WIFI-6: is nu het goede moment over te stappen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hukkel80
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 12-05 17:07

Hukkel80

Dutch Lion Customising

Topicstarter
Ik ga over niet al te lange tijd verhuizen en wil dan meteen een fatsoenlijk netwerk aanleggen.

In de meterkast een router/switch/AP combinatie en dan op iedere verdieping een switch met AP.

Alleen waar ik momenteel nog niet over uit ben is of dit het goede moment is om over te stappen op netwerk hardware die WIFI-6 ondersteunt. Ik heb wat rond zitten lezen en als ik het goed begrijp hebben alleen nog de nieuwste en vooral duurdere telefoons WIFI-6 ondersteuning. Maar goed over verloop van tijd vervangen we alle telefoons. Maar wat voor toegevoegde waarde gaat het voor mij als gebruiker hebben? En dan bedoel ik een huis-tuin-en-keuken gebruiker zonder grote netwerkkennis.

Als ik het goed gelezen heb is het voornamelijk dat je meer apparaten tegelijk beter kunt voorzien van data. Niet zozeer dat je ook een sneller wifi signaal hebt ten opzichte van een fatsoenlijke WIFI-5 5Ghz signaal.

Is er iemand die me hierover kan adviseren?

https://www.facebook.com/DutchLionCustomising

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:10

lier

MikroTik nerd

Eerste advies: zorg dat je AP niet in de meterkast staat. Dat is echt de slechtste plek waar je hem kan plaatsen.

Zelf zou ik nog niet met Wifi-6 beginnen. Het biedt aan mij geen toegevoegde waarde, maar dat kan ik natuurlijk niet voor jou bepalen. Is afhankelijk van je eisen en wensen, denk daarbij ook aan hoe lang je verwacht met de nieuwe apparatuur te gaan doen.

Kies een mooi systeem, centraal beheerd (en wellicht kan je de modem/router van je provider gebruiken zonder het draadloze deel...).

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:05
Als ik even terugdenk aan de tijd dat de 802.11n apparaten net uitkwamen, dat wAs geloof ik netgear met draft n spul. Was niet briljant

Daarna toen met ac introductie kwam unifi met de vierkante ac apparaten. Wat een onding, inmiddels voor de tweede generatie ac (de beroemde ac lite)

Dus nee ik ben niet kapot van eerste generatie spul kopen in it. Ik zou nog even wachten en kijken hoe bv de nieuwe unifi wifi 6 lijn het doet en pas over paar maanden beslissen of cheap beginnen met iets als een deco 4

[ Voor 4% gewijzigd door laurens0619 op 17-11-2020 20:10 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizzy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 07:34
Ik zou zelf ook nog ff wachten en kijken of je het uberhaubt nodig hebt qua throughput. Ik verwacht geen wereldwonderen qua bereik toename of iets dergelijks.

flickr - WOT Profile - Game PC

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:48

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hukkel80 schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 16:42:
[...]

En dan bedoel ik een huis-tuin-en-keuken gebruiker zonder grote netwerkkennis.

Als ik het goed gelezen heb is het voornamelijk dat je meer apparaten tegelijk beter kunt voorzien van data. Niet zozeer dat je ook een sneller wifi signaal hebt ten opzichte van een fatsoenlijke WIFI-5 5Ghz signaal.

Is er iemand die me hierover kan adviseren?
Goede vraag - en verstandige insteek :)

WiFi-6 biedt een sloot aan verbeteringen tov WiFi-5, maar het gros ervan zit inderdaad op vlak van hogere efficiency in high-density omgevingen, waar je thuis weinig tot niets aan gaat hebben.

