Is het volgende mogelijk?
Als deze vraag in een andere draad of sub-forum thuis hoort verplaatst deze aub.
Wat ik wil is eigenlijk het volgende:
1 Internet over VPN
Ik heb NordVPN en ProtonVPN tot mijn beschikking.
2 Televisies thuis uitsluiten (bypass)
Dit geeft alleen maar gedoe met Netflix / Videoland / Amazon etc.
3 Het gebruik van Pihole voor blokkeren van advertenties.
4 Makkelijk kunnen switchen tussen verschillende VPN verbindingen.
Dit i.v.m. stabiliteit in verbindingen, er valt soms een verbinding weg.
Of het komt voor dat de snelheid er plotseling niet meer is.
Wat heb ik al geprobeerd, wat zijn de ideeën?
1 Internet over VPN
Eerst heb ik een router van Flashrouters gebruikt.
Leuk zo lang het werkt, maar zodra er iets van support nodig is moet er veel betaald worden en oplossing blijft uit. Het idee is goed maar ik heb inmiddels een bricked Router liggen en ben een hoop geld kwijt.
Ik heb nu op een Raspberry Pi 4 Model B / 8GB Open VPN draaien.
Als ik nu bij alle devices thuis de IP settings handmatig invul en bij gateway het adres van de RPI invul gaan deze devices over VPN.
Probleem is dat dit te traag werkt.
Dit zou kunnen komen door een verkeerde VPN server gekozen te hebben.
Maar dan is het probleem dat er niet makkelijk geswitcht kan worden tussen verschillende verbindingen.
Is hier een andere oplossing voor te bedenken?
Bestaat er anders een telefoon app om te kunnen wisselen tussen verschillende verbindingen van wat op de RPI draait?
Het gebruik van de bijgeleverde software van de VPN is uiteraard ook een mogelijkheid
Het probleem dan is echter dat dit op werkelijk elk device geïnstalleerd zou moeten worden.
Wat ook niet mogelijk is, want niet voor elk device bestaat een app. Dit zou alleen voor PC laptop ,telefoon en tablet kunnen. Hoewel je dan tegen het limiet van het aantal te gebruiken verbindingen aanloopt. En Pihole dan niet werkt doordat de DNS niet meegegeven kan worden maar de DNS van de VPN gebruikt wordt.
2 Televisies thuis uitsluiten
Geen idee hoe dit in een andere setup te realiseren is.
Bij Flashrouters was dit middels een bypass te regelen.
Hoewel nogmaals Flashrouters echt niet aan te raden is.
Onbetrouwbaar bedrijf!
En deze instelling moest meerdere malen per week herhaald worden anders waren de streamingsdiensten niet mogelijk.
Ik heb dit nu op de Raspberry Pi 4 Model B / 8GB draaien.
Werkt goed, ik heb in mijn Router settings de DNS aangepast naar het IP adres van de RPI.
Wat wel een probleem is, zodra er gebruik gemaakt wordt van een VPN app is dat de DNS via de pihole niet meer werkt. Dus bij gebruik van VPN werkt Pihole niet meer.
Het zou uiteraard heel handig zijn mocht er een app bestaan waarmee je gemakkelijk tussen verschillende VPN servers zou kunnen switchen. En dan dus de VPN verbinding die centraal ergens op een raspberry pi, Nas of op een router draait bijvoorbeeld.
Heel verhaal inmiddels 😊
De dingen die ik verlang lijken mij logisch, wellicht kan iemand met meer kennis op dit gebied me de goede richting uit sturen. Of uitleggen waarom iets niet mogelijk is.
Als deze vraag in een andere draad of sub-forum thuis hoort verplaatst deze aub.
Wat ik wil is eigenlijk het volgende:
1 Internet over VPN
Ik heb NordVPN en ProtonVPN tot mijn beschikking.
2 Televisies thuis uitsluiten (bypass)
Dit geeft alleen maar gedoe met Netflix / Videoland / Amazon etc.
Dit i.v.m. stabiliteit in verbindingen, er valt soms een verbinding weg.
Of het komt voor dat de snelheid er plotseling niet meer is.
Wat heb ik al geprobeerd, wat zijn de ideeën?
1 Internet over VPN
Eerst heb ik een router van Flashrouters gebruikt.
Leuk zo lang het werkt, maar zodra er iets van support nodig is moet er veel betaald worden en oplossing blijft uit. Het idee is goed maar ik heb inmiddels een bricked Router liggen en ben een hoop geld kwijt.
Ik heb nu op een Raspberry Pi 4 Model B / 8GB Open VPN draaien.
Als ik nu bij alle devices thuis de IP settings handmatig invul en bij gateway het adres van de RPI invul gaan deze devices over VPN.
Probleem is dat dit te traag werkt.
Dit zou kunnen komen door een verkeerde VPN server gekozen te hebben.
Maar dan is het probleem dat er niet makkelijk geswitcht kan worden tussen verschillende verbindingen.
Is hier een andere oplossing voor te bedenken?
Bestaat er anders een telefoon app om te kunnen wisselen tussen verschillende verbindingen van wat op de RPI draait?
Het gebruik van de bijgeleverde software van de VPN is uiteraard ook een mogelijkheid
Het probleem dan is echter dat dit op werkelijk elk device geïnstalleerd zou moeten worden.
Wat ook niet mogelijk is, want niet voor elk device bestaat een app. Dit zou alleen voor PC laptop ,telefoon en tablet kunnen. Hoewel je dan tegen het limiet van het aantal te gebruiken verbindingen aanloopt. En Pihole dan niet werkt doordat de DNS niet meegegeven kan worden maar de DNS van de VPN gebruikt wordt.
2 Televisies thuis uitsluiten
Geen idee hoe dit in een andere setup te realiseren is.
Bij Flashrouters was dit middels een bypass te regelen.
Hoewel nogmaals Flashrouters echt niet aan te raden is.
Onbetrouwbaar bedrijf!
En deze instelling moest meerdere malen per week herhaald worden anders waren de streamingsdiensten niet mogelijk.
Ik heb dit nu op de Raspberry Pi 4 Model B / 8GB draaien.
Werkt goed, ik heb in mijn Router settings de DNS aangepast naar het IP adres van de RPI.
Wat wel een probleem is, zodra er gebruik gemaakt wordt van een VPN app is dat de DNS via de pihole niet meer werkt. Dus bij gebruik van VPN werkt Pihole niet meer.
Het zou uiteraard heel handig zijn mocht er een app bestaan waarmee je gemakkelijk tussen verschillende VPN servers zou kunnen switchen. En dan dus de VPN verbinding die centraal ergens op een raspberry pi, Nas of op een router draait bijvoorbeeld.
Heel verhaal inmiddels 😊
De dingen die ik verlang lijken mij logisch, wellicht kan iemand met meer kennis op dit gebied me de goede richting uit sturen. Of uitleggen waarom iets niet mogelijk is.