Heb ik krachtstroom in mijn woning?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adesign
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-03 23:43
Hey allemaal, ik heb een nieuwbouw woning van 10 jaar jong. In deze woning zit nog een gas aansluiting. Ik wil nu een nieuwe keuken plaatsen met inductie. Deze inductie heeft minimaal 2 fases nodig, maar het beste is 3 fases. Ik heb hiervoor krachtstroom nodig en een perilex aansluiting. Ik zie nergens een perilex aansluiting in mijn woning en ook niet in de meterkast. Ik ben benieuwd of ik krachtstroom aansluiting heb in mijn meterkast. Hoe kan ik daar achter komen?

Ik wil namelijk een electricien bellen indien ik al krachtstroom heb. En als ik geen krachtstroom heb ga ik dit aanvragen bij Enexis de netwerk beheerder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 27-06 16:40
Maak anders eens een foto van je meterkast en post die hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:14
Meestal is dat eenvoudig te zien aan de verdeler / hoofdautomaten.
Als je wilt kun je hier een foto plaatsen, en dan zal iemand dat beantwoorden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ProudElm
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-06 08:02
Via https://www.mijnaansluiting.nl/home kun je er achter komen welke netbeheerder je hebt. Daar moet je eigenlijk altijd wel kunnen opvragen wat je huidige aansluiting is.

[ Voor 40% gewijzigd door ProudElm op 18-11-2020 14:14 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Cereal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-06 12:14
Perilex hoeft niet meteen krachtstroom te betekenen, je kunt 2 reguliere groepen combineren zodat je op een enkele fase 2x16A=32A bij je inductieplaat kunt krijgen. Er zijn overigens ook inductieplaten die gewoon op 1 groep werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 08:02
Plaats hier eens een foto van je elektra-meter (EAN onleesbaar gemaakt) en van de zwarte/grijze kast onder je elektra meter. Daar is het meestal wel aan te zien

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:55
ProudElm schreef op woensdag 18 november 2020 @ 14:12:
Via https://www.mijnaansluiting.nl/home kun je er achter komen welke netbeheerder je hebt. Daar moet je eigenlijk altijd wel kunnen opvragen wat je huidige aansluiting is.
Dit dus. En vervolgens kun je bij de meeste leveranciers gewoon online zien wat voor aansluiting je hebt. Dit heet de aansluitcapaciteit. Bij nieuwe woningen vaak 3x25a of 1x40a.

Maar wat is krachtstroom volgens jou @adesign? 2x16a kan ook op een 1 fase aansluiting met een perilex stekker (wat @Cereal ook zegt).

Let erop dat aan het veranderen van je aansluiting waarschijnlijk kosten zijn verbonden (kun je vinden op de website van je netbeheerder) en dat dit niet in een weekje geregeld is (bij mijn netbeheerder duurde het >3 maanden).

Edit:
Oh en de eerste hit op Google geeft ook al aan hoe je er zelf achter kunt komen door naar je meterkast te lopen: https://www.elektramat.nl...-fase-3-fase-groepenkast/

[ Voor 14% gewijzigd door cryptapix op 18-11-2020 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adesign
Nou ik heb nog even gekeken en ik heb een 1 fase meterkast. Dus ik heb geen krachtstroom. Ik heb begrepen dat je een inductieplaat op 220 volt kan aansluiten, maar dan maar 1 kookplaat kan gebruiken. Ga je 2 fase gebruiken kun je meer als 1 kookplaat gebruiken, maar niet allemaal tegelijk. Met 3 fase kun je alle kookplaten gebruiken en wordt mij aanbevelen.

Wat doet een elektricien om 2 fase te creëren? Vervangt hij 2 van die blokjes in de meterkast voor 1 gezamenlijke blok? En trekt hij 5 kabels door de leiding zodat hij een perilex stekker kan maken bij de stopcontact voor de inductieplaat? Zoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djampire
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 25-06 15:12
Waarschijnlijk kun je toe met het plaatsen van een fornuisgroep, waarmee je feitelijk 2x groepen naar één perilex stekker brengt. Houd er rekening mee dat je maar 4 groepen achter 1 aardlek mag plaatsen. Een fornuisgroep telt als een. zitten er achter elke aardlek dus al 4 groepen, dan moet er een extra aardlekbij. (of een automaat) Welke plaat ga je aanschaffen? hoeveel Watt is die? Heb je ook zonnepanelen trouwens?

Je haalt fase en groepen een beetje door elkaar denk ik. Waarschijnlijk heb je een 1 fase aansluiting van 40 ampére verdeeld over een aantal groepen.

9000 kWh Solar Array, Xiaomi Mi14, i7-14700k 32GB DDR5 RTX 3070

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 26-06 23:40
adesign schreef op woensdag 18 november 2020 @ 22:39:
Nou ik heb nog even gekeken en ik heb een 1 fase meterkast. Dus ik heb geen krachtstroom.
Nee dan heb je inderdaad geen krachtstroom
Ik heb begrepen dat je een inductieplaat op 220 volt kan aansluiten, maar dan maar 1 kookplaat kan gebruiken. Ga je 2 fase gebruiken kun je meer als 1 kookplaat gebruiken, maar niet allemaal tegelijk. Met 3 fase kun je alle kookplaten gebruiken en wordt mij aanbevelen.
Dit slaat nergens op. Het gros van de inductieplaten bestaan uit 2 modules van 2 pitten. Als je krachtstroom hebt sluit je vaak 1 van de modules aan op 1 fase en de andere op de 2e. De derde blijft dan ongebruikt. Of eventueel voor de oven.

Maar het faseverschil dat aanwezig is in een krachstroomaansluiting (Waarmee je 400v krijgt) is niet nodig voor die platen. De modules draaien apart van elkaar op 230v.

Je kan ze dus ook prima aansluiten op dezelfde 230V als je een 32A groep hebt (let op, dit mag niet bij elke plaat). Dat is in Nederland echter niet gebruikelijk. In Nederland zie je vaker 2 16A groepen die gecombineerd worden (de "kookgroep"). Daarmee lopen de 2 modules ook ieder netjes op 230v. Alleen is dat in de meterkast dezelfde fase in plaats van 2 verschillende.

Maar voor de zekerheid. Heb je een typenummer van de beoogde inductieplaat?
Wat doet een elektricien om 2 fase te creëren? Vervangt hij 2 van die blokjes in de meterkast voor 1 gezamenlijke blok? En trekt hij 5 kabels door de leiding zodat hij een perilex stekker kan maken bij de stopcontact voor de inductieplaat? Zoiets?
De elektricien creërt geen 2 fase. Dat hebben we in Nederland niet.

