Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin---
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 09-03 16:28
Sinds de laatste maanden worden de vlekken in mijn TV steeds zichtbaarder. Aan de rand van de TV is dit al heel lang zichtbaar, maar sinds kort is er ook een zwarte waas zichtbaar in het midden van het scherm.
De TV is gekocht in april 2016. Het betreft een UE65KS8000.

Hierbij 4 foto’s van mijn TV.
Ik heb voor het maken 1 van deze foto’s gewoon een filmpje van een wit scherm opgezocht op YouTube. De andere 3 zijn de testbeelden van Samsung zelf.

Ik heb begrepen dat dit gebruikelijk is bij LED televisies. Mijn vraag is daarom als volgt: is dit een normale hoeveelheid “achteruitgang” voor een TV van 4 jaar oud? Hoe adviseren jullie mij om nu te handelen?

Wat ik zelf alvast gedaan heb is het volgende. Ik heb contact opgezocht met de winkel waar ik de tv heb gekocht. Zij geven aan dat een reparatie van de TV, logischerwijs, buiten de garantie valt.
Ook wanneer ik met Samsung een whatsapp gesprek houd komen wij tot deze conclusie.
Een onderzoek naar de staat van mijn scherm zou bij de winkel waar ik de tv gekocht heb dan €85 gaan kosten. Waarna je een vrijblijvende kosten opgave voor de reparatie krijgt.
Bij Samsung kost dit onderzoek al gauw €155. Zij rekenen namelijk voorrijkosten, “onderzoekskosten” èn het uurloon van de monteur/adviseur.
Dan is er dus nog niks gerepareerd! Er is slechts iemand langsgekomen om vast te stellen dat er iets gerepareerd moet worden.

Wat is het beste dat ik kan doen? Ik ben bang dat repareren een dure grap gaat zijn met weinig zekerheid op de lengte van verlenging van de levensduur.
Als er een thread beschikbaar is met advies voor deze situatie, excuses ik kon deze niet direct vinden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U3ZGuK7IXQA8Yv1P6jntuAwZY4U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ByLElOnFLhgdEODR6f0IEl8y.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mGcuwbRIWEcGrPcLmugcG4wdjs4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/suDGMW36qZOCcG3smMXpKfwC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AAz8tblFcR42YxEaSrmmhb8yjtk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8ARB3tHlXQdgfXWF95yYpoua.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l--wJDbf_z-YnxiL6Lt1PhflfwM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/izCfify1QGQqJ5Ef544o2Na7.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door Kevin--- op 17-11-2020 19:39 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stevenleemans
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-09-2023
Als je in Nederland woont dacht ik dat dit kan vallen onder de consumentenwetgeving waardoor je alsnog garantie zou kunnen eisen. Iemand juiste uitleg hierover?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:05

FeaR

In GoT we trust

stevenleemans schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 19:56:
Als je in Nederland woont dacht ik dat dit kan vallen onder de consumentenwetgeving waardoor je alsnog garantie zou kunnen eisen. Iemand juiste uitleg hierover?
Dit? https://www.consumentenbo...-reparatie-in-de-praktijk

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 24-04 16:52
Die backlight bleeding had ik nooit geaccepteerd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MyKey
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08-03 11:20
Ik heb hetzelfde probleem sinds een maand of 2. Die van ons is ook zo'n 4 a 5 jaar oud. De vlekken begonnen eerst links en rechts onder in de hoeken en worden nu steeds groter.

Weet zelf ook niet zo goed wat ik hier mee moet doen. Ik had al verwacht dat niemand gaat accepteren dat dit binnen de garantie valt en zal wel gewoon als 'normaal' worden gezien bij tv's van een aantal jaren oud..

Amateur racer met Trustmaster TMX + Wheelstand Pro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superhuuper
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:04
Wij hebben eenzelfde probleem met onze UE65KS8000, zie onderstaande foto's (aanschaf begin 2017)
Donkere strepen, vooral te zien op egale / lichte achtergrond --> lijkt op uitgevallen LEDjes onderin van het edge-lit backlight systeem.

Heb dit december 2019 voorgelegd aan Samsung (TV toen 2 jaar & 9 maanden oud dus al uit wettelijke garantie) Zij kwamen met vervanging van panel á €700 of een exclusieve korting in de Samsung webshop.

