorknoppen in beperkte mate. Doordat de cv reeds wordt aangestuurd door de thermostaat in de woonkamer kunnen de radiatorknoppen in de overige ruimtes slechts de warmte toevoer knijpen. Er kan door de radiatorknoppen geen signaal gegeven worden aan de cv om door te gaan met stoken wanneer de woonkamer op temperatuur is.
Naar ik weet werken de radiatorknoppen niet samen met de Nest thermostaat.
Ik weet niet of een Tado abbo dit oplost, of dat ik aan de slag moet met IFTT, of dat een Python scriptje op een Raspberry Pi de boel met elkaar kan verbinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F-I-X
io-er schreef op maandag 23 november 2020 @ 21:56:
Naar ik weet werken de radiatorknoppen niet samen met de Nest thermostaat.
Ik weet niet of een Tado abbo dit oplost, of dat ik aan de slag moet met IFTT, of dat een Python scriptje op een Raspberry Pi de boel met elkaar kan verbinden.
Het is idd ook een uitdaging.. Ik hoopte ook een beetje input te krijgen bij CV experts want ik meen namelijk dat een CV het CV water ook kan blijven rond pompen met een "nadraaitijd" (en klep). Hij zou dan op een bepaald punt, als de retour temp te hoog is, stoppen met verwarmen maar het warme water wel blijven rondpompen, totdat de temperatuur van het retour CVwater weer onder een punt komt etc.
In theorie zou je dus met een slimme thermostaatkraan in de woonkamer, deze kunnen sluiten bij een ingestelde kraan temperatuur / of gestuurd door de temperatuur van de thermostaat.. en dan nog blijven rondpompen van het CV water voor de andere ruimtes en slimme thermostaatkranen..

Anyway zoals gezegd lul ik misschien te veel.. daarom ook de vraag.

Geen idee of het met Tado werkt, denk niet dat je daar het abbo voor nodig hebt, dit was geloof ik voor de geo-fencing en openraam detectie opties.
Je hebt nog meer slimme thermostaatkranen van Netamo maar ook van b.v HiHome smart . Die laatste komt uit de stal met Tuya apparatuur, en daar zijn niet altijd even goede privacy berichten over.

Maar zo out of de box zal er wel niets zijn... Dus zal je met IFTTT en een smarthome controller (zoals de Homey) aan de slag moeten.
(ook zo iets, kom steeds meer tot de ontdekking dat een smarthome eigenlijk pas begint met een goede smarthome controller ;) als het onoverzichtelijke met deze smartzooi nog niet groot genoeg is 8)7 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 04-08 20:12
Tado kan ook gewoon zonder abonnement hoor. Alleen heb je dan geen geofencing, maar dat is wel anders te regelen (via bijvoorbeeld HomeKit).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:05
Ik heb een Nest thermostaat, gen3. Begin er niet aan. De temperatuur wordt altijd 1 a 2 graden te hoog uitgelezen, en verder is er weinig slims aan, het is meer marketing en design dan iets anders. Multi-zone doet Nest ook niet.

Als je voor multi-zone gaat, dus icm met slimme radiatorkranen, zou ik eens kijken naar het Plugwise aanbod kijken. Ik heb me redelijk georiënteerd, ook nav mijn frustratie met de Nest. Tado is interessant, maar Plugwise lijkt flexibeler en is NL bedrijf, en alle data blijft gewoon bij jezelf.

https://www.plugwise.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobberg
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08-09 20:37
olafmol schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 14:53:
Ik heb een Nest thermostaat, gen3. Begin er niet aan. De temperatuur wordt altijd 1 a 2 graden te hoog uitgelezen, en verder is er weinig slims aan, het is meer marketing en design dan iets anders. Multi-zone doet Nest ook niet.

Als je voor multi-zone gaat, dus icm met slimme radiatorkranen, zou ik eens kijken naar het Plugwise aanbod kijken. Ik heb me redelijk georiënteerd, ook nav mijn frustratie met de Nest. Tado is interessant, maar Plugwise lijkt flexibeler en is NL bedrijf, en alle data blijft gewoon bij jezelf.

Gaaf bedrijf. Ik ga hier eens naar kijken. Lijkt optimaal voor multi-zone verwarming.

http://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-ash3/t1.0-9/75064_10151473769436004_241124342_n.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
bobberg schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 20:11:
[...]

Gaaf bedrijf. Ik ga hier eens naar kijken. Lijkt optimaal voor multi-zone verwarming.
Ja, maar dit bericht schreef ik voordat Plugwise een doorstart maakte. Geen idee wat de huidige status van het bedrijf is?

Om eerljk te zijn zou ik nu als nr1 naar de Netatmo series kijken, die lijken het meest "Tweaker-waardig" qua opties en instellingen, bv hoe je meerdere ruimtes instelt:

[YouTube: https://youtube.com/embed/6XXzleLWN_k?start=324&end=]

[ Voor 3% gewijzigd door olafmol op 31-03-2021 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobberg
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08-09 20:37
olafmol schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 22:07:
[...]