- Je kan 3 fase krijgen. Dan moet je meterkast (potentieel flink) aangepast worden. Daarna komt er een krachtgroep bij in, met kabel naar de keuken en perilex WCD daarbij.
- Of je krijgt een kookgroep. 2 "normale" groepen op dezelfde fase (je hebt er immers maar 1) die mechanisch gekoppeld zijn (ze gaan dus altijd samen uit), met eenzelfde kabel naar de keuken met perilex WCD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adesign
Ik zal morgen even het type hier vermelden. Het is in ieder geval een bosch. Heeft het nut als ik al 5 stroomkabels door die leiding trek? Zodat indien de electricien komt het keuken blok er niet helemaal uit hoeft. Vandaag heb ik er maar 3 kabels doorheen getrokken (+ - en aarde).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
adesign schreef op woensdag 18 november 2020 @ 23:04:
Ik zal morgen even het type hier vermelden. Het is in ieder geval een bosch. Heeft het nut als ik al 5 stroomkabels door die leiding trek? Zodat indien de electricien komt het keuken blok er niet helemaal uit hoeft. Vandaag heb ik er maar 3 kabels doorheen getrokken (+ - en aarde).
+ & - lijkt me sterk, het is geen DC plaat. :+
5 heb je sowieso nodig bij kookgroep; 2P, 2N + PE. Voor kracht heb je evenveel koper nodig: 3P+N+PE.

[ Voor 69% gewijzigd door bbbrumbrum op 18-11-2020 23:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
adesign schreef op woensdag 18 november 2020 @ 23:04:
Bosch platen hebben twee nulaansluitingen en zijn daarmee wel geschikt voor de Nederlandse rariteit van de kookgroep, ook al ontbreekt het in alle normbladen nog steeds aan maximale belasting bij leidingen met 4 belaste aders, maar ok :P

Je haalt kabels en draad door elkaar denk ik zo.

Als je nu een lege buis hebt... moet je daar 5 draden in trekken. 2x bruin, 2x blauw, 1x groengeel.

• adesign
kabeltjekabel schreef op woensdag 18 november 2020 @ 23:17:
[...]

Bosch platen hebben twee nulaansluitingen en zijn daarmee wel geschikt voor de Nederlandse rariteit van de kookgroep, ook al ontbreekt het in alle normbladen nog steeds aan maximale belasting bij leidingen met 4 belaste aders, maar ok :P

Je haalt kabels en draad door elkaar denk ik zo.

Als je nu een lege buis hebt... moet je daar 5 draden in trekken. 2x bruin, 2x blauw, 1x groengeel.
Top! Ik ga dan die 5 draden er doorheen trekken. Scheelt weer allemaal moeite als de electricien komt. Gisteren was het super makkelijk om 3 draden er doorheen te trekken. 5 draden moet ook goed te doen zijn toch?

• Ivow85
Heb je wel een 19mm buis?

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• adesign
Het is een normale loze leiding. Hetzelfde als die van een stopcontact.

• adesign
De inductieplaat is het volgende merk type: Bosch pxv875dc1e

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ik weet niet of het ook geldt voor een duo-kookgroep maar twee groepen door 1 buis trekken mag over het algemeen niet.

Waarschijnlijk heb je al wel drie fases naar je huis liggen maar is er maar één aangesloten in je meterkast, dan is het vrij eenvoudig om naar drie fases over te stappen en wellicht is dit toch een mooi moment om dat aan te passen als je toch aan het verbouwen bent.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• Ivow85
adesign schreef op donderdag 19 november 2020 @ 09:24:
[...]

Het is een normale loze leiding. Hetzelfde als die van een stopcontact.
Dan is het waarschijnlijk een 16mm buis. Daar mag geen 5*2,5mm2 doorheen.

• Ivow85
Erasmo schreef op donderdag 19 november 2020 @ 09:28:
Ik weet niet of het ook geldt voor een duo-kookgroep maar twee groepen door 1 buis trekken mag over het algemeen niet.
Een 2*16A éénfase kookgroep is één groep. Dat mag dus door één buis. Maar dan wel met een minimale diameter van 19mm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08:57
Ivow85 schreef op donderdag 19 november 2020 @ 09:29:
[...]

Dan is het waarschijnlijk een 16mm buis. Daar mag geen 5*2,5mm2 doorheen.
de kans dat er een loze buis 16 mm van de meterkast naar de keuken ligt lijkt me ook klein......

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• Ivow85
Tens schreef op donderdag 19 november 2020 @ 09:32:
[...]

de kans dat er een loze buis 16 mm van de meterkast naar de keuken ligt lijkt me ook klein......
Als de loze leiding geen 16mm maar 19mm is, dan is de betreffende buis waarschijnlijk niet 'hetzelfde als van een stopcontact'. Voor het aansluiten van gewone stopcontacten wordt 16mm gebruikt en dat is simpelweg te dun voor het aansluiten van een kookgroep.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08:57
Ivow85 schreef op donderdag 19 november 2020 @ 09:41:
[...]

Als de loze leiding geen 16mm maar 19mm is, dan is de betreffende buis waarschijnlijk niet 'hetzelfde als van een stopcontact'. Voor het aansluiten van gewone stopcontacten wordt 16mm gebruikt en dat is simpelweg te dun voor het aansluiten van een kookgroep.
klopt, maar ziet er wel hetzelfde uit, en ts heeft niet echt veel kennis van zaken. Er ligt standaard een loze buis 19 mm naar de keuken.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• timberleek
adesign schreef op donderdag 19 november 2020 @ 09:27:
https://media3.bosch-home.com/Documents/9001093672_H.pdf
Bovenaan pagina 3 staan de aansluitopties. En inderdaad, de meest rechter optie is voor jou interessant. de kookgroep.
Erasmo schreef op donderdag 19 november 2020 @ 09:28:
Dat klopt voor losse groepen. Een kookgroep is echter een gekoppelde groep, deze telt als 1. Op dezelfde manier is een krachtgroep een soort van gekoppelde groep van 3.
Waarschijnlijk heb je al wel drie fases naar je huis liggen maar is er maar één aangesloten in je meterkast, dan is het vrij eenvoudig om naar drie fases over te stappen en wellicht is dit toch een mooi moment om dat aan te passen als je toch aan het verbouwen bent.
Is imo sterk afhankelijk van verdere plannen van de TS. Als het enkel om de inductieplaat gaat zou ik de moeite niet doen.
Upgraden naar 3-fasen is (dacht ik) 2-300 euro voor de netbeheerder. Afhankelijk van water nu hangt moet er misschien een nieuwe meter komen. En de TS moet zijn eigen meterkast geschikt (laten) maken voor 3 fasen (best case: een 4p hoofdschakelaar en de bekabeling wat herindelen).

• adesign
Ik heb 3 loze leidingen gevonden achter het keukenblok. Hoe kom ik er achter of het 16 of 19mm buizen zijn? Is best wel moeilijk te meten met een meetlint.

En is het een idee om 2 loze leidingen hiervoor op te offeren? In de ene 3 draden en de andere 2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

adesign schreef op donderdag 19 november 2020 @ 11:04:
Ik heb 3 loze leidingen gevonden achter het keukenblok. Hoe kom ik er achter of het 16 of 19mm buizen zijn? Is best wel moeilijk te meten met een meetlint.

En is het een idee om 2 loze leidingen hiervoor op te offeren? In de ene 3 draden en de andere 2.
Of trek gewoon 1 5 aderige kabel met mantel er door heen :) Zo was het bij mij opgelost. Dan kan je aan het eindpunt besluiten wat je daar uiteindelijk mee gaat doen.

(Of regel een elektricien, dat kabeltje er bij trekken zal voor hem amper meerprijs zijn tov meterkast aanpassen gok ik en dan heb je zelf de zekerheid dat het goed is geregeld).

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:47
Ik zou dit lekker aan een electricien overlaten om eerlijk te zijn. Wellicht niet het advies wat je wilt horen, maar het klinkt niet alsof je er zelf genoeg verstand van hebt.

