Welke ARM MacBook voldoet aan mijn wensen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RazorMaron
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 10:37
Ik heb toch de gok gewaagd om te wachten of Apple eind dit jaar nieuwe MacBooks zou uitbrengen met ARM technologie en wat was ik blij toen ze dat deden. Ik had anders voor niks gewacht.

Mijn vraag is nu, welke van de modellen en opties voldoen aan mijn wensen? Ik wil namelijk niet per sé de duurste 13’ Pro omdat het kan. Ik heb nu ook al een aantal reviews gezien en ik weet ook niet zo goed of er daadwerkelijk grote verschillen zitten in alle opties. De Air blijkt namelijk ook wel een beest te zijn dus ik weet niet of ik een Air of Pro nodig zal hebben.

Ik ben student dus ik krijg ook enigszins wat studentenkorting.

Wat ga je met je laptop doen?
Dit wordt heel divers, dit varieert van MS Word en Safari tot 4K videobewerking en fotobewerking tot het willen opnemen van bijvoorbeeld League of Legends met OBS oid. Graag zou ik de laptop ook willen meenemen zonder oplaadkabel.

Ik ben denk ik ook van plan AC+ aan te schaffen.

Wat is je budget?
In principe heb ik ‘ongelimiteerd’ budget, dus dit houdt in dat elke optie die Apple aanbiedt ook daadwerkelijk een optie voor mij is, mits het NODIG is, dus niet om die 4/5 fps extra eruit te krijgen. Hoe goedkoper hoe beter.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, ik neem hem mee naar de campus en naar business meetings.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Naja, Apple haha.
Daarnaast MOET het een M1 chip zijn, Intel wil ik niet.
Ik denk zelf aan 512GB SSD + 16GB RAM, maar ik weet niet of de Air genoeg is of dat de Pro toch wel echt een vereiste is.

[ Voor 15% gewijzigd door RazorMaron op 18-11-2020 11:39 ]

Me? I'm dishonest, and a dishonest man you can always trust to be dishonest. Honestly. It's the honest ones you want to watch out for, because you can never predict when they're going to say something incredibly stupid.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17:48
4k videobewerking, maar 16 gb is overkill? Hoe lang/kort worden de video's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16:58
Heb je al gekeken of alle apps die je nodig denkt te hebben goed ondersteund worden door ARM / Rosetta 2? Sommige apps die nog niet native ARM zijn kunnen een performance loss hebben tot 40-50% omdat er een vertaalslag gemaakt moet worden.

De Air en de Pro zijn verder exact hetzelfde, alleen begint de Air na ongeveer 10 minuten te throttlen vanwege de beperkte koel capaciteit. Als je workloads hebt die langer dan 10 minuten alles vragen van het systeem is de Air al uitgesloten lijkt me.

16GB lijkt me als je gaat video bewerken en foto bewerken niet overbodig. Zeker niet gericht op de toekomst als je er een paar jaar mee wilt doen.

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gitano
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 27-09 13:28
4K videobewerking, dan zou ik toch echt voor de 16Gb gaan. Het zal wel werken met 8gb, maar denk dat je achteraf spijt gaat krijgen dat je niet voor de 16Gb bent gegaan. En achteraf upgraden kun je vergeten bij de M1.

Zo ook met je opslag. Totaal niet te upgraden en 256 is best wel snel krap. Daarnaast 4K video files zou ik zelf op de interne storage bewerken en pas als het klaar is moven naar extern voor opslag/bewaren/archiveren.

Als budget dan echt niet beperkt is, ga je dan niet beperken op iets waar je later best wel spijt van kunt krijgen. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RazorMaron
99ruud99 schreef op woensdag 18 november 2020 @ 11:13:
4k videobewerking, maar 16 gb is overkill? Hoe lang/kort worden de video's?
Ik zag in een video van Max Yuryev over de MacBook Air (base model, dus 8GB) dat deze best wel soepel overweg kon met 4K videobewerking.
SgtElPotato schreef op woensdag 18 november 2020 @ 11:20:
Heb je al gekeken of alle apps die je nodig denkt te hebben goed ondersteund worden door ARM / Rosetta 2? Sommige apps die nog niet native ARM zijn kunnen een performance loss hebben tot 40-50% omdat er een vertaalslag gemaakt moet worden.

De Air en de Pro zijn verder exact hetzelfde, alleen begint de Air na ongeveer 10 minuten te throttlen vanwege de beperkte koel capaciteit. Als je workloads hebt die langer dan 10 minuten alles vragen van het systeem is de Air al uitgesloten lijkt me.

16GB lijkt me als je gaat video bewerken en foto bewerken niet overbodig. Zeker niet gericht op de toekomst als je er een paar jaar mee wilt doen.
Ik heb rekening gehouden met de compatibiliteit buiten het programma voor het opnemen van games, alhoewel ik denk dat deze er al zijn/rap zullen komen. Het is inderdaad wel een systeem die ik 6-7 jaar lang wil gebruiken zonder problemen.
Gitano schreef op woensdag 18 november 2020 @ 11:25:
4K videobewerking, dan zou ik toch echt voor de 16Gb gaan. Het zal wel werken met 8gb, maar denk dat je achteraf spijt gaat krijgen dat je niet voor de 16Gb bent gegaan. En achteraf upgraden kun je vergeten bij de M1.

