Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heliosfive
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 27-02 22:38
Hallo allemaal,

Compleet Tweakers-groentje hier. Ik ben al dagenlang op zoek naar dé geschikte laptop voor mijn vriendin. Het moederbord van haar vorige laptop is overleden en voor haar studie/werk is een laptop een vereiste. Ze heeft weinig eisen, maar het is van levensbelang dat ze weer Sims 4 kan spelen, en het liefst ook met de graphics op high en geen frame-rate drops. Ook mag de laptop niet groter zijn dan 14" óf meer dan 2kg wegen. Logischerwijs kwamen we uit op de Asus Zephyrus G14. :>

Ik denk dat die Zephyrus behoorlijk overkill is, en dat het dus wel goedkoper kan dan €1399 voor een Sims 4-machine, maar ik heb moeite om een geschikt alternatief te vinden met haar eisen en daarom wil ik graag jullie advies. Ook vooral omdat ik niet goed kan inschatten welke GPU's nou voldoende performance bieden voor gaming.

Wat ga je met je laptop doen?
Tekstverwerking, browsen en heel veel Sims 4. En Sims 5 natuurlijk, zodra die er is.

Wat is je budget?
Zij geeft zo €1400 uit aan die Zephyrus, dus alles wat goedkoper is dan dat komt in aanmerking.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, hij moet compact en licht zijn (max 2 kg. en 14")

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Liefst A-merken, of in ieder geval iets waarvan de kwaliteit voor zich spreekt. Een webcam is een pre!

Beste antwoord (via heliosfive op 25-11-2020 14:21)

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23-06 20:39
99ruud99 schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 17:37:
Alles met een i5 en 8 gb RAM kan al SIMS 4 draaien.
Ik zou inderdaad voor een ryzen 5 4600U gaan, dan heb je goede CPU / Graphics voor leuke prijs.
Alles met een i5 klinkt een beetje kort door de bocht, als het een deidicated GPU erbij heeft en het geen low power CPU is (meeste gaming laptops gebruiken die niet dus dat is geen issue) dan klopt dat.

Maar zonder een dedicated GPU draait Sims 4 zelfs op low vrij slecht met een Intel HD kaartje, maar zoals je ook al zelf zegt zou AMD daar beter voor zijn (AMD hun GPU is gewoon beter dan die van Intel)

Gezien waarvoor ze haar laptop gebruikt zou ik meer naar een 4600U/4700U laptop neigen, je hebt dan dat hele "gaming laptop is groot of duur en klein" issue niet meer, en de accuduur zal ook stukken beter zijn omdat je geen dedicated GPU hebt die meer stroom verbruikt.

Of zo'n 4600U/4700U laptop Sims 5 aan zal kunnen durf ik niet te zeggen, maar Sims 4 wordt nog genoeg uitgemelkt door EA met nieuwe expansions dus ik verwacht nog een lange poos geen nieuwe Sims game.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mizgala28
Die laptop is inderdaad overkill (en dan doel ik vooral op prijs vs performance, dat ding is niet echt bedoel als een puur Sims only machine, daar zijn goedkopere opties voor)

Een beetje GTX 1650 is ruim zat voor Sims 4, en kijkend naar de geschiedenis van hoe zwaar die games zijn, zou Sims 5 als die ooit uitkomt vast ook genoeg hebben aan die GPU.

Probleem is de schemmaat (gewicht iets minder een issue), zo'n beetje alles met een losse GPU is rond de 15.6" dus dan kom je hierop neer.

https://tweakers.net/pric...n-gaming-15-ec1020nd.html

Als ze low/medium settings kan accepteren dan zijn er genoeg AMD laptops met een 4000U series CPU die wel rond de 14" zijn, maar met een dedicated GPU zijn er maar een handvol opties (en vaak duur ook zoals die Asus)

Deze was nog het goedkoopste dat ik kon vinden die en dedicated GPU heeft en die 14" is.

Qua A merken zou ik mij daar niet op focussen, je moet vooral naar een laptop zelf kijken hoe goed of slecht die is, ik heb de laatste tijd genoeg A merken gezien die de boel totaal hebben verprutst, (zoals Dell, Asus, Msi) maar dan zie je ook dat met andere laptop diezelfde merken het ineens wel goed doen.

Dan heb je de minder populaire merken zoals Medion en Acer die het bijvoorbeeld beter doen, altijd gewoon naar de laptop in kwestie kijken en niet naar het merk, merk zegt niks over de kwaliteit tegenwoordig.

voordat iemand roept dat je geen dedicated GPU nodig hebt voor Sims 4, dat varieert welke CPU je hebt en welke settings je gebruikt, zoals ik al zei als TS z'n vriendin low/medium accepteert dan is een Ryzen 4000U based notebook ook voldoende

[ Voor 19% gewijzigd door Mizgala28 op 17-11-2020 17:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:36
Ik zou inderdaad voor een ryzen 5 4600U gaan, dan heb je goede CPU / Graphics voor leuke prijs.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Mizgala28
99ruud99 schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 17:37:
Alles met een i5 klinkt een beetje kort door de bocht, als het een deidicated GPU erbij heeft en het geen low power CPU is (meeste gaming laptops gebruiken die niet dus dat is geen issue) dan klopt dat.

