Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Link123
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10-09 21:26
hallo,

ik volg t forum al een tijdje ivm evt vervanging CV voor warmtepomp of weer cv. ik overweeg om toch te kiezen voor een CV omdat ons verbruik boven de 2000m3 zit en ik op basis van alle verhalen op de warmtepompfora toch wat twijfels heb of de investering nu het wel waard is enerzijds financieel, maar ook dat er veel ruimte in beslag genomen zal worden door FAN buiten en buffervat binnen.

omdat ik zie dat hier veel expertise is, zou ik graag jullie advies krijgen over t volgende:
woning 250m2, beneden VV met radiatoren, boven radiatoren en VV badkamer. 2*normale douche, 1*normaal bad, geen niagara watervalsystemen of tropische regendouches hier.
jaarverbruik gas ong 2200m3

offertes ontvangen voor:
Nefit trendline hrc 25cw4 of hrc30 cw5
vaillant ecotec plus cw4 25-30 of ecotec cw5 plus 30-34 of cw5+ 35-38

De kosten van de verschillende installaties zitten tussen de 2100 en 2300 euro afhankelijk van t model.
we hebben nu een nest thermostaat hangen, die hoeft wat mij betreft niet weg.

Wat zou jullie advies zijn, merk/type. Ook even rekening mee houden, dat ik graag de keteltemperatuur laag wil houden ivm vloerverwarming beneden.

verneem graag!

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-11 15:41
Er is hier een verzameltopic voor. Op een site als https://www.warmtebeheer.nl/ zou je voor 1650 klaar zijn. Voor een valiant cw5.
Wil je met 2 tegelijk douchen? Dan moet je goed naar warm water productie kijken en is cw5 zeker nodig.

Verder zou ik isolatie en nieuw glas overwegen als ik jou was.

[ Voor 17% gewijzigd door lothar op 17-11-2020 19:23 ]

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
2200 m3 gas in een woning van 250 m2 met vloerverwarming beneden lijkt me qua isolatie en afgiftesysteem wel geschikt voor een warmtepomp.
Al zou isolatie wel verstandig zijn als er nog laaghangend fruit hangt. Niet noodzakelijk.

Als je de installatie volledig moet uitbesteden zal een nieuwe CV ketel wellicht goedkoper zijn qua total cost of ownership.

Wat betreft een hele installatie binnen, dat valt vaak wel mee. Het kan in jouw geval beperkt blijven tot bijvoorbeeld een 300 liter vat voor warm water en wat leidingwerk, dan staat de rest buiten.

Voor een 12 kW model staat er buiten dan iets van 1.4 m hoog x 1.3 m breed x 0.3 m diep (die dan wel nog eens 0.3 m van een eventuele muur staat)

https://panasonic-klime.r...C12_16H6%20serv%20man.pdf

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
250 m2 en een halve vierkante meter binnen is te veel ruimte? Mmmokay.

Qua gasgebruik; dat hangt nogal af van wat voor woning het precies is, hoe warm je 'm stookt, of je hem helemaal warm stookt of een paar kamers..
busscherski schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 23:42:
2200 m3 gas in een woning van 250 m2 met vloerverwarming beneden lijkt me qua isolatie en afgiftesysteem wel geschikt voor een warmtepomp.
Oude vloerverwarming is vaak lange lussen, grote HoH maat met dus dito laag afgegeven vermogen bij lage temperatuur. Maargoed, groot huis, veel vloer :P

• ParagonEnschede
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-12-2023

ParagonEnschede

Alles als een beer

Verschillende punten zijn hier al genoemd, maar ook mijn beeld is dat een warmtepomp hier prima kan. Hoe financieel interessant dat is, hangt sterk af van hoeveel zonnepanelen je kwijt kunt (ook of misschien juist wel na afbouw salderingsregeling).