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-06 13:16
Rene schreef op donderdag 19 november 2020 @ 11:10:
Ik zou dit lekker aan een electricien overlaten om eerlijk te zijn. Wellicht niet het advies wat je wilt horen, maar het klinkt niet alsof je er zelf genoeg verstand van hebt.
Eens, zeker met aansluitingen waar straks 4 tot 6kW door gaat lopen moet je gewoon geen grappen maken.
Laat dit lekker aan een elektricien over, zodat je zeker weet dat dit allemaal correct wordt geregeld en je geen brandhaardjes gaat bouwen.

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 27-06 13:47
Hooglander1 schreef op donderdag 19 november 2020 @ 11:09:
[...]

Of trek gewoon 1 5 aderige kabel met mantel er door heen :) Zo was het bij mij opgelost. Dan kan je aan het eindpunt besluiten wat je daar uiteindelijk mee gaat doen.

(Of regel een elektricien, dat kabeltje er bij trekken zal voor hem amper meerprijs zijn tov meterkast aanpassen gok ik en dan heb je zelf de zekerheid dat het goed is geregeld).
5 aderige mét mantel nog wel, dus eig 6 aders...

Wat een adviezen. trek gewoon 5 aders door die buis heen en klaar.
2 bruine, 2 blauwe en een groen geel. 16 of 19mm maakt niet uit, het gaat om de belasting en een beetje gezond boerenverstand. Koken is kortstondig hoge belasting, maar lang niet genoeg om de temperatuur in de buis zodanig op te laten lopen dat er temperatuursproblemen ontstaan en dat de isolatie van de draad zal gaan smelten.

• ybos
OverSoft schreef op donderdag 19 november 2020 @ 11:20:
[...]

Eens, zeker met aansluitingen waar straks 4 tot 6kW door gaat lopen moet je gewoon geen grappen maken.
Laat dit lekker aan een elektricien over, zodat je zeker weet dat dit allemaal correct wordt geregeld en je geen brandhaardjes gaat bouwen.
Dus draad trekken is gevaarlijk? komop, dit zijn alleen maar voorbereidende werkzaamheden. De installateur sluit de boel aan, dus dat komt helemaal goed.

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

ybos schreef op donderdag 19 november 2020 @ 11:22:
[...]

2 bruine, 2 blauwe en een groen geel. 16 of 19mm maakt niet uit, het gaat om de belasting en een beetje gezond boerenverstand. Koken is kortstondig hoge belasting, maar lang niet genoeg om de temperatuur en de buis zodanig op te laten lopen dat er temperatuursproblemen ontstaan en dat de isolatie van de draad zal gaan smelten.
Ik bedoel gewoon zoiets als dit:

https://www.kabel24.nl/YMvK-mb-kabel-5x1,5-per-meter

Voordeel is dat dat redelijk makkelijk er doorheen trekt zonder andere aders te beschadigen. En door alle verschillende kleurtjes herken je ook nog welke bij elkaar horen aan de andere kant. Dat red je niet als je 2x blauw en 2x bruin er door heen trekt. Als je dan ooit over wilt naar krachtstroom ga je nat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• OverSoft
ybos schreef op donderdag 19 november 2020 @ 11:23:
[...]

Dus draad trekken is gevaarlijk? komop, dit zijn alleen maar voorbereidende werkzaamheden. De installateur sluit de boel aan, dus dat komt helemaal goed.
Ja? Weet je zeker dat hij 2.5mm gaat trekken? Niet 1.5mm wat hij toevallig nog ergens heeft liggen?
Als je al niet weet hoe groot de buis is die in je muur zit, dan zou ik ook geen kabels trekken...

Maar goed, not my house, not my choice.

• Nieknikey
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 27-06 14:44
OverSoft schreef op donderdag 19 november 2020 @ 11:28:
[...]

Ja? Weet je zeker dat hij 2.5mm gaat trekken? Niet 1.5mm wat hij toevallig nog ergens heeft liggen?
Als je al niet weet hoe groot de buis is die in je muur zit, dan zou ik ook geen kabels trekken...
Hoewel je absoluut een punt hebt, mag ik toch hopen dat een electricien dit ook opmerkt bij het aansluiten van de nieuwe groep. En dus niet dat die een snoer van 1.5mm in de groep schroeft :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OverSoft
Nieknikey schreef op donderdag 19 november 2020 @ 11:39:
[...]

Hoewel je absoluut een punt hebt, mag ik toch hopen dat een electricien dit ook opmerkt bij het aansluiten van de nieuwe groep. En dus niet dat die een snoer van 1.5mm in de groep schroeft :)
Daar heb je ook een punt. Maar toch zou ik het in zijn geval lekker door een elektriciën laten doen, qua werk zijn dat niet echt de kosten, maar dan weet je wel zeker dat deze kabels ook echt in die buis mogen en dat de juiste kabels gebruikt zijn.

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
maak nou eerst eens een foto van de meterkast, meter en hoofdaansluiting. misschien heb je al zo' n uitgebreide installatie dat nog een kookgroep erbij te veel van het goede is. is er trouwens nog wel plaats voor de extra automaat? ook als het niet per se nodig is kan het handig zijn de aansluiting te laten omzetten naar 3 fase, maandelijkse kosten zijn meestal gelijk. de elektricien kan je vertellen wat er moet gebeuren in welke volgorde en wat dat moet gaan kosten.

• ybos
OverSoft schreef op donderdag 19 november 2020 @ 11:28:
[...]

Maar goed, not my house, not my choice.
succes met het vinden van blauw en bruin in 1,5mm2, die moet je speciaal bestellen als je massief draad wil hebben.
2,5mm2 is een vuistregel voor 16A afzekeren. Als je een kabelberekening zou doen voor een kooktoestel met een gelijktijdigheid van 0,1 (want piekbelasting is minimaal) met een lengte van een meter of 10-20 met draad in buis denk ik dat de berekening gewoon goedgekeurd wordt (let op, aanname! Ik adviseer gewoon 2,5mm2!).

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:37
adesign schreef op donderdag 19 november 2020 @ 09:27:
Ik heb deze zelfde kookplaat en heb hier een kookgroep (2xB16 automaat) voor aangelegd. Werkt al een jaar of 2 dikke prima. Ik heb een enkelfase aansluiting in huis (D40 automaat).

offtopic:
P.S. Even in de gaten houden of de bediening van je plaat goed blijft werken. Bij mij begonnen sommige knoppen wat te haperen, is gratis opgelost door Bosch (printplaat vervangen).

[ Voor 21% gewijzigd door ThinkPad op 19-11-2020 13:01 ]

• robertnld
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 01-06 21:57
Nou ben ik als Tweakeraar best bereid om zelf zaken uit te vinden, te leren en te proberen. Maar ik stop wanneer basiskennis ontbreekt. Afgelopen jaar heb ik voor mijn nieuwe keuken met inductie kookplaat in mijn huis een 3 fasen aansluiting, nieuwe groepen en een leiding naar de keuken laten regelen door de netbeheerder en een elektricien. Als gedachtenoefening had ik voor mezelf opgeschreven wat moest gebeuren. Dit heb ik later vergeleken met wat gebeurd is. En daar zat dus verschil tussen ...

