Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• mr. nice
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 18-11 09:14
Hallo,

Ik wil graag weten waar ik kan zien of een geheugen kit single of dual rank is.

Een vriend van mij is overtuigd dat voor zijn ryzen 5950x hij een 4x8GB dual rank kit nodig heeft voor de beste prestaties.

groet

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:38
Staat in de datasheet van het geheugen. Overigens is alle sloten volploffen met DR geheugen bij AMD meestal een recept voor lagere maximale kloksnelheden door de hogere belasting van de geheugencontroller.

• mr. nice
@Nielson YouTube: Ryzen 5000 DDR4 Memory Performance, XMP vs Manual Timings, Single vs...

Hier testen ze het en het komt eruit.

[ Voor 7% gewijzigd door mr. nice op 17-11-2020 23:21 ]

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 28-11 12:09

M2M

medicijnman

En als je echt high-capacity wil gaan en toch wat performance over wil houden, kun je ook voor buffered DIMM's gaan. Mits het moederbord het ondersteund.

-_-

• mr. nice
Nielson schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 23:17:
Staat in de datasheet van het geheugen. Overigens is alle sloten volploffen met DR geheugen bij AMD meestal een recept voor lagere maximale kloksnelheden door de hogere belasting van de geheugencontroller.
Ik zie het bij deze niet erbij staan de data sheet

https://www.gskill.com/sp...C17Q-32GVKB-Specification

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als een geheugenfabrikant geen degelijke specs post, zou ik het links laten liggen als je specifieke eisen hebt.

Oslik blyat! Oslik!

• mr. nice
dion_b schreef op woensdag 18 november 2020 @ 01:27:
[...]

Als een geheugenfabrikant geen degelijke specs post, zou ik het links laten liggen als je specifieke eisen hebt.
Het kan aardig wat schelen in snelhied bij een studio software computer zegt mijn vriend..

Iemand anders wel een idee hoe ik erachter kom?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

mr. nice schreef op woensdag 18 november 2020 @ 09:01:
[...]

Het kan aardig wat schelen in snelhied bij een studio software computer zegt mijn vriend..

Iemand anders wel een idee hoe ik erachter kom?
Ik heb het niet over links laten liggen van dual rank geheugen, maar van het merk dat onvoldoende informatie geeft. Typisch geval van veel bling en weinig inhoud.

Dit is een voorbeeld van hoe het hoort:
https://www.kingston.com/dataSheets/HX440C19PB3_8.pdf
HyperX HX440C19PB3/8 is a 1G x 64-bit (8GB) DDR4-4000 CL19 SDRAM (Synchronous DRAM) 1Rx8, memory module, based on eight 1G x 8-bit FBGA components per module
Acht keer 8b = 64b = single rank. Die 1R refereert daar ook naar.

Gelijk uitdaging: dergelijke high-end modules zijn doorgaans ook voorzien van laatste technologie, namelijk 8Gb chips. Om met 8Gb chips te komen tot dual-rank heb je 16 stuks nodig, dus totale modulegrootte van 16GB, oftewel 32GB per twee.

Dat lijkt mij overigens een beter idee dan 4x 8GB dual rank, want zoals al gezegd is, de bus loading gaat daarmee erg hoog zijn wat de maximale clock negatief zal beinvloeden.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1