De Groningse beer

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-11 06:03
@koevlaas2 formule zegt kuub *8 /1650.
In jouw geval 17600/1650 is 10.66667 kW benodigde vermogen. 12kw warmtepomp werkt dus dikke prima.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 20:59
Je zit nu wel op het punt dat je echt moet en kúnt gaan nadenken over minder gasverbruik. Ik zou zeker verder oriënteren op een warmtepomp. Het wordt alleen zo schrikbarend duur als je zo'n ding zelf niet kunt installeren.

Dus waarom huur je voor de korte termijn geen CV-ketel? Dan heb je niet de investering en hou je wat centjes in je zak voor als je echt over móet. Zit natuurlijk wel een omslagpunt bij huur vs koop.

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:46
@Link123 met 235m2 en 1500m3 gasverbruik ben ik voor een nieuwe CV ketel gegaan. Voornamelijk om niet beperkt te zijn in warm water (ook 2 badkamers). Een hybride opstelling heb ik ook overwogen.

Simpel gezegd was er geen economisch verantwoorde manier om de buitenunit zo te plaatsen dat de buren er geen last van hadden zonder hem naast ons op het terras recht voor de schuifpui neer te zetten en er zelf het hele jaar tegenaan te kijken. Met 10 meter extra leiding en dito graafwerkzaamheden was er een geschikt plekje maar dan kan ik veel goedkoper nog even 15 jaar gas stoken. En ja, het aanzicht vd tuin is voor mij een overweging die meespeelt.

Nu heb ik recent Evohome zoneregeling aangelegd en in een paar weken tijd zie ik al een drastische verlaging in gasverbruik: 30% minder verbruik per graaddag vergeleken met vorig jaar. In november verbruik ik nu significant minder gas dan afgelopen oktober. Daarmee zou ik op jaarbasis onder de 1000m3 komen, terwijl ons comfort verhoogd is (badkamers zijn warm als de haard beneden aan is). Met nog steeds de mogelijkheid om onbeperkt te douchen, en ook bij -20 alle capaciteit om het huis goed warm te houden, of om een ruimte snel warm te stoken indien nodig. De nieuwe ketel wordt binnenkort geïnstalleerd, ons verbruik zal daarmee nog wel wat verder dalen tov de huidige 21 jaar oude ketel, wat een warmtepomp economisch verder oninteressant maakt. Alleen bij volledig salderen kan ik net wel/niet quitte spelen tov 15 jaar gewoon gas verbranden (subsidie op de pomp meegeteld), maar salderen wordt afgebouwd. De EV heeft ook stroom nodig in de winter ;)

Over 15 jaar zie ik wel verder wat de regelgeving en subsidies dan doen. De overheid is geen betrouwbare partner voor lange termijn plannen.

• busscherski
  • Nu online
Voor mij was het makkelijk, ik heb zelf een monobloc geïnstalleerd toen de CV ketel kapot ging (warmtepomp boiler had ik al eerder zelf geïnstalleerd omdat de subsidie destijds veel beter was).

Ik had geen installatie ervaring oid maar wel genoeg tijd om de handleidingen te lezen en voldoende moed om het gewoon te doen.
Voor mij is het wel goedkoper dan een nieuwe CV ketel.

De gasprijs gaat stijgen maar hoger dan gemiddeld 1 euro per m3 zal het de komende 15 jaar denk ik gemiddeld niet worden.
Worst case stop je er 15 jaar * 2200 euro = 33000 euro in plus onderhoud aan de CV ketel (warmtepomp is in de praktijk onderhoudsvrij, alleen af en toe even kijken of er blaadjes aan de buitenkant aan plakken oud)

Voor elektriciteit houd ik het even wat lager aan, ivm PV. 0.20 euro/kWh gemiddeld, in geval geen PV moet je met een hogere kWh prijs rekenen. En 1 m3 = 2.5 kWh elektrisch in de warmtepomp.
Die 2.5 kWh is geldig als je weinig of niets aan het afgifte systeem verbeterd. Anders kan het dichter bij 2.1 kWh komen.
Nieuwe stookkosten
15 jaar * 2200 m3 * 2.5 kWh/m3 * 0.20 Euro / kWh = 16500 Euro.