Mijn tip: schakel minimaal een erkende elektricien in want je wil geen ellende in de meterkast en achter het keukenblad.

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
1,5mm2 voor een kookgroep is niet aan te bevelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• adesign
Het valt mij op dat 1 van de 3 lose leidingen groter is dan de rest. Dat is de meest rechtse. Is dat niet een 19mm?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Me9ohZOoLMKGXfH8bnHzgymFN_Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4OUJnRgN9taoAw3JmKrn3dQC.jpg?f=fotoalbum_large

• BeyondThunder
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

BeyondThunder

Lost Lightning

Als je er echt heel moeilijk bij kan, probeer een afdruk te maken met klei, pritstift, stuk kaas desnoods :-) Dan kan je het eenvoudig opmeten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timberleek
[...]

2 bruine, 2 blauwe en een groen geel. 16 of 19mm maakt niet uit, het gaat om de belasting en een beetje gezond boerenverstand. Koken is kortstondig hoge belasting, maar lang niet genoeg om de temperatuur in de buis zodanig op te laten lopen dat er temperatuursproblemen ontstaan en dat de isolatie van de draad zal gaan smelten.
16 of 19 maakt wel uit als je aan de normen wil voldoen (wat je verzekering waarschijnlijk eist).

Het gaat wel goed in een 16mm buis overigens, maar het is niet volgens de norm.
Hooglander1 schreef op donderdag 19 november 2020 @ 11:25:
[...]

Ik bedoel gewoon zoiets als dit:

https://www.kabel24.nl/YMvK-mb-kabel-5x1,5-per-meter

Voordeel is dat dat redelijk makkelijk er doorheen trekt zonder andere aders te beschadigen. En door alle verschillende kleurtjes herken je ook nog welke bij elkaar horen aan de andere kant. Dat red je niet als je 2x blauw en 2x bruin er door heen trekt. Als je dan ooit over wilt naar krachtstroom ga je nat.
Weet niet of je bewust voor 1.5mm2 hebt gekozen, maar dat is hier dus niet de bedoeling. Dat moet 5x2.5qmm zijn.
PetervdM schreef op donderdag 19 november 2020 @ 12:08:
maak nou eerst eens een foto van de meterkast, meter en hoofdaansluiting. misschien heb je al zo' n uitgebreide installatie dat nog een kookgroep erbij te veel van het goede is. is er trouwens nog wel plaats voor de extra automaat? ook als het niet per se nodig is kan het handig zijn de aansluiting te laten omzetten naar 3 fase, maandelijkse kosten zijn meestal gelijk. de elektricien kan je vertellen wat er moet gebeuren in welke volgorde en wat dat moet gaan kosten.
Yes, een foto is hier wel even handig hier. Dan sluiten de adviezen ook goed aan op de situatie
adesign schreef op donderdag 19 november 2020 @ 13:34:
Het valt mij op dat 1 van de 3 lose leidingen groter is dan de rest. Dat is de meest rechtse. Is dat niet een 19mm?[Afbeelding]
Dat is een inbouwdoos, geen leiding. Maar die is inderdaad een stuk groter. Flinke kans dat daar een 19mm buis achter zit.
Kun je het andere eind niet terugvinden in de meterkast?

[ Voor 56% gewijzigd door timberleek op 19-11-2020 13:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
Het valt mij op dat 1 van de 3 lose leidingen groter is dan de rest. Dat is de meest rechtse. Is dat niet een 19mm?[Afbeelding]
Doos lijkt ook een iets andere maat te hebben, kan je zelfs een perilex inbouwwcd plaatsen met een beetje geluk.
Als deze doos inderdaad groter is, dan deze pakken :Y

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

timberleek schreef op donderdag 19 november 2020 @ 13:42:
Weet niet of je bewust voor 1.5mm2 hebt gekozen, maar dat is hier dus niet de bedoeling. Dat moet 5x2.5qmm zijn.
Nee, dat was het niet. Dat zat in de "zoiets". 2,5mm2 is idd de juiste keuze hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Dat is een gasleiding :P
Wat je in de muur ziet kun je je vinger in steken, voel je gelijk welke groter is.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Hackus schreef op donderdag 19 november 2020 @ 13:51:
[...]

Wat je in de muur ziet kun je je vinger in steken, voel je gelijk welke groter is.
Ik gok dat hij de blauwe inbouwdozen bedoelt, daar is er 1 van groter dan de rest.

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:24

Freakie1NL

Grote Baas

[...]

Uuuhmmm een PVC omhumsel noemt men terecht ook een mantel. En een XMVK 5*2,5 gaat echt dikke prima door een goed aangelegde 19MM buis. Heb dat hier inderdaad ook zo gedaan.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Tens schreef op donderdag 19 november 2020 @ 09:32:
[...]

Neehoor, is best logisch voor de optionele boiler, vaatwasser, etc.

• kabeltjekabel
Freakie1NL schreef op donderdag 19 november 2020 @ 16:47:
[...]

Uuuhmmm een PVC omhumsel noemt men terecht ook een mantel. En een XMVK 5*2,5 gaat echt dikke prima door een goed aangelegde 19MM buis. Heb dat hier inderdaad ook zo gedaan.
Je hebt maar 1 mof of knietje nodig die niet perfect zit en het ding wil erg graag blijven steken. Sowieso veel frictie.. Als je al buis hebt liggen... gewoon draad er in trekken.

• kabeltjekabel
Hackus schreef op donderdag 19 november 2020 @ 13:51:
[...]

Dan voel je dat ze allemaal een universele tuit hebben :P

• kabeltjekabel
Lijkt wel een inbouwdoos voor Perilex.

Mooi zoiets er in;
https://www.sandervunderink.nl/perilex-inbouw.html

Daar zit dan als het goed is ook een 19mm buis achter.

Maar de buisdiameter gaat over mechanische belasting tijdens het er in trekken van het draad. Een kort recht tracé met low-friction 16mm buis is ook met 5 draden nog steeds makkelijker dan een slecht 19mm tracé.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23-06 13:49
Waarom is er nog geen foto van de meterkast?

• ouwefreaker
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 27-06 20:52
Rechter doos is een pirilex doos , dus 19 mm pijp. Zeker weten.
En mocht je een 11 kw kookplaat willen, i.v.m. ruimte, dan heeft Bosch een plaat die je terug kan schakelen in de software om deze gewoon op 7, 2 kw (2 fasen ) te laten draaien.
Bijna alle Bosch (siemens Nef) platen van een buiten maat van 80 cm is 2 fasen.
De grotere platen 90 cm zijn 11 kw dus eigenlijk 3 fasen , maar er zijn modellen terug te schakelen.

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:24

Freakie1NL

Grote Baas

kabeltjekabel schreef op donderdag 19 november 2020 @ 17:08:
[...]