Maar zonder een dedicated GPU draait Sims 4 zelfs op low vrij slecht met een Intel HD kaartje, maar zoals je ook al zelf zegt zou AMD daar beter voor zijn (AMD hun GPU is gewoon beter dan die van Intel)

Gezien waarvoor ze haar laptop gebruikt zou ik meer naar een 4600U/4700U laptop neigen, je hebt dan dat hele "gaming laptop is groot of duur en klein" issue niet meer, en de accuduur zal ook stukken beter zijn omdat je geen dedicated GPU hebt die meer stroom verbruikt.

Of zo'n 4600U/4700U laptop Sims 5 aan zal kunnen durf ik niet te zeggen, maar Sims 4 wordt nog genoeg uitgemelkt door EA met nieuwe expansions dus ik verwacht nog een lange poos geen nieuwe Sims game.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heliosfive
Bedankt voor de reacties!

Ik heb jullie advies even opgevolgd en gekeken naar laptops met een Ryzen 4600U, daarbij kwam ik deze Lenovo Yoga Slim 7 AMD-uitvoering tegen.

Ik zou dan de lichtste versie kiezen (met de 4600U), en daarmee zou mijn vriendin dan uitgebreid kunnen browsen/simsen, nietwaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Donool
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17-06 21:17
Ik zou persoonlijk voor €100 extra zeker de versie met 4800u kiezen. Sims 4 heeft al een hele serie uitbreidingen en merk persoonlijk dat het daar qua performance niet altijd beter van wordt.

Een andere insteek zou kunnen zijn om een chromebook (oid.) voor de studie te nemen en een desktop voor games? Dat lukt waarschijnlijk ook wel voor €1400 en heb je een stuk meer performance?

[ Voor 33% gewijzigd door Donool op 18-11-2020 13:26 ]

• JanDurk
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 19-11-2020
Zou ook voor ryzen 7 cpu gaan gezien de igup van die significant meer performance geeft dan de ryzen 5. Die gpu boost zou ik zeker mee pakken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:20
Ik heb zelf de 1100 euro versie van de Lenovo Yoga Slim 7 met 4800U en 1TB opslag. Helaas heb ik geen Sims 4 anders kon ik het zo even voor je testen... maar als ik zie dat het een spel uit 2014 is zou ik me geen zorgen maken over de performance ervan...

Hier wat filmpjes met "bewijs" :P

YouTube: Ryzen 5 4500U Gaming - The Sims 4 - HP ENVY x360 13-ay0008na - AMD R...
YouTube: Can the Ryzen 7 4700U handle The Sims 4?

Ik speel zelf bijv Civ5, Gears Tactics, OMD!2 op 1080p medium en dat gaat prima. Ook een spel van vorig jaar zoals Shadow of The Tomb Raider kan ik spelen op 720p medium. Natuurlijk, als jede allernieuwste shooters wilt spelen dan kom je van een koude kermis thuis en zal je iets anders moeten kiezen... dus of The Sims 5 gaat draaien... dat weet nog niemand volgens mij ;)

Afgezien van de game performance vind ik het een uitstekende laptop met een scherm met goede kleuren, prima toetsenbord en trackpad en (voor mij) de juiste mix van moderne en ""ouderwetse"" aansluitingen. De laptops is ook stil (als je niet aan het gamen bent dan...) en heel snel.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• heliosfive
Hey allemaal, hartstikke bedankt.
Mijn vriendin heeft de Lenovo Yoga Slim 7 gekocht, maar dan toch met de 4800U ipv de 4600U. Met een leuke BF-korting kwamen we dan net onder de €1000 uit. Inmiddels heeft zij er al een paar lange Sims-dagen op zitten en die gingen helemaal prima. Mét alle uitbreidingen geïnstalleerd én de settings op hoog blijft ie stabiel 60fps weergeven. Ook de vriendinnen vonden hem allemaal 'cute' dus die keuring heeft ie ook doorstaan. Enige minpuntje tot nu toe is dat ie verandert in een ware stofzuiger tijdens het gamen. Maar gezien de performance neemt ze dat voor lief. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antibull
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-05 13:15
Wellicht kan je CPU gebruik minimaliseren in powermanagement. Weet niet hoe veel inpact dat zou hebben op de performance.
Pagina: 1