Keuze jonge occasion

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wren
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
Op dit moment rijd ik in een Renault Megane estate (2017). Ruime auto, alles zit erop, model is ook niet verkeerd. Het is alleen mijn ding niet. Dit komt omdat er constant iets mee is. een bonkend geluid bij lage snelheden, een kraak als ik een bocht maak (na controle zou dit iets met de kokerbalk te maken hebben). Hoe dan ook, ik wil er graag vanaf en ben dus op zoek gegaan naar iets anders. Nu heb ik altijd wel een ding gehad voor stations. Daarnaast is er een (eerste) kleine op komst. 1 van de zaken die ik belangrijk vind is dat het model android auto kan hebben, helaas lopen er nog wel wat merken niet te koop met AA/Apple carplay (toch, Toyota?). Mijn budget is ong. 19-24k
km stand max 70k
...

Na wat zoeken denk ik dat ik een selectie heb gemaakt tussen deze drie modellen:

Focus (2018 - ) (ik vind deze toch de sportiefste qua wegligging van de 3, hoewel het allemaal natuurlijk meer burgerlijke auto's zijn)
Octavia (ruimte maar saai)
Corolla (hybride, AA zou eraan komen, qua prijs wel aan de bovenkant)

Ik wil me niet perse blindstaren op het station geval, bij een focus wil ik een hatchback nog wel in overweging nemen, bij een corolla bijvoorbeeld niet.

Nu zijn er altijd fans van bepaalde merken maar de reden dat ik dit topic open is omdat ik hoop dat men hun ervaringen en voorkeuren zouden willen delen. Bedankt!

Beste antwoord (via Wren op 20-11-2020 09:17)

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Wren schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 08:57:
[...]

Precies, de oplaadplek op het werk is exclusief voor de hoge baas blijkbaar. En ik hoef niks te trekken. Maar leuke tip hoor, mijn vriendin was altijd wel gecharmeerd van het model.
Alhoewel er een hoop keus is tegenwoordig (eigenlijk teveel keuze, en ook teveel fluff die niemand nodig heeft - maar da's een mening) betekent dat ook dat er niet echt grote troep meer tussen zit. Zolang je geen eisen hebt aan de rand van de markt (dingen als offroad capaciteiten, extra veel vermogen, meer dan 5 personen etc etc) denk ik dat de meeste merken minimaal één en waarschijnlijk meer modellen hebben die prima kunnen voldoen voor wat jij wilt. Ik zou, als je dat belangrijk vind, dus ook vooral op je gevoel afgaan. Wat vind je mooi, hebben ze unieke functies die jij handig vind (de klik-loze richtingaanwijzer bij opel, snelheidsbegrenzer bij veel franse modellen, de navi van een duits merk, etc etc) en bekijk of je het eens bent met de prijs. Dan bedoel ik dus ook garantievoorwaarden, indicatieve onderhoudsbedragen, welke bandenmaat moet eronder enzo.

Bij bijna alle merken kom je ook wel onhebbelijkheden tegen. Losse plasticjes, positie van bepaalde knoppen, afwerking, optiekeuzes, loop-eigenschappen van de gekozen motortechniek etc. Zolang je jezelf goed indekt wat betreft garantie (of in ieder geval duidelijke afspraken maakt, zeker als je gebruikt koopt) denk ik dat je niet zo snel meer een verkeerde keuze gaat maken.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Misschien alvorens hier een discussie op los te barsten, iets meer specifieren waar je naar op zoek bent. Jonggebruikt kan namelijk meerdere kanten hebben. Zoek je bijvoorbeeld een auto van < 1 jaar oud, of telt een auto van 2018 ook nog als jonggebruikt? Vind je een auto met 40k km ook nog nieuw genoeg?

Tevens, wat voor motoren/aandrijflijn/transmissies had je in gedachten? Uiteraard zit daar ook verschil in qua aanraders/afraders. Hoeveel kilometers rijd je? Wel handig om te weten :P

Als je voor dat budget gaat kijken, kan je zelfs vrij nieuwe D-segmenters vinden:
2019 Ford Mondeo Wagon 2.0 Hybrid
2019 Ford Mondeo Wagon 1.5 EcoBoost
2019 Opel Insignia Sports Tourer 1.5 Turbo

Of een C-segment station met 200pk:
2019 Opel Astra Sports Tourer 1.6 Turbo

Maar goed, welke aandrijflijnen/leeftijden/km-standen had je zelf in gedachten voor de auto's die je zelf voorstelde?

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:22
@MK_ Damn, die Mondeo is echt bizar goedkoop, zeker gezien de opties. Schrijft eventjes 15k af in 1 jaar en 45k km's :X Da's dik 30% in een jaartje tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Knul schreef op woensdag 18 november 2020 @ 10:55:
@MK_ Damn, die Mondeo is echt bizar goedkoop, zeker gezien de opties. Schrijft eventjes 15k af in 1 jaar en 45k km's :X Da's dik 30% in een jaartje tijd.
Yep, vond ik zelf ook :D

Maar daarom is buiten het voor de hand liggende zoeken (Focus, Octavia, Corolla, Golf...) verstandig om iets verder te kijken, kom je soms verrassende auto's tegen :D

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 14-06 11:04
Ik koop normaal gesproken niet de auto's, die je benoemd maar ik houd het nauwlettend in de gaten. Ik heb ook al veel merken auto's gehad en zie in de modellen dezelfde eigenschappen terugkomen. Alle merken hebben voor en nadelen:

- Duitse auto's zitten over het algemeen meer solide in elkaar, overal is beter over nagedacht. De techniek werkt over algemeen iets beter. Bij Duitse auto's zijn de reparaties vaak wel fors en naar mate de auto ouder wordt, gaat er net zoals bij Franse auto's ook een hoop kapot.
- Franse auto's zien er vaak innovatiever uit en zien er vooral van de binnen en buitenkant er leuk uit maar zijn vaak niet echt goed doordacht. Die kraakjes, software die niet lekker loopt, knoppen die niet lekker doordacht zijn.
- Toyota's (Japanse auto's in het algemeen) zijn vaak betrouwbaar maar erg saai en lopen achter in materiaal keuze, motoren (hybride uitgezonderd) en ontwikkeling van infotainment.

Het is generalistisch en je moet per model goed kijken maar toch zie je het in hoofdlijnen terugkomen.

In het specifiek:

- Kleine motoren met veel pk's in grote auto's is vragen om problemen -> voorbeeld focus 1.5 is een 3 cilinder. Veel verhalen gelezen over kapotte motoren.
- Focus over het algemeen is gewoon een goed rijdende auto in zijn klasse.
- Octavia is eigenlijk een VW met een lekkere motor, 1.4 TSI met DSG rijd heerlijk. Heb ik zelf ook gehad in een Cupra maar ook veel problemen met betrouwbaarheid (nieuw motor blok, olie verbruik, kapotte DSG).
- Corolla -> daar hoor je eigenlijk nooit negatieve verhalen over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wren
  • Nu online
MK_ schreef op woensdag 18 november 2020 @ 10:49:
Misschien alvorens hier een discussie op los te barsten, iets meer specifieren waar je naar op zoek bent. Jonggebruikt kan namelijk meerdere kanten hebben. Zoek je bijvoorbeeld een auto van < 1 jaar oud, of telt een auto van 2018 ook nog als jonggebruikt? Vind je een auto met 40k km ook nog nieuw genoeg?