Ja, maar dit bericht schreef ik voordat Plugwise een doorstart maakte. Geen idee wat de huidige status van het bedrijf is?

Om eerljk te zijn zou ik nu als nr1 naar de Netatmo series kijken, die lijken het meest "Tweaker-waardig" qua opties en instellingen, bv hoe je meerdere ruimtes instelt:

[YouTube]
En wat is het voordeel van deze ten opzichte van Tado radiatorknoppen? Ik ga het ondertussen even zelf uitzoeken ;)

http://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-ash3/t1.0-9/75064_10151473769436004_241124342_n.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
bobberg schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 23:18:
[...]

En wat is het voordeel van deze ten opzichte van Tado radiatorknoppen? Ik ga het ondertussen even zelf uitzoeken ;)
Veel meer instel opties, veel meer (diepgaande) info in hun Docs over gebruikte algoritmes etc. Vandaar dat ik het “tweaker-waardig” noem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julia1984
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 13-10-2021
Hoi FIX

Ik heb dezelfde probleem en ik ben op zoek voor oplossing maar tot nu heb ik geen gevonden. Ik heb de nieuwe NEST thermostat en en nieuwe CV ketel in juni gekocht dust het is de eerste winter met deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F-I-X
Hoi,

Ik heb het project helaas moeten afblazen. De noodzaak was toch enigszins miniem gezien de woning (3 kamer appartement) en met de NEST gaat het ingewikkeld worden.
Je installatie moet namelijk ook geschikt zijn.. je hebt aparte CV leidingen nodig die met een klep geschakeld kunnen worden. Dus een leidingsysteem voor de beneden verdieping en 1 voor de bovenverdieping en/of zonder.
Daarbij komt nog meerdere thermostaten of thermostaat kranen etc. Ik geloof dat standaard een huis er niet voor is uitgerust, Je kan wel slimme thermostaatkranen installeren maar als de CV geschakeld wordt met de woonkamer thermostaat dan schakelt deze ook uit als er in de woonkamer geen warmte behoeft meer is. Terwijl b.v de andere kamers nog wel warm CV water nodig hebben.

Geloof dat https://www.plugwise.com/ wel zo iets heeft.
Anders zou ik een CV installateur eens vragen.. wel eentje die een beetje met de tijd mee is dan ;)

Succes !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08:49
Plugwise en Tado zijn hiervoor goed inzetbaar, ook Honeywell evohome kan, die hebben zelfs kleppen voor hele leidingen (vereist wel aan/uit regeling voor je ketel).
Minder bekend maar misschien ook toepasbaar (vooral icm vloerverwarming); Sentio van Wavin.

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chickpoint
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-09 15:52
F-I-X schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 15:36:
Hoi,

Ik heb het project helaas moeten afblazen. De noodzaak was toch enigszins miniem gezien de woning (3 kamer appartement) en met de NEST gaat het ingewikkeld worden.
Je installatie moet namelijk ook geschikt zijn.. je hebt aparte CV leidingen nodig die met een klep geschakeld kunnen worden. Dus een leidingsysteem voor de beneden verdieping en 1 voor de bovenverdieping en/of zonder.
Daarbij komt nog meerdere thermostaten of thermostaat kranen etc. Ik geloof dat standaard een huis er niet voor is uitgerust, Je kan wel slimme thermostaatkranen installeren maar als de CV geschakeld wordt met de woonkamer thermostaat dan schakelt deze ook uit als er in de woonkamer geen warmte behoeft meer is. Terwijl b.v de andere kamers nog wel warm CV water nodig hebben.

Geloof dat https://www.plugwise.com/ wel zo iets heeft.
Anders zou ik een CV installateur eens vragen.. wel eentje die een beetje met de tijd mee is dan ;)

Succes !
Er bestaan ook nog systemen van Bosch en Honeywell met slimme thermostaatkranen.
https://www.bosch-easycon...nl/easycontrol/overzicht/
https://getconnected.honeywellhome.com/en/evohome

Misschien kan dat nog interessant zijn om naar te kijken. Ze werken als het goed is ook beiden met Google Home. Wel een belangrijk detail, als je voor de Bosch versie gaat is het belangrijk dat je een Bosch/Nefit CV ketel hebt, anders moet je een (duur) tussenkastje extra meebestellen.

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dbeusink
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 31-08 20:09
olafmol schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 14:53:

Ook ik ben op zoek naar zoneregeling met behoud van de Nest thermostaat. Zeer interessant. Ik zie namelijk dat Plugwise de Adam HA verkoopt. In tegenstelling tot de concurrentie kun je deze module dus tussen je OpenTherm thermostaat en OpenTherm ketel in plaatsen. Dit zou in mijn geval betekenen dat ik deze module tussen mijn Nest V3 en Nefit OpenTherm ketel kan plaatsen _/-\o_ . Met een prijs van 159,- euro is hij wel fors aan de prijs.