Wat WiFi-6 bovendien biedt waar je mogelijk wel wat aan gaat hebben:
- hogere modulatie (tot 1024QAM waar WiFi-ac 'maar' tot 256QAM gaat). In 5GHz is dit verschil niet zo groot. Max 25% sneller onder perfecte omstandigheden. Maar met drie AP's in een huis zullen omstandigheden vrij vaak (bijna) perfect zijn, dus zolang je beneden de AP vooral *niet* in de meterkast plaatst dat is wel goede plek voor router en switch) ga je hier wel redelijk baat bij hebben.
- In de 2.4GHz maakt het meer uit, omdat WiFi-ac 5GHz-only was, dus dit de eerste upgrade is in 11 jaar (sinds WiFi-n). Je gaat gelijk van 64QAM naar 1024QAM, met alle tussenliggende stappen. Dat kan in theorie een verdubbeling opleveren. Dat gaat niet veel voorkomen, maar 50% hoger is absoluut realistisch. Maar... AX-geschikte clients moeten dualband zijn, dus alles wat hier baat van heeft kan in de 5GHz nog hogere performance halen, en als signaal onvoldoende is voor 5GHz ga je in de 2.4GHz ook niet genoeg hebben voor die hoge modulaties.
- LDPC foutcorrectie ipv convolutional codes. Niet sexy, eigenlijk ook niet nieuw (techniek dateert uit jaren '60 en is al sinds 802.11n-2009 optioneel voor WiFi). Nu wel verplicht, en dat scheelt. Levert een effectieve verbetering van 3dB SNR. Oftewel je netwerk gedraagt je alsof je twee keer zoveel signaal ontvangt. Verbindingen worden sneller en stabieler. Hier gaat elke WiFi-ax verbinding met elk WiFi-ac device wat aan hebben. Maakt ook dat de hogere modulaties daadwerkelijk zinnig zijn.
- 160MHz kanaalbreedte. Nog niet veel geimplementeerd, groot deel van de eerste generatie WiFi-ax apparatuur doet max 80MHz. Hier ben ik nog niet over uit. Het levert bij voldoende signaal daadwerkelijk een verdubbeling op van throughput, maar doordat je je signaal over twee keer zoveel bandbreedte uitsmeert daalt je RSSI (en dus ook SNR) met 3dB. Komt bij dat er maar twee 160MHz-kanalen zijn in de ETSI 5GHz-band. In het lab levert het zeker grotere getallen, maar IRL... eerst zien dan geloven.

Vervolgens heb je over een jaar of anderhalve Wave 2 van WiFi-6. Dat levert één enorm verschil op: de 6GHz-band. Daar krijgen we nog drie 160MHz kanalen (cq 6 80MHz kanalen) bovenop wat we al in 5GHz hebben. Bovendien is dat gegarandeerd legacy-free en geen gedoe met DFS.

Geweldig! Maar dat vergt fysiek nieuwe radio's, dus geen enkel WiFi-6 apparaat (client of AP) dat je nu koopt gaat daar iets mee kunnen.

Enfin, als ik alles bij elkaar optel zeg ik:
- als je nu al een goed werkende WiFi-netwerk hebt is er buitengewoon weinig reden om over te stappen op WiFi-6. Wacht liever tot het niet meer voldoet.
- heb je een netwerk dat niet voldoet aan je huidige eisen, of moet je een nieuw netwerk opzetten, dan zou ik het overwegen - maar vooralsnog vind ik de business case niet overtuigend: je betaalt een heftige premium en er is te weinig keus in de 'verstandige' segmenten, ik mis vooralsnog de betaalbare 2x2 MIMO managed AP's - denk een UniFi UAP AX Lite, Mikrotik hAP ax of Aruba Instant On 22 (al schijnt die laatste wel onderweg te zijn).

Ik zit er een beetje mee te spelen (want het is m'n werk), maar echt verschil heb ik nog niet gemerkt. Daar waar ik met WiFi-5 een werkbare situatie heb, is het met WiFi-6 ook werkbaar, daar waar het met WiFi-5 onwerkbaar is, is het met WiFi-6 ook. Daarom: als het geen significante meerprijs heeft, meenemen als je toch de boel onder handen neemt. Anders: blijf lekker bij WiFi-5 als dat nog voldoet :)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:44
Helemaal met @dion_b eens.
Plaatsing is veel en veel belangrijker dan wifi 6 of welke technische oplossing dan ook en dat zonder meerprijs.

En bij die plaatsing is natuurlijk de demping van verschillende materialen van belang.

