Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eaglenest37
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09-07-2024
Ik ben al een tijdje aan het rondkijken naar een nieuwe TV.
Gebruik deze met name voor het kijken van TV, Films en Series.

De nieuwe TV moet mijn oude Pioneer Plasma gaan vervangen.

Ben nu op zoek naar de beste TV voor mijn doeleinden.

Over de LG is veel te vinden op de forums hier, maar lees zelden iets over de Panasonic, vandaar dit topic.

Voor audio heb ik een lossen surround set, dus de TV wordt niet gebruikt als speaker.

[ Voor 11% gewijzigd door eaglenest37 op 17-11-2020 11:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:55

FeaR

In GoT we trust

Aankoopadvies doen we in Consumentenelektronica Aankoopadvies: TB > CEA

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17:28
De LG GX en CX verschillen alleen qua design.

Panasonic heeft dit jaar wederom de blind shootout gewonnen. De OLED fabrikanten onderscheiden zich voornamelijk op detail niveau. Panasonic maakt bij de HZW2000/ HZW2004 gebruik van een custom professional OLED paneel, deze is in staat om een hogere (piek)helderheid te halen dit resulteert in een zichtbaar betere HDR weergave vergeleken met andere OLED fabrikanten.

De doelgroep van de Panasonic HZW2000/ HZW2004 is de kritische film/ serie kijker met oog voor detail, zo zal de HZW2000/ HZW2004 zich eerder weten te onderscheiden wanneer je naar een film kijkt op Blu-ray dan dat je dezelfde film zou kijken met een gecomprimeerde Netlfix-stream.

Wellicht dat de Sony A8H, die dit jaar op de tweede plaats is geëindigd van de blind shootout, voor jouw de gulden middenweg is qua beeldkwaliteit en prijs ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

aangezien ik dezelfde vraag heb reageer ik ipv een nieuw topic te openen

short. Ik heb een Pioneer Kuro 60 inch en overweeg de overstap naar een Oled.

Ik ben erg tevreden met de weergave van Plasma en wil deze rustige manier van kijken behouden

Veel aangeboden wordt met de LG 65CX echter heb ik hier mijn twijfels bij.

Is de panasonic hzw2004 wellicht de betere keus. Iemand die ze wellicht heeft gezien / vergeleken ?

[ Voor 12% gewijzigd door Ray op 11-03-2021 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09:35

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Het zijn beiden toptelevisies, waarbij je geen miskoop kunt doen. Daarbij richt Panasonic zich iets meer op de filmliefhebben en LG zich iets meer op de spelfanaat. De Panasonic heeft bijvoorbeeld hogere HDR-helderheid zodat bij HDR-films je net een beetje extra krijgt, LG heeft HDMI 2.1 en superlage ingangslatentie, wat voor spellen weer ideaal is.

De ideale TV hangt dus af van waar je hem precies voor gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• apis29
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Wel schijnt de (65)HZ2000/HZW2004 veel problemen met de uniformiteit te hebben, veel meer dan z'n voorganger (al had die er ook aardig wat last van iirc): https://www.avsforum.com/...217/page-52#post-60562325

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17:28
Ray schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 22:21:
aangezien ik dezelfde vraag heb reageer ik ipv een nieuw topic te openen

short. Ik heb een Pioneer Kuro 60 inch en overweeg de overstap naar een Oled.

Ik ben erg tevreden met de weergave van Plasma en wil deze rustige manier van kijken behouden

Veel aangeboden wordt met de LG 65CX echter heb ik hier mijn twijfels bij.

Is de panasonic hzw2004 wellicht de betere keus. Iemand die ze wellicht heeft gezien / vergeleken ?
Het hangt af van wat je onder rustig kijken verstaat. Doel je dan op kleurweergave, motion etc.?

De Panasonic tv's zijn zo goed als perfect gekalibreerd vanuit de fabriek. Door de snelle pixel response van OLED tv's ontstaat er meer stutter, in tegenstelling tot Plasma waarbij fosfor 'langzaam' uitdooft. Je kan dit gedeeltelijk oplossen door motion interpolation aan te zetten, Sony is op dit gebied class leading gevolgd door Panasonic.

Zoals al eerder aangehaald richt Panasonic zich meer op de cinema experience, en laat op detail niveau de film/ serie dichterbij de intentie van de regisseur zien.

Zoals apis29 al terecht aanhaalt zijn er wat issues met de HZW2000/ HZW2004. Persoonlijk zou ik deze hierdoor links laten liggen. Sony komt dit jaar ook met een aangepaste OLED tv met heat sink, de A90J, deze zal HDR titels die op 1000 nits zijn gemasterd volledig kunnen tonen. Het loont om te wachten tot het najaar, de prijzen zullen dan aardig gezakt zijn. Wellicht zijn er ook interessante deals rond het EK.

