Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:15
Voor degene die er verstand van hebben heb ik even een vraag :

Ik werkte op 0-uren contract in de off-shore.
Nou ben ik van de de week ontslagen, maar mijn werkgever geeft aan dat zodra er weer projecten zijn hij mij terug wilt aannemen
(Ik geloof er geen fuck van maar dat terzijde)

Alleen hoe zit het met pensioen opbouw :?
Ik heb net geen 8 maanden voor dit bedrijf gewerkt, en desbetreffende manager gaf aan dat als ik terug word aangenomen de pensioen afdracht verder zou gaan waar het gebleven was.

Volgens mij (ik ben hier niet in thuis) begin ik gewoon weer voor af aan, dus weer eerst 6 maanden geen pensioen afdracht en dan pas opbouwen.

Inhoud : 40% cynisme, 50% sarcasme en 10% caffeine.

Beste antwoord (via dierkx36 op 17-11-2020 16:07)

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
dierkx36 schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 15:46:
[...]
Het is echt een 0-uren contract : ja, het mag niet meer en toch word het nog steeds gebruikt.
(Meeste werkend personeel in de offshore heeft een 0-uren contract)
Een 0-uren contract mag nog wel, maar je bouwt over een periode nog steeds rechten op. Het is dus niet zo dat je geen rechten opbouwt.
Gemiddeld als ik weg was (varen) had ik in een periode van 4 weken 336 uur.
Per periode werd er 160 uur uitbetaald en wat er over was werd bewaard voor de volgende periode.
Had je geen uren meer : geen geld
Dat klinkt wel als een vreemde regeling, eigenlijk dus uitgestelde loonbetaling? Ik vraag mij af of dat wel is toegestaan als het dermate structureel is ( Op kleine schaal mag je natuurlijk wel met + en - uren werken )
Om het verhaal precies uit te leggen :
Ik werkte voor een jong/nieuw offshore bedrijf via een recruiter/uitzendbureau.
Het uitzendbureau heeft mij dus van de week ontslagen.
Met een uitzendcontract werkt het allemaal wat anders, en kun je hier nakijken wat je rechten zijn: https://www.juridischloke...imaal%20na%205%2C5%20jaar.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Of er direct opbouw plaats vind bij een nieuw contract is natuurlijk gewoon afhankelijk van de overeenkomst die je op dat moment aangaat.

De opbouw die je gedaan hebt blijft natuurlijk gewoon staan, en rendeert ook door, het is niet dat je opgebouwde pensioen opeens weg is.

De grote vraag die bij mij vooral opkomt is hoeveel contracten je eerder gehad hebt, en wat de gemiddelde tijd is die je gewerkt hebt. Een echt 0-uren contract bestaat namelijk helemaal niet. Je bouwt over een termijn alsnog gewoon rechten op uren op namelijk. ( https://www.rijksoverheid...ract-in-een-vast-contract )

En als je tijdelijke arbeidscontract is overgaan op een vast contract dan geld gewoon dat je recht hebt op het gemiddeld aantal uren over de afgelopen periode.

[ Voor 3% gewijzigd door Woy op 17-11-2020 15:29 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
Woy schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 15:29:
Of er direct opbouw plaats vind bij een nieuw contract is natuurlijk gewoon afhankelijk van de overeenkomst die je op dat moment aangaat.

De opbouw die je gedaan hebt blijft natuurlijk gewoon staan, en rendeert ook door, het is niet dat je opgebouwde pensioen opeens weg is.

De grote vraag die bij mij vooral opkomt is hoeveel contracten je eerder gehad hebt, en wat de gemiddelde tijd is die je gewerkt hebt. Een echt 0-uren contract bestaat namelijk helemaal niet. Je bouwt over een termijn alsnog gewoon rechten op uren op namelijk. ( https://www.rijksoverheid...ract-in-een-vast-contract )

En als je tijdelijke arbeidscontract is overgaan op een vast contract dan geld gewoon dat je recht hebt op het gemiddeld aantal uren over de afgelopen periode.
Het is echt een 0-uren contract : ja, het mag niet meer en toch word het nog steeds gebruikt.

Per periode werd er 160 uur uitbetaald en wat er over was werd bewaard voor de volgende periode.

Jaren geleden heb ik ook al voor een ander bedrijf via dezelfde recruiter/uitzender gewerkt, alleen toen op project contract.
Ik ben er toen zo'n 3 en een half jaar weggeweest en dus de afgelopen keer op 0-uren.
Ik heb er deze keer net geen 8 maanden gewerkt.
Eigenlijk had ik nou al pensioen moeten opbouwen (de laatste maand dan toch) maar dit is naar volgens mij ook niet gebeurt.

Wat ik me, zoals ik in de OP al aangaf, afvroeg, was stel dat ze je terug vragen of er dan direct pensioen afdracht was.
Maar dat is dus afhankelijk van de overeenkomst die je sluit bij het nieuwe contract : duidelijk dank je :)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
dierkx36 schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 15:46:
[...]
Een 0-uren contract mag nog wel, maar je bouwt over een periode nog steeds rechten op. Het is dus niet zo dat je geen rechten opbouwt.
Dat klinkt wel als een vreemde regeling, eigenlijk dus uitgestelde loonbetaling? Ik vraag mij af of dat wel is toegestaan als het dermate structureel is ( Op kleine schaal mag je natuurlijk wel met + en - uren werken )
Met een uitzendcontract werkt het allemaal wat anders, en kun je hier nakijken wat je rechten zijn: https://www.juridischloke...imaal%20na%205%2C5%20jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
Woy schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 15:51:
[...]

[...]

[quote]
[quote]
TVT uren noemde ze dat, tijd voor tijd uren :Y
Zoals gezegd, wat je in een periode opbouwde werd "gespaart" en de periode daarna betaald als je thuis was.
(Normale regeling is 4 weken op 4 weken af)

Persoonlijk vond ik dit prettiger als in 1 keer alles uit betaald krijgen : op die manier heb ik bij een andere recruiter gewerkt en het is leuk dat je in 1 keer een hele klap geld krijgt : alleen daarna hoor je niks meer :N

Thanx voor de link, ik ga lezen :Y