Upgrade gfx t.o.v. 7970 hulp gevraagd

Pagina: 1
Acties:

• Indifstublatia
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19:41
Goedenavond,

Ik wil eind dit jaar een upgrade uitvoeren voor mijn computer.
Momenteel zitten er de volgende componenten in:
- Core i7 4771
- 4x4GB DDR3 HyperX Fury Red
- Sapphire Radeon HD7970 OC

Ik ben niet veeleisend, maar wil een 29 of 34 inch ultrawide monitor en een ietwat modernere videokaart.
Na bijna 9 jaar vind ik het wel een keer mooi geweest met deze killerkaart en mag er een nieuwe voor in de plaats komen. Voor de videokaart heb ik een budget van ongeveer 280 euro.

De CPU voldoet nog prima en ben nog niet van plan deze 6 jaar oude cpu te vervangen.

Nou heb ik o.a. een GTX 1660 Super gevonden en ik had graag geweten of dit een goede keuze is, of dat ik toch bijvoorbeeld een Radeon RX5600(XT) zou moeten nemen.

Ik speel wel games, maar vind het niet erg dat dit niet op de meest hoge settings gespeeld worden.
Eén van de games die ik nog zeker 3-4 keer per week speel is bijvoorbeeld Battlfield 4.
Verdere games zijn Far Cry 3, Far Cry 4, Far Cry 5 en Far Cry New Dawn. Ook Far Cry 6 is inmiddels in pre-order besteld.

Verder zitten er de nodige SSD's in mijn PC en staat er nog een mooie WD Blue 4TB in het lijstje.

De monitor komt ergens in maart of april wel aan bod.

Ik ben niet meer zo up to date in de wereld van videokaarten en zie eerlijk gezegd door de bomen het zand onder de wortels niet meer :')

Ik hoop op een aantal (onderbouwde) reacties voor de aankoop eind dit jaar.

Nogmaals, het budget is ongeveer 280 euro. Ik heb geen interesse in RTX-gaming of high octane superpower awesome graphics. Alvast dank voor de hulp.

Toegevoegd:
Dit is de kaart die ik nu heb. pricewatch: Sapphire HD 7970 Dual-X 3GB GDDR5

[ Voor 5% gewijzigd door Indifstublatia op 17-11-2020 22:40 ]

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:13
Als je nu blij bent met je gpu, is de 1660s een giga upgrade.
Is een 2rhands gpu misschien een idee?
Of, als je veel kracht wilt de 3060 (non Ti, komt mogelijk in januari uit, prijs onbekend met de 3060ti is +-400).
Weet wel, welke je ook pakt, hij gaat veel te zwaar zijn voor je cpu :)

• Indifstublatia
Mja, tweedehands wil ik niet.
Er is een mogelijkheid dat ik overstap naar de 10e generatie i5, maar dan moet ik eerst iemand vinden die geïnteresseerd genoeg is om mijn huidige set over te nemen voor een goede prijs.
Voor wat ik ermee doe, is de 4771 nog prima. Ik produceer muziek, gebruik het ook in mijn home studio voor live performances met mijn eigen edm muziek op YT (via livestream) en soms voor gamestreams. Werkt allemaal prima.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:13
Ik denk dat het moeilijk wordt om iemand te vinden die je set wilt voor een mooi bedrag. Het is een goede pc, maar niet om nu aan te schaffen als nieuwe pc. Heb je neefje / ouders die een pc nodig hebben?

Waarom heb je exact een nieuwe videokaart nodig?

• Indifstublatia
Nee, ik ben de familienerd en alle familieleden hebben al een topnotch (voor hun doen dan) pc :)

Nou, ik wil mijn home studio uitbreiden met één of twee ultrawide monitoren. Ik heb nu 2x een HP 2159m 75hz setup. Dat draait goed, maar met twee ultrawide's gaat dat natuurlijk stokken. Ik focus op de 3440x resolutie, niet de 2560x.

Een ander punt is dat Far Cry 6 een stuk zwaarder is dan Far Cry 5 en New Dawn. In zowel Far Cry 5 als New Dawn haal ik een goede 50-56fps op high settings (hdr-gfx niet ingeschakeld). Far Cry 6 schijnt zo'n 40% zwaarder te zijn, dus dat gaat dan vervelend worden. Ben nog altijd niet veeleisend, maar met 30 fps een spel zoals Far Cry spelen is natuurlijk crap. Daarvoor speel je dit soort spellen niet.

Dat mijn CPU een bottleneck zal zijn weet ik, maar ik ben ook lange tijd verkoper geweest en heb veelal dit soort marketingonzin aan de man gebracht. De term bottleneck zal nagenoeg niet bemerkt worden. Kijk, als je over de RTX-series videokaarten gaat praten, dan merk je dat snel genoeg, maar in deze prijsklasse geloof ik daar niet in.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:43

br00ky

Moderator Harde Waren

• Indifstublatia
Ik dacht dat ik m hier in had geplaatst. Excuses. Zal wel niet goed gekeken hebben.

• atsan
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 24-01 06:29
https://www.pcgamebenchma...cry-6-system-requirements

Volgens mij zul je hem net moeten kunnen draaien met je huidige cpu.

Op laagste settings.

En 1080p

No way op de monitoren die je voor ogen hebt.
Maarja wie ben ik, ben zeker geen verkoper.

• Indifstublatia
Ik kwam zojuist dit tegen.
https://www.gpucheck.com/...BnSqbbvQN6LokAWWyBMyJY3dg

Graag jullie reactie. Niet dat ik die kaart wil,
Pagina: 1