Dus als ik met deze aannames reken heb je 16k om te investeren.

Maar goed, een gasprijs van 1 euro /m3 gemiddeld over de komende 15 jaar verwacht ik niet, daar kun je een ander getal neerzetten.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• pirke
De meeste offertes die ik had kwamen rond de 6k-8k installatie kosten uit, en dat was als ik de buitenunit recht voor de schuifpui zou zetten. Dat bedrag zou flink omhoog gaan als er 10m gegraven zou moeten worden om hem achter de garage kwijt te kunnen.

Met 1000m3 voor verwarming is de investering dan niet terug te verdienen.

Bij nieuwbouw is het wellicht een ander verhaal, maar in de layout van ons huis is geen rekening gehouden met een warmtepomp.

Overigens: die 16k zijn in veel lucratievere beleggingen te steken, die in 15 jaar tijd veel meer opleveren ;)

• busscherski
  • Nu online
pirke schreef op woensdag 18 november 2020 @ 09:06:
Overigens: die 16k zijn in veel lucratievere beleggingen te steken, die in 15 jaar tijd veel meer opleveren ;)
Klopt, maar wel beter het risico spreiden hè? Ik zou momenteel niet teveel geld steken in aandelen op de beurs.

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-09 15:28
Kwa verbruikskosten zit je altijd fors lager met een warmtepomp dan met een CV ketel. De meerprijs kun je dus prima terugverdienen.

Rule of thumb:
1 m3 vervang je door 2 kWh

2000 m3 * € 0.65 = € 1300
4000 kWh * € 0.22 = € 880

Plus je vastrecht vervalt wat je ook ongeveer 200 euro per jaar scheelt.

Zet dan de investering van een warmtepomp eens tegenover een nieuwe CV ketel. Kun je ook nog eens een hoop zonnepanelen kwijt wordt het nog leuker omdat je prijs per kWh (ook nadat salderen vervallen is) altijd lager is dan wat dat nu is, terwijl je gas niet zelf kan maken.

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20:22
Ep Woody schreef op woensdag 18 november 2020 @ 09:20:

Rule of thumb:
Grappig hierboven is die regel nog 2,5kWh
5000 kWh * € 0.22 = € 1100
Dan is het verschil alweer een stuk kleiner. En met een warmtepomp kan je een stuk minder selectief stoken dan met een gasketel omdat het gewoon te lang duurt om snel een ruimte even op te warmen.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• pirke
LordSinclair schreef op woensdag 18 november 2020 @ 09:29:
[...]

Dan is het verschil alweer een stuk kleiner. En met een warmtepomp kan je een stuk minder selectief stoken dan met een gasketel omdat het gewoon te lang duurt om snel een ruimte even op te warmen.
Vooral met zoneregeling ga je dat merken. De badkamers stook ik nu 's ochtends en 's avonds even warm, de rest van de dag blijven ze koud. Met een warmtepomp is dat geen optie. Dan kun je wel weer infrarood panelen gaan aanleggen voor een quick boost, maar zo blijf je bezig.

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-09 15:28
pirke schreef op woensdag 18 november 2020 @ 09:34:
[...]

Vooral met zoneregeling ga je dat merken. De badkamers stook ik nu 's ochtends en 's avonds even warm, de rest van de dag blijven ze koud. Met een warmtepomp is dat geen optie. Dan kun je wel weer infrarood panelen gaan aanleggen voor een quick boost, maar zo blijf je bezig.
Een badkamer gedeeltelijk warm stoken kan prima met een warmtepomp. De watertemperatuur zal niet heel veel schelen met die nu door de vloer gaat en die met een warmtepomp door de vloer gaat. Allicht duurt het iets langer, maar doordat het maar een beperkte ruimte is, met een beperkt warmteverlies lukt dat prima.

