[Netwerk-apperatuur] Glasvezel of 4G (buitengebied)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• RensVerlaak
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:44
Probleemstelling

Wij gaan eind dit jaar over verhuizen in onze nieuwbouw woning in het buitengebied, in 2017 hebben we samen met de rest van de buurt ons ingetekend voor glasvezel in het buitengebied, dit kost eenmalig €1800. Om een langverhaal kort te maken komen er nu nog vastrechtvergoeding bij van +€900 waardoor je dus uitkomt op bijna €3000 terwijl de kabel al letterlijk voor de deur ligt. Ik vind dit echt een absurd bedrag en ben dus gaan kijken naar andere mogelijk heden.

Mogelijke oplossing [4G]

Ik kwam vervolgens dit tegen van T-Mobile: 4G voor Thuis Extra Snel.
Dit lijkt me een mooie oplossing. Aangezien ik zelf al een abonnement heb van T-Mobile betaal je het eerste jaar €35 en vervolgens €25 per maand voor 100 Mbit/s download en 10 MBit/s upload. Het is helaas wat minder snel dan 250 MBit/s up & downspeed maar voor uiteindelijk de kosten zowel eenmalig als maandelijks zijn een stuk lager.

Netwerk-apperatuur

Voor glasvezel was ik van plan om Ubiquiti apparaten in huis te halen voor een optimaal netwerk.
Hierbij wilde ik het volgende aanschaffen:

3 á 4x UniFi 6 Lite Access Point (1 op de bovenverdieping, 2 beneden en misschien 1 buiten)
1x Ubiquiti Unifi Security Gateway of Ubiquiti UniFi USG PRO Gateway Router
1x Ubiquiti UniFi Switch Gen 2 (24-poorts 95W PoE+)
1x Ubiquiti UniFi Cloud Key Gen2 Plus
3 á 4x Ubiquiti security camera's voor rondom de woning (buiten)

Echter bij de 4G oplossing zit er al een router bij van Huawei maar ik weet niet of deze verplicht gebruikt moet worden zodat ik alleen de buiten(ontvanger?) kan gebruiken om het signaal te ontvangen. Ik kwam tijdens het rondspeuren ook een LTE ontvangen van Unifi tegen genaamd de UniFi Redundant WAN PRO over LTE, maar zo te zien moet je deze binnen neerzetten en ik weet niet wat dat gaat doen met de snelheid aangezien we een goed geïsoleerd huis hebben.

Tenslotte mijn vraag

Zouden jullie mij advies kunnen geven welk appratuur ik het beste kan aanschaffen? zowel om 4g te ontvangen als netwerk-apperatuur voor in de woning. Ik heb in eerste instantie gekozen om alles van Ubiquiti te nemen wat in mijn ogen de gebruiksvriendelijkheid omhoog haalt omdat ik geen PRO IT skills heb. Echter weet ik niet of de producten van Ubiquiti optimaal werken zonder bijbehorende router/gateway, maar die informatie zou ik graag van jullie ontvangen ;) . Als je andere geschikte apparatuur beter vind in deze situatie mag dat natuurlijk altijd aangekaart worden.

Alvast bedankt voor de medewerking!

Alle reacties

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:34
Heb je al een postcodecheck gedaan voor 4G. Voor zover ik weet, levert T-mobile geen 4G als er een andere snelle verbinding mogelijk is.
Het modem van T-mobile moet je wel afnemen, maar is niet verplicht om te gebruiken. Op het forum van T-mobile is daar wel h.e.e.a. over te vinden.
Een 4G modem binnen is geen bezwaar. Je kan een buitenantenne aansluiten om de ontvangst eventueel te verbeteren
Ik heb zelf 4G voor Thuis. De beloofde snelheid zal je nooit gaan halen. Bovendien zit je met een bundel: ze noemen het wel unlimited, maar als de initiële 100GB/maand op is, dan moet je telkens ophogen met kleine beetjes, erg omslachtig allemaal.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• RensVerlaak
JukeboxBill schreef op woensdag 18 november 2020 @ 09:55:
Heb je al een postcodecheck gedaan voor 4G. Voor zover ik weet, levert T-mobile geen 4G als er een andere snelle verbinding mogelijk is.
Het modem van T-mobile moet je wel afnemen, maar is niet verplicht om te gebruiken. Op het forum van T-mobile is daar wel h.e.e.a. over te vinden.
Een 4G modem binnen is geen bezwaar. Je kan een buitenantenne aansluiten om de ontvangst eventueel te verbeteren
Ik heb zelf 4G voor Thuis. De beloofde snelheid zal je nooit gaan halen. Bovendien zit je met een bundel: ze noemen het wel unlimited, maar als de initiële 100GB/maand op is, dan moet je telkens ophogen met kleine beetjes, erg omslachtig allemaal.
Ik heb de postcode check gedaan en ik kom daarvoor in aanmerking: In het postcodegebied ****** is 4G voor thuis beschikbaar! Echter zie ik hier een 500 GB/mnd startbundel limiet i.p.v. 100 wat jij zelf aangeeft.

Weet je toevallig of je de buitenantenne in samenwerking met een ubiquiti router kan gebruiken?

• ExiZTeNcE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 25-01 16:14
Tbh, ja het is een bak geld voor glasvezel, maar het gaat om die 900 euro extra (bovenop de 1800 waar je wel akkoord mee was). Als je dan ook nog die 4g antenne van ubiquiti aan wil schaffen, kabel naar buiten etc ben je ook zo 300 euro verder is het verschil nog 600 euro.

