Hoi mede-Tweakers,
Het probleem
Een jaar geleden kocht ik via Marktplaats een MSI RX 580 8GB ARMOR OC. Fijne kaart, tot twee weken geleden geen enkel probleem mee, totdat ik opeens op het Windows inlogscherm de volgende artifacts kreeg::strip_exif()/f/image/amKJt0tu494CD84n48RoZDXh.jpg?f=fotoalbum_large)
Dus ik start de PC opnieuw op, om vervolgens helemaal niets te zien (ook geen POST), alleen het bericht "no video signal" als ik de PC aanzet. Ik hoor geen error beeps. USB apparaten krijgen heel even stroom en vallen dan direct uit. Zowel system fans als CPU en GPU fans werken wel normaal, gaan ook geen overtoeren draaien o.i.d.
De hardware
MoBO: MSI H97 Gaming 3
CPU: Intel i5 4570S
RAM: 2x Kingston HyperX Fury 8 GB
PSU: OCZ700MXSP
GPU: MSI AMD RX 580 8GB ARMOR OC
Display: Philips 326M6VJRMB
Ik gebruik de DisplayPort-aansluiting.
Al geprobeerd
Als ik de GPU verwijder, in de BIOS de iGPU selecteer en de GPU terugplaats krijg ik via het moederbord beeld. De PC lijkt dan volkomen normaal te functioneren. De volgende stappen heb ik (met de iGPU als beeld) ondernomen, zonder effect:
- In Windows herkent device manager de RX 580, soms met "code 43" en soms met "this device functions properly".
- GPU Z lijkt de RX 580 goed uit te lezen
- Gecheckt dat de moederbord BIOS de nieuwste versie is
- HDMI aansluitingen geprobeerd
- AMD Radeon en drivers op de AMD manier verwijdert
- DDU in safe mode gebruikt om drivers te verwijderen
- Drivers via Windows device manager geïnstalleerd, ipv via AMD
- ATIflash gebruikt om de GPU BIOS te flashen met de BIOS van exact dezelfde kaart, geen effect dus teruggeflashed naar de originele BIOS die ik eerst had opgeslagen.
Ik ben me er van bewust dat de PSU oud is, en ik heb geen vervangende onderdelen om uit te sluiten dat dat de oorzaak is, maar omdat de PC normaal lijkt te werken onder de iGPU lijkt me dat een logische aanname.
Ik ben ten einde raad, dus alle tips en hulp zijn welkom!
Alvast bedankt!
Het probleem
Een jaar geleden kocht ik via Marktplaats een MSI RX 580 8GB ARMOR OC. Fijne kaart, tot twee weken geleden geen enkel probleem mee, totdat ik opeens op het Windows inlogscherm de volgende artifacts kreeg:
:strip_exif()/f/image/amKJt0tu494CD84n48RoZDXh.jpg?f=fotoalbum_large)
Dus ik start de PC opnieuw op, om vervolgens helemaal niets te zien (ook geen POST), alleen het bericht "no video signal" als ik de PC aanzet. Ik hoor geen error beeps. USB apparaten krijgen heel even stroom en vallen dan direct uit. Zowel system fans als CPU en GPU fans werken wel normaal, gaan ook geen overtoeren draaien o.i.d.
De hardware
MoBO: MSI H97 Gaming 3
CPU: Intel i5 4570S
RAM: 2x Kingston HyperX Fury 8 GB
PSU: OCZ700MXSP
GPU: MSI AMD RX 580 8GB ARMOR OC
Display: Philips 326M6VJRMB
Ik gebruik de DisplayPort-aansluiting.
Al geprobeerd
Als ik de GPU verwijder, in de BIOS de iGPU selecteer en de GPU terugplaats krijg ik via het moederbord beeld. De PC lijkt dan volkomen normaal te functioneren. De volgende stappen heb ik (met de iGPU als beeld) ondernomen, zonder effect:
- In Windows herkent device manager de RX 580, soms met "code 43" en soms met "this device functions properly".
- GPU Z lijkt de RX 580 goed uit te lezen
- Gecheckt dat de moederbord BIOS de nieuwste versie is
- HDMI aansluitingen geprobeerd
- AMD Radeon en drivers op de AMD manier verwijdert
- DDU in safe mode gebruikt om drivers te verwijderen
- Drivers via Windows device manager geïnstalleerd, ipv via AMD
- ATIflash gebruikt om de GPU BIOS te flashen met de BIOS van exact dezelfde kaart, geen effect dus teruggeflashed naar de originele BIOS die ik eerst had opgeslagen.
Ik ben me er van bewust dat de PSU oud is, en ik heb geen vervangende onderdelen om uit te sluiten dat dat de oorzaak is, maar omdat de PC normaal lijkt te werken onder de iGPU lijkt me dat een logische aanname.
Ik ben ten einde raad, dus alle tips en hulp zijn welkom!
Alvast bedankt!