Zo ook met je opslag. Totaal niet te upgraden en 256 is best wel snel krap. Daarnaast 4K video files zou ik zelf op de interne storage bewerken en pas als het klaar is moven naar extern voor opslag/bewaren/archiveren.

Als budget dan echt niet beperkt is, ga je dan niet beperken op iets waar je later best wel spijt van kunt krijgen. :-)
Hmmm heb niet gedacht aan het langere termijn werken, 8GB lukt misschien inderdaad nu nog, maar in 2025 zou dat verhaal zomaar anders kunnen zijn inderdaad. Net zoals de SSD ja, het is gewoon makkelijker gebruiken met 512 zonder al te veel poespas dan 256.

Ik zal even de beginpost aanpassen. Maar zal een Air 512GB + 16GB al mijn wensen zorgeloos kunnen vervullen of moet ik dan wel bij de Pro 512GB + 16GB zijn?

Me? I'm dishonest, and a dishonest man you can always trust to be dishonest. Honestly. It's the honest ones you want to watch out for, because you can never predict when they're going to say something incredibly stupid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Ligt eraan hoe lang je bezig gaat:
de pro kan langdurig werken, de air kan korte stoten geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gitano
RazorMaron schreef op woensdag 18 november 2020 @ 11:37:
[...]

Ik zal even de beginpost aanpassen. Maar zal een Air 512GB + 16GB al mijn wensen zorgeloos kunnen vervullen of moet ik dan wel bij de Pro 512GB + 16GB zijn?
Dan moet je nog inschatten hoe lang achter elkaar je systeem zwaar belast zal zijn. Zoals Antony aangaf dat de air na 10 min. Behoorlijk zichzelf terug zal schroeven door warm/heet worden vanwege beperkte koeling.
Dat is iets wat kan gebeuren bijv. Als je je 4K video gaat renderen aan het eind. Duurt die render langer dan 10 min? Dan kun je er last van krijgen en moet je zelf inschatten of dat belangrijk is of je render langer duurt dan het zou kunnen zijn.

Ok ik zou dus niet kiezen voor de air, maar dit is echt iets dat je zelf moet bepalen. Ik ken iemand die het bijv een worst zal wezen of de uiteindelijke render een uur langer duurt. Dan is ie al zo lang met de edit bezig geweest dat de rendertijd gewoon een goede pauze is :-). Maar als je daar geen vertraging in wilt dan zou de air dus net niet de juiste keuze zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09:50
Zijn er ook mensen die daadwerkelijk cijfers hebben welke aangeven hoeveel de Air throttles na een bepaalde tijd? Eg een sample 4K export wanneer de laptop al een tijdje bezig is. Ik twijfel er niet aan dat de Pro hier wat sneller zal zijn, maar ik verwacht niet dat de Air ineens 'extreem traag'. Zeker als je niet dagelijks 4K video zit te exporteren (eg het is een hobby die je niet constant uitvoert) lijkt het me nog wel wat mee te vallen.

Maar, ik heb hier geen cijfers voor.

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RazorMaron
ZpAz schreef op woensdag 18 november 2020 @ 12:05:
Zijn er ook mensen die daadwerkelijk cijfers hebben welke aangeven hoeveel de Air throttles na een bepaalde tijd? Eg een sample 4K export wanneer de laptop al een tijdje bezig is. Ik twijfel er niet aan dat de Pro hier wat sneller zal zijn, maar ik verwacht niet dat de Air ineens 'extreem traag'. Zeker als je niet dagelijks 4K video zit te exporteren (eg het is een hobby die je niet constant uitvoert) lijkt het me nog wel wat mee te vallen.

Maar, ik heb hier geen cijfers voor.
Max Yuryev heeft op zijn kanaal wel heel wat getest en bekeken hoe erg de performance zakt naarmate de tijd. Ik wil er ook YouTube video’s mee gaan doen op een wekelijkse basis, denk aan 1-3x per week, dus full time is het niet nee.

Zou een Air 512 + 16 wel een record-programma zoals OBS kunnen draaien met een spel zoals LoL met 40-50+ fps?
Gitano schreef op woensdag 18 november 2020 @ 11:56:
[...]

Dan moet je nog inschatten hoe lang achter elkaar je systeem zwaar belast zal zijn. Zoals Antony aangaf dat de air na 10 min. Behoorlijk zichzelf terug zal schroeven door warm/heet worden vanwege beperkte koeling.
Dat is iets wat kan gebeuren bijv. Als je je 4K video gaat renderen aan het eind. Duurt die render langer dan 10 min? Dan kun je er last van krijgen en moet je zelf inschatten of dat belangrijk is of je render langer duurt dan het zou kunnen zijn.