Tevens, wat voor motoren/aandrijflijn/transmissies had je in gedachten? Uiteraard zit daar ook verschil in qua aanraders/afraders. Hoeveel kilometers rijd je? Wel handig om te weten :P

Als je voor dat budget gaat kijken, kan je zelfs vrij nieuwe D-segmenters vinden:
2019 Ford Mondeo Wagon 2.0 Hybrid
2019 Ford Mondeo Wagon 1.5 EcoBoost
2019 Opel Insignia Sports Tourer 1.5 Turbo

Of een C-segment station met 200pk:
2019 Opel Astra Sports Tourer 1.6 Turbo

Maar goed, welke aandrijflijnen/leeftijden/km-standen had je zelf in gedachten voor de auto's die je zelf voorstelde?
Je hebt gelijk dat wat meer informatie handig is.
Ik zie een jonge occassion als < 2/3 jaar oud. Mijn huidige is ook van Okt 2017

Ik kan wel zeggen dat ik graag nog sportief rijd maar dan zijn dergelijke modellen niet echt logisch en gezien de fase van mijn leven (baby op komst) wil ik andere prioriteiten stellen. Maar ik wil geen mug als motor hebben. Ik rij niet heel veel, 10-15k p.j.

De Mondeo viel me inderdaad ook op dat deze behoorlijk goedkoop is geworden maar ik hoef niet perse meer auto te hebben gezien verbruik, wegenbelasting, formaat. Die Mondeo Hybrid is mooi en zuinig, maar wel aardig wat meer qua wegenbelasting. Ik vind een C klasse voldoende. Overigens ben ik geen fan van Astra's. Qua model niet en qua motor vind ik deze niet vooruit te branden. Ik weet het, subjectief. Verrassende modellen sta ik zeker positief tegenover, bijvoorbeeld ook gekeken naar een Honda Civic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
80 euro per maand valt toch wel mee? Mijn BMW doet 60 euro per maand en weegt 1400kg, een leuk uitgeruste Octavia weegt ook zoiets. €240 verschil op jaarbasis zijn de kosten ook niet, helemaal als je dan (imho) een mooiere auto rijdt.

Even op spritmonitor gekeken: de Mondeo hybrid rijdt gemiddeld 1:17, erg netjes voor zo'n slagschip. Een Octavia met 150pk doet gemiddeld 1:15, dus dat verschil in mrb haal je er ook nog wel uit.

[ Voor 29% gewijzigd door Knul op 18-11-2020 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wren
  • Nu online
Knul schreef op woensdag 18 november 2020 @ 11:56:
80 euro per maand valt toch wel mee? Mijn BMW doet 60 euro per maand en weegt 1400kg, een leuk uitgeruste Octavia weegt ook zoiets. €240 verschil op jaarbasis zijn de kosten ook niet, helemaal als je dan (imho) een mooiere auto rijdt.
Ja, maar gezien het aantal km's dat ik maak gaat de brandstofbesparing met de hybrid niet zo hard om dat te besparen. Daarnaast dus groter maar toch aardig wat minder kofferbak ruimte door de hybride versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Wren schreef op woensdag 18 november 2020 @ 11:41:
[...]

Je hebt gelijk dat wat meer informatie handig is.
Ik zie een jonge occassion als < 2/3 jaar oud. Mijn huidige is ook van Okt 2017

Ik kan wel zeggen dat ik graag nog sportief rijd maar dan zijn dergelijke modellen niet echt logisch en gezien de fase van mijn leven (baby op komst) wil ik andere prioriteiten stellen. Maar ik wil geen mug als motor hebben. Ik rij niet heel veel, 10-15k p.j.

De Mondeo viel me inderdaad ook op dat deze behoorlijk goedkoop is geworden maar ik hoef niet perse meer auto te hebben gezien verbruik, wegenbelasting, formaat. Die Mondeo Hybrid is mooi en zuinig, maar wel aardig wat meer qua wegenbelasting. Ik vind een C klasse voldoende. Overigens ben ik geen fan van Astra's. Qua model niet en qua motor vind ik deze niet vooruit te branden. Ik weet het, subjectief. Verrassende modellen sta ik zeker positief tegenover, bijvoorbeeld ook gekeken naar een Honda Civic.
En waar denk je qua kilometerstand aan? Er zit natuurlijk nog best wat prijsverschil tussen zeg 20k en 60k.

Ik heb zelf een Astra K, rijdt heerlijk en de 1.4 met 150pk is snel (en zuinig) genoeg. Dat je de buitenkant niet mooi vindt, is natuurlijk je goed recht, maar 'niet vooruit te branden' ben ik niet mee eens ;)

Wat vind je van een Seat of Skoda? Bijvoorbeeld een Leon of Octavia? De keuze daarin is reuze, ook een voordeel.

Die Mondeo is wel gaaf inderdaad. Als ik nu zou moeten kiezen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Wren schreef op woensdag 18 november 2020 @ 11:41:
[...]
Overigens ben ik geen fan van Astra's. Qua model niet en qua motor vind ik deze niet vooruit te branden.
Dat je geen fan bent van de Astra, prima. Maar om nu te zeggen dat 200pk niet vooruit te branden is... :? Dan ben ik benieuwd naar de motoren in de Focus/Octavia/Corolla liggen die je gevonden had :9

Mondeo Hybrid is trouwens absoluut geen sportief rijdende auto. Nu helpt het misschien niet mee dat de versie die ik gereden heb van de Mondeo Hybrid een Vignale is, maar die aandrijflijn is echt bedoeld voor meer te cruisen. En dat doet hij goed, en dan is hij inderdaad lekker zuinig. Kofferbakruimte wordt wel beperkt door de hogere laadvloer door het accupakket.

Maar welke aandrijflijn had je nu in gedachten voor de Focus/Octavia/Corolla? Focus van die generatie heb je de keuze uit (binnen het budget) de 1.0 of 1.5 EcoBoost. Skoda Octavia de 1.0 TSI en 1.5 TSI. Corolla Hybrid de 1.8 of 2.0 Hybrid (ook een 1.2T, maar je gaf expliciet aan Hybrid).

Als je iets van sportief wilt rijden, dan zou ik de 1.0 turbo's absoluut links laten liggen. Je komt er in NL prima mee met het verkeer, maar sportief rijden of met bepakking op vakantie gaan geen aanrader. Corolla 1.8 Hybrid is ook geen sportieve aandrijflijn.

Persoonlijk heb ik het idee dat je keuze al ongeveer gemaakt is: Focus ST-Line met 1.5 EcoBoost. Sportiefst qua wegligging, niet zo saai als de Octavia, met AA, en iets van vermogen t.o.v de 1.0 EcoBoost.

Nu durf ik persoonlijk niet te zeggen of de 1.5 EcoBoost 3-cilinder kwalitatief goed is of niet, is ook nog niet zo oud. De 1.0 EcoBoost is ondertussen al wat langer onder ons, en daar komen toch wel wat kwaaltjes bij naar boven. Zo had een vriend van me laatst bij een 2015 Focus 1.0 EcoBoost met +- 65k km een engine-out job om een defect in het koelsysteem te repareren tegen een niet al te malse €3k ;(
Cheesy schreef op woensdag 18 november 2020 @ 12:12:
[...]
Inderdaad :9 Mondeo of Insignia zouden bij mij bovenaan staan :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:39
Seat Leon is een leuke optie, net als de octavia gewoon een volkswagen maar dan iets vlotter smoeltje.
Daarnaast vind ik het infotainment van de VAG groep gewoon erg prettig en snel :) !

Ik zie ook de klassieke onzin over duitse, franse en aziatische auto's weer langskomen. Kijk gewoon naar een model en dan daarna naar de ervaringen met dat model. Per model, per fabrikant, per jaargang etc kan het heel veel verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wren
  • Nu online
Cheesy schreef op woensdag 18 november 2020 @ 12:12:
[...]

En waar denk je qua kilometerstand aan? Er zit natuurlijk nog best wat prijsverschil tussen zeg 20k en 60k.

Ik heb zelf een Astra K, rijdt heerlijk en de 1.4 met 150pk is snel (en zuinig) genoeg. Dat je de buitenkant niet mooi vindt, is natuurlijk je goed recht, maar 'niet vooruit te branden' ben ik niet mee eens ;)

Wat vind je van een Seats of Skoda? Bijvoorbeeld een Leon of Octavia? De keuze daarin is reuze, ook een voordeel.

max 70k qua km's.
Ik weet dat velen de Astra K een prima auto vinden maar het is het gewoon niet voor mij. Niet zo lang geleden een proefrit gemaakt in een 1.4 150pk automaat. Zat echt alles op, prima auto. Maar ik vond em log. Is echt persoonlijk.

