Router voor nieuw huis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray!
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-08 14:34
Goedemorgen!

Heeft iemand een goede tip voor mij qua netwerkapparatuur voor in mijn nieuwe huis (3 verdiepingen).
Heb 3 kinderen met 2 daarvan op hun gamePC zware spellen willen spelen en de andere netflixt en 4k films wil kijken.
1x netflix op de 1e verdieping
2x gamepc op de 2e verdieping en bioscoopkamer op die verdieping.

Volgens mij heb ik een loze leiding op de 2e verdieping (moet ik aankomende woensdag even checken bij de verkoper), dus daar zou ik een router kunnen plaatsen. Maar gaat het een beetje werken met wifi voor die jongens hun gamepc met een goede router? En welke raden jullie daarbij aan?

Eigen onderzoek:
Wifi6(e) router.. best duur, maar geen idee of dit echt gaat helpen voor het gamen.
1 loze leiding is waarschijnlijk aanwezig in 1 kamer boven, maar niet echt een mogelijkheid om kabels te trekken richting de andere kamers (behalve door de muren heen boren en een hele lange kabel te gaan trekken)

- Hoe groot is het huis? Plattegronden heb ik bijgevoegd
- Hoe oud is het huis? Heeft het veel beton of is het nog van steen? Bouwjaar is 2011
- Welke provider ben je van plan om te nemen? KPN of Ziggo
- Wat voor apparatuur ga je nog meer gebruiken? Nvidia Shield x3 / Game PC 2x / PS4 2x / Denon versterker / telefoons/ Google Home mini 5x en Google home hub 2x / 15 philips hue lampen / NAS

Bedankt!

[ Voor 37% gewijzigd door Ray! op 17-11-2020 10:36 ]

Don't hate me for asking these stupid ass questions.

Beste antwoord (via Ray! op 17-11-2020 14:43)

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:29
Gamen en 4k-films kijken klinkt zwaar, maar is dat eigenlijk niet voor een gemiddeld thuisnetwerk. Om een goed netwerk te realiseren moet je zorgen dat je op elke verdieping een draadloos access point kunt aansluiten met een kabel. Zorg dus voor minstens 1 UTP-aansluiting op elke verdieping. De router van je provider kan je lekker in de meterkast laten staan, op de andere verdiepingen plaats je dan access points (of routers geconfigureerd als access point).

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Paar dingen:
-router krijg je van je provider
-gamen doe je liefst aan een kabel en niet via wifi
-als er een loze leiding ligt kun je daar een kabel in trekken. Als je vanaf daar meerdere pc's aan wil sluiten heb je een switch nodig

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:39

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Ray! schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 09:28:
Heeft iemand een goede tip voor mij qua netwerkapparatuur voor in mijn nieuwe huis (3 verdiepingen).
Heb 3 kinderen met 2 daarvan op hun gamePC zware spellen willen spelen en de andere netflixt en 4k films wil kijken.
Je openingspost voldoet momenteel niet helemaal aan de wensen/eisen die we er aan stellen. Zo is het belangrijk om zoveel mogelijk informatie te geven over je probleem, daarnaast is het ook verplicht om eerst wat eigen onderzoek te doen voordat je een topic opent. Zie ook: Het algemeen beleid #quickstart

Zou je dus even het volgende willen toevoegen:
- Wat heb je zelf al gevonden?
- Hoe groot is het huis? (Eventueel een plattegrond uploaden)
- Hoe oud is het huis? Heeft het veel beton of is het nog van steen?
- Welke provider ben je van plan om te nemen?
- Wat voor apparatuur ga je nog meer gebruiken?

Op die manier kunnen we je een stuk beter helpen.

Dat gezegd hebbende. Over het algemeen is het beste om alles zoveel mogelijk bedraad aan te sluiten, de provider wifi uit te schakelen en op elke etage een Access Point op te hangen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
Gamen en 4k-films kijken klinkt zwaar, maar is dat eigenlijk niet voor een gemiddeld thuisnetwerk. Om een goed netwerk te realiseren moet je zorgen dat je op elke verdieping een draadloos access point kunt aansluiten met een kabel. Zorg dus voor minstens 1 UTP-aansluiting op elke verdieping. De router van je provider kan je lekker in de meterkast laten staan, op de andere verdiepingen plaats je dan access points (of routers geconfigureerd als access point).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray!
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-08 14:34
Ok duidelijk. Dat dacht ik al een beetje. Maar heb je dan nog een tip qua merk en model wat goed zou werken?
Heb ooit de linksys velop geprobeerd bij mijn vriendin thuis, maar die vond ik persoonlijk slechte ontvangst hebben.

Don't hate me for asking these stupid ass questions.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoC
Ray! schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 14:44:
Ok duidelijk. Dat dacht ik al een beetje. Maar heb je dan nog een tip qua merk en model wat goed zou werken?
Heb ooit de linksys velop geprobeerd bij mijn vriendin thuis, maar die vond ik persoonlijk slechte ontvangst hebben.
"Slechte ontvangst" ligt vrijwel nooit aan de gebruikte apparatuur. Er zijn wettelijke beperkingen wat betreft zendvermogen en daar moeten alle merken aan voldoen. Ik zou aanraden om routers/access points aan te schaffen met minstens 802.11ac Wave 2. Geef het 2,4GHz-netwerk een andere naam en gebruik uitsluitend het 5GHz-netwerk tenzij de client geen 5GHz heeft. Zorg dat dat de netwerknamen, wachtwoorden en encryptiemethodes identiek zijn ingesteld op alle AP's (met een andere netwerknaam voor 2,4GHz). Op deze manier heb je een dekkend netwerk door je hele huis met goede snelheden. Hoeft niet ingewikkeld en duur te zijn. 8)

Qua merk ben ik zelf fan van TP-Link vanwege de goede prijs/kwaliteitverhouding. Ubiquiti is ook goed maar misschien wat ingewikkelder om goed in te stellen.

[ Voor 7% gewijzigd door MarcoC op 17-11-2020 14:50 ]

Pagina: 1