PC verliest opeens power

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danhoff1
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18-12-2024
Goedenavond allemaal,

Ik heb een jaar geleden een systeempje zelf gebouwd en heeft sindsdien altijd top gedraaid.

Sinds eergisteren valt de computer opeens "uit". En met uit bedoel ik ook alles (lampjes op toetsenbord, muis, backlight op monitor.

Vreemd genoeg werkt daarna de powerknop van de pc ook niet meer en moet ik eerst de switch op mijn voeding aan en uit zetten voordat hij weer werkt.
Hij start dan gewoon normaal op.

De tijd na wanneer hij zich uitschakeld variëert van 5 minuten tot een paar uur. Dit gebeurt gewoon terwijl de pc op bureaublad staat. Mijn processor (ryzen 3700) draait op 45 graden idle. Lijkt me dus niet de oorzaak. Als hij uitvalt hoor ik wel een soort tik. Er branden op mijn moederbord (msi b450) geen rooie lampjes. Heb alle kabels goed gecontroleerd en ook gekeken of de drivers allemaal up to date zijn.

Weten jullie waar dit aan kan liggen? Defect onderdeel (ram, voeding) na een jaar lijkt mij sterk.

Alvast bedankt!
M.vr.gr
Ruben

Beste antwoord (via Danhoff1 op 12-11-2023 19:39)

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:03
Spontane uitval is 9/10 de voeding. Testen met een andere voeding is de enige manier om daar achter te komen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-08 14:52
Vrijwel zeker toch een voeding probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16-09 11:16
Kan van alles zijn. Hoeft niet eens in de PC te zitten per se. Is er iets in het stroomnet veranderd? Meer of andere apparatuur in huis die het stroomnet kan vervuilen of verstoren?
Als het niet extern is, dan kan het zijn dat er kortsluiting optreedt. Controleer op vervuiling (die kan geleiden). Als alles schoon is, kan het ook een defect onderdeel zijn. Of misschien is de voeding niet helemaal geschikt voor de low power states van de CPU. Als je een componentenlijst levert kunnen we daar wat zinnigers over zeggen.

Addicted to silent computing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:26
En wat zijn de specs van je pc?

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 01:40

g0tanks

Moderator CSA
Danhoff1 schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 21:41:
Sinds eergisteren valt de computer opeens "uit". En met uit bedoel ik ook alles (lampjes op toetsenbord, muis, backlight op monitor.
Bedoel je daarmee dat je monitor ook echt uit gaat, of alleen in standby? Het is mij nog niet duidelijk of alleen je computer er last van heeft, of ook andere apparaten op het stroomnet.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danhoff1
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18-12-2024
Specs van de PC:

Msi Tomahawk b450 moederbord
Msi RTX 2070 gaming trio videokaart
Amd Ryzen 3700x processor
Corsair rm650x voeding
Corsair vengeance rgb 2x 8gb ram.

Pc is schoon van binnen. Monitor zelf blijft standby maar alle randapparatuur wat op mijn pc is aangesloten valt dus wel uit.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:03
Spontane uitval is 9/10 de voeding. Testen met een andere voeding is de enige manier om daar achter te komen.
Pagina: 1