Je hebt maar 1 mof of knietje nodig die niet perfect zit en het ding wil erg graag blijven steken. Sowieso veel frictie.. Als je al buis hebt liggen... gewoon draad er in trekken.
Ik vond hem super makkelijk trekken, maar hielp wel dat het vanuit de meterkast naar beneden was i.p.v boven. Denk ook max een meter of 7.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adesign
Ik heb de electricien gesproken en ik mocht van hem 5 draden door de lose leiding trekken. Dat is gelukt. Jammer dat de electricien pas over 2 weken kan. Iemand een idee hoe alvast deze inductieplaat op 220v kan aansluiten? Ben al dat eten bestellen zat :) Is dat gewoon ergens de plus, min en aarde aansluiten in de inductieplaat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PetervdM
  • Niet online
ik denk niet dat de verzekering de brandschade gaat vergoeden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc25579
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
adesign schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 09:07:
Ik heb de electricien gesproken en ik mocht van hem 5 draden door de lose leiding trekken. Dat is gelukt. Jammer dat de electricien pas over 2 weken kan. Iemand een idee hoe alvast deze inductieplaat op 220v kan aansluiten? Ben al dat eten bestellen zat :) Is dat gewoon ergens de plus, min en aarde aansluiten in de inductieplaat?
Als je voor de plus de bruine neemt en voor de min de blauwe en dan de groen gele de aarde wordt EN voordat je de schakelaar in je meterkast weer aanzet je verzekering nagekeken hebt of je verzekert bent dan zou ik zeggen......
Eet nog even die 2 weken buiten de deur en laat vooral je electricien je ontlasten door de hele installatie aan te sluiten
......ik vind het prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adesign
Je punt is duidelijk. Als ik misschien toch krachtstroom ga aanvragen (voor 3 fase aansluiting) bij enexis. Welke moet ik aanvragen? Ik heb nu 1x40ampere.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BYcW2E26RFcGkhcRYZc6_iUYq64=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9Vf7Vm9KOIJIWVjmM2D38oKh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
adesign schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 09:07:
Is dat gewoon ergens de plus, min en aarde aansluiten in de inductieplaat?
Er is geen plus en min in een huisinstallatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PetervdM
  • Niet online
ik denk dat 3 X 25A wel voldoende is. wat betaal je nu voor 1 X 40A?
let wel, éérst moet de zekeringkast geschikt worden gemaakt voor 3 fasen, in de praktijk zal het er op neer komen dat er een 3 fasen hoofdschakelaar moet worden geplaatst - door een electricien met zegelbevoegdheid - , dan pas komt enexis de aansluiting veranderen!

plaats nu eindelijk eens de gevraagde foto's van de meterkast installatie! zonder die foto's is het heel lastig definitieve adviezen te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adesign
PetervdM schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 12:23:
ik denk dat 3 X 25A wel voldoende is. wat betaal je nu voor 1 X 40A?
let wel, éérst moet de zekeringkast geschikt worden gemaakt voor 3 fasen, in de praktijk zal het er op neer komen dat er een 3 fasen hoofdschakelaar moet worden geplaatst - door een electricien met zegelbevoegdheid - , dan pas komt enexis de aansluiting veranderen!

plaats nu eindelijk eens de gevraagde foto's van de meterkast installatie! zonder die foto's is het heel lastig definitieve adviezen te geven.
Bij deze een foto van de meterkast

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YuPQHiEKPOjun4Fpjy52840mjAg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xk4XmKESZC4g6BSrRu1qCBJs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timberleek
3x25A is wat je dan moet hebben. Dat is dezelfde tariefgroep als 1x40A.
Alle aansluitingen daarboven kosten grof geld extra per jaar.

De hoofdschakelaar in jouw kast moet dan in ieder geval vervangen worden door een 3-fase variant (4 elementen ipv 2 die je nu hebt). Verder voldoet het zo te zien.

Er komt voor de kookplaat dan nog een krachtgroep bij. Als dat in deze kast moet passen wordt dat een kracht-aardlekautomaat (4 plaatsen). Een losse aardlek en groep passen namelijk niet meer (2x4 plaatsen).

Als je in de toekomst (3-fasen) zonnepanelen oid wil toevoegen zal hiervoor een uitbereidingskast moeten komen. Dat past hier niet meer bij

[ Voor 37% gewijzigd door timberleek op 20-11-2020 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
adesign schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 12:50:
[...]

Bij deze een foto van de meterkast

[Afbeelding]
Inderdaad 1fase kast. Bel de elektricien maar (met zegelbevoegdheid) om het om te laten bouwen naar 3 fase.
Daarna kan je je Enexis op laten hogen naar 3x25A

Dan kan de elektricien ook meteen je huidige kast netjes maken (want van die fornuisgroep klopt geen bal!)

[ Voor 9% gewijzigd door SniperGuy op 20-11-2020 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adesign
ThinkPadd schreef op donderdag 19 november 2020 @ 13:00:
[...]

Ik heb deze zelfde kookplaat en heb hier een kookgroep (2xB16 automaat) voor aangelegd. Werkt al een jaar of 2 dikke prima. Ik heb een enkelfase aansluiting in huis (D40 automaat).

offtopic:
P.S. Even in de gaten houden of de bediening van je plaat goed blijft werken. Bij mij begonnen sommige knoppen wat te haperen, is gratis opgelost door Bosch (printplaat vervangen).
Heb je letterlijk hetzelfde merk en type? Kun jij zonder krachtstroom alle platen (laten we zeggen 4 stuks) tegelijkertijd gebruiken op de inductie? Ik heb begrepen als je veel platen tegelijkertijd aan hebt staan dat dat niet goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ja exact dezelfde. De aansluitwaarde is 7400W volgens specs. Kookgroep (twee groepen van 16A) geeft 32A, keer 230V is...... ;)
Daarnaast kun je een automaat ook tijdelijk overbelasten, hij zal er niet bij 16,01A uitknallen. Ik heb nog nooit uitval gehad en dit is hoe het in duizenden huishoudens is aangesloten. Pas bij de grotere platen (90cm breedte) heb je echt 3F nodig. Daarnaast hoe vaak heb je álle pitten op de hoogste stand aan? Komt hier zelden voor, er zit zo'n vermogen in de plaat dat een flinke pan water binnen een paar minuten kookt. Dat valt ruim binnen de marge van hoe snel een automaat uitschakelt bij overbelasting. Volgens mij heb ik ook nog nooit daadwerkelijk die 7400W gebruikt zien worden.

Hoop bangmakerij trouwens in dit topic qua verzekering :X In NL is het niet verplicht om het door een elektricien te laten doen, net als dat het niet verplicht is om je groepenkast te laten keuren. Ik ben het er mee eens dat er daardoor een hoop prutswerk wordt gedaan, zowel door particulieren maar ook door beunhazen. Maar dat 'de verzekering niet gaat betalen!!1!!11' is wat kort door de bocht. Als je de boel gewoon netjes aansluit conform richtlijnen dan kan dat naar mijn idee prima. Kom je er niet uit/durf je het niet aan dan haal je iemand erbij die er wel verstand van heeft.
SniperGuy schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 13:01:
[...]
(want van die fornuisgroep klopt geen bal!)
Omdat het bruggetje ontbreekt bedoel je denk ik? Dat hoort inderdaad niet zo. Normaal is het één module die twee automaten in zich heeft. Ik zie dat ABB ook losse bruggetjes heeft voor 2-3 euro, zodat de groepen gekoppeld zijn.

