Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trashgozer
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 20-09 16:12

trashgozer

brb ben ff klagen lol

Topicstarter
Ik werk als front-end developer bij een bedrijf. Ik ben hier begonnen als stagiair augustus 2019 en doe dit tot sowieso eind dit jaar als bijbaantje. Als bijbaantje werk ik één dag per week, omdat ik dan geen school heb.

Nu heb ik tijdens mijn stage mijn eigen laptop gebruikt op kantoor en dan sinds wij thuis werken mijn desktop pc en dat is een beetje het probleem...

Mijn laptop heeft tijdens mijn stage vier dagen per week negen uur aan een oplader gezeten en dat voor vier maanden lang. Nou weten we allemaal dat opladers, batterijen etc.. dat niet super leuk vinden. Buiten dat heb ik hier natuurlijk ook veel op gewerkt.

Sinds de coronacrisis werk ik thuis. Thuis werk ik op mijn eigen computer. Nu vind ik het echt niet erg dat ik op mijn eigen apparaten werk, maar ik krijg hier geen vergoeding of iets voor. Andere klasgenoten kregen tijdens hun stage een computer of laptop en voor zover ik weet hebben de andere IT-ers van het bedrijf waar ik werk ook een laptop van het bedrijf gekregen (totdat zij weggaan of de laptop kapot gaat).

Ik ben zelf maar een arme student en werk hard voor alle apparatuur die hier staat en heb het ook al ter sprake gebracht, maar ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn en hoe jullie hierover denken. Ik bedoel als jij bij een timmerbedrijf werkt moet je ook niet je eigen hamer meenemen, toch?

Laat mij het weten,

Groetjes

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18-09 18:32
Het is eigenlijk simpel. Het bedrijf moet zorgen dat jij je werk kan doen.

Je geeft aan dat je het al ter sprake hebt gebracht, wat zeiden ze toen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
Het is inderdaad vrij standaard om een laptop (of eigenlijk een werkplek) van het stage bedrijf te krijgen. Nu is het met corona natuurlijk zo dat een werkplek bij het bedrijf niet altijd mogelijk is, en daarom thuis gewerkt moet worden. Als het bedrijf dan geen laptops, maar alleen laptops heeft houdt het snel op.
Is de stagevergoeding niet genoeg om de slijtage van de laptop te dekken? Zeker in de IT is een stagevergoeding al gauw een paar honderd per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trashgozer

trashgozer

brb ben ff klagen lol

Topicstarter
Lelletje schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 15:39:
Je geeft aan dat je het al ter sprake hebt gebracht, wat zeiden ze toen?
Recentelijk gedaan, dus wordt nog besproken (hoop ik). Ben gewoon benieuwd wat jullie hiervan vinden.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

Verwijderd

trashgozer schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 15:40:
[...]

Recentelijk gedaan, dus wordt nog besproken (hoop ik). Ben gewoon benieuwd wat jullie hiervan vinden.
Bullshit natuurlijk. Je werkt voor je baas op zijn spullen, klaar.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
trashgozer schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 15:36:
Mijn laptop heeft tijdens mijn stage vier dagen per week negen uur aan een oplader gezeten en dat voor vier maanden lang. Nou weten we allemaal dat opladers, batterijen etc.. dat niet super leuk vinden. Buiten dat heb ik hier natuurlijk ook veel op gewerkt.
Ik weet niet hoe je hier bij komt. Laptops vinden het helemaal prima om 24/7 aan een lader te hangen.
Sinds de coronacrisis werk ik thuis. Thuis werk ik op mijn eigen computer. Nu vind ik het echt niet erg dat ik op mijn eigen apparaten werk, maar ik krijg hier geen vergoeding of iets voor. Andere klasgenoten kregen tijdens hun stage een computer of laptop en voor zover ik weet hebben de andere IT-ers van het bedrijf waar ik werk ook een laptop van het bedrijf gekregen (totdat zij weggaan of de laptop kapot gaat).