"Op basis van de klachtomschrijving, verwachten wij de volgende werkzaamheden uit te voeren: Panel dient vervangen te worden De reparatiekosten hiervoor zijn: € 706,52 inclusief BTW (een eventuele coulance van de fabrikant is reeds bij dit bedrag inbegrepen"

De korting bleek een wassen neus want na de korting over de adviesprijs waren de toestellen in de Samsung webshop nagenoeg even duur als de prijs bij reguliere wegshops..

Had dit nog willen opnemen met mijn rechtsbijstandsverzekering maar heb toen door omstandigheden niet doorgepakt en het er bij laten zitten.
Het blijft een vervelend euvel maar is 'gelukkig' afgelopen jaar niet erger geworden.
Blijft uiteraard schandalig dat dit kan bij toestellen uit deze prijsklasse en dat Samsung daar verder niets mee doet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uNF3yv8kJSJWndUHTel0574loBM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w8LEA8PArGvctzGxwsWmA23Y.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yRez2WzBBC4RPfKL0F0Xi9eDZzY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8XJtjKbbjmph1oDFr6pOGKAn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin---
StecaGrid schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 20:02:
Die backlight bleeding had ik nooit geaccepteerd
Dat begrijp ik. Vind het ook wel schandelijk voor een tv van €3100.
Wat had jij er aan gedaan?
Bedankt voor deze informatie.
Volgens UNETO-VTI kan ik van een tv van duurder dan €1000 verwachten dat hij 6 jaar functioneert zoals hij hoort te functioneren. Mijn tv is ruim 4 jaar oud en ook ruim duurder dan €1000 dus het lijkt me dat het onderzoek in mijn voordeel spreekt.
Hebben jullie advies voor hoe ik het beste gebruik kan maken van deze onderzoeken? Gewoon Samsung confronteren?
Vind het een lastige situatie maar waardeer al jullie input enorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeroFox
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 05-02 20:37
Dat met de onderste rij ledjes die duidelijk zichtbaar in beeld branden had mijn UE55KS7000 ook last van. Sinds een paar maanden overgestapt op OLED, voor mij geen edge-lit TV's meer. Jammer, het zijn toch dure modellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• apis29
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
@Kevin--- @Superhuuper Tenzij je hem rechtstreeks bij Samsung gekocht hebt moet je bij de winkel zijn om je recht te halen. Zie het Shopping Forum voor vele voorgangers en voorbeelden ...
Dit is echt geen normale slijtage/veroudering. Heb ook een tv gehad met (ruim) meer dan 20.000 branduren en daar was niks aan te merken qua ledjes die de geest aan het geven waren (edit: wel een Sony natuurlijk O-) ).

[ Voor 15% gewijzigd door apis29 op 20-11-2020 22:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23:22

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Garantie bij de winkel opeisen met de Uneto-tabel in de hand. Duidelijk stellen dat dit geen normale slijtage is en dus onder het Nederlandse garantierecht de winkel aansprakelijk is voor een oplossing. Ze proberen je eerst met een kluitje het riet in te sturen, maar zodra ze duidelijk wordt dat dat niet gaat lukken gaan ze wel aan de slag.

Het hoeft geen moeilijke reparatie te zijn: Het kan iets simpels zijn als dat de lenzen op de ledjes los hebben gelaten (bekend probleem bij Philips). Een tube lijm kan de oplossing zijn, maar de ellende is dat je daarvoor achter het paneel moet zijn en dus de hele televisie uit elkaar moet schroeven. Dit soort reparaties zijn zelf te doen als er geen andere oplossing is, maar het is wel een werkje, dus zet eerst maar vol in op de winkel.

• Kevin---
apis29 schreef op woensdag 18 november 2020 @ 19:06:
@Kevin--- @Superhuuper Tenzij je hem rechtstreeks bij Samsung gekocht hebt moet je bij de winkel zijn om je recht te halen. Zie het Shopping Forum voor vele voorgangers en voorbeelden ...
Dit is echt geen normale slijtage/veroudering. Heb ook een tv gehad met (ruim) meer dan 20.000 branduren en daar was niks aan te merken qua ledjes die de geest aan het geven waren.
dmantione schreef op woensdag 18 november 2020 @ 19:25:
Garantie bij de winkel opeisen met de Uneto-tabel in de hand. Duidelijk stellen dat dit geen normale slijtage is en dus onder het Nederlandse garantierecht de winkel aansprakelijk is voor een oplossing. Ze proberen je eerst met een kluitje het riet in te sturen, maar zodra ze duidelijk wordt dat dat niet gaat lukken gaan ze wel aan de slag.