[ Voor 110% gewijzigd door ThinkPad op 20-11-2020 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PetervdM
  • Niet online
???? groep 1 is de fornuisgroep???? die was er toch niet? daar gaat dit hele topic over! 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
PetervdM schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 13:32:
???? groep 1 is de fornuisgroep???? die was er toch niet? daar gaat dit hele topic over! 8)7
De groep staat uit, misschien is de groepenkast voorbereid maar zit er op de uitgaande kant van de kookgroep geen kabels aangesloten. Zoveel vragen.... :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barktus
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 27-01 21:49

barktus

Moehhhh!

adesign schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 12:13:
Je punt is duidelijk. Als ik misschien toch krachtstroom ga aanvragen (voor 3 fase aansluiting) bij enexis. Welke moet ik aanvragen? Ik heb nu 1x40ampere.

[Afbeelding]
Electricien hier. Waarvoor denk je krachtstroom nodig te hebben? In heel het topic heb ik daar nog geen reden voor gezien, dus lijkt mijnziens gewoon zonde geld. Je kookplaat gaat zodra je aan ons het type geeft (dan valt dat met zekerheid te zeggen), naar alle waarschijnlijkheid gewoon 2x230v gebruiken. Wat met een één fase hoofdaansluiting in de meterkast dus prima te doen is.

My middle finger salutes you.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
barktus schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 13:42:
[...]

Electricien hier. Waarvoor denk je krachtstroom nodig te hebben?
Bangmaakverhalen over hoe anders of je zekering er steeds uitknalt of dat je je fornuis niet goed kan gebruiken.

Bij mij zit het ook gewoon op een normale kookgroep, ik heb uberhaupt nog nooit meer dan één plaat tegelijk op maximaal vermogen gehad, laat staan alle vier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timberleek
Oh wauw inderdaad. Maar het lijken gewoon 2 aparte groepen te zijn. De benodigde koppeling mist.
Zou die dikke buis die linksboven uitkomt dan niet gewoon de buis naar de keuken zijn. al dan niet voorbedraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barktus

barktus

Moehhhh!

Sissors schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 14:28:
[...]

Bangmaakverhalen over hoe anders of je zekering er steeds uitknalt of dat je je fornuis niet goed kan gebruiken.

Bij mij zit het ook gewoon op een normale kookgroep, ik heb uberhaupt nog nooit meer dan één plaat tegelijk op maximaal vermogen gehad, laat staan alle vier.
Dan is het dus echt niet nodig. Het vermogen dat de plaat maximaal opneemt is vaak 7200w, dat is dus bij alle platen maximaal aan. Een normale 16A automaat kan 16A*230V= 3680W hebben. Er vanuit gaande dat de kookplaat van de TS een 2x230 variant is. Gebruikt hij twee automaten, 2*3680w = 7360W. Met andere woorden, de kookplaat kan zelfs nog 160W meer verbruiken willen ze er uit klappen.
timberleek schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 14:30:
[...]

Oh wauw inderdaad. Maar het lijken gewoon 2 aparte groepen te zijn. De benodigde koppeling mist.
Zou die dikke buis die linksboven uitkomt dan niet gewoon de buis naar de keuken zijn. al dan niet voorbedraad.
Dat zou inderdaad goed kunnen. Zou dan wel een brug aanschaffen zodat ze beiden tegelijk wegklappen wanneer nodig.

[ Voor 22% gewijzigd door barktus op 20-11-2020 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adesign
Hahaha, toen ik de foto maakte bedacht ik dit ook. Ik zie daar fornuisgroep staan en zie 2x16 automaten staan. Heb even getest en 4 stopcontacten in de keuken zijn aangesloten op deze fornuisgroep. Wat nu te doen om deze inductieplaat hierop aan te sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc25579
  • Nu online
adesign schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 12:13:
1X40 kost net zoveel bij je netbeheerder als 3X25.
3X35 wordt duurder.
Uiteraard zijn voor het aanleggen van 3X25 kosten verbonden.
Al deze tarieven kun je makkelijk terugvinden op de website van je netbeheerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barktus

barktus

Moehhhh!

Marc25579 schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 15:10:
[...]

1X40 kost net zoveel bij je netbeheerder als 3X25.
3X35 wordt duurder.
Uiteraard zijn voor het aanleggen van 3X25 kosten verbonden.
Al deze tarieven kun je makkelijk terugvinden op de website van je netbeheerder.
Het is allemaal duurder, de TS heeft het namelijk niet nodig. Niet voor de kookplaat (mits 2x230 is) en al helemaal niet voor het totaal aantal groepen dat er momenteel in de kast zit. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superfly
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-05 18:36
Ik zit aan te kijken tegen vrijwel dezelfde situatie hier thuis: er komt een inductiekookplaat in de nieuwe keuken (aansluitwaarde 6,9kW), en ik ben er inmiddels dankzij flink wat leeswerk hier achter dat die prima op een nog te installeren formuisgroep in mijn 1-fase groepenkast (1x35A) past.

Er moet nog wel een perilex-aansluiting in de keuken en een 19mm buis met 5 draden worden gelegd; voor dat laatste, is het wel zo verstandig om een 5x2.5mm YMVKmb-kabel te kopen als de kleuren niet overeenkomen met wat een electriciën zou verwachten? (Zie https://www.kabel24.nl/YMvK-mb-kabel-5x2,5-per-meter).

Assistant Professor New Media & Digital Culture

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
@Superfly Die kabel kan prima, wat je kunt doen (wel zo netjes) is op de behuizing van de Perilex-aansluiting even noteren hoe je het hebt aangesloten. Dan is het aan degene na jou of die blindelings de stekker erin steekt, maar heb jij iig je plicht gedaan. Aan de kant van de groepenkast kun je met wat elektratape de aders omkleuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
ThinkPadd schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 13:12:

Hoop bangmakerij trouwens in dit topic qua verzekering :X In NL is het niet verplicht om het door een elektricien te laten doen, net als dat het niet verplicht is om je groepenkast te laten keuren. Ik ben het er mee eens dat er daardoor een hoop prutswerk wordt gedaan, zowel door particulieren maar ook door beunhazen. Maar dat 'de verzekering niet gaat betalen!!1!!11' is wat kort door de bocht. Als je de boel gewoon netjes aansluit kan dat prima. Kom je er niet uit/durf je het niet aan dan haal je iemand erbij die er wel verstand van heeft.
Het klopt dat er géén verplichting is om het werk aan de elektra-installatie door een erkend installateur te laten uitvoeren of laten keuren.

Maar het is ook een feit, dat het wél een verplichting is om het volgens de normen aan te leggen. Doe je dat niet, dan kan dat wanneer er wat mis gaat met de installatie verschillende gevolgen hebben. Van het niet uitbetalen door de verzekeringsmaatschappij, tot aan een strafrechtelijke vervolging wanneer prutswerk heeft geleid tot (ernstig) gewonden of zelfs doden.

Dus ja, als je voldoende weet waar je mee bezig bent en wat de veiligheidsaspecten zijn waar je op moet letten, dan kun je best zelf in huis aan de slag met de elektra. Maar ik ben niet bepaald overtuigd dat er in dit geval voldoende kennis aanwezig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adesign
adesign schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 15:00:
[...]

