Workstation: Live events | Gaming 1440p | Video-editing

Pagina: 1
Acties:

• extreme
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 31-01-2024
Het is inmiddels bijna 10 jaar geleden dat ik een PC actief gebruik. Ik ben overgestapt naar laptops en ben gaan gamen op consoles. Door Covid-19 en nieuwe opportunities, merk ik dat ik meer rekenkracht nodig heb thuis.

Het is nu al een paar weken dat ik maar wacht en wacht en wacht.. op de beschikbaarheid, tegen een acceptable prijs, voor de combinatie: RTX3080 + AMD Ryzen 5xxx.. ik geef op en ga voor de vorige gen: een RTX2070 en een AMD Ryzen 3xxx. ik kan niet meer wachten, omdat ik leads wil opvolgen die assistentie nodig hebben met Live events en additionele services.

Afgelopen weekend heb ik een Gigabyte Aorus GeForce RTX 2070 Xtreme 8G overgenomen van een tweaker, dit is het eerste ingredient voor mijn nieuwe workstation. Nu ben ik de afgelopen dagen bezig geweest met mijn wenslijst.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?

Ik wil een workstation bouwen waarmee ik Live events kan producen / streamen met Elgato apparatuur + OBS + RTX features, video-editen, gamen op 1440p en VMs kan draaien voor educatieve doeleinden.

Software:
  • OBS
  • Elgato ecosysteem gecombineerd met RTX Voice + Nvidia Broadcast engine.
  • DaVinci Resolve
  • Virtualbox
  • Video conferencing tools: Teams en Zoom waar ik OBS in ga pipen
  • Steam en andere PC game stores
Wat mag het systeem gaan kosten?
2000 - 2500 inclusief monitor en nieuwe muis.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
  • Benq RL2755 monitor
  • Logitech illuminated Keyboard
  • Gigabyte Aorus GeForce RTX 2070 Xtreme 8G
  • Logitech Streamcam
  • Elgato Streamdeck
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
een RTX kaart om alle features van de Nvidia Broadcast engine te kunnen gebruiken. AMD was daarom ook automatisch afgevallen[zwarte beeld bug trauma]
Ik heb een 850 watt voeding in het lijstje neergezet, voor als ik ga upgraden in de toekomst naar de combinatie die ik wil: een 3080 + ryzen 5xxx processor.
Ik heb voor alle activiteiten die ik wil met de workstation, de CPU gekozen met in mijn beleving voldoende cores, de 3950x vind ik weer te duur.
Ik heb de 3900XT gekozen, omdat deze komt met farcry6. Als ik dat spel verkoop, dan betekent dat extra korting en dus ook goedkoper dan de 3900x.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
BeQuiet! omdat stilte belangrijk is en omdat Gamersnexus reviewt dat de BeQuiet! 500DX een stille en goede airflow kast is. Voor de rest sta ik open voor andere merken.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik wil een USB-C aan de voorzijde van de kast hebben.
Een harde eis is dat ik WIFI6 wil hebben en bluetooth.
Het is dat de Aorus Xtreme een RGB-koning is.. maar de wereld van RGB is totaal nieuw voor mij, ik sta open voor non-RGB onderdelen.
Het kunnen gamen op 1440p.
De wens is om ooit in de toekomst te upgraden naar 3080+ryzen5xxx, wanneer de prijzen genormaliseerd zijn.
Zit ik goed met mijn gedachte? ben ik niet overkill aan het introduceren?
laatste eis: onderdelen moeten leverbaar zijn, ik wil het liefst eind volgende week al LIVE. Anders kon ik net zo goed wachten.

Ga je overklokken?
Nee, stabiliteit is voor mij het belangrijkst. Ik gruwel van de oude AMD Athlon tijden met een Radeon kaartje waar ik zwart beeld bug kreeg in WoW en random blue screens wat ik zelf niet kon troubleshooten. ik wil niet overklokken als dat de levensduur verkort.

