Muisacceleratie voelt anders na nieuwe Windows installatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webo
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-09 23:11
Beste Tweakers,

Informatie vooraf

Mijn oude Windows 10 installatie betrof een versie van zo’n 5 jaar geleden, die ik tot het laatst wel steeds ge-update heb naar de nieuwste versie en drivers. Nu heb ik gisteren de nieuwste Windows 10 (Pro) gedownload via de Microsoft website en deze, als verschil met de vorige installatie, in de UEFI modus geïnstalleerd.

Toen ik mijn vorige Windows 10 versie installeerde, gebruikte ik nog een Razer Copperhead muis, waarbij ik in de Razer software wat aanpassingen heb gemaakt in de sensitivity, windows pointer speed en acceleration.

Een paar jaar geleden heb ik een Razer Lancehead Tournament Edition muis gekocht, waarbij ik alleen de DPI wat aangepast heb waardoor hij in Windows hetzelfde aanvoelde als mijn Razer Copperhead. Hierbij heb ik in Windows niets in de muisinstellingen aangepast. De oude Razer software van de Copperhead heb ik toen verwijderd.

Het probleem

Nu met mijn nieuwe Windows installatie gebruik ik exact dezelfde settings (zowel de DPI als de Windows muisinstellingen) en de muis voelt heel anders aan, namelijk te snel, met name in de kleine ruimtes met kleine bewegingen. Ik heb het vermoeden dat het meer aan de accelaratie (en decelaratie) ligt.
In games merk ik nu trouwens geen verschil omdat ik daar altijd de raw mouse input heb gebruikt.

Wat ik al heb geprobeerd
  • Drivers voor de muis verwijderd en opnieuw laten installeren door Windows. Ik heb ook de Razer software (Synapse 3) opnieuw geïnstalleerd, maar in principe maakt dit toch niet uit, omdat mijn DPI settings in de muis zelf op het profiel ingebakken zitten.
  • Mijn Lancehead verwijderd en de oude Copperhead inclusief bijbehorende software geinstalleerd, met de settings zoals vanouds ingesteld. Hierbij voelde de muis weer te snel aan zoals hierboven beschreven. Wat me opviel was dat het aanpassen van de muisacceleratie in de Razer software niets uitmaakte. Het was of uit (level 0) of aan (level 1-9). Alles tussen 1 en 9 voelde exact hetzelfde aan.
Mijn vragen

Zou het kunnen dat Microsoft in de loop der jaren aanpassingen heeft gemaakt in de standaardwaardes en acceleratiecurve, die op mijn vorige Windows installatie met updates nooit zijn aangepast en nu met een kale installatie van de nieuwste Windows 10 versie dus wel?

Heeft iemand een idee hoe ik dit weer goed ingesteld krijg, of dat het niet meer mogelijk is (zonder de oude Windows versie te installeren) en het simpelweg een kwestie van wennen wordt voor mij? Of is er nog iets wat ik over het hoofd zie?

Alvast bedankt voor de moeite!