Serieuze nachtverlaging met vloerverwarming in de woonkamer is een grotere uitdaging, doordat je veel tijd kwijt bent om weer warmte in de vloer te bufferen, maar dat heb je nu met je CV ketel ook.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:15
[...]

[...]

Hangt volledig van de isolatie af.

Ik doe met 53 graden aanvoer in een uurtje tijd 3 graden erbij als het moet. Gasketel mag tussen 38 en 53 stoken.

Verder ben ik er door de jaren heen achter gekomen dat selectief stoken averechts werkt. Ik weet nog dat ik overdag de temperatuur op 15 graden had en dan om 17:00 moest ie 20 graden zijn... begon ketel 3 uur vantevoren op vol vermogen te stoken om dat te bereiken, en dan de hele avond doorstoken omdat de muren en meubels nog niet opgewarmd waren. Tegen de tijd dat je naar bed ging werd het net warm. Uiteindelijk aangepast naar 15 graden 's nachts, 18 graden overdag en 20 's avonds, het gasverbruik ging naarbeneden.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
Link123 schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 19:13:
hallo,

ik volg t forum al een tijdje ivm evt vervanging CV voor warmtepomp of weer cv. ik overweeg om toch te kiezen voor een CV omdat ons verbruik boven de 2000m3 zit en ik op basis van alle verhalen op de warmtepompfora toch wat twijfels heb of de investering nu het wel waard is enerzijds financieel, maar ook dat er veel ruimte in beslag genomen zal worden door FAN buiten en buffervat binnen.

omdat ik zie dat hier veel expertise is, zou ik graag jullie advies krijgen over t volgende:
woning 250m2, beneden VV met radiatoren, boven radiatoren en VV badkamer. 2*normale douche, 1*normaal bad, geen niagara watervalsystemen of tropische regendouches hier.
jaarverbruik gas ong 2200m3

offertes ontvangen voor:
Nefit trendline hrc 25cw4 of hrc30 cw5
vaillant ecotec plus cw4 25-30 of ecotec cw5 plus 30-34 of cw5+ 35-38

De kosten van de verschillende installaties zitten tussen de 2100 en 2300 euro afhankelijk van t model.
we hebben nu een nest thermostaat hangen, die hoeft wat mij betreft niet weg.

Wat zou jullie advies zijn, merk/type. Ook even rekening mee houden, dat ik graag de keteltemperatuur laag wil houden ivm vloerverwarming beneden.

verneem graag!
ik zou zeker kijken naar een warmtepomp, stuk luxer en een stuk prettiger.
(en zeker combineren met wat zonnepanelen en ruim goedkoper in stook kosten.
alleen een duurdere investering, die je op de lagere termijn weer terug verdient.)

maar even voor de duidelijkheid.
een gas ketel, de kleinste die je kunt vinden, dan zit je op cw3.
die kan 20-25kW doen.
maar dat doet hij alleen voor het verwarmen van tapwater.
voor huisverwarming heb je waarschijnlijk niet meer nodig als 6kW. (en dat kunnen ze bijna allemaal wel.)

met 20-25kW of cw3 kun je zonder problemen een normale douche voorzien van warm water.
pas met een cw6 kun je een beetje 2 douches(of kraan) tegelijk van warm water voorzien. (maar dan is het nog niet perfect)
met een warmtepomp heb je een boiler, en dan kun je vaak al 3 "normale" douche van warm water voorzien tegelijk.
(een cw6 heeft dus ook een boiler, die zijn alleen verkte klein, daar heb je geen bal aan.)
een boiler word alleen begrenst op de hoeveelheid koud water aanvoer in het huis. ;)
(mits hij groot genoeg is voor wat je wil natuurlijk, ben nu zelf een 200l@65 aan het installeren, dit samen met een 50l@55, dit geeft mij een 400l@38 waar mee ik mijn bad ruim 2x kan vullen.
@... betekent de temperatuur van het water.)

