koentjuh schreef op woensdag 18 november 2020 @ 08:50:
[...]
Ja idd. Het is ook wel lastig allemaal. Zo heb ik op de eerste verdieping merendeel tripple glas maar op de tweede nog dubbel. Wat vul je dan in de bij slaap vertrekken? Nu staat op mijn label tripple glas, maar ga ik het ooit verkopen dan meld ik wel dat het deels betreft. Nu maakt het voor het label niet heel veel uit, maar blijft verbazingwekkend, 1 foto van tripple glas en een factuur en volgens je label is heel je huis voorzien. Zoiets haalt zo’n mannetje er wel uit, maar het bepalen van isolatie waarde van muren/vloer/dak blijft toch in de hoek van vertellen is geloven.
Volgens mij is het zinvoller om iets over de energie lasten te zeggen, alhoewel dat ook weer sterk afhankelijk is van de gebruikers.
Als er een mannetje langs komt:
Er zijn twee manieren om in een woning de RC te bepalen. één daarvan is op bouwjaar, die zijn geijkt op de bouwbesluiten die in die tijd gelden. De ander is door middel van bewijslast (tekeningen, facturen en of locatiebewijs).
Nu wil het zijn dat in de calculaties alles na bouwjaar 1992 eigenlijk qua isolatie wel voldoende is (rc 2,53 of hoger). Natuurlijk kan het altijd beter, maar voor een woning vlieg je al snel naar label A. Alles voor bouwjaar 1992 is dus slechter geïsoleerd, als hier naisolatie heeft plaatsgevonden dan telt dit helaas nog steeds slecht mee in het energielabel. (rc 0,97). Dit gaat niet veranderen in het nieuwe energielabel voor zover ik weet.
De energielasten kunnen veel zeggen, maar de gebruiker heeft daarbij echt teveel invloed. Is dit een tweaker met een heel serverpark, die 24/7 thuis is en die verwarming op standje 5 heeft? Of is dit een bewoner die amper thuis en de knop van de verwarming niet eens weet te vinden? Op een manier hiermee rekening gaan houden zodat er een vergelijking mogelijk is tussen verschillende huizen is niet te doen.