Ik zie alleen dat je bij Plugwise ook in iedere ruimte nog een draadloze temperatuursensor moet plaatsen. Weet iemand of dit verplicht is of dat de interne temperatuursensor van de radiatorknop ook voldoende is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Captain Pervert
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-03 12:19
Even een bump. Ook ik zoek slimme radiatorknoppen die werken i.c.m. Nest. Kwam zojuist een set van Tado tegen, maar daar zit dan ook een complete huiskamerthermostaat bij, en die hoef ik dus niet want ik heb Nest al.

Ik snap dat een losse knop niet kan verwarmen als er vanuit de woonkamer niet meer om warm water wordt gevraagd, maar dat is ook niet nodig. De slaapkamer hoeft bijvoorbeeld alleen maar even een half uurtje 'mee te liften' voordat we naar bed gaan, dan hebben we een keer seks boven de dekens in plaats van eronder.

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F-I-X
Captain Pervert schreef op woensdag 24 november 2021 @ 12:33:
Even een bump. Ook ik zoek slimme radiatorknoppen die werken i.c.m. Nest. Kwam zojuist een set van Tado tegen, maar daar zit dan ook een complete huiskamerthermostaat bij, en die hoef ik dus niet want ik heb Nest al.

Ik snap dat een losse knop niet kan verwarmen als er vanuit de woonkamer niet meer om warm water wordt gevraagd, maar dat is ook niet nodig. De slaapkamer hoeft bijvoorbeeld alleen maar even een half uurtje 'mee te liften' voordat we naar bed gaan, dan hebben we een keer seks boven de dekens in plaats van eronder.
:)
De meesten willen dit juist voor de onafhankelijkheid met de woonkamer thermostaat. Wat jij benoemt is verder niet echt "smart". Er zijn genoeg losse slimme thermostaatkranen die apart geregeld kunnen worden. Ik had in de korting een aantal van HIHome aangeschaft. Die kunnen eventueel de radiator "afschakelen" als er een gemeten temperatuur is bereikt (anders wil ik de tafrelen in de slaapkamer niet voor me zien :+ :o ) Een beetje afhankelijk van de bouw/isolatie kan dat voldoende zijn om kamers niet al te koud of te warm te laten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Captain Pervert
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-03 12:19
Thanks. Inmiddels zie ik dat Tado ook setjes heeft zonder thermostaat erbij.
https://www.coolblue.nl/p...aat-starter-duo-pack.html
Supersmart is het niet, maar wel slimmer dan nu.

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:58
Toch nog even weer een vervolgvraagje hierop.
Ik zoek eigenlijk hetzelfde als wat @Captain Pervert zoekt, denk ik.

Ik werk een aantal vaste dagen in de week thuis, op de zolder. Die verwarming staat natuurlijk standaard uit, ik wil nu dat hij elke woensdag en vrijdag (gewoon met een vast weekschema wat ik in kan stellen dus) open staat en dus mee opwarmt met de rest van het huis. De rest van de week moet hij gewoon uit zijn.

In de woonkamer hangt een Nest die de verwarming regelt op basis van de temperatuur, op zolder heb ik nu een ouderwetse knop die ik de avond voor ik er de volgende dag ga werken op standje 4 van 6 zet. Zodoende is hij de volgende dag warm als ik daar in de ochtend wil gaan werken. Eind van de werkdag zet ik hem dan weer op standje anti-bevries * en klaar ben ik.
Probleem is het feit dat ik dat opendraaien en dichtdraaien geregeld vergeet met als gevolg een koude start van mn werkdag (en gedurende de dag hoeft de verwarming weinig aan aangezien het beneden warm is) of een verwarming die blijkbaar een aantal dagen voor niets aangestaan heeft.

Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat je voor zo'n simpel ding meer dan 100 euro in geval van de Tado Slimme Radiatorknop of 80 euro voor de HiHome starter set moet betalen.

Zoek ik iets wat gewoon vrijwel niemand nodig heeft ofzo?

Oke, m'n google skills zijn niet zo goed. Op marktplaats zocht ik even naar Tado radiatorknoppen en ik kom een advertentie tegen voor een programmeerbare radiatorknop. Dat blijkt de juiste zoekterm te zijn, want ik kom gelijk vele opties van ergens tussen de 15-50 euro tegen. Simpele programmeerbare knoppen met een week schema. Perfect voor mij, mocht iemand anders dit zoeken dan weet je nu hoe het heet :+

[ Voor 13% gewijzigd door Smobbo op 01-12-2021 15:36 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18:41
@Smobbo voor jou usecase kun je toch prima een "domme" programmeerbare thermostaatknop nemen? Die vind ik zo al voor ca. 3 tientjes. Daar kan je gewoon een weekschema in zetten zoals ook met een normale digitale thermostaat kan.