een nest is een beetje onzinnig ding, als je een goed systeem hebt bespaart het niks meer.
heel misschien marginaal nog iets, maar dat is voor de gebruiker zijn eigen gedachten bewijs het maar eens dat die het wel doet. >:)

maar buiten de CV, zijn er nog 3 andere belangrijke dingen: isoleren isoleren en heb ik al gezegd isoleren.
warmte die je niet verliest, hoef je niet je huis in te brengen. ;)

gasketels kunnen moduleren.
die doen dit vaak in 5 stappen.
dus 6-12-18-24-30kW.
warmtepompen kunnen dat ook, maar dan vaak al aardig traploos.
dus van 0,5kW-12kW.
dan kun je denken wouw geef mij power, maar dat is niet tof.
veel momenten van het jaar heb je helemaal niet veel power nodig.
en dan is je vloer in de tussen momenten gewoon koud.
als je dan met een apparaat langzamer je huis verwarmt, dan is de vloer vaker lekker warm.
en ja dan is een warmtepomp gewoon toffer.
(hier voor ben ik dus overgegaan naar een warmtepomp ;)
1,4kW en ik heb altijd een warme vloer, stuk beter als de 6kW minimum vermogen uit de gasketel.)

succes met kiezen. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• kabeltjekabel
busscherski schreef op woensdag 18 november 2020 @ 08:50:
De gasprijs gaat stijgen maar hoger dan gemiddeld 1 euro per m3 zal het de komende 15 jaar denk ik gemiddeld niet worden.
Dan bedoel je wel [2020 fixed €] neem ik aan?

Want 15 jaar a 2% er bij gaat al heel dik over de €1 heen.

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 16:24
migjes schreef op woensdag 18 november 2020 @ 10:09:
[...]

gasketels kunnen moduleren.
die doen dit vaak in 5 stappen.
dus 6-12-18-24-30kW.
Ketels moduleren ook traploos.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23-11 22:40
pirke schreef op woensdag 18 november 2020 @ 09:34:
[...]

Je houdt die ruimten dan gewoon warm met je warmtepomp en dat tegen lagere verbruikkosten.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• Philtjens
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23-11 21:47
Sorry voor off topic.

Onze gasketel begint ook raar te doen en zitten in dezelfe situatie.

De meeste raden onze een HR gasketel aan vanwege "goedkope" aanschafprijs en een "hoog rendement".

We hebben nu ook 12 zonnepanelen geplaatst goed voor 3840kwh op jaar basis, maar misschien is het een betere keuze om voor een warmtepompboiler te gaan ?

We hebben ook 3 airco's hangen en momenteel met ons gezin een 1000kwh teveel genomen aan zonnepanelen om te verwarmen via airco en zo het verbruik van aardgas verminderen.

Wat is de betere keuze ? Warmtepomp is zowiezo geen keuze vanwege te hoge aanschafprijs.

• ParagonEnschede
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-12-2023

ParagonEnschede

Alles als een beer

kabeltjekabel schreef op woensdag 18 november 2020 @ 18:33:
[...]

Dan bedoel je wel [2020 fixed €] neem ik aan?

Want 15 jaar a 2% er bij gaat al heel dik over de €1 heen.
Gas is er in overvloed. Alleen als veel andere landen massaal overstappen opgas vanuit steenkool of olie, gaat die prijs de komende decennia significant stijgen. De andere reden is logischer: belasting. Maar die gaat alleen stijgen als er een werkbaar alternatief is. En dat is voor warmtepompen best discutabel. We staan aan de vooravond van een behoorlijke bouwsprint, alles gasloos. Al die nieuwe woningen zijn full-electric. Het hoogspanningsnet gaat dat 364 dagen per jaar prima vinden. Maar het moet ook werken op die 365ste dag dat het windstil is, overdag mistig met een steenkoude nacht van -10 in Den Helder en -15 in Twente.