Octavia stond trouwens ook in mijn rijtje :)
Leon wel overwogen maar moest een shortlist maken en daar kwam die niet op. Heb ook weinig ervaring met Seats.
MK_ schreef op woensdag 18 november 2020 @ 12:17:
[...]

Dat je geen fan bent van de Astra, prima. Maar om nu te zeggen dat 200pk niet vooruit te branden is... :? Dan ben ik benieuwd naar de motoren in de Focus/Octavia/Corolla liggen die je gevonden had :9

Mondeo Hybrid is trouwens absoluut geen sportief rijdende auto. Nu helpt het misschien niet mee dat de versie die ik gereden heb van de Mondeo Hybrid een Vignale is, maar die aandrijflijn is echt bedoeld voor meer te cruisen. En dat doet hij goed, en dan is hij inderdaad lekker zuinig. Kofferbakruimte wordt wel beperkt door de hogere laadvloer door het accupakket.

Maar welke aandrijflijn had je nu in gedachten voor de Focus/Octavia/Corolla? Focus van die generatie heb je de keuze uit (binnen het budget) de 1.0 of 1.5 EcoBoost. Skoda Octavia de 1.0 TSI en 1.5 TSI. Corolla Hybrid de 1.8 of 2.0 Hybrid (ook een 1.2T, maar je gaf expliciet aan Hybrid).

Als je iets van sportief wilt rijden, dan zou ik de 1.0 turbo's absoluut links laten liggen. Je komt er in NL prima mee met het verkeer, maar sportief rijden of met bepakking op vakantie gaan geen aanrader. Corolla 1.8 Hybrid is ook geen sportieve aandrijflijn.

Persoonlijk heb ik het idee dat je keuze al ongeveer gemaakt is: Focus ST-Line met 1.5 EcoBoost. Sportiefst qua wegligging, niet zo saai als de Octavia, met AA, en iets van vermogen t.o.v de 1.0 EcoBoost.

Nu durf ik persoonlijk niet te zeggen of de 1.5 EcoBoost 3-cilinder kwalitatief goed is of niet, is ook nog niet zo oud. De 1.0 EcoBoost is ondertussen al wat langer onder ons, en daar komen toch wel wat kwaaltjes bij naar boven. Zo had een vriend van me laatst bij een 2015 Focus 1.0 EcoBoost met +- 65k km een engine-out job om een defect in het koelsysteem te repareren tegen een niet al te malse €3k ;(

[...]

Inderdaad :9 Mondeo of Insignia zouden bij mij bovenaan staan :9
Ok, 200 pk is wel wat anders, maar die heb ik dan ook nog niet gereden :)
Tuurlijk zou ik graag best of both worlds hebben en dan komt die 1.5 Ecoboost van Ford daar het meest bij in de buurt (182pk handbak is de gechipte versie hiervan maar buiten budget). Ik snap je reservatie naar het 1.0 blok want ook een persoonlijke ervaring. Maar dan blijven er weinig motoren over om uit te te kiezen.
Overigens wel in een vorig model Focus met 125pk gereden en die viel me niet tegen. Natuurlijk geen monster maar ik vond deze redelijk responsief. Ik ga in ieder starten met zaterdag even een corolla hybrid 1.8 proef te rijden. Besef me goed dat dat helemaal geen sprinter is.

Andere auto's komen ook nog aan de beurt. Wat betreft de motor van de Octavia dacht ik aan de 1.4 150PK DSG. Ik zie echter ook de 1.5 langskomen, ik weet niet wat daar het verschil precies in is.

[ Voor 58% gewijzigd door Wren op 18-11-2020 12:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• synx6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 01:02
Bmw 320i f31? Zijn te vinden voor dat budget. Goed sturende auto. Heeft pappa ook nog iets leuks?!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knul
synx6 schreef op woensdag 18 november 2020 @ 12:30:
Bmw 320i f31? Zijn te vinden voor dat budget. Goed sturende auto. Heeft pappa ook nog iets leuks?!
Als je voor 23k een echt jonge (2018+) 320i zonder astronomische kilometerstand kan vinden koop ik 'm gelijk van je over :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wren
  • Nu online
Anyway, zaterdag eerste proefrit gepland, ik ga ze gewoon allemaal even af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synx6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 01:02
Knul schreef op woensdag 18 november 2020 @ 12:50:
[...]

Als je voor 23k een echt jonge (2018+) 320i zonder astronomische kilometerstand kan vinden koop ik 'm gelijk van je over :)
Liever een bmw van 2016 dan een barrel uit 2019?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

synx6 schreef op woensdag 18 november 2020 @ 23:28:
[...]
Liever een bmw van 2016 dan een barrel uit 2019?
Ja een BMW F31 rijdt lekker, maar om een 2019 Focus/Octavia/... nu een barrel te noemen?

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12-06 15:16

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:30

Yucon

*broem*

Die corolla's hebben een 2din radio. Zou je niet gewoon wat geld reserveren voor een losse radio? Als je infotainment zo belangrijk vindt is een losse oplossing vaak toch beter.

Wat betreft het vermogen: ik heb nu een auris 1.8, en het was toen ik hem 2 jaar geleden kocht was het de bedoeling een corolla 2.0 te kopen zodra die uit de lease zouden komen. Maar ondertussen heb ik besloten helemaal tevreden met het vermogen van de 1.8 te zijn. Die 2.0 gaat er dus niet komen.

Die V60's zijn hele fijne auto's maar die je noemt hebben volgens mij nog het oude infotainment. En dat zit er zo in dat het niet vervangbaar is.

[ Voor 13% gewijzigd door Yucon op 19-11-2020 07:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Hier een Auris, de voorloper van de Corolla, die heeft een groot nadeel: Met een maxi cosi achterstevoren achter de passagier op zo'n tweerichtingsonderstel moet de stoel van de bijrijder dermate ver naar voren dat die met de schenen tegen het dashboard aan zit. Ik zou hem dan ook afraden voor jonge gezinnen.ik vermoed maar zo dat de Corolla dat ook heeft.

[ Voor 7% gewijzigd door pagani op 19-11-2020 07:20 ]

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:31

bonzz.netninja

Niente baffi

Smobbo schreef op woensdag 18 november 2020 @ 12:18:

Ik zie ook de klassieke onzin over duitse, franse en aziatische auto's weer langskomen. Kijk gewoon naar een model en dan daarna naar de ervaringen met dat model. Per model, per fabrikant, per jaargang etc kan het heel veel verschillen.
Met ^^. Die vooroordelen over het land van herkomst van een bepaalde mereken komen in ieder auto-topic voorbij en zijn nooit voorzien van enige vorm van objectieve onderbouwing en meestal de uitkomst van n=1 en elkaar napraten, nofi. Daar heb je dus geen reet aan :)

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
pagani schreef op donderdag 19 november 2020 @ 07:20:
Hier een Auris, de voorloper van de Corolla, die heeft een groot nadeel: Met een maxi cosi achterstevoren achter de passagier op zo'n tweerichtingsonderstel moet de stoel van de bijrijder dermate ver naar voren dat die met de schenen tegen het dashboard aan zit. Ik zou hem dan ook afraden voor jonge gezinnen.ik vermoed maar zo dat de Corolla dat ook heeft.
Da's wel een goeie tip inderdaad. Wij hadden een tijdje terug een Mazda 3 als leenauto tijdens onderhoud en daar hadden we hetzelfde probleem. De bijrijder zat echt compleet opgefrommeld op de passagiersstoel. Gek genoeg varieert dit wel heel erg per merk/type auto, ook binnen hetzelfde segment.

• Wren
  • Nu online
En dat is waar ik tegenwoordig rekening mee moet houden dus dat ga ik zeker even bekijken, bedankt!