Ik ben zelf maar een arme student en werk hard voor alle apparatuur die hier staat en heb het ook al ter sprake gebracht, maar ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn en hoe jullie hierover denken. Ik bedoel als jij bij een timmerbedrijf werkt moet je ook niet je eigen hamer meenemen, toch?
Als je full time voor een bedrijf werkt is het eigenlijk altijd zo dat je van hen een laptop oid krijgt. Alleen hebben we het hier over een bijbaantje. De vraag is niet wat gangbaar is, de vraag is of je moeilijk wil gaan doen hierover met een bijbaantje. Want ik acht de kans dat ze voor een bijklussende student een nieuwe laptop gaan kopen bijzonder laag.

Is vragen om een laptop als je 4 dagen per week werkt okay? Tuurlijk. Heeft het zin als het 1 dag per week is...Meh. Je kan altijd vragen of ze nog een laptop hebben liggen, maar wat schiet je daar precies mee op?

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trashgozer

trashgozer

brb ben ff klagen lol

Topicstarter
I_IBlackI_I schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 15:40:
Is de stagevergoeding niet genoeg om de slijtage van de laptop te dekken? Zeker in de IT is een stagevergoeding al gauw een paar honderd per maand.
Ik had een goede stagevergoeding, maar dan nog werk ik ruim 10 maanden onder een arbeidscontract

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MNDutch
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 07:34
Standaard krijg je of een laptop of vergoeding voor een laptop.
Dat jezelf apparatuur moet regelen is natuurlijk raar...

Ook al werk je er maar 1 dag, stel dat je laptop kapot gaat, moet jij dan voor 800 euro een nieuwe kopen en hier 3 maandsalarissen aan uitgeven?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hydra
Verwijderd schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 15:41:
Ik krijg het idee dat een hoop mensen over 't hoofd zien dat 'ie op dit moment een bijbaantje heeft voor een dag per week.

Is het logisch dat ze 'em een laptop verschaffen? Sure. Kan het uit een nieuwe voor 'em aan te schaffen? Tja. Wil je daar als student met een bijbaantje een groot issue van maken? Pick your battles zou ik zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Dat kan je ook nog doen. "Mijn laptop is stuk. Ik kan geen nieuwe betalen".

Als ze je dan ontslaan weet je ook je waarde maar toch :P

Edit: die ene dag had ik idd overheen gelezen @Hydra. Maar dan nog, eigenlijk. Een leuke laptop is 500 ballen bij de MM, minus de BTW, hopla.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 17-11-2020 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-09 17:53

Nope. Maakt geen moer uit.

Maar: je bent student, en je doet nu werken voor school op je laptop. Dat heet nu alleen stage. Ik zie het probleem niet?

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
trashgozer schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 15:40:
Denk dat een insteek als "mijn laptop is te traag om op te werken, hebben jullie er nog 1 liggen" een hogere kans van slagen heeft.

Vergeet niet dat dit soort bedrijven vaak enorm op de centen zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07:15

Bolletje

Moderator Harde Waren
Ik bedoel als jij bij een timmerbedrijf werkt moet je ook niet je eigen hamer meenemen, toch?
Misschien niet beste voorbeeld, want timmerman kan gerust z'n eigen hamer hebben die hij betaald via de onkostenvergoeding. Hamer moet nogal goed in de hand liggen. Zelfde met scharen voor kappers.

Als eerst allereerst 'besproken' moet worden lijkt het me meer dat de nadruk van alles ligt op zo goedkoop mogelijk.

[ Voor 12% gewijzigd door Bolletje op 17-11-2020 15:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blubbers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09:45
Bolletje schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 15:46:
[...]

Misschien niet beste voorbeeld, want timmerman kan gerust z'n eigen hamer hebben die hij betaald via de ontkostenvergoeding. Hamer moet nogal goed in de hand liggen. Zelfde met scharen voor kappers.

Ik zou vragen of er iets van een onkostenvergoeding te bespreken is.
Euhm, Euhm.
Het is niet de logische gang van zaken, maar de werknemer kan dit zelf kiezen als hij zelf een andere wil kopen. Dat de werkgever dit dan gaat betalen is een andere zaak.
Om je werk te kunnen doen moet er gerief voorzien worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trashgozer

trashgozer

brb ben ff klagen lol

Topicstarter
DiedX schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 15:45:
[...]
Maar: je bent student, en je doet nu werken voor school op je laptop. Dat heet nu alleen stage. Ik zie het probleem niet?
Nee dan begrijp je het verkeerd. Heb vier maanden stage gelopen, daarna ben ik, als bijbaantje buiten school om, hier blijven werken één dag per week. Stage is gewoon afgerond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
blubbers schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 15:49:
[...]