Hahaha, toen ik de foto maakte bedacht ik dit ook. Ik zie daar fornuisgroep staan en zie 2x16 automaten staan. Heb even getest en 4 stopcontacten in de keuken zijn aangesloten op deze fornuisgroep. Wat nu te doen om deze inductieplaat hierop aan te sluiten?
Ik vermoed dat de electricien die 2x16 automaten aansluit op de 5 draden die ik door de 16mm lose leiding heb getrokken. Vervolgens zal hij een perilex wandcontactdoos aansluiten op de 5 draden die ik klaar heb liggen in de lose leiding in de keuken. Bij mijn inductie zit een perilexkabel/stekker die ik in die perilex wandcontactdoos kan prikken. En er moet zo'n staafje aangesloten worden op die 2 automaten zodat ze beide verbonden zijn.

Klopt dit zo een beetje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barktus

barktus

Moehhhh!

adesign schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 15:38:
[...]

Ik vermoed dat de electricien die 2x16 automaten aansluit op de 5 draden die ik door de 16mm lose leiding heb getrokken. Vervolgens zal hij een perilex wandcontactdoos aansluiten op de 5 draden die ik klaar heb liggen in de lose leiding in de keuken. Bij mijn inductie zit een perilexkabel/stekker die ik in die perilex wandcontactdoos kan prikken. En er moet zo'n staafje aangesloten worden op die 2 automaten zodat ze beide verbonden zijn.

Klopt dit zo een beetje?
Ja, behalve het aantal draden dat in een 16mm buis mag (wat afhankelijk is van de aderdikte per draad).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barktus

barktus

Moehhhh!

ThinkPadd schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 15:34:
@Superfly Die kabel kan prima, wat je kunt doen (wel zo netjes) is op de Perilex-aansluiting even noteren hoe je het hebt aangesloten. Dan is het aan degene na jou of die blindelings de stekker erin steekt, maar heb jij iig je plicht gedaan. Aan de kant van de groepenkast kun je met wat elektratape de aders omkleuren.
Exact! Dit doen wij tijdens nieuwbouw ook altijd. Of als de perilex kort op de grond zit, deze zijwaarts monteren zodat de stekker er in kan.

Kleurcodes bij 3 fase: Bruin = L1, Zwart = L2, Grijs = L3, Blauw =N, GeelGroen = PE
Kleurcodes bij 2x230: Bruin = L1, Blauw is N(1), Zwart = L2, Grijs = N(2), Geelgroen = PE

@Superfly draden omkleuren is niet nodig, zoals je kan zien in de bovenste kleurenbeschrijving. Zo is het altijd duidelijk aan beide kanten. Wij kleuren ook niet om in nieuwe meterkasten. :)

[ Voor 10% gewijzigd door barktus op 20-11-2020 16:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc25579
  • Nu online
barktus schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 15:13:
[...]

Het is allemaal duurder, de TS heeft het namelijk niet nodig. Niet voor de kookplaat (mits 2x230 is) en al helemaal niet voor het totaal aantal groepen dat er momenteel in de kast zit. :P
Ondanks dat ik het (bijna) volledig met je eens ben op 2 kleine puntjes na:
1.) kookgroep vind ik een gedrocht bedacht voor de sneue goedkope hollanders.
2.) voorbereiding voor de toekomst (meer stroomverbruik door electrische auto, warmtepomp, quooker en wat nog meer?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barktus

barktus

Moehhhh!

Marc25579 schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 20:09:
[...]

2.) voorbereiding voor de toekomst (meer stroomverbruik door electrische auto, warmtepomp, quooker en wat nog meer?)
1.) speciaal voor jou fornuis groep dan :>
2.) Je punt is goed, maar waarom dat geld nu al uitgeven voor iets waarvan je niet zeker weet of je dat in de toekomst nodig hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adesign
Marc25579 schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 20:09:
[...]

Goed punt! Ik ben wel van plan om nog een quooker te kopen ergens in 2021. Gaat een inductie en quooker op 1 kookgroep wel goed samen? Alhoewel ik nu al wel draden voor 230v heb getrokken door 2 van de 3 lose leidingen. De quooker zou ik dan op een apparte groep kunnen zetten. Ik heb in mijn meterkast nog plek voor 2 automaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Zolang je maar in je achterhoofd houdt dat het totaal op 40A is afgezekerd. Als jij je fornuis vol open zet en dan ook de Quooker, magnetron, wasmachine en droger gelijktijdig gebruikt, dan ga je daar op een gegeven moment overheen.

Wij hebben een inductie fornuis met 3 ovens besteld voor in de nieuwe keuken. Die moet op 3x 16A voor normaal huishoudelijk gebruik. Wij gaan nu de aansluiting verzwaren naar 3x 25A. Dan verdelen we de bestaande groepen over de 3 fasen en dan zouden we goed moeten zitten. Maar als we nog meer stroomvreters (warmtepomp bijvoorbeeld) gaan gebruiken, kan het nodig worden om verder te verzwaren naar 3x 35A. Dat wil je pas doen als het echt nodig is, want 3x 35A kost je per jaar honderden euro's extra aan vaste lasten. 3x 25A kost niet meer dan 1x 40A.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 21-11-2020 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PetervdM
  • Niet online
reden te meer om nu al de overstap naar 3 fasen te maken, ook al is het nu nog niet strikt noodzakelijk.
adhv je meterkast foto zou je het volgende kunnen laten doen:

op de onderste rij een 3 fasen hoofdschakelaar ipv de huidige enkel fase hoofdschakelaar. plaats daar ook de installatieautomaat voor de kookgroep. die rij is dan met 12 posities vol.

op de bovenste rij 3 enkelfase 16A zekeringen bijplaatsen en laten herverdelen in 2 groepen van 5. dan zit die rij ook vol. indien er later nog meer ruimte nodig is kan de beltrafo eruit en vervangen worden door een losse trafo, ofschoon 2 maal 6 eigenlijk niet mag.

er is dan voldoende uitbreiding mogelijk voor quooker, warmtepomp en/of enkelfasige laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adesign
Anoniem: 39993 schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 09:51:
Zolang je maar in je achterhoofd houdt dat het totaal op 40A is afgezekerd. Als jij je fornuis vol open zet en dan ook de Quooker, magnetron, wasmachine en droger gelijktijdig gebruikt, dan ga je daar op een gegeven moment overheen.

Wij hebben een inductie fornuis met 3 ovens besteld voor in de nieuwe keuken. Die moet op 3x 16A voor normaal huishoudelijk gebruik. Wij gaan nu de aansluiting verzwaren naar 3x 25A. Dan verdelen we de bestaande groepen over de 3 fasen en dan zouden we goed moeten zitten. Maar als we nog meer stroomvreters (warmtepomp bijvoorbeeld) gaan gebruiken, kan het nodig worden om verder te verzwaren naar 3x 35A. Dat wil je pas doen als het echt nodig is, want 3x 35A kost je per jaar honderden euro's extra aan vaste lasten. 3x 25A kost niet meer dan 1x 40A.
Verzwaren naar 3x25a kost geen drol bij de netbeheerder. Bij mij Enexis iets van 250e. Maar wat kost dit grapje bij de electricien om de meterkast om te bouwen inclusief materiaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc25579
  • Nu online
barktus schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 21:35:
[...]