4G thuis is omslachtig en de kwaliteit is wisselend. Überhaupt al per plek en bij drukte en onder weersinvloed is het nog wisselender..
Ik zou persoonlijk gewoon die investering doen in glasvezel. Weet je zeker dat het goed is, plus als je om wat voor reden dan ook meer bandbreedte nodig hebt is dat mogelijk.
Eea ligt er natuurlijk aan wat je thuis er allemaal mee doet, maar 4G 100mbit Netflix in 4K streamen blijft er weinig over voor andere zaken..
Kan natuurlijk niet in je portemonnee kijken, maar als je de kans hebt zou ik het doen..

• RensVerlaak
ExiZTeNcE schreef op woensdag 18 november 2020 @ 10:34:
Tbh, ja het is een bak geld voor glasvezel, maar het gaat om die 900 euro extra (bovenop de 1800 waar je wel akkoord mee was). Als je dan ook nog die 4g antenne van ubiquiti aan wil schaffen, kabel naar buiten etc ben je ook zo 300 euro verder is het verschil nog 600 euro.

4G thuis is omslachtig en de kwaliteit is wisselend. Überhaupt al per plek en bij drukte en onder weersinvloed is het nog wisselender..
Ik zou persoonlijk gewoon die investering doen in glasvezel. Weet je zeker dat het goed is, plus als je om wat voor reden dan ook meer bandbreedte nodig hebt is dat mogelijk.
Eea ligt er natuurlijk aan wat je thuis er allemaal mee doet, maar 4G 100mbit Netflix in 4K streamen blijft er weinig over voor andere zaken..
Kan natuurlijk niet in je portemonnee kijken, maar als je de kans hebt zou ik het doen..
We hebben momenteel nog niks betaald. Dus als we gebruik willen maken van glasvezel zullen we eenmalig €3000 moeten betalen. Echter ben ik er ook bang voor dat 4G te kort komt in ons huishouden en vooral nu tijdens de corona.

Als we echter toch voor glasvezel gaan, zijn dan de boven genoemde componenten geschikt of hebben jullie daar nog advies over. Het is een grote nieuwbouw woning (met in elke kamer minimaal 1 netwerkaansluiting), vandaar ook de 3 accespoints voor beter bereik in huis echter heb ik ook voor de cameras voor Ubiquiti gekozen omdat het mij makkelijk lijkt i.c.m. de andere netwerkapperatuur.

• ExiZTeNcE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 25-01 16:14
RensVerlaak schreef op woensdag 18 november 2020 @ 11:04:
[...]

We hebben momenteel nog niks betaald. Dus als we gebruik willen maken van glasvezel zullen we eenmalig €3000 moeten betalen. Echter ben ik er ook bang voor dat 4G te kort komt in ons huishouden en vooral nu tijdens de corona.

Als we echter toch voor glasvezel gaan, zijn dan de boven genoemde componenten geschikt of hebben jullie daar nog advies over. Het is een grote nieuwbouw woning (met in elke kamer minimaal 1 netwerkaansluiting), vandaar ook de 3 accespoints voor beter bereik in huis echter heb ik ook voor de cameras voor Ubiquiti gekozen omdat het mij makkelijk lijkt i.c.m. de andere netwerkapperatuur.
Ik snap je probleem hoor, het is geen kattenpis wat je ff neer moet leggen..

Voor de rest is het een prima setup, werkt goed samen en UniFi kost ff wat moeite met de setup (en voor je portemonnee) maar het werkt echt perfect verder.
Usg of usg pro moet je ff de verschillen opzoeken (of de dream machine pro kan ook nog, voordeel is dat daar de controller in zit, moet er dan alleen zelf een hdd voor protect voor de camera beelden in zetten).

• RensVerlaak
ExiZTeNcE schreef op woensdag 18 november 2020 @ 17:38:
[...]

Ik snap je probleem hoor, het is geen kattenpis wat je ff neer moet leggen..

Voor de rest is het een prima setup, werkt goed samen en UniFi kost ff wat moeite met de setup (en voor je portemonnee) maar het werkt echt perfect verder.
Usg of usg pro moet je ff de verschillen opzoeken (of de dream machine pro kan ook nog, voordeel is dat daar de controller in zit, moet er dan alleen zelf een hdd voor protect voor de camera beelden in zetten).
Bedankt voor je antwoord. Als ik dan voor de dream machine pro ga hoef ik dan geen cloud key meer aan te schaffen of begrijp ik het dan verkeerd?

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:35
Bij een nieuwbouw huis verwacht ik wel een vaste netwerk aansluiting, dus ook helemaal geen kabel (Ziggo) of DSL?

En die 3000 euro is een bak met geld maar voor mij zou het ‘t dubbel en dwars waard zijn. Hier paar jaar terug overgestapt van t mobile 4G voor thuis (met buitenantenne) naar glas, was iets van 2000 euro (en ook nog duurder abbo) maar nog geen moment spijt van gehad. Zeer stabielere verbinding, lage ping (<5 ms), meerder 4K streams mogelijk en zeker nu veel met thuiswerken werkt het perfect. Ook ruimere keus voor tv, dat was eerst alleen mogelijk met digitenne, nu gewoon ‘moderne’ tv met pauze/begin gemist/etc.

En de router van 4G voor thuis is matig, maar bij glas kregen wij een fritzbox en die werkt prima. Daarachter ook UniFi netwerk (3 switches en 3 AP’s, controller draait op raspberry pi),maar UniFi router vind ik nog niet noodzakelijk.

[ Voor 15% gewijzigd door FoxLenny op 18-11-2020 17:49 ]

Pagina: 1