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:58
GWBoes schreef op woensdag 1 december 2021 @ 15:40:
@Smobbo voor jou usecase kun je toch prima een "domme" programmeerbare thermostaatknop nemen? Die vind ik zo al voor ca. 3 tientjes. Daar kan je gewoon een weekschema in zetten zoals ook met een normale digitale thermostaat kan.
Haha, ja daar kwam ik dus ook achter zojuist (zie edit in m'n vorige post). Ik wist niet welke zoekterm me naar de 'domme' programmeerbare knoppen zou leiden ;) .
Ik ga voor een honeywell 25 denk ik, die lijkt prima te voldoen voor 30 euro (y) !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WayneLaagewaard
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 10-04-2022
Ik ben nu bezig met een project en daar gebruik ik mijn homey. Ik heb zelf een nest, dus ik hou jullie wel op de hoogte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kango79
  • Laatst online: 15-04-2022
Ik volg dit even.
Ik heb een Nest Learning Thermostat, werk bijna elke dag thuis (kantoor eerste verdieping) en mijn oudste dochter leert meestal op haar kamer (zolder).

Nu verwarmen we de hele benedenverdieping terwijl we maar twee kamers warm willen hebben overdag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CptMorgan
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-09 09:21
Wij hebben met de verbouwing alle radiatoren en vloerverwaring voorzien van Honeywell Evohome. Hiermee zijn alle slaapkamers, badkamer verdeeld in eigen zones en is de vloerverwarming verdeeld in meerdere zones. Wellicht niet het mooiste systeem qua display maar wel erg fijn! Echte praktijkervaring is er nog niet, we moeten nog verhuizen.

C40 Twin Ultimate MY23 - Thunder Grey - 20" - Zappi v2.1 - 7470Wp O/W - Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WayneLaagewaard
  • Laatst online: 10-04-2022
Ok,

Ik heb alle spullen binnen. Ik ga de Tado als hoofd management gebruiken voor het huis. Dus ik heb 6 Tado knoppen. Voor de woonkamer heb een Nest V3 maar deze wordt los gekoppeld van de Nefit. De Tado gaat dit managen. Maar ik heb een Homey Pro, daar kan ik perfect de koppeling mee maken. Ik heb dus ingesteld als als de tenperatuur veranderd op de nest dezelfde temperatuur moet ingesteld worden in de woonkamer tados. Als extra heb ik 4 aqaras thermo sensoren om te zorgen dat de tenperatuur altijd juist is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PAVS
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 29-04-2022
Ben zeer benieuwd naar je ervaringen. Eveneens een Nest thermostaat v3 en Homey Pro en vloerverwarming. Deze zijn middels flows al slim gemaakt (pomp VV draait alleen bij warmtevraag + 30 minuten en in de zomer 30 min. per 24 uur. Nu alleen nog de thermostaatkranen vervangen. Plugwise valt af, moeten zich eerst maar eens bewijzen (en zijn ook al maanden nauwelijks beschikbaar) . Tado is interessant, maar wil denk ik niet van Nest af. Die geofencing en open raam van de Tado knoppen kan ik wel met flows in Homey oplossen denk ik (met allerhande sensors) . Ik ben wel benieuwd naar het verbruik van de knoppen. 2x AAA per knop per jaar heb ik gelezen, maar dan is dat waarschijnlijk met minimaal gebruik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garson87
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 04-06-2022
WayneLaagewaard, heb je al een resultaat?
Ik heb dezelfde situatie als jij en PAVS. Ben erg benieuwd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mihao
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22-08-2022
Hi!

Heeft iemand al een oplossing gevonden voor deze topic? _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rabroos
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 30-08 20:51
Vind zojuist op de Amerikaanse Google webshop pagina een NEST temperature sensor:

https://store.google.com/...mperature_sensor?hl=en-US

Dit zou een goede oplossing zijn om je verwarming aan te zetten wanneer in een ruimte de temperatuur te laag is. Gebruik je dan standaard (domme) thermostaat knoppen en je hebt ze op de juiste stand ingesteld dan zou het moeten werken om die ruimte te verwarmen die je verwarmt wil hebben.

Ik vind nog nergens of de temperature sensor ook naar Europa toe komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

Even een bumb.
Is er al een simpele connectie te maken met googles Nestv3 en Tadov3's slimme zoneverwarming

Ben op zoek naar een oplossing die de oude honeywell domme thermostaat vervangt.
Woonkamer NestV3 op de plek vd die domme thermostaat.
Commandcentre: Tadov3 en per subkamer een tadoslimme thermostaat.
De Nest moet dus eigenlijk denken dat hij de CV aanzet terwijl hij feitelijk de Tadov3 informeert dat de woonkamer warmte nodig heeft.

Zou de Google hub deze connectie kunnen maken?