De Panasonic 55GZW1004 en 55HZW1004 scoren op detail niveau ook beter dan bijv. de LG CX/ GX, en zijn interessant wanneer je een beperkt budget hebt of de hogere (piek)helderheid niet belangrijk vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schumi_wk
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-09 17:30
Als je vooral apps gebruikt op je tv kies dan geen panasonic. Enkel Netflix en Youtube zijn up-to-date al de rest is niet bruikbaar. Geen IPTV app of Plex te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

@Freshouttheoven @apis29 die uniformiteit is wel een ding. Wat ziet dat er slecht uit in het gelinkte forum. Ik wist niet dat Oled daar last van kon hebben

Ik zal vooral netflix gebruiken en film kijken. Voor film heb ik een android stream (zidoo x9s) en zo'n 200 4k films maar het zou mooi zijn als de tv native bijvoorbeeld ook van het netwerk kan streamen.

ik kijk ook naar de opvolger van de cx, de c1 echter is deze wit van achteren wat voor mij gezien de plaatsing erg lelijk uitpakt.

de tip 'motion interpolation' is genoteerd, Zijn er meer mensen die van Plasma naar bijvoorbeeld de CX gegaan zijn en wat is de kijkervaring daarvan ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Ik denk dat je die foto's moet relativeren doordat ze de camera bewust zo afstellen om non-uniformiteiten zichtbaar te maken. Wat op die foto's te zien is, is niet hoe je het zelf waarneemt. OLED's hebben doorgaans perfecte uniformiteit, behalve in de buurt van het allerdonkerste grijs, daar reageert het scherm heel grillig en het vereist nbauwkeurige besturing om het donkerste zwart te kunnen weergeven. Verder zorgt veroudering voor afname van uniformiteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

@dmantione dank voor de uitleg. dat geeft wat geruststelling

klopt het dat de gx zoals jij hebt in feite een cx is zonder voet ?

de pana is slecht leverbaar en helaas is de cashback actie net gestopt waardoor het prijsverschil nu vrij groot geworden is.

kan de LG zelfstandig vanaf een netwerk streamen ? weet je dat wellicht ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Ik heb zelf de C7, maar zit in het Tweakers-/HWI-testpanel en heb de GX recentelijk gerecenseerd: https://nl.hardware.info/...ring-door-daniel-mantione

Er is inderdaad technisch geen of nauwelijks verschil tussen de CX en GX, het verschil is de bouwvorm. De LG-televisies kunnen zelfstandig vanaf een netwerk streamen, maar dat moet wel via DLNA, je kunt bijvoorbeeld niet vanaf de TV naar een Samba-share browsen. DLNA bronnen verschijnen automatisch in het menu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• apis29
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Met een AJ90 en G1 om de hoek zou ik sowieso niet meer naar een HZ2000 kijken en 25 maart wordt geloof ik de 2021 lineup van Panasonic bekend gemaakt. Weet niet precies wat voor prijs je voor de 65HZW2004/2000 gezien had of in gedachten had maar de adviesprijzen van de nieuwe Sony en LG liggen al in de buurt van wat ik nu voor de Panasonic in de pricewatch zie.
Doorgaans 'perfecte' uniformiteit op OLED? Misschien als je jezelf niet op de hoogte houdt van issues die er rondzweven (wat misschien wel zo verstandig is): https://www.avsforum.com/...gnetting.2896737/page-600
Niet dat het iemand ervan zou moeten weerhouden maar ook OLED's hebben niet doorgaans perfecte uniformiteit (maar iig doorgaans wel beter dan een LCD). Uiteindelijk gaat het er natuurlijk om in hoeverre het opvalt bij normaal tv kijken maar over dat grid issue lees ik al het hele jaar voor 2020 modellen.
Hier zo te zien ook twee die het opmerken (maar twee, wat dan eigenlijk goed nieuws zou moeten zijn qua opvallendheid/ zichtbaarheid):
TFX77 in "[LG OLED] Ervaringen & Discussie"
Raem in "[LG OLED] Ervaringen & Discussie"

Ook tinting speelt anno 2020 nog (nou ben ik de originele post van AV Forums kwijt maar dit was een vervangend exemplaar van een HZ1000 voor een andere met tinting en die eerste had het minder/alleen aan de linkerkant):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mJvjMRNjUWYZRivCV1Fnmlc_Lj4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qiVl06ZzeQzearlDeBnv5EN2.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

@apis29 de HZW2004 65 kan ik onder de 3000 euro krijgen. Helaas is de cashback van 300 euro net afgelopen. Levertijd is alleen onbekend bij Smits die hem niet op voorraad heeft. De CX wordt nu al onder de 1700 euro aangeboden wat imho een erg mooie prijs is voor ook een zeer goed toestel, de C16 is aangeboden voor 2100 wat voor mij ook netjes is en was hij niet wit van achteren de eerste keuze was geweest.

zijn er welllicht meer lezers van dit topic ervaring hebben met de stap Plasma > Oled of moet ik daar wellicht een apart topic voor maken ?

@dmantione ok ik werk nu via smb dus ik moet dan iets gaan doen dat mijn server dnla aan gaat bieden begrijp ik

@dmantione weet jij wellicht hoever bij een GX model , als je daar wel de voet bij neem, deze uit elkaar staan ? de gx is wel zwart van achteren namelijk....

[ Voor 25% gewijzigd door Ray op 14-03-2021 18:33 ]

Pagina: 1