WoL en update BIOS

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouterie
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 09-09 10:20
Ik heb van een collega een Asus ROG Rampage IV Formula overgenomen. Het is een oud moederbordje voor een hobby projectje. Ik wil heel graag gebruik maken van Wake-on-LAN en dat zou dit moederbord ondersteunen. Ik heb de optie in het BIOS aangezet (heet daar uiteraard geen WoL, maar je kunt instellen dat de PCI/PCI-e h'm mag wakkermaken) en ik heb in Windows 10 de optie aangezet dat de netwerkkaart de computer mag wakkermaken.

Zonder succes. Mijn andere computers worden netjes wakker, dus het ligt niet aan router of netwerkinstellingen.

Ik heb contact gehad met een Asus support medewerker die mij wist te vertellen dat ik de instellingen goed heb staan en dat ze me verder niet kunnen helpen.

Toen dacht ik dat een BIOS update misschien zou helpen. Ik heb de nieuwste BIOS gedownload, via de Asus tool hernoemt naar wat mijn moederbord zou slikken. De BIOS-file op een USB stickie gezet (FAT32) en op de HDD laten staan. Precies zoals de Asus medewerker mij vertelde.

Als ik vervolgens de computer herstart, naar de BIOS ga en naar de ASUS EZ Flash 2 Utility dan kan ik daar geen enkel .CAP bestand vinden. Niet de originele zoals gedownload noch de geconverteerde. Ik draai nu een vrij oude versie, ik weet niet zeker of het mijn WoL problemen oplost... Maar heeft hier iemand toevallig ervaring mee? De Asus medewerker heeft het opgegeven.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:24
Ik zie dat er wat 'bios converter' dingen op de ASUS support website staan, die je moet gebruiken als je huidige BIOS ouder is dan 1203 en 1404. Hoe oud is de BIOS die er al op staat?

Verder: ander USB stick geprobeerd?

En WoL specifiek: kijk ook even bij de power options van de netwerkkaart zelf of die misschien power saving aan heeft of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• binbero
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 07-09 22:13
Heb je de bios omgezet met de BIOS-Utilities van asus.?

https://www.asus.com/us/M...ORMULA/HelpDesk_Download/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouterie
@binbero @vanaalten Ik heb het bios bestandje geconverteerd via de tool, zonder resultaat, het bestandje is niet zichtbaar op de stick. Ik heb om te testen een mapje aangemaakt op de stick en die zie ik wel.

De huidige bios is oud, 1305.

WoL: Windows instellingen staan goed. De vinkjes bij de power options staan aan (zelfs nog even in het register nagekeken)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
Van wat ik hier zo zie:
https://rog.asus.com/foru...-IV-Extreme-Cap-Converter
...moet je de nieuwe BIOS file (CAP bestand) samen met de 'BRenamer' tool in een aparte folder plaatsen, dan de BRenamer tool z'n werk laten doen en de nieuwe file op een USB stick plaatsen. Die BRenamer tool kan je, voor Windows 10 64bit, hier vinden.

De omgezette file heet dan "R4F.CAP". Het is mij niet duidelijk of je 'm inderdaad op die manier hebt omgezet en dan de juiste file op een stick hebt gezet...

Zo ja - dan zou je het eens met een klein stapje kunnen proberen: je hebt nu 1305 - probeer dan eerst eens bios 1404, dan - als dat lukt - 2002 (de eerste waar je die converter nodig hebt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01:11

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Heb een topic gevonden waarbij ze stelde dat WoL defect was na een bepaalde versie 2105b, maar blijkbaar als je zo doorleest is gewoon de bios een beetje van slag :+ misschien wel de post van Premudriy helpen: https://rog.asus.com/foru...ith-BIOS-2105b#post149061

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouterie
@Damic Dank voor de link! Ik denk dat ik het ook heb opgelost. Naast de nodige instellingen las ik toevallig dat de Intel drivers ook roet in het eten kunnen gooien. Ik heb de drivers van de netwerkkaart gedowngrade (Windows Update draaide dat weer terug, maar dat is nu ook aangepast) en WoL werkt opeens. Wonderlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouterie
@vanaalten Ja, ik heb de tool en de biosfile in dezelfde map staan en zie de naam veranderen in R4F.cap. Dank voor de tip, ik kon inderdaad naar 1404 upgraden. De volgende stap probeer ik morgen wel even. WoL doet het inmiddels dus de druk is er vanaf.

Wat ik wel zo snel zag is dat de update omgeving de .cap bestanden sowieso niet ziet, alleen de oude .rom extentie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wouterie
Ok, gisteravond het probleem van de bios update ook opgelost. De website van Asus geeft niet meer alle benodigde software. Om van 1404 naar 21nogwat te gaan is de rampage-formula-cap-converter nodig. Die vond ik op een schimmige website na de nodige dode links bij Asus. Die converter zet de bios om zodat die cap bestanden gaat pakken ipv rom bestanden. Daarna kon ik upgraden naar 5001. Wat een gedoe zeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
Mooi dat je het hebt opgelost. :)
Pagina: 1