Euhm, Euhm.
Het is niet de logische gang van zaken, maar de werknemer kan dit zelf kiezen als hij zelf een andere wil kopen. Dat de werkgever dit dan gaat betalen is een andere zaak.
Om je werk te kunnen doen moet er gerief voorzien worden.
Het was een reactie op dat specifieke voorbeeld. Ik ken vaklui die hun eigen materiaal hebben, en dat ook meenemen van werkgever naar werkgever.

Hoe de werkgever daar in voorziet; zelf verzorgen of onkostenvergoeding is wat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uzuhl
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15-09 18:46

Uzuhl

De ondertitel mag niet lange..

Het is een bijbaantje, wat voor contract heb je en wat staat daarin, of is dit handje contantje (zwart)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blubbers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09:45
Bolletje schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 15:50:
[...]

Het was een reactie op dat specifieke voorbeeld. Ik ken vaklui die hun eigen materiaal hebben, en dat ook meenemen van werkgever naar werkgever.

Hoe de werkgever daar in voorziet; zelf verzorgen of onkostenvergoeding is wat anders.
Bij mij kwam het over alsof jij dit de normale gang van zaken vindt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
blubbers schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 15:52:
[...]

Oh nee, dat zeker niet. Normale gang van zaken is inderdaad dat werkgever in de middelen voorziet. Maar met bijbaantje is waarschijnlijk weer anders. Is vaak maatwerk dan om iets af te spreken.

Toevallig net het timmerman-voorbeeld waar ik op doelde. :P Zo zijn er wel wat meer beroepen (meer vaklui) waar de logica van een kantoorfunctie niet zo op toegepast kan worden.

[ Voor 18% gewijzigd door Bolletje op 17-11-2020 15:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uzuhl

Uzuhl

blubbers schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 15:52:
[...]

Dat komt omdat een groot gedeelte van dit forum een IT/kantoor functie bekleed. Voor ons is een werkplek aka onze hamer iets wat je standaard krijgt. Er zijn zat organisaties die niet eens faciliteren in laptops, dat corona de werkgever hier nu toe dwingt is een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trashgozer

trashgozer

brb ben ff klagen lol

Topicstarter
Uzuhl schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 15:51:
Het is een bijbaantje, wat voor contract heb je en wat staat daarin, of is dit handje contantje (zwart)?
Nee, nee. In het contract staat verder niks over eigen materiaal en/of vergoedingen hiervan. Krijg gewoon netjes wit uitbetaald en een deel is voor de belasting.

Is het woord bijbaantje zó sketchy haha? Als jij twee avonden per week bij de Appie werkt is dat ook een bijbaantje, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
trashgozer schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 15:59:
Is het woord bijbaantje zó sketchy haha? Als jij twee avonden per week bij de Appie werkt is dat ook een bijbaantje, toch?
Nee hoor. Heb zelf ook (lang geleden) een dag in de week webdev werk gedaan tijdens m'n studie. Dat was ook gewoon wit. Snap die vraag ook niet zo goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trashgozer

trashgozer

brb ben ff klagen lol

Topicstarter
Hydra schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 16:00:
[...]

Nee hoor. Heb zelf ook (lang geleden) een dag in de week webdev werk gedaan tijdens m'n studie. Dat was ook gewoon wit. Snap die vraag ook niet zo goed.
Oh, ik bedoelde het verder niet defensief hoor. Meer mensen beginnen over het bijbaantje. Het was gewoon een vraag, misschien is het in het vervolg (voor mij) anders te verwoorden :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
trashgozer schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 16:02:
Oh, ik bedoelde het verder niet defensief hoor. Meer mensen beginnen over het bijbaantje. Het was gewoon een vraag, misschien is het in het vervolg (voor mij) anders te verwoorden :$
Ik bedoel met "ik begrijp de vraag niet zo goed" die vraag of het wel 'wit' was, niks mis met jouw vraag :) Sorry dat dat wat dubbelzinnig verwoord was.