Reken je op dat punt niet te snel rijk.

De Groningse beer

• Hahn
  • Laatst online: 22:20
Ep Woody schreef op woensdag 18 november 2020 @ 09:20:
Kwa verbruikskosten zit je altijd fors lager met een warmtepomp dan met een CV ketel. De meerprijs kun je dus prima terugverdienen.

Rule of thumb:

4000 kWh * € 0.22 = € 880

Plus je vastrecht vervalt wat je ook ongeveer 200 euro per jaar scheelt.

Zet dan de investering van een warmtepomp eens tegenover een nieuwe CV ketel. Kun je ook nog eens een hoop zonnepanelen kwijt wordt het nog leuker omdat je prijs per kWh (ook nadat salderen vervallen is) altijd lager is dan wat dat nu is, terwijl je gas niet zelf kan maken.
[...]

[...]

€0,65 voor 1 m3 gas vind ik erg weinig, bij Eneco is het bijvoorbeeld al €0,755 (en €0,218 voor 1 kWh), en de top 5 die ik terugkrijg op gaslicht.com zitten allemaal op 75/76 cent per m3.

Dus rekenend met €0,755 en €0,218 wordt het, zelfs met 2,5 kWh:
2000 m3 = €1510
5000 kWh = €1090

Scheelt het toch weer €420 ;)

The devil is in the details.

• kabeltjekabel
ParagonEnschede schreef op woensdag 18 november 2020 @ 19:20:
[...]

Gas is er in overvloed. Alleen als veel andere landen massaal overstappen opgas vanuit steenkool of olie, gaat die prijs de komende decennia significant stijgen. De andere reden is logischer: belasting. Maar die gaat alleen stijgen als er een werkbaar alternatief is. En dat is voor warmtepompen best discutabel. We staan aan de vooravond van een behoorlijke bouwsprint, alles gasloos. Al die nieuwe woningen zijn full-electric. Het hoogspanningsnet gaat dat 364 dagen per jaar prima vinden. Maar het moet ook werken op die 365ste dag dat het windstil is, overdag mistig met een steenkoude nacht van -10 in Den Helder en -15 in Twente.

Als het zo koud is haal je maximaal rendement uit de conventionele centrales en neemt de netcapaciteit toe dankzij lage temperatuur :)

Elke graad er af wordt de weerstand 0,4%. lager

• busscherski
  • Nu online
1 m3 gas wordt +/- 2.5 kWh in een warmtepomp bij een niet perfect afgiftesysteem waardoor je een wat hogere aanvoertemperatuur moet halen.
2 kWh bij goede vloerverwarming met dikke slangen en korte kringen waardoor je een wat lagere aanvoertemperatuur en meer flow hebt

• koevlaas2
ParagonEnschede schreef op woensdag 18 november 2020 @ 19:20:
[...]

-22,9c 2012 in Lelystad

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

AOC

_JGC_ schreef op woensdag 18 november 2020 @ 09:52:
[...]

Hangt volledig van de isolatie af.

Ik doe met 53 graden aanvoer in een uurtje tijd 3 graden erbij als het moet. Gasketel mag tussen 38 en 53 stoken.

Verder ben ik er door de jaren heen achter gekomen dat selectief stoken averechts werkt. Ik weet nog dat ik overdag de temperatuur op 15 graden had en dan om 17:00 moest ie 20 graden zijn... begon ketel 3 uur vantevoren op vol vermogen te stoken om dat te bereiken, en dan de hele avond doorstoken omdat de muren en meubels nog niet opgewarmd waren. Tegen de tijd dat je naar bed ging werd het net warm. Uiteindelijk aangepast naar 15 graden 's nachts, 18 graden overdag en 20 's avonds, het gasverbruik ging naarbeneden.
Was je dan overdag ook thuis? Of is het uitgangspunt meer dat overdag het huis makkelijker warm te krijgen/houden is?

