Energielabel woning, waarom grens cv op 1998?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:31
Ik heb zojuist een definitief energielabel aangevraagd voor mijn appartement. Ik had hier speciaal even mee gewacht omdat er vorige week een nieuwe cv ketel is opgehangen, en had verwacht dat het wel zou schelen. Nu is de scheiding blijkbaar gezet op voor 1998 en 1998 of later. Prima, het is niet anders. Ik vroeg me alleen af: waarom 1998? Zijn cv's de afgelopen 22 jaar niet efficiënter geworden? Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen?

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Beetje gegoogeld maar kwam zo snel niets tegen

Roomba E5 te koop

Beste antwoord (via sig69 op 18-11-2020 18:38)

• WeetIkHetNou
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-05 12:00
JvS schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 22:01:
Om het simpel te houden. UIteraard klopt het niet 100%, vaag criterium ook wel. Zal wel de datum zijn waarop HR ketels ongeveer de meerderheid van de verkochte ketels zijn geworden.
Klopt. Dacht zelfs dat in NL de HR ketel sinds 1998 'verplicht' is (dat wil zeggen: de VR niet meer mocht), maar kan het niet meer terugvinden.

Overigens zijn ketels inderdaad maar marginaal efficienter geworden. De stap van VR of geiser naar HR is groot, maar daarna valt er bijna niks meer te halen met gasverbranding. Er worden nog wel vorderingen gemaakt in elektriciteitsverbruik, maar dat zet niet echt zoden aan de dijk.

Verder levert een HR ketel wel in aan efficientie over zijn levensduur. Met goed onderhoud kun je dat beperken, maar zeker als je een aluminium wisselaar hebt is er op de lange termijn wel afname van efficientie. Hangt ook erg sterk af van hoe en hoeveel je hem gebruikt.

[ Voor 39% gewijzigd door WeetIkHetNou op 17-11-2020 22:23 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-06 16:28

JvS

Ik heb hem zelf ook

Om het simpel te houden. UIteraard klopt het niet 100%, vaag criterium ook wel. Zal wel de datum zijn waarop HR ketels ongeveer de meerderheid van de verkochte ketels zijn geworden.

[ Voor 39% gewijzigd door JvS op 17-11-2020 22:02 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:09
Tja waarom... de EU vindt het ook niet verklaarbaar, daarom gaat het label volgend jaar op de schop.

Want zeg nou zelf: HR glas zonder vragen over isolatiewaarde, aan de consument de keuze of de dakisolatie goed of matig is, mechanische ventilatie die je meteen een label teruggooit ongeacht de ventilator en sturing ervan... het slaat allemaal nergens op.

Daarom moet er per 1 januari een mannetje langskomen die alles bekijkt en een onderbouwde berekening maakt om zo tot een zinnig label te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:31
Dat klinkt wel plausibel eigenlijk.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• WeetIkHetNou
Klopt. Dacht zelfs dat in NL de HR ketel sinds 1998 'verplicht' is (dat wil zeggen: de VR niet meer mocht), maar kan het niet meer terugvinden.

Overigens zijn ketels inderdaad maar marginaal efficienter geworden. De stap van VR of geiser naar HR is groot, maar daarna valt er bijna niks meer te halen met gasverbranding. Er worden nog wel vorderingen gemaakt in elektriciteitsverbruik, maar dat zet niet echt zoden aan de dijk.

Verder levert een HR ketel wel in aan efficientie over zijn levensduur. Met goed onderhoud kun je dat beperken, maar zeker als je een aluminium wisselaar hebt is er op de lange termijn wel afname van efficientie. Hangt ook erg sterk af van hoe en hoeveel je hem gebruikt.

[ Voor 39% gewijzigd door WeetIkHetNou op 17-11-2020 22:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:30

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

_JGC_ schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 22:04:
Tja waarom... de EU vindt het ook niet verklaarbaar, daarom gaat het label volgend jaar op de schop.

