Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BENx1996
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 15-05 11:11
Ik heb momenteel een Ziggo ConnectBox met een abonnement van 250/25 Mbit/s. De Ziggo ConnectBox heeft in principe bereik in mijn gehele appartement, echter heb ik op mijn werkkamer maar 1, en met geluk 2 streepjes bereik. De snelheid is hier ongeveer 100 Mbit/s down en 25 Mbit/s up.

Graag wil ik dit draadloos bereik verbeteren en de snelheid die ontvangen wordt verhogen.

Echter zit ik met een vraag:
Ga ik de router vervangen óf wifi van de connectbox uitschakelen en een access point dit werk laten doen?

Scenario 1, het vervangen van de router:
Hier laat ik de connectbox in bridge-modus zetten en zou ik een TP-Link Archer AX50 koppelen.

Scenario 2, het plaatsen van een Access Point:
Hier zet ik in de instellingen van de ConnectBox de wifi uit en koppel ik een UniFi 6 Long-Range die in plaats van de ConnectBox dit signaal gaat verspreiden. Ik plaats deze access point bij de router in de meterkast, gezien ik geen kabel ga trekken door mijn appartement.

Ik heb zelf AX apparatuur, vandaar de keuze voor een AX router / access point.
Suggesties voor andere hardware is natuurlijk welkom.

Ik zoek een?
Router of Access Point

Wat is je budget?
€150,-

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen voorkeur, al vind ik Ubiquiti mooi spul.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Zie bovenstaand verhaal.

Wat is slimmer om te doen?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21-05 09:55
UniFi Long Range access points zijn bedoeld voor grote ruimtes en meerdere gebruikers, niet om alleen te gebruiken en heel je woning te dekken. Het idee van access points is dat je er een aantal strategisch verdeelt over je woning om goed bereik te hebben waar je het nodig hebt. En dan zou ik een (minimaal 2) Lite of Pro AP's nemen, geen Long Range. Maar goed je wilt geen kabels trekken en je woont ook maar in een appartement, mogelijk volstaat een enkele router of AP ook, het is maar wat je er van verwacht.

Ik ben heel tevreden van mijn UniFi AP-AC-Lite AP's, maar ik zou ook gezien de ervaringen die ik lees over producten die niet af zijn bij release geen te nieuw Ubiquiti spul nemen. Hun Wifi6 AP's zijn eigenlijk nog beta, dus als dat een vereiste is voor je, zou ik geen UniFi nemen.

Als je tevreden bent over je ConnectBox als router, behalve het bereik van de wifi, dan biedt Ziggo ook AP's aan die met de router moeten samenwerken voor een vrij goede prijs, 100 euro voor een TP-Link Deco X20 die Wifi6 ondesteunt: https://randapparatuur.ziggo.nl/randapparatuur/details/31412. Idealiter trek je toch een kabel naar ergens korter bij je werkkamer waar je dit AP kunt plaatsen, maar je zult er ook wel op vooruit gaan als je het signaal van de ConnectBox uit schakelt en het AP daar naast zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BENx1996
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 15-05 11:11
MacPoedel schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 15:41:
UniFi Long Range access points zijn bedoeld voor grote ruimtes en meerdere gebruikers, niet om alleen te gebruiken en heel je woning te dekken. Het idee van access points is dat je er een aantal strategisch verdeelt over je woning om goed bereik te hebben waar je het nodig hebt. En dan zou ik een (minimaal 2) Lite of Pro AP's nemen, geen Long Range. Maar goed je wilt geen kabels trekken en je woont ook maar in een appartement, mogelijk volstaat een enkele router of AP ook, het is maar wat je er van verwacht.

Ik ben heel tevreden van mijn UniFi AP-AC-Lite AP's, maar ik zou ook gezien de ervaringen die ik lees over producten die niet af zijn bij release geen te nieuw Ubiquiti spul nemen. Hun Wifi6 AP's zijn eigenlijk nog beta, dus als dat een vereiste is voor je, zou ik geen UniFi nemen.

Als je tevreden bent over je ConnectBox als router, behalve het bereik van de wifi, dan biedt Ziggo ook AP's aan die met de router moeten samenwerken voor een vrij goede prijs, 100 euro voor een TP-Link Deco X20 die Wifi6 ondesteunt: https://randapparatuur.ziggo.nl/randapparatuur/details/31412. Idealiter trek je toch een kabel naar ergens korter bij je werkkamer waar je dit AP kunt plaatsen, maar je zult er ook wel op vooruit gaan als je het signaal van de ConnectBox uit schakelt en het AP daar naast zet.
Ik heb inderdaad ook gekeken naar de TP-Link Deco X20, het enige "nadeel" vind ik hieraan wel dat ik er minimaal twee moet kopen. Eentje dient namelijk direct met de router verbonden te zijn, de tweede koppel je vervolgens aan de eerste. De goedkopere AC set, waar je er voor 100 euro 3 krijgt, lost mijn probleem maar gedeeltelijk op. Hier zal het bereik perfect zijn, maar de snelheid hetzelfde of lager. Dit is ook zo met een powerline.

Het gaat mijn puur om het bereik en doorgevoerde snelheid, uitgebreidere functies van de router heb ik tot op dit moment nog niet nodig gehad. (Nu heb ik ook geen enorm speciale apparatuur thuis staan)

Als ik puur naar afstand kijk, zal mijn computer ongeveer 7 meter van het modemrouter af staan, het moet mogelijk zijn om hier 200 van de 250 Mbit te kunnen ontvangen. Op mijn andere slaapkamer op 4 meter van het modemrouter ontvang ik via 5Ghz namelijk 250 van de 250 Mbit.

Ik ga denk ik de TP-Link AX50 proberen, dit omdat de AX Access Points die momenteel in de pricewatch staan vrij hoog geprijst zijn. Dan heb ik meer aan een router.

Bedankt voor je uitgebreide antwoord!