Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Rowdy19880
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 17-03-2024
Goede morgen.
Al een tijdje zit het in me hoofd een pc zelf te bouwen.
Nu de vraag is het echt zo moeilijk dat het lijkt om alles zelf te installeren voor de eerste keer?

Het bouwen dat gaat me nog wel lukken alleen heb ik weinig ervaring met het bios geen ervaring met UEFI dat eigenlijk het zelfs is als het bios.

Nu weet ik dat als je de pc klaar hebt een boot test gaat doen of alles het doet
Daarna controleer je de temperatuur.
Zet je de SSD op ahci
controleer je de ram snelheid.
En wat is de juiste opstart volgorde ?
Windows 10 installatie uitvoeren
En wat zijn de dingen waar je echt goed op moet letten die je niet mag overslaan.

Er zijn zo ontzettend veel filmpjes op YouTube alleen gaat het nooit echt over hoe alles stap voor stap gaat.

Graag jullie advies voor een beginner.

Mijn setup wordt

AMD Ryzen 9 5900X, 3,7 GHz (4,8 GHz Turbo Boost) socket AM4 processor
MSI MPG X570 GAMING EDGE WIFI, socket AM4 moederbord
be quiet! Dark Rock 4 cpu-koeler
Corsair 32 GB DDR4-3200 Kit werkgeheugen
Samsung 970 EVO, 1 TB SSD
Corsair RM650, 650 Watt voeding
Sharkoon TG4 Blue tower-behuizing
Toshiba X300 4 TB Harde schijf
MSI GeForce RTX 3070 GAMING X TRIO grafische kaart

Verwijderd

Je kan altijd een handige kennis of tweaker uit de buurt vragen om mee te kijken.

• lamaa1
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 27-11 22:37
Is niet extreem moeilijk. Meeste dingen staan ook al goed in je bios. Vaak is het alleen een kwestie van RAM instellen met het XMP profiel. En wat je altijd kunt doen is voor de installatie van Windows de HDD afkoppelen en na de installatie pas weer eraan koppelen. Dan heb je ook geen gedoe met dat er mogelijk bestanden op je HDD terrecht komen tijdens de installatie.

Windows installatie is gewoon verder, verder, verder klikken. Persoonlijk zou ik de RAM-snelheid na de Windows installatie aanpassen.

Ik weet niet of je al besteld hebt maar je behuizing heeft geen geweldige airflow van wat ik ervan weet. Dus pas daar mee op. En Corsair gaat niet altijd goed samen met AMD, controleer even of het type op de QVL staat.

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10:25
Er zijn een aantal zaken die zeker belangrijk zijn om goed uitgezocht/uitgesloten te hebben.

Zoals:

- Samengestelde componenten. (Heb je wel een AMD moederbord met een AMD processor bijv)
- Is de voeding van goede kwaliteit en voldoende wattage?
- Past alles in je gekozen kast (ATX past bijvoorbeeld niet in een Mini ITX kast).
- Staat het gekozen geheugen op de QVL lijst van het moederbord?

Als alle componenten zorgvuldig zijn geselecteerd, dan kan je beginnen met assembleren.

Let hier vooral op het plaatsen van je geheugen, CPU en de koeler.
Het installeren van je CPU en Koeler kan vrij snel fout gaan. Druk vooral niet te hard om te zorgen dat je geen pinnetjes buigt of schade veroorzaakt aan het moederbord. Lees goed de handleiding!

Dan de andere componenten:

- Je M2 SSD. Deze past gemakkelijk in het slot en kan weinig fout gaan. Er hoeft verder geen stroomaansluiting en datakabel aangesloten te worden. Dit gaat allemaal via het M2 socket.

- Lees goed hoe je je geheugen modules moet plaatsen. In de handleiding van het moederbord staat altijd vermeld in welke slots je deze moet plaatsen

- Sluit alle kabeltjes van je kast aan op het moederbord. Dit zijn de kleine kabeltjes voor de AAN Knop, USB aansluitingen op je kast, HDD LED etc. Lees goed de handleiding hoe je deze moet plaatsen!

- Plaats daarna de eventuele extra schijven. Lees wederom goed hoe en waar je deze het best kan plaatsen.

- Als laatste doe je pas je Videokaart. Reden hiervoor is dat dit een enorm ding is, dat anders alleen maar in de weg zit.

- Dubbel check alle aansluitingen! Check of je de juiste stroomaansluitingen hebt aangesloten. Dus niet je CPU kabel op de videokaart (al vraag ik mij af dat uberhaubt kan), maar het is maar een voorbeeld.
Zelfde geld voor je videokaart zelf!

- Als alles aangesloten is, laat dan de kast nog open en sluit alle hardwarekabels (toetsenbord, muis, videokabel etc) aan. Tip: Sluit de voedingkabel pas als laatste aan!

-Zet je monitor(en) aan en zet dan je pc aan. Kijk of je beeld krijgt en of hij wilt booten en geen foutmeldingen geeft over CPU, geheugen etc. Controleer ook of je beepjes krijgt en wat die inhouden (Handleiding moederbord).

Als alles goed gaat, dan kan je in het BIOS de instellingen verder inregelen zoals XMP profiel, AHCI of RAID modus, LED zaken etc.