1.) speciaal voor jou fornuis groep dan :>
2.) Je punt is goed, maar waarom dat geld nu al uitgeven voor iets waarvan je niet zeker weet of je dat in de toekomst nodig hebt?
Omdat de 3 fase veelal klaar ligt in het huis, tenminste mijn in 1969 vergunde en in 1970 gebouwde woning had dus al deze 3 fase in de woning zitten en toen ik vroeg om een verzwaring heeft mij dit gratis en niks gekost en laat dit nou op de dag van vandaag bij enexis 260,14 euro kosten.
Ik zou dan, als ik al iets moet laten vervangen gelijk alles zoveel mogelijk meenemen zodat het straks niet meer de wereld kost of nog beter ik die ene plus en min zelf kan aansluiten 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

adesign schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 12:34:
[...]

Verzwaren naar 3x25a kost geen drol bij de netbeheerder. Bij mij Enexis iets van 250e. Maar wat kost dit grapje bij de electricien om de meterkast om te bouwen inclusief materiaal?
Hangt af van de situatie, maar die kosten vallen weg in het geheel van een verbouwing vaan 100k+. De netbeheerder rekent inderdaad iets richting de 300 euro voor 1 -> 3 fase.

Volgens de electricien was het bij ons weinig werk.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 21-11-2020 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 26-06 21:28
adesign schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 12:34:
[...]

Stel je hebt een gangbare meterkast (dus 2x of 3x aardlekschakelaar 2P met eindgroepen B16) dan zal dit niet veel kosten, denk zo'n 300eu want het is puur een kwestie van een nieuwe hoofdschakelaar 4P zetten. Eventueel nog een beetje met groepen schuiven voor de verdeling over de 3 fases.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
PetervdM schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 12:23:
- door een electricien met zegelbevoegdheid -
Nee hoor, die 4P HS kan hier gewoon zo er naast op de rail gezet worden. Netbeheerder komt langs en sluit aan op nieuwe 4P HS. Daarna kun je de ongebruikte 2P weer rooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
PetervdM schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 10:01:
reden te meer om nu al de overstap naar 3 fasen te maken, ook al is het nu nog niet strikt noodzakelijk.
adhv je meterkast foto zou je het volgende kunnen laten doen:

op de onderste rij een 3 fasen hoofdschakelaar ipv de huidige enkel fase hoofdschakelaar. plaats daar ook de installatieautomaat voor de kookgroep. die rij is dan met 12 posities vol.

op de bovenste rij 3 enkelfase 16A zekeringen bijplaatsen en laten herverdelen in 2 groepen van 5. dan zit die rij ook vol. indien er later nog meer ruimte nodig is kan de beltrafo eruit en vervangen worden door een losse trafo, ofschoon 2 maal 6 eigenlijk niet mag.

er is dan voldoende uitbreiding mogelijk voor quooker, warmtepomp en/of enkelfasige laadpaal
Onderin 4P HS, 3x 2P ALS en beltrafo. Bovenin 8x 1P+N, 2-3-2 verdeeld over de fasen en de 4P aardlekautomaat. Past precies :)

Maar gezien het nu waarschijnlijk 2x6 busboard is... gaat niet met die huidige automaten.

[ Voor 4% gewijzigd door kabeltjekabel op 22-11-2020 03:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PetervdM
  • Niet online
kabeltjekabel schreef op zondag 22 november 2020 @ 03:01:
[...]

Nee hoor, die 4P HS kan hier gewoon zo er naast op de rail gezet worden. Netbeheerder komt langs en sluit aan op nieuwe 4P HS. Daarna kun je de ongebruikte 2P weer rooien.
moet elektricien dus twee keer langskomen, "rooien" laten doen door TS lijkt me nl niet aan de orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
PetervdM schreef op zondag 22 november 2020 @ 10:36:
[...]
moet elektricien dus twee keer langskomen, "rooien" laten doen door TS lijkt me nl niet aan de orde.
Hoe dan ook heb je helemaal geen zegelbevoegdheid nodig, daar ging het me om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adesign
Een electricien gevonden die deze spullen wil aanschaffen. Wat is hij hier van plan? Hij beweerd dat het volgens norm niet is toegestaan om 2 groepen samen te voegen met 2x16a.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lNUq-eIzfdSxgJ3p2z-mOhkom0U=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/F9j71gWYEBrasnO4HCiapRIV.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3cM6dVv6h3wJQorr5ANLPNZWKxg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Ph8h6hi9k5AL1QwE6cEL09Pf.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
adesign schreef op maandag 23 november 2020 @ 14:51:
Een electricien gevonden die deze spullen wil aanschaffen. Wat is hij hier van plan? Hij beweerd dat het volgens norm niet is toegestaan om 2 groepen samen te voegen met 2x16a.[Afbeelding]

[Afbeelding]
Naast dat het fysiek wat lastig is om twee aardlekautomaten samen te voegen... gaat dat met een AEG plaat toch niet werken gezien die een enkele nulklem hebben.

Verder; wat wil die met deze spullen doen? In z'n bus leggen? Want dat is helemaal niet wat je nodig hebt om een Perilex stopcontact in die inbouwdoos te krijgen. |:(
Die gekozen kookgroep in die lijst is sowieso nodeloos ruimtevretend; een of ander reliek uit de jaren '80 toen 1P+N automaten 1,5 module breed waren.

Ga je nu wel of niet laten overzetten naar 3-fase? Dat maakt ook nog uit qua benodigde spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adesign
kabeltjekabel schreef op maandag 23 november 2020 @ 19:22:
[...]

Naast dat het fysiek wat lastig is om twee aardlekautomaten samen te voegen... gaat dat met een AEG plaat toch niet werken gezien die een enkele nulklem hebben.

Verder; wat wil die met deze spullen doen? In z'n bus leggen? Want dat is helemaal niet wat je nodig hebt om een Perilex stopcontact in die inbouwdoos te krijgen. |:(
Die gekozen kookgroep in die lijst is sowieso nodeloos ruimtevretend; een of ander reliek uit de jaren '80 toen 1P+N automaten 1,5 module breed waren.

Ga je nu wel of niet laten overzetten naar 3-fase? Dat maakt ook nog uit qua benodigde spullen.
Ik ga voor de pragmatische oplossing en dat is dat ik mijn bestaande kookgroep inzet voor de perilex wandcontactdoos. Ik heb begrepen dat mijn bosch inductie prima zou moeten werken op 2x230v.

Wel vreemd dat deze electricien gelijk begon over de norm en over dat hij niet zomaar een electricien was die alleen maar aan het bijbeunen was. Vreemd mannetje. Mijn gevoel zegt dat mijn oplossing (keukengroep) gewoon volgens de norm is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
adesign schreef op maandag 23 november 2020 @ 19:34:
[...]

Ik ga voor de pragmatische oplossing en dat is dat ik mijn bestaande kookgroep inzet voor de perilex wandcontactdoos. Ik heb begrepen dat mijn bosch inductie prima zou moeten werken op 2x230v.

Wel vreemd dat deze electricien gelijk begon over de norm en over dat hij niet zomaar een electricien was die alleen maar aan het bijbeunen was. Vreemd mannetje. Mijn gevoel zegt dat mijn oplossing (keukengroep) gewoon volgens de norm is.
Oh sorry, heb even twee topics wat door elkaar gehaald in m'n hoofd. Voor wat als kookgroep is aangemerkt in jouw kast moet er dan nog zo'n beugeltje komen. Perilex kan gewoon inbouw worden in/op die doos.
Pagina: 1