Wat verwacht je van ons?
Een review of de combinatie van onderdelen matcht met wat ik ermee wil gaan doen. Ik ben helemaal uit de PC scene. Ik heb veel tijd gestoken in het zo goed mogelijk opstellen van dit lijstje naar mijn kunnen. Ik heb RGB versie werkgeheugen gekozen, omdat de normale non-RGB niet leverbaar is.
Heb ik naast de stock fans van de behuizing, nog extra fans nodig?
Verder wil ik graag weten of dit voldoende toekomstproof is voor de volgende stap: 3080+ryzen 5xxx.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 3900XT Boxed€ 450,-€ 450,-
1MoederbordenMSI MPG B550 Gaming Edge Wifi€ 177,-€ 177,-
1VideokaartenGigabyte Aorus GeForce RTX 2070 Xtreme 8G€ 0,-€ 0,-
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500DX Zwart€ 95,95€ 95,95
1MonitorenDell S2721DGF Zwart€ 439,-€ 439,-
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 4€ 73,23€ 73,23
1MuizenLogitech G Pro Wireless€ 118,61€ 118,61
1Geheugen internCrucial Ballistix RGB BL2K16G36C16U4BL€ 185,01€ 185,01
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 Platinum 850W€ 166,50€ 166,50
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 105,-€ 105,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.810,30

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Allereerst HUH je koopt dit en wilt dan naar de rtx3080/r5900? (Want 5800 is zonde, en 5600x is geen upgrade).

Je weet dat vanmiddag de rx6800xt uitkomt? Mogelijk dat je daar je handen op kan leggen.

Voor rest: als rgb niet belangrijk is, is g skill 32gb 3600c16 mogelijk wel leverbaar, prijs scheelt niet veel, dus rgb is oke in dit geval.

Pak de gold versie van de voeding, die is beter dan de platinum variant.

• extreme
99ruud99 schreef op woensdag 18 november 2020 @ 07:02:
Allereerst HUH je koopt dit en wilt dan naar de rtx3080/r5900? (Want 5800 is zonde, en 5600x is geen upgrade).
Ja, dat zal dan in de toekomst een RTX 3080 + Ryzen 5900 worden, dus de mobo + voeding heb ik 'op de groei' gekozen voor dat scenario.

Primair doel van het systeem is vooral: producen van Live events / streaming met Nvidia NVENC chip + video editing met DaVinci Resolve.
Secundair doel: Gaming 1440P en VMs draaien om dingen veilig te testen/slopen of educatieve filmpjes maken van interfaces van programma's op andere OS.
Je weet dat vanmiddag de rx6800xt uitkomt? Mogelijk dat je daar je handen op kan leggen.
AMD sluit ik volledig uit. Ik heb alle features van Nvidia Broadcast engine + RTX Voice + NVENC chip nodig voor het streamen en goede OBS ondersteuning. Die feature-set heeft AMD helaas niet.
Voor rest: als rgb niet belangrijk is, is g skill 32gb 3600c16 mogelijk wel leverbaar, prijs scheelt niet veel, dus rgb is oke in dit geval.
Ik kijk daar dan ook nog even naar. Zijn er nog redenen te verzinnen om lagere timings te prefereren? of is 3600c16 sweetspot?
Pak de gold versie van de voeding, die is beter dan de platinum variant.
Bijzonder dat de Gold versie beter is dan de Platinum. Wat is daar de reden voor?

• 99ruud99
  • Nu online
Cpu en gpu: duidelijk, goede keuze.

3600c16 is nog enigszins betaalbaar. 4000 wordt erg duur. Mogelijk is het beter beschikbaar tegen wanneer je de r9 5900 koopt, dan zou je je huidige setje kunnen verkopen.

De gold heeft betere inwendige bouw. Ik zou even moeten googlen wat er exact anders is, maar op het voeding topic kan je het ook vinden

• extreme
Dank voor je feedback Ruud!

Zijn er mensen die ervaring hebben met de Bequiet 500DX behuizing?

zijn de stock coolers voldoende of is het raadzaam om nog extra Bequiet fan coolers bij te kopen?

• 99ruud99
  • Nu online
Stock koelers zijn geweldig :P
Maar een 5900x + RTX3080 geeft ook redelijk wat warmte af, dus kan je denken aan meer airflow.
Positieve luchtdruk (meer in dan uit) zorgt voor minder stof in de behuizing: dat is altijd goed.

Standaard krijg je 3x 140 meegeleverd, beste zet je er 2 voorin en 1 achterin. Als je merkt dat je behuizing toch nog te warm wordt, kan je er nog 1 bovenin zetten, zet deze dan wel op iets lagere PWM, zodat je nog steeds een positieve druk hebt.

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-01 16:09
extreme schreef op woensdag 18 november 2020 @ 11:26:
Zijn er mensen die ervaring hebben met de Bequiet 500DX behuizing?

zijn de stock coolers voldoende of is het raadzaam om nog extra Bequiet fan coolers bij te kopen?
Ik heb onlangs een build gemaakt met deze kast. Stock fans (3x 140mm Pure wings 2) is voldoende.
Pagina: 1