Wat het frans/duits/japans onderwerp betreft: ik hecht daar niet heel veel waarde aan. Mijn vorige auto's waren toevallig allemaal fransen en afgezien van de huidige heb ik er geen problemen mee gehad.

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

wm1234 schreef op woensdag 18 november 2020 @ 11:08:
- Kleine motoren met veel pk's in grote auto's is vragen om problemen -> voorbeeld focus 1.5 is een 3 cilinder. Veel verhalen gelezen over kapotte motoren.
Die verhalen hoor ik mensen vaker vertellen, maar buiten verhalen blijft het daarbij. Ik heb nog geen staatjes van de anwb oid gezien om dat te onderbouwen. Sowieso doen we nog niet zo lang aan dit type motoren om echt historische cijfers te kunnen hebben denk ik.

Ik kan me goed voorstellen dat er érgens iets uit de marge gehaald word, maar wie weet waar die eerder lag? Als een blok in staat was een miljoen te draaien en nu 5 ton valt dat compromis wel mee denk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:27
Nope. Corolla heeft, als je voor de station gaat, 10cm meer beenruimte dan de Auris. Is zelfs gelijkwaardig aan de D-segmenter Avensis die eruit gaat en “vervangen” wordt door de Corolla.

Even passen bij de dealer is natuurlijk altijd even handig :)

Join het GoT Pulse-Team!

• Bastie-88
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12-06 23:36
Is een Kia Ceed geen optie (bouwjaar >=2019)? Qua ruimte zijn die meer dan behoorlijk en prijstechnisch zitten ze een beetje in je zoekgebied.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Wren
  • Nu online
Bastie-88 schreef op donderdag 19 november 2020 @ 07:45:
Is een Kia Ceed geen optie (bouwjaar >=2019)? Qua ruimte zijn die meer dan behoorlijk en prijstechnisch zitten ze een beetje in je zoekgebied.
Ja eigenlijk wel. Niet te duur, veel ruimte en best ruim in de opties dus een verstandige keuze. Maar dan komt toch de vormfactor om de hoek kijken. Sommige stations kunnen in mijn ogen best goed smoelen, een Ceed is dat voor mij niet echt, net zoals dat ik een Leon station totaal niet vind smoelen. Ga je dus voor echt verstandig of...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 107mb
  • Laatst online: 01:18
Wren schreef op woensdag 18 november 2020 @ 12:01:
[...]

Ja, maar gezien het aantal km's dat ik maak gaat de brandstofbesparing met de hybrid niet zo hard om dat te besparen. Daarnaast dus groter maar toch aardig wat minder kofferbak ruimte door de hybride versie.
ik snap niet dat je een auto laat schieten op een paar tientjes brandstof en of MRB in de maand, terwijl je aan de andere kant 20.000 tot 24.000 euro kapot slaat op de aanschafsprijs. De afschrijving alleen al bedraagt enkele honderden euro's per maand....

• Wren
  • Nu online
107mb schreef op donderdag 19 november 2020 @ 07:55:
[...]

ik snap niet dat je een auto laat schieten op een paar tientjes brandstof en of MRB in de maand, terwijl je aan de andere kant 20.000 tot 24.000 euro kapot slaat op de aanschafsprijs. De afschrijving alleen al bedraagt enkele honderden euro's per maand....
Eh, omdat een C klasse groot genoeg is voor me (woon nu in Amsterdam) en de kleinere kofferbak van de hybrid?

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 14-06 11:04
@HTT-Thalan Mijn Cupra was 2 jaar oud, 50.000 gereden, 100% zeker goed onderhouden en niet afgetrapt met 1.4 TSI en DSG. Nieuw motorblok a 5000 euro en DSG ook aangepakt (modificatie).

Een kennis van mij, zelfde model en DSG, bonkend geluid van 2 naar 1 en olieverbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smobbo
  • Laatst online: 08:39
wm1234 schreef op donderdag 19 november 2020 @ 08:34:
@HTT-Thalan Mijn Cupra was 2 jaar oud, 50.000 gereden, 100% zeker goed onderhouden en niet afgetrapt met 1.4 TSI en DSG. Nieuw motorblok a 5000 euro en DSG ook aangepakt (modificatie).

Een kennis van mij, zelfde model en DSG, bonkend geluid van 2 naar 1 en olieverbruik.
Ik zet er 3x Leon met 80k - 120k, Octavia met 50k en een golf met 120k zonder problemen tegenover.
Dus nu zijn ze bijna altijd goed.

(Dit soort ‘discussies’ slaan dus nergens op)

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

wm1234 schreef op donderdag 19 november 2020 @ 08:34:

Ah, anekdotisch bewijs dus :>.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wren
  • Nu online
Daar zitten wat leuke modellen tussen :)
Die Ford ST's vind ik voor een niet monteur als ik wat overkill en onderhoudsgevoelig. Maar die Peugeot GT lijkt me super. Niet TE. Hiervoor in een 3008 gereden en hoewel dat een verguisde SUV was ben ik daardoor wel positief gestemd over een Peugeot. Bedankt voor de tips!

• Terrz
50-100k zijn toch ook geen kilometerstanden om dit soort discussies (en bewijzen) aan te voeren? Dan is een auto naar mijn mening nog gewoon nieuw en zouden er sowieso geen problemen op moeten treden.
Nadat dat soort motoren 2,5-3ton hebben gelopen is een beetje te zeggen of ze betrouwbaar zijn of niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Terrz schreef op donderdag 19 november 2020 @ 09:14:
[...]

50-100k zijn toch ook geen kilometerstanden om dit soort discussies (en bewijzen) aan te voeren? Dan is een auto naar mijn mening nog gewoon nieuw en zouden er sowieso geen problemen op moeten treden.
Nadat dat soort motoren 2,5-3ton hebben gelopen is een beetje te zeggen of ze betrouwbaar zijn of niet.
Naja, ook dat dus. De meeste mensen rijden een auto niet meer 'op' tegenwoordig, ze zijn er al zat van lang voor het ding versleten is en laten het onderhoud dan vaak ook een beetje hangen (da's voor de volgende). Ik heb mijn auto gekocht met de bedoeling deze helemaal op te rijden. Ik heb dus iets ruims gekozen met relatief lage onderhoudskosten, hou me netjes aan de intervallen en laat alle defecten aanpakken zodra ze zich aandoen. Ook roest, mocht zich dat op termijn laten zien, zal ik dan direct (laten) aanpakken.

En ja, ik heb zo'n mini turbo blok (1.2TcE met origineel 115pk) dus we zullen zien waar het me brengt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StarZ
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-06 18:23
Volvo V60 zit aan de bovenkant van je budget maar wel fijne autos. Als je wat oudere autos neemt zijn motoren als T4 ook nog wel binnen budget zelfs nog wel T5 modellen. Fijne autos.

• Wizxt
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 00:18
HTT-Thalan schreef op donderdag 19 november 2020 @ 07:41:
[...]

Die verhalen hoor ik mensen vaker vertellen, maar buiten verhalen blijft het daarbij. Ik heb nog geen staatjes van de anwb oid gezien om dat te onderbouwen. Sowieso doen we nog niet zo lang aan dit type motoren om echt historische cijfers te kunnen hebben denk ik.

Ik kan me goed voorstellen dat er érgens iets uit de marge gehaald word, maar wie weet waar die eerder lag? Als een blok in staat was een miljoen te draaien en nu 5 ton valt dat compromis wel mee denk.
Precies dit, men vergeet dat er tegenwoordig veel meer materiaalkennis is en dat de blokken veel beter ontworpen worden. Er was een poosje terug nog een duits autoblad dat een 1.0 ecoboost na 100k uit elkaar had gehaald, alles zag er nog piekfijn uit.

• Yucon

Yucon

*broem*

Wizxt schreef op donderdag 19 november 2020 @ 10:49:
[...]