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F-I-X
copykat schreef op zondag 26 maart 2023 @ 10:20:
Even een bumb.
Is er al een simpele connectie te maken met googles Nestv3 en Tadov3's slimme zoneverwarming

Ben op zoek naar een oplossing die de oude honeywell domme thermostaat vervangt.
Woonkamer NestV3 op de plek vd die domme thermostaat.
Commandcentre: Tadov3 en per subkamer een tadoslimme thermostaat.
De Nest moet dus eigenlijk denken dat hij de CV aanzet terwijl hij feitelijk de Tadov3 informeert dat de woonkamer warmte nodig heeft.

Zou de Google hub deze connectie kunnen maken?
De google HUB kan dat volgens mij niet.
De NEST thermostaat heeft wel een HEATLINK nodig, die de CV schakelt. Misschien kan je he signaal van de Heatlink gebruiken als input voor de TADO. Geen idee of dit rechtstreeks kan of via-via.

Een TADO thermostaat in de woonkamer niet het meest makkelijkste ipv de NEST ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

F-I-X schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 11:21:
[...]

De google HUB kan dat volgens mij niet.
De NEST thermostaat heeft wel een HEATLINK nodig, die de CV schakelt. Misschien kan je he signaal van de Heatlink gebruiken als input voor de TADO. Geen idee of dit rechtstreeks kan of via-via.

Een TADO thermostaat in de woonkamer niet het meest makkelijkste ipv de NEST ?
ik heb geen extra heatlink die was kapot toen ze de garantie leverde.

ik zag dat Tado ook sub thermostaten ondersteund. (dus een draadlose kamerthermostaat)
En inderdaad is de tado thermostaat het meest makkelijke om op te hangen.

ik zie aanbiedingen met de google nest hub en ik vermoed dat deze aanbieding het meest past in mijn omzetting:
https://www.tink.nl/tado-...orknoppen-google-nest-hub
(misschien nog wat extra thermostaten later maar dit zal verder werken.)
Waar ik met review zoeken niet geheel achter gekomen ben is wat die nest hub nu eigenlijk toevoegt.
in principe heeft iedereen thuis een mobiel. en ik heb ook een oude mobiel in gericht als alle apps die je thuis nodig hebt.
bij andere "slimme systemen" is het touch screen een set up en info scherm en als ik het goed begrijp is de nest hub van google een soort interface van GoogleHome. de app maar dan op een eigen scherm.
Ik probeer er achter te komen of dat "extra scherm" nu echt iets toevoegt in een gezins situatie.
Als easy acces control centrum zeg maar.

maar geen van de review op YT revereert er naar , ja dat het er is maar niet wat het werkelijk toevoegt.
leuk als muziek pod en receptenboek. maar is het koppelbaar met SLC producten en ander smart home producten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F-I-X
copykat schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 12:56:

ik zag dat Tado ook sub thermostaten ondersteund. (dus een draadlose kamerthermostaat)
En inderdaad is de tado thermostaat het meest makkelijke om op te hangen.

ik zie aanbiedingen met de google nest hub en ik vermoed dat deze aanbieding het meest past in mijn omzetting:
https://www.tink.nl/tado-...orknoppen-google-nest-hub
(misschien nog wat extra thermostaten later maar dit zal verder werken.)
Let op dat deze niet geschikt is als je werkt met de draadloze variant. Dit is de bedrade thermostaat variant die, naar ik vermoed, direct bedraad met de CV in verbinding staat.
Voor de draadloze variant heb je een bridge nodig.
Waar ik met review zoeken niet geheel achter gekomen ben is wat die nest hub nu eigenlijk toevoegt.
in principe heeft iedereen thuis een mobiel. en ik heb ook een oude mobiel in gericht als alle apps die je thuis nodig hebt.
bij andere "slimme systemen" is het touch screen een set up en info scherm en als ik het goed begrijp is de nest hub van google een soort interface van GoogleHome. de app maar dan op een eigen scherm.
Ik probeer er achter te komen of dat "extra scherm" nu echt iets toevoegt in een gezins situatie.
Als easy acces control centrum zeg maar.
Als je alleen deze TADO's gebruikt zal een HUB niet extra meerwaarde hebben behalve dan voor de voice besturing en misschien icm aan- en afwezigheidsmeldingen een routine starten. Het is idd een commandcenter voor meerdere smart home devices en het combineren ervan met routines. Ik heb 3 hubs en het is leuk als fotolijst en de voice bediening... opstaan om met touch iets in te stellen daar pak ik de Home app wel voor op mijn telefoon.
maar geen van de review op YT revereert er naar , ja dat het er is maar niet wat het werkelijk toevoegt.
leuk als muziek pod en receptenboek. maar is het koppelbaar met SLC producten en ander smart home producten?
SLC ?
Koppelbaar zijn ze als ze de "werkt met Google (assistent)" vermeldingen hebben of via de IFTTT site als je echt wil "prutsen" en ze niet directe ondersteuning hebben.
Bij meer smart apparaten en als je er verder mee wil experimenteren kan je denk ik beter een Homey achtige oplossing aanschaffen met veel meer flexibiliteit in routines etc.
Met de nieuwe Google Home omgeving heb je denk ik standaard genoeg mogelijkheden voor routines. Ik heb een aantal producten, lampen, camera's en stekkers die ik automatisch schakel als ik afwezig ben. (door de automatische afwezigheid detectie via b.v de Home app op mijn telefoon) Maar ook hier heb je geen HUB voor nodig. Is wel een handig ding verder... zeker als je hem er gratis bij krijgt.