Bijvoorbeeld als je op de eerste verdieping laminaat hebt met een ondervloer van dat aluminium achtige materiaal dan komt er geen spatje wifi signaal meer door.

Gewapend beton is veel meer demping dan een cellen betonblok muur.
Gisplaten laten nog meer door, maar vaak hebben die metalen stutten als raamwerk en dat geeft weer heel veel demping.
Waterleidingen zijn funest.

En een meterkast is uiteraard niet per definitie een slechte plaats, ook weer hier afhankelijk van waar die meterkast zit en hoeveel last je van al die elektrakabels en vooral waterleidingen hebt.
Hier zit bijvoorbeeld de meterkast mooi centraal en al het leidingwerk aan de achterkant waar geen wifi nodig is, dus dekt de wifi van de connectbox prima de hele beneden verdieping.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hukkel80

Hukkel80

Dutch Lion Customising

Topicstarter
Heel erg bedankt allemaal voor jullie antwoorden. Ik ben er erg mee geholpen.

Ik ben van plan om een Ubiquiti Unifi systeem te plaatsen. En dan te beginnen met een Dream Machine in de meterkast (omdat daar het signaal binnen komt) en van daaruit door te verdelen. Gezien de bouw van een woning uit 2018 verwacht ik op de eerste en tweede verdieping een AP te moeten plaatsen (Evt met een switch voor een benodigde LAN aansluiting wie weet). Als de Dream Machine zijn eigen AP sterk genoeg is en de meterkast niet te belemmerend is voor de beneden verdieping hou ik het daarbij en plaats ik alleen in de woonkamer een switch voor alle audiovisuele spullen. Als het onvoldoende is dan plaats ik ook een AP in de woonkamer.

Op basis van jullie reacties en wat ik er zelf al over dacht ga ik het gewoon bij Wi-Fi5 houden voor nu.

[ Voor 5% gewijzigd door Hukkel80 op 18-11-2020 22:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Waarom een dream machine? Schijnt een beetje een tegenvaller te zijn
Gewoon strategisch aantal unifi ac lite ophangen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hukkel80 schreef op woensdag 18 november 2020 @ 22:20:
Heel erg bedankt allemaal voor jullie antwoorden. Ik ben er erg mee geholpen.

Ik ben van plan om een Ubiquiti Unifi systeem te plaatsen. En dan te beginnen met een Dream Machine in de meterkast (omdat daar het signaal binnen komt) en van daaruit door te verdelen. Gezien de bouw van een woning uit 2018 verwacht ik op de eerste en tweede verdieping een AP te moeten plaatsen (Evt met een switch voor een benodigde LAN aansluiting wie weet). Als de Dream Machine zijn eigen AP sterk genoeg is en de meterkast niet te belemmerend is voor de beneden verdieping hou ik het daarbij en plaats ik alleen in de woonkamer een switch voor alle audiovisuele spullen. Als het onvoldoende is dan plaats ik ook een AP in de woonkamer.
Misschien handig om een schematische tekening van de begane grond te tekenen, maar als ik dit hoor is de Dream Machine echt weggegooid geld in de meterkast. Ja, goede kans dat het hele verdieping dekt, maar nee, niet beter dan een veel goedkoper UAP AC Lite/Pro in de woonkamer.

Ik zou eerder aanraden (als je voor UniFi wil gaan):

In de meterkast:
- USG EUR 110
- UniFi Flex Mini EUR 35
In de woonkamer:
- UAP AC Lite of Pro EUR 75 / 125
----------------------------------------------
Totaal EUR 220 (UAP AC Lite) / 270 (UAP AC Pro). Evt kun je nog EUR 20 besparen door ipv de UniFi Flex Mini een unmanaged TP-Link LS105G neer te zetten.

Ik durf m'n hand in het vuur te steken dat je met de UAP AC Pro in de woonkamer betere verbinding hebt dan met de Dream Machine (a EUR 300) in de meterkast. Grote kans dat je met UAP AC Lite dat al doet - vergeet niet dat bij WiFi een minimaal competent apparaat op juiste plek beter werkt dan een monster op de verkeerde (zoals tussen de leidingen en kabels in de meterkast).