Precies dit, men vergeet dat er tegenwoordig veel meer materiaalkennis is en dat de blokken veel beter ontworpen worden. Er was een poosje terug nog een duits autoblad dat een 1.0 ecoboost na 100k uit elkaar had gehaald, alles zag er nog piekfijn uit.
en dan nog, zo'n ik noem wat krukaslager heeft toch geen idee wat er voor een cilinderformaat bovenop zit? Dat auto's met een 1.0 vroeger veel lichter gelagerd waren dan een met een 2.0 wil nog niet zeggen dat dat met de gedownsizede motoren automatisch ook zo is, zuiver op basis van de cilinderinhoud.

Het is wel zo dat fabrikanten tegenwoordig de randjes opzoeken wat je terugziet in dingen als te licht uitgevoerde distributiekettingen.. maar dat staat los van de cilinderinhoud.

[ Voor 14% gewijzigd door Yucon op 19-11-2020 11:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DBC87
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 03-11-2024
De Corolla 1.8 hybrid is een prima keuze. doordat hij elektrisch ondersteund wordt rijdt ie best nog wel vlotjes, vooral bij lage snelheden. Het is een absolute stadsauto, daar haal je het beste uit de hybride techniek van Toyota en haal je makkelijk 1-24 l/km. op de snelweg zit je gemiddeld met tegen de 1-20 l/km.
Ikzelf rij een 1.8 hybrid CHR, die heb je ook wel in die prijsklasse, alleen geen AA, althans modellen van voor 2020 niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Wizxt schreef op donderdag 19 november 2020 @ 10:49:
[...]

Voor de aanschaf van mijn auto o.a. deze review bekeken:

https://www.autobild.de/a...er-dauertest-8697379.html

Ze hebben het blok na 100k uit elkaar getrokken en niks gevonden, ding was prima in orde.
Side note is dat de roestbescherming (naar hun oordeel) zelfs betere is dan van sommige Japanners (niet dat dat veel zegt, mijn Starlet is in alle opzichten een betrouwbare auto maar wel één bonk roest vanonderen).

Nou is 100.000 natuurlijk helemaal niks, het word pas echt interessant als je tegen de 300k aanhikt. Dan weet je of het een langlopertje is en hoe je er voor staat qua betrouwbaarheid.

Hier een zelfde dauertest van een 1.0 EcoBoost van Ford:

YouTube: Ford Focus 1.0 EcoBoost Titanium - 100.000 KM Dauertest

ze hebben wat opmerkingen hier en daar over o.a. de plastic bevestiging van componenten achterin maar het motorblok (en daar gaat deze deeldiscussie over) - niks mis mee. Ze vinden de auto aan aanbeveling. Wederom, 100k zegt nog niet genoeg, maar ik durf hier wel uit te concluderen dat er waarschijnlijk niet zo veel mis is met 'kleine turbomotoren' als sommige mensen wel zouden willen insinueren.

Dat wil zeggen, er gaat genoeg mis in autoland natuurlijk. Heel veel modellen kennen kwaaltjes n.a.v. bepaalde designkeuzes van de fabrikant, maar met een kleine turbomotor ten opzichte van een grotere (wat heet groot) motor met of zonder turbo is an sich niks mis.

En als jij zelf liever in een 2 liter rondrijdt, zelf weten natuurlijk. Maar voor een Amerikaan heb jíj weer een klein motortje, hij zou liever zien dat je een 3, 4 of 5 liter hebt. En zo kun je overal wel negatiefs van maken.

[ Voor 35% gewijzigd door HTT-Thalan op 19-11-2020 11:47 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sj0ertum
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19-05 14:05
Ik heb een 2014 Seat Leon, Ford Focus 2016, Ford Focus 2019 gehad in de lease en nu een 2012 Volvo V60.
Ik vond beide Focussen het fijnste. De 2016 nog iets fijner omdat die geen cilinderuitschakeling had. Die 2019 was soms wat zenuwachtig en zette ik altijd in de sport stand om die cilinderuitschakeling tegen te gaan. Ging beide om een 1.0 benzine turbo blokje en dat rijdt goed. De wegligging van die auto's is echt geweldig. Ze staan er bekend om, maar het is ook echt zo. De V60 valt een beetje tegen. De Leon was ook erg fijn (hatchback).

Ik zou voor de Focus gaan en met jouw budget één van de huidige generatie. Mooie titanium of ST line uitvoering

[ Voor 8% gewijzigd door sj0ertum op 19-11-2020 14:45 ]

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Wren Kia ProCeed ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Wren
  • Nu online
sj0ertum schreef op donderdag 19 november 2020 @ 14:44:
Ik heb een 2014 Seat Leon, Ford Focus 2016, Ford Focus 2019 gehad in de lease en nu een 2012 Volvo V60.
Ik vond beide Focussen het fijnste. De 2016 nog iets fijner omdat die geen cilinderuitschakeling had. Die 2019 was soms wat zenuwachtig en zette ik altijd in de sport stand om die cilinderuitschakeling tegen te gaan. Ging beide om een 1.0 benzine turbo blokje en dat rijdt goed. De wegligging van die auto's is echt geweldig. Ze staan er bekend om, maar het is ook echt zo. De V60 valt een beetje tegen. De Leon was ook erg fijn (hatchback).

Ik zou voor de Focus gaan en met jouw budget één van de huidige generatie. Mooie titanium of ST line uitvoering
Ik neig er wel een klein beetje naar. Hier is niemand iig fan van de Octavia :) Dus ben ook een beetje aan het zoeken naar een 2019 focus (liefst wagon) met als het kan adaptive cc, blind spot detection. Dat worden dus de tech. pack en de parking pack. en wellicht een automaat. Dat houd ik dus even in de gaten.
Niet binnen mijn budget (voor zover ik kan vinden).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Wren schreef op donderdag 19 november 2020 @ 15:35:
[...]
Ik neig er wel een klein beetje naar. Hier is niemand iig fan van de Octavia :) Dus ben ook een beetje aan het zoeken naar een 2019 focus (liefst wagon) met als het kan adaptive cc, blind spot detection. Dat worden dus de tech. pack en de parking pack. en wellicht een automaat. Dat houd ik dus even in de gaten.
Octavia is geen verkeerde auto, maar persoonlijk zou ik er niet voor kiezen.

Van de Focus staan ook verschillende 1.5 EcoBoost's te koop binnen je budget, zou mijn voorkeur hebben >:)
[...]
Nope goedkoopste net er buiten...
https://www.autotrack.nl/a/kia-proceed-benzine-2019-50412696

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sj0ertum
Succes met je keuze. Als je zelf een beetje handig bent, kun je ook eens op schadeautos.nl kijken. Soms ben je er met een nieuwe deur en een nieuw spatbord, maar ben je wel 5k goedkoper uit.
[...]

[...]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Ik neig er wel een klein beetje naar. Hier is niemand iig fan van de Octavia :)
Was ik ook niet. Tot ik deze 4 jaar heb gereden :*).

https://www.autotrack.nl/...via-benzine-2014-50311130

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07:53
Er worden veel modellen opgenoemd, maar ik kom er ook nog even bij. Als je echt heel veel ruimte wilt hebben voor het budget dat je hebt kan je ook nog kijken naar een Mitsubishi PHEV en dan ook nog het nieuwe model.
https://www.autotrack.nl/...&sortering=PRIJS_OPLOPEND

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wren
  • Nu online
Daniel. schreef op donderdag 19 november 2020 @ 17:05:
Er worden veel modellen opgenoemd, maar ik kom er ook nog even bij. Als je echt heel veel ruimte wilt hebben voor het budget dat je hebt kan je ook nog kijken naar een Mitsubishi PHEV en dan ook nog het nieuwe model.
https://www.autotrack.nl/...&sortering=PRIJS_OPLOPEND
Ehhhh, ik heb op mijn werk en thuis niet de mogelijkheid om in te pluggen dus een PHEV is voor mij (op dit moment niet zo handig). En dat ding is wel erg zwaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07:53
Wren schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 08:53:
[...]