Als dat klaar is, sla je de instellingen op en kan je Windows installeren

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 11:54
Stap 1: plaats je build in DAA, laat mensen erop schieten. Er valt wel het een en ander aan te merken over je build
Stap 2: paar maanden geduld hebben voor je RTX3080 geleverd wordt
Stap 3: wylana's stappenplan

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 24-11 14:57
Wylana schreef op woensdag 18 november 2020 @ 11:10:

Waarschijnlijk en aan te bevelen dat je een build gaat maken en neerzet bij DAA hier op Tweakers om de boel voor je na te kijken. Daarbij wil ik wel bovenstaande quote benadrukken. Sommige mensen zeggen dat het toch wel werkt, maar helaas komt het net zo vaak voor dat het geheugen module niet lekker werkt en vreemde/vervelende situaties bezorgd.
Dien je de module (wellicht voor minder, want gebruikt) retour te sturen voor een variant die wel op de QVL staat. Kost tijd, frustratie en geld.

Verder het hele bericht van @Wylana is eigenlijk wat voldoende is voor dit hele topic. Alles wat hij/zij aanhaalt maar niet duidelijk is kun je vast nog apart op YouTube vinden om visueel duidelijkheid te krijgen.

Verder, vrijwel alles past op 1 manier aan elkaar en kan erg weinig fout gaan.
Zorg ervoor dat je niet op tapijt werkt met wollen sokken en ontlaad jezelf via de kachel mits deze geaard is.

• Rowdy19880
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 17-03-2024
Wylana schreef op woensdag 18 november 2020 @ 11:10:
Er zijn een aantal zaken die zeker belangrijk zijn om goed uitgezocht/uitgesloten te hebben.

Zoals:

- Samengestelde componenten. (Heb je wel een AMD moederbord met een AMD processor bijv)
- Is de voeding van goede kwaliteit en voldoende wattage?
- Past alles in je gekozen kast (ATX past bijvoorbeeld niet in een Mini ITX kast).

Als alle componenten zorgvuldig zijn geselecteerd, dan kan je beginnen met assembleren.

Let hier vooral op het plaatsen van je geheugen, CPU en de koeler.
Het installeren van je CPU en Koeler kan vrij snel fout gaan. Druk vooral niet te hard om te zorgen dat je geen pinnetjes buigt of schade veroorzaakt aan het moederbord. Lees goed de handleiding!

Dan de andere componenten:

- Je M2 SSD. Deze past gemakkelijk in het slot en kan weinig fout gaan. Er hoeft verder geen stroomaansluiting en datakabel aangesloten te worden. Dit gaat allemaal via het M2 socket.

- Lees goed hoe je je geheugen modules moet plaatsen. In de handleiding van het moederbord staat altijd vermeld in welke slots je deze moet plaatsen

- Sluit alle kabeltjes van je kast aan op het moederbord. Dit zijn de kleine kabeltjes voor de AAN Knop, USB aansluitingen op je kast, HDD LED etc. Lees goed de handleiding hoe je deze moet plaatsen!

- Plaats daarna de eventuele extra schijven. Lees wederom goed hoe en waar je deze het best kan plaatsen.

- Als laatste doe je pas je Videokaart. Reden hiervoor is dat dit een enorm ding is, dat anders alleen maar in de weg zit.

- Dubbel check alle aansluitingen! Check of je de juiste stroomaansluitingen hebt aangesloten. Dus niet je CPU kabel op de videokaart (al vraag ik mij af dat uberhaubt kan), maar het is maar een voorbeeld.
Zelfde geld voor je videokaart zelf!

- Als alles aangesloten is, laat dan de kast nog open en sluit alle hardwarekabels (toetsenbord, muis, videokabel etc) aan. Tip: Sluit de voedingkabel pas als laatste aan!

-Zet je monitor(en) aan en zet dan je pc aan. Kijk of je beeld krijgt en of hij wilt booten en geen foutmeldingen geeft over CPU, geheugen etc. Controleer ook of je beepjes krijgt en wat die inhouden (Handleiding moederbord).

Als alles goed gaat, dan kan je in het BIOS de instellingen verder inregelen zoals XMP profiel, AHCI of RAID modus, LED zaken etc.

Als dat klaar is, sla je de instellingen op en kan je Windows installeren
Bedankt voor deze uitgebreide uitleg dat gaat me zeker lukken !
Alleen wat moet je allemaal instellen bij de bios is het tegenwoordig allemaal plug and play ?
Of zijn er dingen van toepassing die je alleen tijdens boot uit kan voeren ?
Of spreekt dit voor zich allemaal in de handleiding van het moederbord?

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 11:54
Ja, het is plug en play.
Enige wat je moet doen is een installatie usb aanmaken, die steek je in je pc, dan start je je pc op.

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10:25
Rowdy19880 schreef op woensdag 18 november 2020 @ 12:54:
[...]

Bedankt voor deze uitgebreide uitleg dat gaat me zeker lukken !
Alleen wat moet je allemaal instellen bij de bios is het tegenwoordig allemaal plug and play ?
Of zijn er dingen van toepassing die je alleen tijdens boot uit kan voeren ?
Of spreekt dit voor zich allemaal in de handleiding van het moederbord?
Enige dat je in het BIOS nog doet is het XMP profiel kiezen en eventueel de bootvolgorde.
Je kan nog checken of AHCI aan staat ipv SATA, maar ik denk dat dat wel goed staat.

De rest kan je ongemoeid laten.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Pagina: 1