PC crashed bij gamen, Heb ik een nieuwe videokaart nodig?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tfluit
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 25-01-2021
Heyhallo allemaal,

2 maanden terug heb ik voor het eerst een vrijwel geheel nieuwe PC in elkaar gezet, daarbij enige problemen tegengekomen.
In de meeste gevallen kan ik maar heel kort spelen (ca 10 min. afhankelijk van het spel) totdat mijn pc crashed.. Ik vermoed dat het mijn videokaart is.

Ik heb deze namelijk 2de hands van een vriend gekregen, het gaat om een nvidia geforce GTX 980 ti met een watercooler erop, deze om precies te zijn. http://www.inno3d.com/products_detail.php?refid=203

Op de cooler waar ''ichill' staat zitten lampjes die blauw, groen of rood branden. als ik m'n pc niet belast brand het lampje blauw, als ik een spel start gaat ie gauw over naar groen, en kort daarna brand het lampje rood. als ik dan door blijf gamen crashed mijn pc.
ik vermoed dus dat mijn video kaart te heet word? wellicht dat er te weinig koelvloeistof in de cooler zit?

mijn setup is:
Moederboard: Msi z490 a pro
Ram geheugen: 2 x 8gb corsair vengeance
Processor: intel core i7 10700
Videokaart nvidia geforce GTX 980 ti
Voeding: Corsair RM650X

is mijn videokaart nog te redden of is ie afgeschreven?

Opzich ben ik geen intensieve gamer maar zou wel graag de nieuwe games zoals assassins creed valhalla willen kunnen spelen zonder haperingen of trammelant.

mijn budget is ongeveer 500 euro voor een videokaart. wat raden jullie aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 14:37
Kan je uitlezen hé, wat de temperatuur van de videokaart is. Doe dat eens met HWinfo64 of MSI Afterburner.

Edit: draaien de fans op de videokaart en de radiator?

[ Voor 21% gewijzigd door Uszka op 18-11-2020 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wizxt
  • Registratie: April 2012
  • Nu online
Kun je het met een andere videokaart proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
@Tfluit
Ondanks dat je kaart misschien nog te redden is zou ik eens kijken op V&A voor 2e hands GTX1080 Ti. Die zijn er voor 350 ~ 375 Euro te koop, wat een aanzienlijke upgrade is komend van een 980 Ti.
De kaart die je dan eigenlijk wil is de MSI Gaming X 11G.
(bijv: https://tweakers.net/vide...G5kqxtbU6SiWVBakgE5QSgXwA )

• Tfluit
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 25-01-2021
Hoi @Uszka,
ik heb MSI afterburner op m'n computer, heb even geprobeerd GTA V in een venster te spelen terwijl MSI afterburner er naast stond. gemiddelde temp is zo'n 50 a 60 graden. maar voordat je het weet crashed ie al... is er iets van een crashreport te vinden?
zodra ik een game opstart begint de ventilatoren te draaien ja

@Wizxt
Helaas heb ik geen andere videokaart om te gebruiken...

overigens had ik al eerdere problemen had ik al door een te zwakke voeding. er zat vanuit m'n vorige PC nog een 500W voeding in, deze heb ik vervangen door een Corsair RM650X.
ik heb me op een andere post laten vertellen dat mijn videokaart veel stroom verbruikt? zou mijn voeding anders nog steeds te zwak zijn??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xentor
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 29-09 17:09
Tfluit schreef op donderdag 19 november 2020 @ 12:13:
Hoi @Uszka,
ik heb MSI afterburner op m'n computer, heb even geprobeerd GTA V in een venster te spelen terwijl MSI afterburner er naast stond. gemiddelde temp is zo'n 50 a 60 graden. maar voordat je het weet crashed ie al... is er iets van een crashreport te vinden?
zodra ik een game opstart begint de ventilatoren te draaien ja

@Wizxt
Helaas heb ik geen andere videokaart om te gebruiken...

overigens had ik al eerdere problemen had ik al door een te zwakke voeding. er zat vanuit m'n vorige PC nog een 500W voeding in, deze heb ik vervangen door een Corsair RM650X.
ik heb me op een andere post laten vertellen dat mijn videokaart veel stroom verbruikt? zou mijn voeding anders nog steeds te zwak zijn??
50 a 60 graden is niet warm voor een videokaart. Wat je wellicht nog kunt proberen is het geheugen een stuk naar beneden te clocken om te kijken of daar de crash vandaan komt.

De voeding die je benoemt (Corsair RM650X) is een prima voeding en kan de videokaart simpel trekken.
Wat je wellicht nog wel kunt nakijken is hoe je de 8+6pin hebt verbonden, is dit doorgelust (dus 1 kabel die zowel 8pin als 6pin aan biedt) aan elkaar of zijn dit twee verschillende connectors (2 kabels van ieder 8 pin) vanuit de voeding? Advies is altijd om twee losse kabels te gebruiken namelijk.

- iRacing profiel | Ryzen 7700x | 4070 | 32GB DDR5 | -

Pagina: 1