Hier op dit moment ook bij thuiskomst pas de ketel van 16 naar 20 graden

• koevlaas2
Waterkoker schreef op woensdag 18 november 2020 @ 21:18:
[...]

Was je dan overdag ook thuis? Of is het uitgangspunt meer dat overdag het huis makkelijker warm te krijgen/houden is?

Mijn WP houdt het huis continue op temperatuur, met 1c schakeldifferentie, het verbruik is 1:2 tov Gas en daardoor ongeveer 33,3333333 goedkoper.
Zojuist berekend dat als salderen helemaal vervallen is ik ongeveer € 50,- per maand aan stroom ga betalen, dat is nog een schijntje bij de € 200,- die het nu zou zijn als ik niks gedaan had en met gas stoken.
Let wel die € 50,- is incl. koeling wat de cv ketel ook niet kan.

Installeer een WP en je krijgt spijt, spijt dat je het niet eerder gedaan hebt :*)

[ Voor 5% gewijzigd door koevlaas2 op 18-11-2020 21:24 ]

• busscherski
  • Nu online
Daggemiddelde van ongeveer -18, brrrr.
De dag er voor en erna zaten gemiddeld op ongeveer -10.
https://www.buienradar.nl...ericht/weergrafieken/6269

Ik zou het leuk vinden als we dit jaar weer eens zulk weer hebben, dan kan ik de boel thuis mooi testen.

• _JGC_
Waterkoker schreef op woensdag 18 november 2020 @ 21:18:
[...]

De ene dag wel, de andere niet. Ik kwam erachter toen mijn vriendin bij me introk toen ze op 2/3 van de zwangerschap was. Normaalgesproken 's morgens kort een beetje stoken, dan weer naar 15 en om 17:00 weer 20. Toen vriendin erbij kwam wonen liet ik de thermostaat op 18, ging gewoon weg en als m'n vriendin dan uit bed kwam zette ze hem handmatig hoger. Mijn gasverbruik ging juist naar beneden ipv omhoog.

• pirke
_JGC_ schreef op woensdag 18 november 2020 @ 22:01:
[...]

Toen vriendin erbij kwam wonen liet ik de thermostaat op 18, ging gewoon weg en als m'n vriendin dan uit bed kwam zette ze hem handmatig hoger. Mijn gasverbruik ging juist naar beneden ipv omhoog.
Als je hem regelmatig vergeet hoger te zetten, wellicht omdat je die dag niet thuis bent, of omdat de zon het huis al wat heeft opgewarmd, dan zul je minder verbruiken dan met een vast klokprogramma.

Het blijft een feit dat iets warm stoken en daarna warm houden meer energie kost, dan het warm stoken, laten afkoelen en weer opnieuw warm stoken.

Noem de tijd die je het warm houdt T, dan is bij T=0 de situatie hetzelfde, en bij T=oneindig een oneindig voordeel voor laten afkoelen. Bij een T die ertussenin zal het voordeel vrijwel lineair schalen naar T.

Wel kun je een voordeel(tje) halen als je ketel een paar procent efficiënter stookt op een lager pitje omdat je betere condensatie hebt bij lagere temperaturen. Als je systeem goed ingeregeld is heb je ook bij flink stoken een lage retourtemperatuur waardoor je gewoon alle condensatievoordelen hebt. Dit verschil is daarom meestal niet significant, zeker niet als T enkele uren is.

Het enige voordeel is dat de ruimte sneller op temperatuur is als je hem op temperatuur houdt, terwijl je bij het afkoelscenario meer dan 0 tijd kwijt bent om hem weer op temperatuur te krijgen.

