nog even een update voor de volledigheid:(Als je Bumped moet het wel zin hebben)
starterskit 6x met bedraad en bridge is 439,95
starterkit 6x met bedraad en bridge en Nest hub gen 2 is 484,95
Dus voor 45 euro heb je een Google Nest Hub gen 2.
normaal kaal 55 euro dus 10tje korting.
Leuk hebbedingetje op zich.
Als ik het op me zelf en woon omgeving spiegel is de beste plek om neer te zetten in de keuken.
kan t hele gezin hem gebruiken
muziek, youtube/recepten opvragen. agenda checken enz. terwijl je in de pannen staart.
hoef je je mobiel niet schuin tegen de tegels te zetten.
slaapmonitoring en fitbit is niet gratis meer dus dan blijft de wekker over als "slaapkamer functie" te weinig om in de slaapkamer te zetten omdat iedereen de mobiel al gebruikt als wekker.
Ben overigens beniewd of plex ook gestart kan worden en plexamp.
ik heb nu een oud mobieltje als smarthome scherm.
BBQ thermometer app.
agenda familie gmail.
Mn remote voor de XBMC, en reciever
nest thermostaat app en alle andere "home"app heb ik er op gezet. Ding ligt verrassend vaak in de la omdat je het ook op je mobiel hebt staan.
Meeste gebruik is met plex amp in de tuin en BBQ sessies als controle scherm van je bbq kunsten. op de stekker met scherm altijd aan.
gebruiks intentie in woonkamer zou zijn digitale software dimmer van de kamer lampen.
misschien temperatuur thermostaat instellen, mobiel of muur ook al aawezig.
Dus keuken zou de plek zijn waar het slim is. (vieze vet vinger op je mobiel met je recepten is dan achterwege.) al lijkt de wave en voice control (aanraak loze control) nog niet compleet te zijn.
maar voor 45 euro een leuke test gimmic.
De tado wifi thermostaat kranen zijn op zich zelf een tussen oplossing om oude domme verwarming systemen wat slimmer te maken.
Woonhuizen en multizones mét CV startmogelijkheden is alleen handig als je huis beneden een autonome warmtepomp en vloerverwarming hebt draaien die gewoon zn ding doet 24/7 1 temp wil hebben en zelf reageert op de temperatuurs invloeden van buiten en je wilt boven en op andere plekken in de overige kamers alleen daar verwarmen waar je bent. Soort follow my family members systeem.
Edit: Iets beter verwoord: Misschien kan je thermostaatkranen groeperen tot woonkamer/keuken(kamer thermostaat), 1e etage met alle slaapkamers en badcel en tenslotte bij-ruimtes zoals als opslag gedeelte zolder, hal en garage. Heb je dus 3 zones in tijd en temperatuur instelling met meerdere slimme temperatuur monitors. Vereiste is wel dat je dan in die groep de thermostaat(kraan) moet aan wijzen die bepaald of de CV aanspringt terwijl de rest alleen de kraan open draait en wacht op "warmwater".
Met een 2 pijp systeem/ parallelle toevoer en afvoer leiding is dit in principe simpel te integreren op een bestaand "dom"systeem. nadeel is vermoedelijk de CV activatie vraag van elke zone: Dit betekend dat je woon kamer ook slimme intake kranen moet hebben (zonder die WP en vloer verwarming in je woonkamer maar met radiatoren of vloer verwarming op je CV aangesloten) omdat anders bij elke aanvraag je woonkamer ook mee verwarmd word. ander aangedragen probleem is belasting op de CV en overcapaciteit met 1 radiator die warmte vraagt. pendelen. weet niet of "open Therm"en "modulering" dit voldoende ondervangt.
modus woonkamer master (CV aanvraag only) is misschien beter om aansturing CV brandermomenten te verminderen maar dan vervallen de smart thermostaatkranen in je andere kamers tot monitoring en de al in domme thermostaatkranen aanwezige temperatuur meting.
slimme wifi thermostaat van tado is 62,50 euro zonder kraan.dus nog een heimeierthermostaatkraan van 28,75 er bij. en een voetventiel van 9,95. kom je op 101,20 euro per radiator uit
domme thermostaatknop is kleine 20 euro. dus 42,50 per radiator is je verschil
6x is dan 255 euro verschil.
Voor die 255 euro kan je remote zien wat de temperatuur om de thermostaat is en of de instelling zorgt dat als de CV aangaat die ruimte ook energie afneemt. plus de mogelijkheid van uit je bank of elke plek waar je bent even alle thermostaat kranen "knijpen" of juist even je slaap kamer alvast extra voorverwarmen terwijl je zit de netflixen op de bank en je weet dat de CV vast nog wel een keertje aan springt.
255 euro is tegenwoordig net genoeg voor 1 keer uit eten met je gezin in een eetgelegenheid te gaan.
(kies je vermaak ;-) )
Mijn conclusie is dat de slimme thermostaten en de Tado misschien niet perse geld besparen in je energie beheer maar wel comfort en gemak opleveren in de bediening en uitlezing van je warmte installatie.
Doet de Nest v3 en domme thermostaten niet het zelfde?
over het algemeen wel maar nu moet ik af en toe een rondje lopen om te zien of mijn waterzijding instelling nog goed staat. (deur open of dicht van de slaap kamer(s) is al een flinke ontregeling door de trapgat lucht verplaatsing van warme lucht omhoog vs dalen van koude lucht van zolder en misschien de slaap kamers.
Dus ik denk dat het tado plus 6x en GNH gen2 starterskit de leukste set is voor "warmte beheer" en niet perse de beste set.
ergens las ik dat Tado en warmtepomp met vloer verwarming niet foutloos samenwerken maar ik vermoed dat de software ge-update kan worden door de developers dus tegen de tijd dat ik een warmtepomp heb is dat ook opgelost denk ik.
Toch ben ik nog steeds geinteresseert in de ervaringen van de topic starter @
WayneLaagewaard met de Nest als losgekoppelde "thermostaat/kamersensor"
Als die koppeling makkelijk werkt zou ik mn los in de door liggende NestV3 misschien kunnen inzetten als slaapkamer thermostaat of als "tweede BG meet punt" in de keuken,
[
Voor 5% gewijzigd door
copykat op 01-04-2023 10:14
]
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....