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jagermaster
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11:39
dion_b schreef op woensdag 18 november 2020 @ 22:54:
[...]

Misschien handig om een schematische tekening van de begane grond te tekenen, maar als ik dit hoor is de Dream Machine echt weggegooid geld in de meterkast. Ja, goede kans dat het hele verdieping dekt, maar nee, niet beter dan een veel goedkoper UAP AC Lite/Pro in de woonkamer.

Ik zou eerder aanraden (als je voor UniFi wil gaan):

In de meterkast:
- USG EUR 110
- UniFi Flex Mini EUR 35
In de woonkamer:
- UAP AC Lite of Pro EUR 75 / 125
----------------------------------------------
Totaal EUR 220 (UAP AC Lite) / 270 (UAP AC Pro). Evt kun je nog EUR 20 besparen door ipv de UniFi Flex Mini een unmanaged TP-Link LS105G neer te zetten.

Ik durf m'n hand in het vuur te steken dat je met de UAP AC Pro in de woonkamer betere verbinding hebt dan met de Dream Machine (a EUR 300) in de meterkast. Grote kans dat je met UAP AC Lite dat al doet - vergeet niet dat bij WiFi een minimaal competent apparaat op juiste plek beter werkt dan een monster op de verkeerde (zoals tussen de leidingen en kabels in de meterkast).
gezien TS heeft op beperkte kennis en opzoek is naar WiFi, zou ik geen USG adviseren te nemen maar deze schakel er tussenuit te laten. In plaats hiervan een POE switch nemen zodat je de voeding meteen hebt via POE ipv een WCD

Als AP vind ik zelf Ubiquiti UniFi AC In-Wall er wat mooier uit zien heb je ook nog 2 netwerk poorten beschikbaar voor bijv. de audio installatie.

Ik zou dus in de meterkast: Ubiquiti UniFi US-8-60W
In de woonkamer/iedereverdieping: Ubiquiti UniFi AC In-Wall of Ubiquiti UAP-AC-Lite

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

jagermaster schreef op donderdag 19 november 2020 @ 07:07:
[...]
gezien TS heeft op beperkte kennis en opzoek is naar WiFi, zou ik geen USG adviseren te nemen maar deze schakel er tussenuit te laten. In plaats hiervan een POE switch nemen zodat je de voeding meteen hebt via POE ipv een WCD
Hij heeft het over een Dream Machnie, dat is zelfde funcitonaliteit als USG. Enige wat ik gedaan heb is diezelfde functionaliteit uit elkaar getrokken. Als hij geen router wilde was de Dream Machine ook al geen goed idee geweest.
Als AP vind ik zelf Ubiquiti UniFi AC In-Wall er wat mooier uit zien heb je ook nog 2 netwerk poorten beschikbaar voor bijv. de audio installatie.

In de woonkamer/iedereverdieping: Ubiquiti UniFi AC In-Wall of Ubiquiti UAP-AC-Lite
Nadeel van de In-Wall is dat het dekking niet even uniform is, maar vooral naar voren wijst vanaf waar ze geinstalleerd zijn. Als dat uitkomt: prima. Zo niet: niet prima. Sowieso overschat Ubiquiti de dekking van de In-Wall in hun planning app.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Klopt @dion_b maar lijkt mij toch goed om te challengen. Niet de eerste keer dat ik lees dat mensen hun provider router willen vervangen omdat ze van het neefje hebben gehoord dat hun internet dan beter/sneller wordt ;)

@Hukkel80 Ik zou lekker bij de provider router blijven tenzij je hele specifieke eisen hebt, krijg je bijvoorbeeld iptv/glasvezel in je nieuwe huis? Dan is de dreammachine sowieso al geen optie (die bad dream machine kan geen igmp proxy/json)