Het hoeft geen moeilijke reparatie te zijn: Het kan iets simpels zijn als dat de lenzen op de ledjes los hebben gelaten (bekend probleem bij Philips). Een tube lijm kan de oplossing zijn, maar de ellende is dat je daarvoor achter het paneel moet zijn en dus de hele televisie uit elkaar moet schroeven. Dit soort reparaties zijn zelf te doen als er geen andere oplossing is, maar het is wel een werkje, dus zet eerst maar vol in op de winkel.
Gisteravond een stevige email gestuurd aan de winkel. Duidelijk gemaakt dat dit naar mijn mening geen normale slijtage is en dat het onderzoek van UNETO mij hierin steunt. Benieuwd hoe ze hierop reageren.

Het lastige van deze discussie zal denk ik zijn de mate van achteruitgang van de beeldkwaliteit. Want het UNETO heeft het over "levensduur" van het apparaat. Maar de winkel zal waarschijnlijk zeggen dat de TV nog gewoon 'werkt', terwijl ik van mening ben dat de tv niet meer functioneert zoals hij deed toen hij nieuw was. Dit is denk ik nogal grijs gebied.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-04 12:09
dmantione schreef op woensdag 18 november 2020 @ 19:25:

Ik heb het zelf gedaan bij een LG TV, ledstrips uit China laten komen voor een kleine prijs, via een YouTube filmpje alles uit elkaar geschroefd en vervangen. Ongeveer 2 uur werk om het netjes en goed te doen.
Was een TV uit 2016 en in 2019 stuk. Omdat ik de TV weer van iemand overgenomen had, ook niet terug naar de winkel geweest.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aki345
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-04 18:45
Onze Samsung televisie (UE40H6700SLXXN) van december 2014 vertoonde ook snel vlekken. In juli 2016 is het paneel vervangen. Inmiddels geeft de televisie een perfect witte afbeelding als volgt weer... Ja, dat is behoorlijk blauw en grijs. Voor mij geen Samsung meer.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AdXPvBelOt0brvzkp0yIAVTvm9c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EYWXy0wLpyN6wiIz9sNKQEN5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Laatst online: 23:22

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Bij die foto ben ik niet zeker of het de lampjes betreft die blauwig licht zijn gaan uitstralen, of dat het paneel de verkeerde kleuren doorlaat. Ik zou hem uit elkaar halen, het is toch een oude TV, kijken hoe de lampjes eruit zien en zo ja inderdaad op AliExpress nieuwe lampjes kopen, het type ledstrip dat je voor deze TV nodig hebt is BN96-30449A. Mislukt het, dan goed argument een nieuwe te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrybeuker
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 25-04 20:38
Hoe is dit afgelopen? Je mag van een tv verwachten dat die 6 jaar mee gaat minimaal. Ga je de winkel vragen voor een kosteloze reparatie of vervanging? Anders koop ontbinden en via geschillencommissie of rechter spelen. Je hebt recht op een deugdelijk product

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martjens
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 24-02 15:12
Ik kreeg hier vorige week plots mee te maken en mijn zoektocht naar oplossingen bracht me hier. Zelfde probleem als de Topicstarter. Begon linksonder, nu rechtsonder en in het midden. Het is een LG55UH850V gekocht in augustus 2017. Contact gehad met de verkoper, maar die kan niet meer doen dan aannemen en opsturen. En gezien de prijs (995,-) is dat de moeite, en het geld, allemaal niet waard. Mooi balen, want dit type heeft nog 3D en zie die tegenwoordig nog maar eens te vinden.

Kan dit probleem zich ook voordoen bij OLED? Want ik moet toch op zoek naar iets anders in de nabije toekomst, en ik heb geen zin om over 5 jaar weer met deze ellende te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meester_J
  • Laatst online: 23-04 14:06
aki345 schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 11:02:
Onze Samsung televisie (UE40H6700SLXXN) van december 2014 vertoonde ook snel vlekken. In juli 2016 is het paneel vervangen. Inmiddels geeft de televisie een perfect witte afbeelding als volgt weer... Ja, dat is behoorlijk blauw en grijs. Voor mij geen Samsung meer.[Afbeelding]
Het lijkt wel of die backlight led's gewoon versleten zijn. Bij mij was er een lensje afgevallen (bekend probleem). Deze heb ik er zelf weer opgeplakt. Het zag er dan uit alsof er altijd een maan aan de hemel stond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:05

FeaR

In GoT we trust

@Martjens
Een topic kicken om te kapen is niet de bedoeling. Graag voor eigen problemen een eigen topic aanmaken.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.