Want zeg nou zelf: HR glas zonder vragen over isolatiewaarde, aan de consument de keuze of de dakisolatie goed of matig is, mechanische ventilatie die je meteen een label teruggooit ongeacht de ventilator en sturing ervan... het slaat allemaal nergens op.

Daarom moet er per 1 januari een mannetje langskomen die alles bekijkt en een onderbouwde berekening maakt om zo tot een zinnig label te komen.
Precies 190 euro voor een papiertje. Klinkt, nee is, de ideale volgende melkkoe :)

Want hoe denk je dat die "expert" de isolatiewaarde van je spouwmuur gaat meten, of de RC waarde van je dak? Die gaat echt niet je vloer openbreken om de isolatiewaarde daarvan te bepalen. Gaat echt nergens over dat hele huidige systeem label, dat ben ik volledig met je eens. Voor 1 euro heb ik begin dit jaar de mijne aangevraagd. Maar de nu voorgestelde bepaling door een expert a 190 euro slaat ook nergens op en drijft verkoper enkel op onnodige kosten omdat het verder toch niets zegt.

[ Voor 26% gewijzigd door Shadow_Agent op 17-11-2020 22:25 ]

Do { Ping } while ( LOL )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WeetIkHetNou
Shadow_Agent schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 22:22:
[...]

Precies 190 euro voor een papiertje. Klinkt, nee is, de ideale volgende melkkoe :)
Daarom heb ik hem vorige week nog even vernieuwd, is ie weer 10 jr geldig d:)b voor 7 euro in 10 minuten _O-

[ Voor 5% gewijzigd door WeetIkHetNou op 17-11-2020 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:37
WeetIkHetNou schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 22:24:
[...]

Daarom heb ik hem vorige week nog even vernieuwd, is ie weer 10 jr geldig d:)b voor 7 euro in 10 minuten _O-
Ik heb de goedkoopste gekozen via de site: 1 euro, ongelooflijk dan het kan _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
SniperGuy schreef op woensdag 18 november 2020 @ 01:22:
[...]

Ik heb de goedkoopste gekozen via de site: 1 euro, ongelooflijk dan het kan _/-\o_
Op die manier staan er op Funda huizen uit de jaren '60 met enkel glas, gashaard en open gasgeiser met energielabel C >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20:15
Shadow_Agent schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 22:22:
[...]

Want hoe denk je dat die "expert" de isolatiewaarde van je spouwmuur gaat meten, of de RC waarde van je dak? Die gaat echt niet je vloer openbreken om de isolatiewaarde daarvan te bepalen. Gaat echt nergens over dat hele huidige systeem label, dat ben ik volledig met je eens. Voor 1 euro heb ik begin dit jaar de mijne aangevraagd. Maar de nu voorgestelde bepaling door een expert a 190 euro slaat ook nergens op en drijft verkoper enkel op onnodige kosten omdat het verder toch niets zegt.
Waar mogelijk zal een expert zich aan de hand van facturen baseren op de gebruikte isolatiematerialen en diktes.
Verder doet een klein cameraatje op flex arm wonderen om bijvoorbeeld even in de spouw te kijken. De spouw dikte is makkelijk af te leiden uit de totale muurdikte. Wanneer je soort isolatiemateriaal, opbouw van de muur en de dikte van de isolatie/spouw weet, kun je de Rc best aardig benaderen. In elk geval veel beter dan een consument die er "goed", "matig" of "slecht" aan hangt.
Hele volksstammen denken immers nog dat 5cm isolatie "goed" is.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:10
kabeltjekabel schreef op woensdag 18 november 2020 @ 04:09:
[...]

Op die manier staan er op Funda huizen uit de jaren '60 met enkel glas, gashaard en open gasgeiser met energielabel C >:)
Ja idd. Het is ook wel lastig allemaal. Zo heb ik op de eerste verdieping merendeel tripple glas maar op de tweede nog dubbel. Wat vul je dan in de bij slaap vertrekken? Nu staat op mijn label tripple glas, maar ga ik het ooit verkopen dan meld ik wel dat het deels betreft. Nu maakt het voor het label niet heel veel uit, maar blijft verbazingwekkend, 1 foto van tripple glas en een factuur en volgens je label is heel je huis voorzien. Zoiets haalt zo’n mannetje er wel uit, maar het bepalen van isolatie waarde van muren/vloer/dak blijft toch in de hoek van vertellen is geloven.