Ok ik zou dus niet kiezen voor de air, maar dit is echt iets dat je zelf moet bepalen. Ik ken iemand die het bijv een worst zal wezen of de uiteindelijke render een uur langer duurt. Dan is ie al zo lang met de edit bezig geweest dat de rendertijd gewoon een goede pauze is :-). Maar als je daar geen vertraging in wilt dan zou de air dus net niet de juiste keuze zijn.
Zolang ik maar bezig ben moet hij goed en vlotjes werken, maar de laadtijden voor bijvoorbeeld renderen oid hoeft niet heel vlot te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Je beantwoord nog steeds de vraag niet: hoe lang achter elkaar wil je de laptop "zwaarder" laten draaien?
Dus videobewerken, gamen etc. LOL kan hij ook draaien als hij warm is.
Niet "stand by op bureau staan ".

Het gaat puur om het warm worden van de laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RazorMaron
99ruud99 schreef op woensdag 18 november 2020 @ 12:20:
Je beantwoord nog steeds de vraag niet: hoe lang achter elkaar wil je de laptop "zwaarder" laten draaien?
Dus videobewerken, gamen etc. LOL kan hij ook draaien als hij warm is.
Niet "stand by op bureau staan ".

Het gaat puur om het warm worden van de laptop.
Ja poeh, daar vraag je me wat, ik denk dat ik bij het bewerken zelf zo’n 3-4 uur bezig ben? Ik weet niet hoeveel tijd het renderen etc zou kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
In dat geval zou ik zelf voor de pro variant gaan. Maar, tegelijkertijd, hoe erg is het als het allemaal wat langzamer is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gitano
RazorMaron schreef op woensdag 18 november 2020 @ 12:18:
[...]

Zou een Air 512 + 16 wel een record-programma zoals OBS kunnen draaien met een spel zoals LoL met 40-50+ fps?
Ik zou op dit moment niet al te veel hoop op OBS vestigen op de nieuwe M1 macs. Kwa specs. Ja dat zal wel lukken, kwa functionaliteit denk ik dat OBS beperkt is kwa functies op de nieuwe mac. Daar moet nog wel een update voor komen. Ik ben nog geen testen van obs op de nieuwe macs tegengekomen, dus dat is nog een groot onbekende factor :-)

Verder 3 filmpjes per week schreef je.. dat is niet full time nee, maar dan stop je er toch wel veel tijd in. Ik blijf erbij dat ik toch zou zeggen ga voor alles een stapje hoger dan wat je nu nodig hebt.. je wilt hem lang gebruiken.. over 1 a 2 jaar sla je jezelf voor de kop als je nu te lage specs koopt.. de M1 macs zijn nergens op te upgraden dus moet je nu de juiste kopen die je ook over 3 of 4 jaar kunt gebruiken. Of je verwachting van gebruik bijstellen en elke 2 jaar upgraden naar de nieuwste en je oude verkopen.. ( denk ik dan )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RazorMaron
Ik heb zojuist een MacBook Pro M1 16GB RAM + 512GB SSD samen met AppleCare+ voor €2063 gekocht. Wel met veel pijn in m’n hart want dit wordt billenknijpen tot en met januari haha. Ik hoop dat ik in ieder geval rond de 7/8 jaar hiermee mijn wensen kan blijven doen.

Bedankt voor de hulp allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viavia28
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 09-07 20:58
Ah jammer. Was wel benieuwd naar de Air variant.
Ik zit namelijk met exact dezelfde vraag. Hoeveel levert die macbook pro nou extra t.o.v. de Air als het gaat om videobewerking.

Plan is dat ik volgend jaar op wereldreis ga en wil tijdens de reis veel videobewerking doen. Dan wil ik het liefst een zo licht mogelijke macbook meenemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RazorMaron
Viavia28 schreef op maandag 7 december 2020 @ 15:27:
Ah jammer. Was wel benieuwd naar de Air variant.
Ik zit namelijk met exact dezelfde vraag. Hoeveel levert die macbook pro nou extra t.o.v. de Air als het gaat om videobewerking.

Plan is dat ik volgend jaar op wereldreis ga en wil tijdens de reis veel videobewerking doen. Dan wil ik het liefst een zo licht mogelijke macbook meenemen.
Zoals ik op verschillende fora heb gelezen en heb gehoord van reviews, zijn ze in het begin bijna identiek qua prestaties, maar aangezien de Air geen ventilator heeft, zal deze dus een stuk sneller warm worden en zichzelf dus ‘begrenzen’ om niet oververhit te raken waar de Pro dus zichzelf kan koelen en niet wordt ‘begrensd’.

Daarnaast is de Pro ook gewoon toekomstbestendiger, zoals hierboven volgens mij al was aangegeven, al helemaal met 16GB RAM.

Als laatst het gewicht, de Air en Pro verschillen 100 gram, dat ga je echt niet merken als je op reis gaat haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viavia28
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 09-07 20:58
Ohja makes sense.
Hoe kan het trouwens dat de 16gb versie nergens beschikbaar is? Ik zie die echt alleen bij Apple zelf.
Pagina: 1