Ehhhh, ik heb op mijn werk en thuis niet de mogelijkheid om in te pluggen dus een PHEV is voor mij (op dit moment niet zo handig). En dat ding is wel erg zwaar :)
Het is ook eentje die iets van 1500kg kan trekken. En ook al is de elektrische range niet hoog pluggen bij werk is toch wel handig wil je er ook nog zuinig mee rijden.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wren
  • Nu online
Daniel. schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 08:55:
[...]

Het is ook eentje die iets van 1500kg kan trekken. En ook al is de elektrische range niet hoog pluggen bij werk is toch wel handig wil je er ook nog zuinig mee rijden.
Precies, de oplaadplek op het werk is exclusief voor de hoge baas blijkbaar. En ik hoef niks te trekken. Maar leuke tip hoor, mijn vriendin was altijd wel gecharmeerd van het model.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Wren schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 08:57:
[...]

Alhoewel er een hoop keus is tegenwoordig (eigenlijk teveel keuze, en ook teveel fluff die niemand nodig heeft - maar da's een mening) betekent dat ook dat er niet echt grote troep meer tussen zit. Zolang je geen eisen hebt aan de rand van de markt (dingen als offroad capaciteiten, extra veel vermogen, meer dan 5 personen etc etc) denk ik dat de meeste merken minimaal één en waarschijnlijk meer modellen hebben die prima kunnen voldoen voor wat jij wilt. Ik zou, als je dat belangrijk vind, dus ook vooral op je gevoel afgaan. Wat vind je mooi, hebben ze unieke functies die jij handig vind (de klik-loze richtingaanwijzer bij opel, snelheidsbegrenzer bij veel franse modellen, de navi van een duits merk, etc etc) en bekijk of je het eens bent met de prijs. Dan bedoel ik dus ook garantievoorwaarden, indicatieve onderhoudsbedragen, welke bandenmaat moet eronder enzo.

Bij bijna alle merken kom je ook wel onhebbelijkheden tegen. Losse plasticjes, positie van bepaalde knoppen, afwerking, optiekeuzes, loop-eigenschappen van de gekozen motortechniek etc. Zolang je jezelf goed indekt wat betreft garantie (of in ieder geval duidelijke afspraken maakt, zeker als je gebruikt koopt) denk ik dat je niet zo snel meer een verkeerde keuze gaat maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wren
  • Nu online
HTT-Thalan schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 09:13:
[...]

Dank, en ik ben me daar terdege van bewust. Ik moet ook niet perse binnen nu een week iets nieuws hebben maar ik ben blij met en dankbaar voor de vele reacties en meningen die hier gegeven zijn.
Ik was wel gecharmeerd van de Peugeot GT die geopperd werd. Helaas werd deze aangeboden door een partij die zijn inruiling doet via wijkopenautos.nl en daar wil ik geen zaken mee doen. Dus ik hou die markt ook in de gaten en het wordt de komende tijd een hoop proefritjes doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Ik rijd nu een Focus Wagon 2016 1.0 Ecoboost 125pk. Dit is in zijn klasse toch wel 1 van de auto's die het leukste rijdt. Prima motor, waarbij Start/Stop vooral handig is om de motor niet stationair te laten draaien want dat klinkt niet. Resultaat van de 3-cilinder.

Zelf nu aan het kijken naar D-segment, maar grote kans dat ik inlever op rijdplezier en meer ga voor saai maar luxe (stiller, maar deinend.)

Iets om rekening mee te houden: Ga je voor de kleine later een stoel kopen die achterste voren staat (met poot op de grond?) Dit heeft namelijk grote invloed op de ruimte die je voor als passagier hebt.

Ikzelf kan bijna niet in de passagiersstoel zitten omdat die stoel er achter staat.

De Focus heeft wel weer een zeer ruime bagageruimte wat erg fijn is met kinderwagen.
Ik rijd liever een hatchback, maar met 2 kinderen is de praktische kant toch wel een goede overweging.

De Octavia is wat saaier dan de Focus, maar heeft net wat meer beenruimte achterin, wat met bovenstaand stoelvoorbeeld wel handig kan zijn.

De 308 met het kleine stuur is volledig afhankelijk van smaak, maar als jij en je partner van heel verschillende lengte zijn kan het wel betekenen dat je voor elk ritje het stuur weer moet verzetten, omdat 1 van 2 het dashboard anders niet ziet (omdat je over het stuur heen moet kijken.)

Nu ik zelf in het D-segment kijk naar: 508 SW, V60, Superb Combi (en reeds afgevallen: Mazda 6, Insignia, Toyota Corrola Sport, Mondeo) dan merk ik dat je qua praktisch gebruik bijna niet om de Skoda heen kunt. Maar of dat de emotie geeft die je zoekt is aan jou.

(De Mondeo is alleen maar afgevallen omdat ik wat anders dan een Ford wil, gewoon omdat ik hiervoor een Fiesta had. Ik heb met mijn Fords 0 problemen gehad en ben zeer blij met wat de Focus ons gebracht heeft.)

Van mijn voorbeelden vind ik de 508 SW GT line misschien wel de mooiste, maar tevens de kleinste qua ruimte. Ook in de V60 krijg je achterin niet eens je schoenen onder de stoel voor je. De Superb rijdt als een olietanker en deint bijna over de weg, maar in Nederland drempelland is het wel heel erg comfortabel. De superb zou je zelfs nog kunnen ombouwen tot camper, zo groot is dat ding achterin ;) De Octavia is ook wel de ruimste in z'n klasse en wat dat betreft is dat een eenvoudige winnaar.

Wil je trouwens een automaat of handgeschakeld?
(De DSG automaat van de VW groep is wel echt een soepel ding.)

[ Voor 10% gewijzigd door Hann1BaL op 20-11-2020 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

sj0ertum schreef op donderdag 19 november 2020 @ 16:16:
Succes met je keuze. Als je zelf een beetje handig bent, kun je ook eens op schadeautos.nl kijken. Soms ben je er met een nieuwe deur en een nieuw spatbord, maar ben je wel 5k goedkoper uit.

[...]
Daar moet je wel meer dan 'een beetje handig' voor zijn. Dit soort pareltjes zijn er door de profs al uitgevist. In de praktijk kom je als particulier al snel bij de te dure hoofdpijngevallen uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wren
  • Nu online
Hann1BaL schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 09:26:
Ik rijd nu een Focus Wagon 2016 1.0 Ecoboost 125pk. Dit is in zijn klasse toch wel 1 van de auto's die het leukste rijdt. Prima motor, waarbij Start/Stop vooral handig is om de motor niet stationair te laten draaien want dat klinkt niet. Resultaat van de 3-cilinder.

Zelf nu aan het kijken naar D-segment, maar grote kans dat ik inlever op rijdplezier en meer ga voor saai maar luxe (stiller, maar deinend.)

Iets om rekening mee te houden: Ga je voor de kleine later een stoel kopen die achterste voren staat (met poot op de grond?) Dit heeft namelijk grote invloed op de ruimte die je voor als passagier hebt.

Ikzelf kan bijna niet in de passagiersstoel zitten omdat die stoel er achter staat.

De Focus heeft wel weer een zeer ruime bagageruimte wat erg fijn is met kinderwagen.
Ik rijd liever een hatchback, maar met 2 kinderen is de praktische kant toch wel een goede overweging.

De Octavia is wat saaier dan de Focus, maar heeft net wat meer beenruimte achterin, wat met bovenstaand stoelvoorbeeld wel handig kan zijn.

De 308 met het kleine stuur is volledig afhankelijk van smaak, maar als jij en je partner van heel verschillende lengte zijn kan het wel betekenen dat je voor elk ritje het stuur weer moet verzetten, omdat 1 van 2 het dashboard anders niet ziet (omdat je over het stuur heen moet kijken.)

Nu ik zelf in het D-segment kijk naar: 508 SW, V60, Superb Combi (en reeds afgevallen: Mazda 6, Insignia, Toyota Corrola Sport, Mondeo) dan merk ik dat je qua praktisch gebruik bijna niet om de Skoda heen kunt. Maar of dat de emotie geeft die je zoekt is aan jou.