Persoonlijk vind ik de Unifi Dream Machine en USG erg vreemd gepositioneerd:
- Het is een soort van eco systeem van een professioneel merk waarin alles zou moeten integreren. In de praktijk krijg je alleen een inflexibel en instabiel (beta firmware) apparaat er voor terug. Als je dan naar die beperkingen kijkt dan is het niet veel beter dan een Deco setup.
Nee unifi is top spul voor Wifi maar voor routers vind ik het te beperkt en omslachtig kijkend naar wat je ervoor moet betalen. Daarom beter een losse Edgerouter X neerzetten icm Unifi wifi :)

[ Voor 41% gewijzigd door laurens0619 op 19-11-2020 08:54 ]

• Hukkel80

Hukkel80

Dutch Lion Customising

Topicstarter
Mijn reden voor de Dream Machine was omdat ik dan vanuit daar het Wi-Fi signaal voor beneden zou hebben en 4 kabels voor doorverbinden. Een naar de woonkamer, een voor de 1e en een voor de 2e verdieping een nog een voor naar de garage / werkplaats. En dan alles kunnen regelen via de Unifi software. Gewoon een netwerk uitgezonden door alle AP hetzelfde in overal LAN ook te regelen.

Maar ik begrijp uit jullie reacties dat jullie geen fan zijn van de Dream Machine?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hukkel80 schreef op donderdag 19 november 2020 @ 10:26:
Mijn reden voor de Dream Machine was omdat ik dan vanuit daar het Wi-Fi signaal voor beneden zou hebben en 4 kabels voor doorverbinden. Een naar de woonkamer, een voor de 1e en een voor de 2e verdieping een nog een voor naar de garage / werkplaats. En dan alles kunnen regelen via de Unifi software. Gewoon een netwerk uitgezonden door alle AP hetzelfde in overal LAN ook te regelen.

Maar ik begrijp uit jullie reacties dat jullie geen fan zijn van de Dream Machine?
Dream Machine is prima als je internetverbinding in de woonkamer binnenkomt, maar als je internetverbinding in meterkast binnenkomt wil je gewoon router (bij modem, in meterkast) en AP (op een goede plek voor WiFi, nadrukkelijk niet in meterkast) scheiden.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hukkel80

Hukkel80

Dutch Lion Customising

Topicstarter
jagermaster schreef op donderdag 19 november 2020 @ 07:07:
[...]

Ik dacht door van een USG combinatie zoals de Dream Machine gebruik te maken dat wellicht ook het firewall / intruder detectie beter zou zijn dan alleen gebruik te maken van switches en APs. Maar ik laat me graag uitleggen dat het onzin is wat ik denk op dit vlak :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hukkel80

Hukkel80

Dutch Lion Customising

Topicstarter
dion_b schreef op donderdag 19 november 2020 @ 08:05:
[...]

Nadeel van de In-Wall is dat het dekking niet even uniform is, maar vooral naar voren wijst vanaf waar ze geinstalleerd zijn. Als dat uitkomt: prima. Zo niet: niet prima. Sowieso overschat Ubiquiti de dekking van de In-Wall in hun planning app.
Ik zat net naar de "in wall" te kijken en het is wel een hele mooie oplossing. Toch minder kabels wederom. Maar jij bent niet zo te spreken over die? Beter op iedere verdieping een Nano HD?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
In wall is een prima oplossing, het heeft alleen een ander stralings patroon dan een Ap voor plafond montage maar dat is natuurlijk niet per definitie nadelig.
Zoals alles met wifi is plaatsing belangrijk.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Ik zou niet teveel verwachten van die intruder detectie. Sowieso zetten mensen ips vaak uit omdat het performance kost. Dan nog, verwacht er niet teveel van

Een unifi ac lite schijnt wat betere dekking te geven dan in wall maar in wall is wel strakker en heeft 2 extra utp poorten. Hangt even van je woning af of je al ruim zit met 1 in wall per verdieping of er dan 2 nodig hebt of 1 ac lite. Geen idee

[ Voor 23% gewijzigd door laurens0619 op 21-11-2020 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hukkel80

Hukkel80

Dutch Lion Customising

Topicstarter
laurens0619 schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 22:04:
Ik zou niet teveel verwachten van die intruder detectie. Sowieso zetten mensen ips vaak uit omdat het performance kost. Dan nog, verwacht er niet teveel van