Ik weet niet wat je precies in gedachte hebt en wat je met de thermostaat wil bereiken. Zoals ik in de TS al vermelde is het realiseren van echte zone verwarming niet zo simpel. Dat kan enkel als elke themostaat(kraan) onafhankelijk van de huiskamer thermostaat, de CV kan starten.

Ik heb maar een klein appartement en met een paar wifi themostaatkranen in een paar ruimtes kan ik de warmte regelen zolang de huiskamer thermostaat een warmtevraag heeft en de CV aan houd.

Anyway..
Check of TADO echt voldoet en welke dingen je nodig hebt. En zeker wat je er precies mee wil bereiken.

Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

@F-I-X
Bedankt voor je uitgebreide informatie en ervarings informatie.
1 google hub is niet "gratis" maar in t pakket. En als ik jou tekst goed vertaal is het op technisch vlak niet direct noodzakelijk/een grote toevoeging op de home domotica controle. Dus ik schrap de next hub in mn lijstje.
Een collega wees me op www.home-assistant.io open source rpi based. Geen cloud nodig en dus ook geen privedata verspreiding naar buiten.

2 SLC ik bedoelde LSC smart.

3 kwa bedoeling. Met smart thermostaat wilde ik 3 zones maken.
1 woonkamer monitored door kamerthermostaat, geen voetventiel of kraan thermostaat.
Keuken is daar ook bij ivm open doorgang.
2 garage en gang en dus trappenhuis overloop. Zone die op 16graden gehouden kan worden en misschien lager.
3 slaapkamers wel eigen smart thermostaten maar geen actieve CV activatie. Dus "slave functie" wel voetventielen om waterdoorstroom in te regelen. Dus meer van niemand aanwezig? 15graden is genoeg.

Dus 7 wifi thermostaten in 3 zones. Garage vorst beveiliging, hal 12-15graden. Slaapkamers 15graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F-I-X
copykat schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 12:45:
@F-I-X
Een collega wees me op www.home-assistant.io open source rpi based. Geen cloud nodig en dus ook geen privedata verspreiding naar buiten.
Home-assistant is idd een mooi platform. Cloud is dan misschien niet nodig, ik weet niet of je dan wel een API call maakt naar TADO (voor de aansturing) of dat je alles direct kan aansturen binnen je eigen netwerk.
De HUB is een leuk hebbe ding en staat best mooi in de kamer.. Gebruik hem als wekke
3 kwa bedoeling. Met smart thermostaat wilde ik 3 zones maken.
1 woonkamer monitored door kamerthermostaat, geen voetventiel of kraan thermostaat.
Keuken is daar ook bij ivm open doorgang.
2 garage en gang en dus trappenhuis overloop. Zone die op 16graden gehouden kan worden en misschien lager.
3 slaapkamers wel eigen smart thermostaten maar geen actieve CV activatie. Dus "slave functie" wel voetventielen om waterdoorstroom in te regelen. Dus meer van niemand aanwezig? 15graden is genoeg.

Dus 7 wifi thermostaten in 3 zones. Garage vorst beveiliging, hal 12-15graden. Slaapkamers 15graden
Bedoel je 7 echte thermostaten of gewoon thermostaatkranen voor op je radiator (voetventielen ?)
Want als je passief de temperatuur wil regelen in een slaapkamer zou je aan een radiatorthermostaat voldoende hebben, die regelt de doorstroom in je radiator op basis van de ingestelde temperatuur.

Moeten de 3 zones de mogelijkheid hebben om de CV te activeren ? In dat geval zal je denk ik ook in de woonkamer een (smart) thermostaatkraan moeten hebben en anders komt de huiskamer thermostaat ook tussen de andere zone regeling door.
Als een garage zone warmte vraag heeft en de CV activeert, zal ook de woonkamer verwarmt worden als de radiator niet gestuurd word. De woonkamer is op temperatuur en iemand laat de garagedeur te lang open staan b.v.

Ik weet niet of TADO hier rekening mee houd en of de zone is te regelen met slimme thermostaatkranen of dat enkel kan met een echte (draadloze) muur thermostaat.

Dan zou je 3 draadloze thermostaten nodig hebben en meerdere slimme thermostaatkranen voor de kamers die je passief wil regelen.

Voor de spraakverwaring...
Een thermostaat is degene die aan de wand hangt en stuurt (de CV) op temperatuur.
Een radiator thermostaat is die aan de radiator vast zit en die op basis van gemeten temperatuur de instroom van warm CV water regelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

F-I-X schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 14:22:
[...]