(De Mondeo is alleen maar afgevallen omdat ik wat anders dan een Ford wil, gewoon omdat ik hiervoor een Fiesta had. Ik heb met mijn Fords 0 problemen gehad en ben zeer blij met wat de Focus ons gebracht heeft.)

Van mijn voorbeelden vind ik de 508 SW GT line misschien wel de mooiste, maar tevens de kleinste qua ruimte. Ook in de V60 krijg je achterin niet eens je schoenen onder de stoel voor je. De Superb rijdt als een olietanker en deint bijna over de weg, maar in Nederland drempelland is het wel heel erg comfortabel. De superb zou je zelfs nog kunnen ombouwen tot camper, zo groot is dat ding achterin ;) De Octavia is ook wel de ruimste in z'n klasse en wat dat betreft is dat een eenvoudige winnaar.

Wil je trouwens een automaat of handgeschakeld?
(De DSG automaat van de VW groep is wel echt een soepel ding.)
Dat van het kinderstoeltje is zeker iets wat meegenomen gaat worden.
Het interieur en stuur van de 308 is ons niet vreemd daar we daarvoor een 3008 reden. Het kleine stuurtje was even wennen maar daarna juist prima.
Ik zie dat de 508 SW 520 liter kofferbakruimte heeft, verbaast me omdat een focus al rond de 600 heeft. Dat heeft me ook wel tegengehouden bij de eerder besproken Mondeo hybrid. Lekker veel auto voor relatief weinig maar wel 400 liter. Wederom tegenover die focus/308 een derde minder ruimte.
Ik vond de Superb vroeger heerlijk en echt een limo gevoel als je achterin zat. Maar ook dat is veel te veel ruimte voor wat ik eigenlijk echt nodig heb. Misschien later als ik ooit landelijk woon :)

Een automaat is nu wel een pré maar geen harde eis. Ik zou dat bij bijvoorbeeld de focus even moeten testen omdat de reviews aangeven dat deze bij Ford nu niet de aller soepelste is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12-06 15:16
Iets boven budget (nou ja 5k haha) maar wel lage km, officieel dealer, en de net iets nieuwer variant (225pk ipv 205)
https://mulderautomotive....08/type/brandstof/663478/

maar als budget naar 30k kan, kun je ook kijken bij de nieuwe 508 })
https://www.nefkens.nl/vo...peugeot-tilburg-occasion/
of de sedan/ hatchback versie, is opzich te vinden vanaf 26k. en is zo klein ook weer niet door de grote opening (hatch)
https://www.nefkens.nl/vo...peugeot-utrecht-occasion/

maar zonder grap, is dit mss een optie
https://peugeotdavo.nl/occasions/?voertuig=25074775
officieel dealer, bj 2018, 24dkm

of deze
https://www.viabovag.nl/a...-massagestoelen-v-d4gb3a1
viabovag, dus kun je garantie vragen evt, wat gunstiger in prijs.

of deze
https://www.autowereld.nl...-km-33165832/details.html
is wel heel apart, 4210km maar, als je id buurt ben toch mss even proefrijden?

[ Voor 39% gewijzigd door SirLct op 20-11-2020 10:40 ]

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hompu
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:47
TS geeft aan o.a. naar een Focus te kijken. Ik rij zelf een Focus 1.0 125pk MY2020 (wel de hatchback) dus misschien dat je wat hebt aan mijn ervaring.

De laatste generatie Focus is echt een auto die ontzettend lekker rijdt. Ik heb de Titanium Business en niet eens de ST-line, maar man wat gaat dat ding lekker door een bocht (liggen er nog Goodyear all-seasons onder ook). Sturen is echt een feestje. Het 125 pk blok is voor Nederland echt meer dan prima, je komt echt goed mee in het verkeer. Bovendien is het blokje lekker pittig en schuwt het niet om toeren te maken. Gemiddeld rij ik rond de 1 op 17/18, bij ongeveer 75% 100 (110) op de snelweg.

Het Sync systeem accepteert zowel Android Auto als Apple Carplay. Ik kan helaas niet zeggen of dit bij eerdere modellenvan deze generatie ook zo is, maar daar kun je vast makkelijk achter komen. Het systeem zelf werkt prima, alleen bij opstarten van de auto na lang uit kan het soms wat traag zijn. Zelf gebruik ik vaak Apple Carplay en dat werkt top, AndroidAuto wel eens geprobeerd en dat is ook goed te doen. Enige nadeel van Carplay en Android Auto is dat het display op het instrumentenpaneel niet de navi/audio informatie overneemt. Volume op het stuur e.d. doet het wel gewoon.

Mocht je meer willen weten, dan moet je maar vragen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wren
  • Nu online
SirLct schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 10:30:
Iets boven budget (nou ja 5k haha) maar wel lage km, officieel dealer, en de net iets nieuwer variant (225pk ipv 205)
https://mulderautomotive....08/type/brandstof/663478/

maar als budget naar 30k kan, kun je ook kijken bij de nieuwe 508 })
https://www.nefkens.nl/vo...peugeot-tilburg-occasion/
of de sedan/ hatchback versie, is opzich te vinden vanaf 26k. en is zo klein ook weer niet door de grote opening (hatch)
https://www.nefkens.nl/vo...peugeot-utrecht-occasion/

maar zonder grap, is dit mss een optie
https://peugeotdavo.nl/occasions/?voertuig=25074775
officieel dealer, bj 2018, 24dkm

of deze
https://www.viabovag.nl/a...-massagestoelen-v-d4gb3a1
viabovag, dus kun je garantie vragen evt, wat gunstiger in prijs.

of deze
https://www.autowereld.nl...-km-33165832/details.html
is wel heel apart, 4210km maar, als je id buurt ben toch mss even proefrijden?
Haha, ik moet echt ergens een grens trekken qua budget en rood komt de WAF niet door :D
Hompu schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 10:46:
TS geeft aan o.a. naar een Focus te kijken. Ik rij zelf een Focus 1.0 125pk MY2020 (wel de hatchback) dus misschien dat je wat hebt aan mijn ervaring.

De laatste generatie Focus is echt een auto die ontzettend lekker rijdt. Ik heb de Titanium Business en niet eens de ST-line, maar man wat gaat dat ding lekker door een bocht (liggen er nog Goodyear all-seasons onder ook). Sturen is echt een feestje. Het 125 pk blok is voor Nederland echt meer dan prima, je komt echt goed mee in het verkeer. Bovendien is het blokje lekker pittig en schuwt het niet om toeren te maken. Gemiddeld rij ik rond de 1 op 17/18, bij ongeveer 75% 100 (110) op de snelweg.

Het Sync systeem accepteert zowel Android Auto als Apple Carplay. Ik kan helaas niet zeggen of dit bij eerdere modellenvan deze generatie ook zo is, maar daar kun je vast makkelijk achter komen. Het systeem zelf werkt prima, alleen bij opstarten van de auto na lang uit kan het soms wat traag zijn. Zelf gebruik ik vaak Apple Carplay en dat werkt top, AndroidAuto wel eens geprobeerd en dat is ook goed te doen. Enige nadeel van Carplay en Android Auto is dat het display op het instrumentenpaneel niet de navi/audio informatie overneemt. Volume op het stuur e.d. doet het wel gewoon.

Mocht je meer willen weten, dan moet je maar vragen ;)
Wel, hoe is de ruimte achterin voor een kinderzitje? :)

AA/AC werkt met sync3 en de vorige generatie focus heeft sync 2. Er zijn een paar uitzonderingen op: een opgefriste focus 'Lease edition' die sync 3 heeft en ik zie wat ST's die het ook hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hompu
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:47
Wren schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 11:12:
[...]