Niks mis dus met de term "bijbaantje" :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uzuhl

Uzuhl

Hydra schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 16:05:
[...]

Ik bedoel met "ik begrijp de vraag niet zo goed" die vraag of het wel 'wit' was, niks mis met jouw vraag :) Sorry dat dat wat dubbelzinnig verwoord was.

Niks mis dus met de term "bijbaantje" :)
Is niets mis mee, maar ik kreeg slagersmessen en aanzetstaal bij mijn bijbaan in de slagerij, en geen laptop voor mijn bijbaan als systeembeheerder bij een lokaal bedrijfje.

Hier zullen dus vast (contractuele) afspraken zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Uzuhl op 17-11-2020 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trashgozer

trashgozer

brb ben ff klagen lol

Topicstarter
Uzuhl schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 16:27:
[...]

Is niets mis mee, maar ik kreeg slagersmessen en aanzetstaal bij mijn bijbaan in de slagerij, en geen laptop voor mijn bijbaan als systeembeheerder bij een lokaal bedrijfje.
Twee dingen gaan niet goed; het is geen lokaal bedrijfje én ik vraag niet om een laptop. Wat voor bedrijf kon je niet weten, maar ook niet vanuit gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-09 17:53
Heb je het wel eens gevraagd aan je leidinggevende?

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uzuhl

Uzuhl

trashgozer schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 16:30:
[...]

Twee dingen gaan niet goed; het is geen lokaal bedrijfje én ik vraag niet om een laptop. Wat voor bedrijf kon je niet weten, maar ook niet vanuit gaan.
Dan weet/snap ik, dat waren tevens mijn ervaringen met bijbanen, welke niet perse correleert met jouw situatie, maar het gaat erom wat er afgesproken/vastgelegd is,

Het is heel makkelijk, je gaat het gesprek aan, en daaruit kunnen meerdere dingen komen.

- ze komen jou tegemoet met een financiële compensatie.
- ze komen jou tegemoet met een hardware compensatie, zie laptop/desktop.
- ze komen jou niet tegemoet, en jij neemt de slijtage van je eigen hardware voor lief.
- ze komen jou niet tegemoet, en jij houdt je poot stijf en werkt niet meer voor ze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 07:04
Die een dag in de week i.c.m. met dat je blijkbaar al kan werken vanaf jouw huidige systeem maakt het lastig. Er is geen noodzaak om jou van een desktop/laptop te voorzien want je kan al op het huidige computer werken, dus blijft een eventuele vergoeding over. Voor 1 dag in de week, zal het om iets van 10-20 euro per maand gaan. Ik begrijp dat als student iedere euro telt, maar 10-20 euro in de maand op een inkomen van ten minste 200 euro per maand, ik zou het laten zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03-09 15:02

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Ik heb mijn gehele studieperiode gewerkt en met mijn eigen laptop. Toen die stuk ging kocht ik ook een nieuwe. Ik heb nooit moeilijk gedaan en toen ik fulltime ging werken was het vanzelfsprekend dat deze werd "voorzien". Zelf nooit moeite mee gehad.

Als je meer wil verdienen kun je het ook zo insteken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-10 21:52
TS is voor zijn werkgever relatief goedkope arbeid. Misschien wil die werkgever wel iets extra doen als TS erom vraagt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Bolletje schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 15:46:
[...]

Misschien niet beste voorbeeld, want timmerman kan gerust z'n eigen hamer hebben die hij betaald via de onkostenvergoeding. Hamer moet nogal goed in de hand liggen. Zelfde met scharen voor kappers.

Als eerst allereerst 'besproken' moet worden lijkt het me meer dat de nadruk van alles ligt op zo goedkoop mogelijk.
Er zijn maar weinig zaken die een (onkosten)vergoeding aan kappers geven voor het kopen van de scharen. Mijn vrouw heeft jarenlang als kapper gewerkt en moest gewoon haar eigen scharen kopen, die werden niet door de baas vergoed. Laat je de schaar vallen? Pech voor jou, moet je zelf dus een nieuwe kopen (het blad raakt snel beschadigd en met een krom blad valt niet te knippen). Pas de laatste paar jaren konden de kappers 1x per jaar hun blad laten slijpen op kosten van de baas.