Home-assistant is idd een mooi platform. Cloud is dan misschien niet nodig, ik weet niet of je dan wel een API call maakt naar TADO (voor de aansturing) of dat je alles direct kan aansturen binnen je eigen netwerk.
De HUB is een leuk hebbe ding en staat best mooi in de kamer.. Gebruik hem als wekker
m'n mobiel is mn wekker.🙂
[...]

Bedoel je 7 echte thermostaten of gewoon thermostaatkranen voor op je radiator (voetventielen ?)
Want als je passief de temperatuur wil regelen in een slaapkamer zou je aan een radiatorthermostaat voldoende hebben, die regelt de doorstroom in je radiator op basis van de ingestelde temperatuur.
thermostaatkranen. Sorry. Thermostaatkraan en voetventiel. En daarop de tado wifi (zie je in de app terug of een gewone mechanische die dus niet centraal uitgelezen kan worden
Voetventiel=> https://radiatorkopen.nl/...1IYw_cEAAYAiAAEgKL1PD_BwE
Die regelt de maximale doorstroming de "waterzijdig" als de thermostaatkraan vol open staat.
Moeten de 3 zones de mogelijkheid hebben om de CV te activeren ? In dat geval zal je denk ik ook in de woonkamer een (smart) thermostaatkraan moeten hebben en anders komt de huiskamer thermostaat ook tussen de andere zone regeling door.
Als een garage zone warmte vraag heeft en de CV activeert, zal ook de woonkamer verwarmt worden als de radiator niet gestuurd word. De woonkamer is op temperatuur en iemand laat de garagedeur te lang open staan b.v.
Garage is vorstbeveiliging t belangrijkst. De wasmachine staat er ook. Of t nu 7, 10, of 15 graden is maakt niet uit. Dus passief. Mag mee doen als de woonkamer(wand)thermostaat de cv activeert.
Dus alleen de woonkamer is actief en mag de CV activeren de rest is passief.
Remote temperatuur instellen vd thermostaatkranen in de slave zones is vooral handig niet noodzakelijk
Ik weet niet of TADO hier rekening mee houd en of de zone is te regelen met slimme thermostaatkranen of dat enkel kan met een echte (draadloze) muur thermostaat.

Dan zou je 3 draadloze thermostaten nodig hebben en meerdere slimme thermostaatkranen voor de kamers die je passief wil regelen.

Voor de spraakverwaring...
Een thermostaat is degene die aan de wand hangt en stuurt (de CV) op temperatuur.
Een radiator thermostaat is die aan de radiator vast zit en die op basis van gemeten temperatuur de instroom van warm CV water regelt.
Dus 1 bedrade kamerthermostaat zone 1
Zone 2 (software zone) hal, garage zuidkant zolder (opslag/ logeerkamer) 3 slimme thermostaatkranen, met elk hun eigen target temperatuur als woonkamer CV start.
Zone 3 (software zone) slaapkamers 4 slimme thermostaatkranen met ook elk hun eigen target temp.

Voordeel is de monitor functie op afstand. Als bijv. Garage te koud word kan je besluiten even de woonkamer temp hoger te zetten om de CV te activeren. Op dat moment kunnen alle kraanthermostaten even meedoen als hun target temp hoger is dan de kamertemp.

[ Voor 3% gewijzigd door copykat op 29-03-2023 20:07 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• copykat
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

nog even een update voor de volledigheid:(Als je Bumped moet het wel zin hebben)

starterskit 6x met bedraad en bridge is 439,95
starterkit 6x met bedraad en bridge en Nest hub gen 2 is 484,95

Dus voor 45 euro heb je een Google Nest Hub gen 2.
normaal kaal 55 euro dus 10tje korting.

Leuk hebbedingetje op zich.
Als ik het op me zelf en woon omgeving spiegel is de beste plek om neer te zetten in de keuken.
kan t hele gezin hem gebruiken
muziek, youtube/recepten opvragen. agenda checken enz. terwijl je in de pannen staart.
hoef je je mobiel niet schuin tegen de tegels te zetten.
slaapmonitoring en fitbit is niet gratis meer dus dan blijft de wekker over als "slaapkamer functie" te weinig om in de slaapkamer te zetten omdat iedereen de mobiel al gebruikt als wekker.

Ben overigens beniewd of plex ook gestart kan worden en plexamp.
ik heb nu een oud mobieltje als smarthome scherm.
BBQ thermometer app.
agenda familie gmail.
Mn remote voor de XBMC, en reciever
nest thermostaat app en alle andere "home"app heb ik er op gezet. Ding ligt verrassend vaak in de la omdat je het ook op je mobiel hebt staan.

Meeste gebruik is met plex amp in de tuin en BBQ sessies als controle scherm van je bbq kunsten. op de stekker met scherm altijd aan.

gebruiks intentie in woonkamer zou zijn digitale software dimmer van de kamer lampen.
misschien temperatuur thermostaat instellen, mobiel of muur ook al aawezig.