Wel, hoe is de ruimte achterin voor een kinderzitje? :)

AA/AC werkt met sync3 en de vorige generatie focus heeft sync 2. Er zijn een paar uitzonderingen op: een opgefriste focus 'Lease edition' die sync 3 heeft en ik zie wat ST's die het ook hebben.
Nou moet ik eerlijk toegeven dat ik geen kinderen heb en het dus niet voor je kan testen. Wat ik ter referentie wel aan kan geven is dat ik prima 'achter mezelf kan zitten', waarbij mijn lengte 1,86m is. Daarbij krijg ik van passagiers die op de achterbank zitten vaak te horen (desgevraagd) dat het daar prima ruim en uit te houden is. Als een volwassene goed achter een andere volwassene kan zitten lijkt me dat ook goed te doen voor een kinderzitje. Naast elkaar zou naar mijn idee ook goed te doen moeten zijn en als ik mij niet vergis hebben de twee buitenste zitplekken op de achterbank een isofix dingetje (of hoe dat ook heet :+ ). Mijn referentiekader wat dat aangaat is twee volwassenen op de achterbank en dan heb je nog genoeg ruimte tussen de personen in. Ik hoop dat dit je vraag beantwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sj0ertum
Valt reuze mee. Er wordt bizar veel aangeboden. Loop maar eens bij De Baars in Lopik binnen. Een enorme hal vol gewassen, maar beschadigde auto's. Is echt een snoepwinkel. Je moet er alleen goed op letten dat het bij schroef schade blijft, want zodra er professioneel werk bij komt kijken dat je moet uitbesteden, is het snel gedaan met je 'winst'. Spuitwerk dus ook voorkomen door gebruikte panelen in de juiste kleur te kopen.
Yucon schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 09:41:
[...]

Daar moet je wel meer dan 'een beetje handig' voor zijn. Dit soort pareltjes zijn er door de profs al uitgevist. In de praktijk kom je als particulier al snel bij de te dure hoofdpijngevallen uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sj0ertum
De sync 3 is met Android/Apple Car ideaal. En inderdaad de ruimte achterin is ook meer dan prima in zowel de huidige als de vorige focus. Verschillende keren met 4 volwassenen op wintersport geweest en dat ging erg comfortabel. Ik zou het wel weten ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wren
  • Nu online
sj0ertum schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 12:38:
Valt reuze mee. Er wordt bizar veel aangeboden. Loop maar eens bij De Baars in Lopik binnen. Een enorme hal vol gewassen, maar beschadigde auto's. Is echt een snoepwinkel. Je moet er alleen goed op letten dat het bij schroef schade blijft, want zodra er professioneel werk bij komt kijken dat je moet uitbesteden, is het snel gedaan met je 'winst'. Spuitwerk dus ook voorkomen door gebruikte panelen in de juiste kleur te kopen.

[...]
Ha, even op de site gekeken. Staan leuke prijzen op terwijl er soms maar een beetje schade lijkt te zijn :)
Maar ik ben geen monteur of techneut die zoiets aandurft dus daar ga ik niet aan beginnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Wren schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 10:25:
[...]

Dat van het kinderstoeltje is zeker iets wat meegenomen gaat worden.
Het interieur en stuur van de 308 is ons niet vreemd daar we daarvoor een 3008 reden. Het kleine stuurtje was even wennen maar daarna juist prima.
Ik zie dat de 508 SW 520 liter kofferbakruimte heeft, verbaast me omdat een focus al rond de 600 heeft. Dat heeft me ook wel tegengehouden bij de eerder besproken Mondeo hybrid. Lekker veel auto voor relatief weinig maar wel 400 liter. Wederom tegenover die focus/308 een derde minder ruimte.
Ik vond de Superb vroeger heerlijk en echt een limo gevoel als je achterin zat. Maar ook dat is veel te veel ruimte voor wat ik eigenlijk echt nodig heb. Misschien later als ik ooit landelijk woon :)

Een automaat is nu wel een pré maar geen harde eis. Ik zou dat bij bijvoorbeeld de focus even moeten testen omdat de reviews aangeven dat deze bij Ford nu niet de aller soepelste is.
De Focus is veel rechter en daardoor ruimer. Groot in zijn klasse, maar de Octavia is volgens mij nog een tandje ruimer. De 508 SW, net gereden :), is inderdaad niet zo heel ruim in de koffer.
De huidige automaat, van Peugeot is wel fijn, EAT-8, de vorige was heel hakkerig. Voor automaat, met alle proefritten is er eigenlijk niets fijner dan een DSG.

Staar je overigens niet blind op liters:
Die worden gemeten tot onder het "dekzeil" van de koffer en bij de Focus heb je nog een hoop ruimte daarboven als je veel wilt meenemen. De 508 SW loopt heel mooi naar beneden af en heeft een schuin raam waardoor je daarboven weinig meer over houdt. Dit geldt overigens voor relatief veel modellen. De Focus en Octavia doen het erg goed in het C-segment wat dat betreft.

De liters zijn soms heel onhandig in het gebruik en geen exacte bepaling, dus je moet de ruimte vooral zien en zelf oordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wren
  • Nu online
Hann1BaL schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 15:14:
[...]

De Focus is veel rechter en daardoor ruimer. Groot in zijn klasse, maar de Octavia is volgens mij nog een tandje ruimer. De 508 SW, net gereden :), is inderdaad niet zo heel ruim in de koffer.
De huidige automaat, van Peugeot is wel fijn, EAT-8, de vorige was heel hakkerig. Voor automaat, met alle proefritten is er eigenlijk niets fijner dan een DSG.

Staar je overigens niet blind op liters:
Die worden gemeten tot onder het "dekzeil" van de koffer en bij de Focus heb je nog een hoop ruimte daarboven als je veel wilt meenemen. De 508 SW loopt heel mooi naar beneden af en heeft een schuin raam waardoor je daarboven weinig meer over houdt. Dit geldt overigens voor relatief veel modellen. De Focus en Octavia doen het erg goed in het C-segment wat dat betreft.

De liters zijn soms heel onhandig in het gebruik en geen exacte bepaling, dus je moet de ruimte vooral zien en zelf oordelen.
Kofferbakruimte van de octavia en focus is bijna hetzelfde dus dat maakt niet echt uit. Maar je hebt gelijk dat het kan verschillen qua indeling. De corolla touring heeft het minste maar het is maar een paar liter verschil. Wat meer of minder boeit mij echt niet,behalve als het echt veel gaat schelen ( zoals 200 liter bij de mondeo). Ruimte zat iig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-06 10:04
Opladen is niet mogelijk? Voor dit bedrag koop je ook een Opel Ampera-e, volledig elektrisch. Die heeft gewoon 200pk, heerlijk vlot, niet meer van die zielige eco blokjes, in 7 sec naar de 100. Ik ben er helemaal tevreden mee en als je dan weer in een brandstofauto rijdt, voelt het allemaal zo ouderwets.
De Ampera-e is overigens ook niet perfect hoor, maar hij zit goed in elkaar en het bespaart toch een hoop geld over tijd. Geen wegenbelasting en amper onderhoud. Met 400km rijbereik kunnen meesten wel mee uit.
Hij is uiteraard niet zo ruim in achterbak als een stations, maar zit positie, ook achterbank is ruim.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wren
  • Nu online
!null schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 20:09:
Opladen is niet mogelijk? Voor dit bedrag koop je ook een Opel Ampera-e, volledig elektrisch. Die heeft gewoon 200pk, heerlijk vlot, niet meer van die zielige eco blokjes, in 7 sec naar de 100. Ik ben er helemaal tevreden mee en als je dan weer in een brandstofauto rijdt, voelt het allemaal zo ouderwets.
De Ampera-e is overigens ook niet perfect hoor, maar hij zit goed in elkaar en het bespaart toch een hoop geld over tijd. Geen wegenbelasting en amper onderhoud. Met 400km rijbereik kunnen meesten wel mee uit.
Hij is uiteraard niet zo ruim in achterbak als een stations, maar zit positie, ook achterbank is ruim.
Zolang we nog in de stad wonen zit thuis laden er niet in, op het werk ook niet, helaas :F
Op naar het platteland.
Pagina: 1