• Link123
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10-09 21:26
Veel warmtepompfans hier, snap ik zou ik zelf ook zijn als ik er een had. Ik reken heel simpel, ik kan bij ong 50% energiebesparing bij WP de meerkosten, ong 8 K niet binnen 10 jaar terugverdienen. Pv verrekening is bij mij geen optie, ik verbruik nu al 8500kwh door de EV en heb geen plek op t dak voor meer dan dat. heb t Vaillant keteltje besteld en evt kan t op termijn nog naar hybride uitvoering als t gas echt te duur wordt.

• Vsnah
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 16:46
Ik zou voor een Valiant Ecotec cw5 gaan . De Mercedes onder de ketels. En over 10 jaar maar weer verder kijken.

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 20:59
Link123 schreef op donderdag 19 november 2020 @ 07:33:
Veel warmtepompfans hier, snap ik zou ik zelf ook zijn als ik er een had. Ik reken heel simpel, ik kan bij ong 50% energiebesparing bij WP de meerkosten, ong 8 K niet binnen 10 jaar terugverdienen. Pv verrekening is bij mij geen optie, ik verbruik nu al 8500kwh door de EV en heb geen plek op t dak voor meer dan dat. heb t Vaillant keteltje besteld en evt kan t op termijn nog naar hybride uitvoering als t gas echt te duur wordt.
Dus huur van een ketel niet meer overwogen O-) ?

• _JGC_
pirke schreef op donderdag 19 november 2020 @ 00:01:
[...]

Als je hem regelmatig vergeet hoger te zetten, wellicht omdat je die dag niet thuis bent, of omdat de zon het huis al wat heeft opgewarmd, dan zul je minder verbruiken dan met een vast klokprogramma.
Klokprogramma ongewijzigd, maar ipv overdag 15 laten had ik dat ding handmatig naar 18 gedraaid en draaide mijn vriendin hem door naar 19.5. Als ze dat niet deed zorgde het klokprogramma er wel voor dat dat zoals vanouds gebeurde.
Wat wel verschil maakt in de metingen is de aanwezigheid van een 37 graden warmtebron in huis.
[/quote]
Het blijft een feit dat iets warm stoken en daarna warm houden meer energie kost, dan het warm stoken, laten afkoelen en weer opnieuw warm stoken.
[/quote]
Natuurkundig klopt dat idd.
Noem de tijd die je het warm houdt T, dan is bij T=0 de situatie hetzelfde, en bij T=oneindig een oneindig voordeel voor laten afkoelen. Bij een T die ertussenin zal het voordeel vrijwel lineair schalen naar T.
Ik laat juist wel afkoelen, maar niet tot te lage temperaturen. Voorheen was ik wel eens een hele dag weg en kwam ik 's nachts thuis. Dan stond de ketel gewoon 's nachts te stoken om het 15 graden te houden op een oude dag.
Wel kun je een voordeel(tje) halen als je ketel een paar procent efficiënter stookt op een lager pitje omdat je betere condensatie hebt bij lagere temperaturen. Als je systeem goed ingeregeld is heb je ook bij flink stoken een lage retourtemperatuur waardoor je gewoon alle condensatievoordelen hebt. Dit verschil is daarom meestal niet significant, zeker niet als T enkele uren is.

Het enige voordeel is dat de ruimte sneller op temperatuur is als je hem op temperatuur houdt, terwijl je bij het afkoelscenario meer dan 0 tijd kwijt bent om hem weer op temperatuur te krijgen.
Bij een HR ketel maakt het nogal een verschil ja, of je 3 uur lang op 70+ graden aanvoer stookt met 50 retour, of zo nu en dan even met 40 graden aanvoer stookt met 30 retour. Het verlies overdag wordt ruimschoots gecompenseerd door het extra rendement van de ketel. Maar als een ketel met 40 aanvoer een huis kan opstoken van 15 naar 18 en later van 18 naar 20 graden in 1 uur tijd, kan een wamtepomp dat ook.
Pagina: 1