Dus keuken zou de plek zijn waar het slim is. (vieze vet vinger op je mobiel met je recepten is dan achterwege.) al lijkt de wave en voice control (aanraak loze control) nog niet compleet te zijn.

maar voor 45 euro een leuke test gimmic.

De tado wifi thermostaat kranen zijn op zich zelf een tussen oplossing om oude domme verwarming systemen wat slimmer te maken.
Woonhuizen en multizones mét CV startmogelijkheden is alleen handig als je huis beneden een autonome warmtepomp en vloerverwarming hebt draaien die gewoon zn ding doet 24/7 1 temp wil hebben en zelf reageert op de temperatuurs invloeden van buiten en je wilt boven en op andere plekken in de overige kamers alleen daar verwarmen waar je bent. Soort follow my family members systeem.
Edit: Iets beter verwoord: Misschien kan je thermostaatkranen groeperen tot woonkamer/keuken(kamer thermostaat), 1e etage met alle slaapkamers en badcel en tenslotte bij-ruimtes zoals als opslag gedeelte zolder, hal en garage. Heb je dus 3 zones in tijd en temperatuur instelling met meerdere slimme temperatuur monitors. Vereiste is wel dat je dan in die groep de thermostaat(kraan) moet aan wijzen die bepaald of de CV aanspringt terwijl de rest alleen de kraan open draait en wacht op "warmwater".

Met een 2 pijp systeem/ parallelle toevoer en afvoer leiding is dit in principe simpel te integreren op een bestaand "dom"systeem. nadeel is vermoedelijk de CV activatie vraag van elke zone: Dit betekend dat je woon kamer ook slimme intake kranen moet hebben (zonder die WP en vloer verwarming in je woonkamer maar met radiatoren of vloer verwarming op je CV aangesloten) omdat anders bij elke aanvraag je woonkamer ook mee verwarmd word. ander aangedragen probleem is belasting op de CV en overcapaciteit met 1 radiator die warmte vraagt. pendelen. weet niet of "open Therm"en "modulering" dit voldoende ondervangt.

modus woonkamer master (CV aanvraag only) is misschien beter om aansturing CV brandermomenten te verminderen maar dan vervallen de smart thermostaatkranen in je andere kamers tot monitoring en de al in domme thermostaatkranen aanwezige temperatuur meting.

slimme wifi thermostaat van tado is 62,50 euro zonder kraan.dus nog een heimeierthermostaatkraan van 28,75 er bij. en een voetventiel van 9,95. kom je op 101,20 euro per radiator uit

domme thermostaatknop is kleine 20 euro. dus 42,50 per radiator is je verschil
6x is dan 255 euro verschil.
Voor die 255 euro kan je remote zien wat de temperatuur om de thermostaat is en of de instelling zorgt dat als de CV aangaat die ruimte ook energie afneemt. plus de mogelijkheid van uit je bank of elke plek waar je bent even alle thermostaat kranen "knijpen" of juist even je slaap kamer alvast extra voorverwarmen terwijl je zit de netflixen op de bank en je weet dat de CV vast nog wel een keertje aan springt.

255 euro is tegenwoordig net genoeg voor 1 keer uit eten met je gezin in een eetgelegenheid te gaan.
(kies je vermaak ;-) )

Mijn conclusie is dat de slimme thermostaten en de Tado misschien niet perse geld besparen in je energie beheer maar wel comfort en gemak opleveren in de bediening en uitlezing van je warmte installatie.
Doet de Nest v3 en domme thermostaten niet het zelfde?
over het algemeen wel maar nu moet ik af en toe een rondje lopen om te zien of mijn waterzijding instelling nog goed staat. (deur open of dicht van de slaap kamer(s) is al een flinke ontregeling door de trapgat lucht verplaatsing van warme lucht omhoog vs dalen van koude lucht van zolder en misschien de slaap kamers.

Dus ik denk dat het tado plus 6x en GNH gen2 starterskit de leukste set is voor "warmte beheer" en niet perse de beste set.

ergens las ik dat Tado en warmtepomp met vloer verwarming niet foutloos samenwerken maar ik vermoed dat de software ge-update kan worden door de developers dus tegen de tijd dat ik een warmtepomp heb is dat ook opgelost denk ik.

Toch ben ik nog steeds geinteresseert in de ervaringen van de topic starter @WayneLaagewaard met de Nest als losgekoppelde "thermostaat/kamersensor"
Als die koppeling makkelijk werkt zou ik mn los in de door liggende NestV3 misschien kunnen inzetten als slaapkamer thermostaat of als "tweede BG meet punt" in de keuken,

[ Voor 5% gewijzigd door copykat op 01-04-2023 10:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F-I-X
Lekker lang verhaal :) dank voor je inzichten en succes met de installatie
Pagina: 1