Een unifi ac lite schijnt wat betere dekking te geven dan in wall maar in wall is wel strakker en heeft 2 extra utp poorten. Hangt even van je woning af of je al ruim zit met 1 in wall per verdieping of er dan 2 nodig hebt of 1 ac lite. Geen idee
Dus jij zegt in de meterkast een switch met 4 POE. Naar alle verdiepingen een kabel in daar een in wall exemplaar plaatsen. Mocht er met die in wall onvoldoende LAN zijn kan daar nog een switch tussen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Prima plan
Zet dan wel een poe+ (802.11at) switch neer in de meterkast, die in wall hebben ook nog een poe out en daarmee kun je dan een evt extra switch voeden

[ Voor 5% gewijzigd door laurens0619 op 21-11-2020 23:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hukkel80 schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 21:18:
[...]

Ik dacht door van een USG combinatie zoals de Dream Machine gebruik te maken dat wellicht ook het firewall / intruder detectie beter zou zijn dan alleen gebruik te maken van switches en APs. Maar ik laat me graag uitleggen dat het onzin is wat ik denk op dit vlak :)
USG=Dream Machine, dat is een pot nat.
Hukkel80 schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 21:22:
[...]

Ik zat net naar de "in wall" te kijken en het is wel een hele mooie oplossing. Toch minder kabels wederom. Maar jij bent niet zo te spreken over die? Beter op iedere verdieping een Nano HD?
Ben zelf meer fan van 'ouderwets' AP's los van wandcontactdozen en andere zooi te plaatsen. Maar goed, kwestie van persoonlijke voorkeur.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hukkel80

Hukkel80

Dutch Lion Customising

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties.

Ik woon nu nog in een tussenwoning waarbij mijn Ziggo modem/router zulke slechte Wi-Fi uit zond dat ik er een Dlink achter heb gezet. Ik gaf in de instellingen van de Ziggo aan dat hij niets moest regelen en alleen het internet moest doorsturen naar een volgende. En regelde dus eigenlijk alles in de Dlink. Zowel Wi-Fi als toekennen IP adres als ik dat wilde toen (Ivm port forwarding).

Maar als ik het goed begrijp zouden jullie dus alleen de Wi-Fi uitzetten.

Bedankt voor de tips.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
En jij dacht dat een D-link beter is dan een Connectbox?

Wifi kwaliteit is afhankelijk van plaatsing en nauwelijks van merk router.
Alle huidige ISP routers voldoen aan de laatste standaards en ook een D-link kan echt niets meer.

Gebruik gewoon de wifi van de Connectbox en plaats op een strategische plek een accesspoint bij en aangezien je al een d-link gekocht heb schakel je die als AP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hukkel80

Hukkel80

Dutch Lion Customising

Topicstarter
Ben(V) schreef op zondag 22 november 2020 @ 17:13:
En jij dacht dat een D-link beter is dan een Connectbox?

Wifi kwaliteit is afhankelijk van plaatsing en nauwelijks van merk router.
Alle huidige ISP routers voldoen aan de laatste standaards en ook een D-link kan echt niets meer.

Gebruik gewoon de wifi van de Connectbox en plaats op een strategische plek een accesspoint bij en aangezien je al een d-link gekocht heb schakel je die als AP.
Dat was 10 jaar geleden. En het verschil was dag en nacht. Eerst hadden we geen Wi-Fi op de eerste verdieping eerst tenzij je op de vloer ging liggen. Nadat ik de Dlink 860L of 868L (een cylinder vormige) had ik op de eerste verdieping ineens wel fatsoenlijk Wi-Fi. Ook had ik niet telkens dat ik het apparaat moest resetten omdat Wi-Fi helemaal weg was.

Ik wil nu meerdere AP maar die slechts 1 netwerk delen. Zodat je telefoon overal zelf naar de sterkste schakelt. En dat wil ik graag in 1 software eenvoudig instellen. De Dlink heeft zijn beste tijd gehad. Die gaat weg.

Dank je wel voor je mening, maar ik wil iets meer dan wat je aan geeft.

Pagina: 1