Wat betreft @trashgozer , hij is gewoon in dienst. De werkgever heeft dan ook gewoon plichten waaronder de zorgplicht. Werkgever moet zorgen dat TS zijn werk goed kan uitvoeren conform arbo regels.
https://www.arboportaal.n...n-de-wet-over-thuiswerken

Daarin staat overigens niet dat de werkgever verplicht is een vergoeding te geven of apparatuur te delen. Maar zou de desktop van TS kapot gaan dan is het wél aan de werkgever om te zorgen dat TS kan blijven werken. In het kader van goed werkgeverschap zou ik het niet meer dan normaal vinden dat de werkgever de optie geeft aan TS om een laptop af te halen óf dat TS voortaan op de zaak mag werken (met een desktop van de zaak).

Bij ons (multinational) was werken met de laptop al de standaard, de mensen die nog een desktop hadden hebben dus ook een laptop gekregen. Overige randapparatuur (m.u.v. bureau's) konden meegenomen worden van kantoor. Op die manier voorziet de werkgever in het minimale wat nodig is mijns inziens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:58
Ach, ik doe ook 80% van mijn werk op m’n privé iPad maar goed daar is mijn salaris ook naar. Ik maak er zelf nooit zo’n probleem van eerlijk gezegd.

Zit nu ook te kijken naar een M1 Macbook Air ipv de Pro die ik van mijn werkgever heb gehad. Grote verschil bij TS is natuurlijk wel dat het bij mij m’n eigen keuze is. Ik zou niet zomaar akkoord gaan als ik geen enkele manier had om mijn werk te doen zonder zelf iets aan te schaffen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Zowel in de kappers cao (5.11) als in de CAO Bouw en Infra staat duidelijk omschreven wat de regels zijn omtrent gereedschap.

Voor de kapper dient de werkgever te zorgen voor de scharen etc, en in de bouw wordt of het gereedschap ter beschikking gesteld of krijgt de werknemer hiervoor een vergoeding (gereedschapsgeld). Dat er schiijnbaar massaal van de CAO wordt afgeweken doet natuurlijk niet aan die verplichting af.

Aan het begin van de Corona-crisis is al door verschillende specialisten een heldere opinie gegeven: de werkgever moet de werknemer in staat stellen dat hij/zij zijn werk kan doen (zie hier).

De uitgangsvraag was hoe het precies zat. Mijn antwoord is dat de werkgever voor de spullen dient te zorgen zodat je goed (en ergonomisch) werken kunt. Als die vuistregel niet gevolgd wordt, is het aan TS om te beslissen hoeveel heisa hij/zij hierover maken wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aftansert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 01:03
Mijn laptop heeft tijdens mijn stage vier dagen per week negen uur aan een oplader gezeten en dat voor vier maanden lang. Nou weten we allemaal dat opladers, batterijen etc.. dat niet super leuk vinden.
offtopic:
Zoals al eerder opgemerkt, is dit meestal geen probleem. Het valt aan te raden je batterij af en toe tot ~25% te ontladen, maar hoe minder oplaadcycles hoe beter. De oorzaak van de meeste batterijproblemen is hitte; zorg dat je batterij niet te heet wordt. Dat, samen met slechte koelsystemen en natuurlijk slechte batterijen.

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Verwijderd schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 15:41:
[...]

Bullshit natuurlijk. Je kan ook op je eigen spullen werken en daar een vergoeding voor krijgen.
Ter nuance: bij ons kan je kiezen. Als je eigen hardware de specs niet heeft, of je wil het gewoon niet, komen we spullen brengen. Als je wel op je eigen systeem werkt krijg je daar een vergoeding voor.
Maar dat is voor een fulltime baan, in dit geval zou ik er geen probleem van maken. TS heeft het over een accu die 9 uur aan de lader hangt. Nou sorry hoor, dan ben je echt aan het zoeken. Als je je zo druk maakt om de batterij kan je ook gewoon de stekker er af en toe uit trekken.

[ Voor 48% gewijzigd door sig69 op 19-11-2020 03:07 ]

Roomba E5 te koop

Pagina: 1