Volgens mij is het zinvoller om iets over de energie lasten te zeggen, alhoewel dat ook weer sterk afhankelijk is van de gebruikers.
Ivow85 schreef op woensdag 18 november 2020 @ 08:44:
[...]
Waar mogelijk zal een expert zich aan de hand van facturen baseren op de gebruikte isolatiematerialen en diktes.
Verder doet een klein cameraatje op flex arm wonderen om bijvoorbeeld even in de spouw te kijken. De spouw dikte is makkelijk af te leiden uit de totale muurdikte. Wanneer je soort isolatiemateriaal, opbouw van de muur en de dikte van de isolatie/spouw weet, kun je de Rc best aardig benaderen. In elk geval veel beter dan een consument die er "goed", "matig" of "slecht" aan hangt.

Hele volksstammen denken immers nog dat 5cm isolatie "goed" is.
De meeste winst haalt Nederland ook bij de huizen die van geen isolatie naar isolatie gaan. De winst van 0 naar 3-4 is veel substantiëler dan van 4 naar of 5 of 6. Dat eerste is natuurlijk redelijk eenvoudig te bereiken voor betrekkelijk weinig kosten.

Overigens is dat label ook wel onhandig daarin. Vanaf 12 cm steenwol (rd 3,75) zit je al op uitzonderlijk goede isolatie :-)

[ Voor 35% gewijzigd door koentjuh op 18-11-2020 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slapstick
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17-06 15:03

Slapstick

Me, myself or I

koentjuh schreef op woensdag 18 november 2020 @ 08:50:
[...]

Ja idd. Het is ook wel lastig allemaal. Zo heb ik op de eerste verdieping merendeel tripple glas maar op de tweede nog dubbel. Wat vul je dan in de bij slaap vertrekken? Nu staat op mijn label tripple glas, maar ga ik het ooit verkopen dan meld ik wel dat het deels betreft. Nu maakt het voor het label niet heel veel uit, maar blijft verbazingwekkend, 1 foto van tripple glas en een factuur en volgens je label is heel je huis voorzien. Zoiets haalt zo’n mannetje er wel uit, maar het bepalen van isolatie waarde van muren/vloer/dak blijft toch in de hoek van vertellen is geloven.

Volgens mij is het zinvoller om iets over de energie lasten te zeggen, alhoewel dat ook weer sterk afhankelijk is van de gebruikers.
Als er een mannetje langs komt:

Er zijn twee manieren om in een woning de RC te bepalen. één daarvan is op bouwjaar, die zijn geijkt op de bouwbesluiten die in die tijd gelden. De ander is door middel van bewijslast (tekeningen, facturen en of locatiebewijs).

Nu wil het zijn dat in de calculaties alles na bouwjaar 1992 eigenlijk qua isolatie wel voldoende is (rc 2,53 of hoger). Natuurlijk kan het altijd beter, maar voor een woning vlieg je al snel naar label A. Alles voor bouwjaar 1992 is dus slechter geïsoleerd, als hier naisolatie heeft plaatsgevonden dan telt dit helaas nog steeds slecht mee in het energielabel. (rc 0,97). Dit gaat niet veranderen in het nieuwe energielabel voor zover ik weet.

De energielasten kunnen veel zeggen, maar de gebruiker heeft daarbij echt teveel invloed. Is dit een tweaker met een heel serverpark, die 24/7 thuis is en die verwarming op standje 5 heeft? Of is dit een bewoner die amper thuis en de knop van de verwarming niet eens weet te vinden? Op een manier hiermee rekening gaan houden zodat er een vergelijking mogelijk is tussen verschillende huizen is niet te doen.

:TweakBlog:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
koentjuh schreef op woensdag 18 november 2020 @ 08:50:
[...]

Dat laatste vooral.
Pagina: 1