Beter dan Dell XPS 15? Snelle thuiswerk laptop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mudone11
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23-05-2023
Ik ben op zoek naar een stille lichte 15 inch laptop. Dell XPS 15 lijkt geschikt (16gb Ram, i7 processor, 15 inch). Maar net jammer dat daar 10e en niet 11e gen Intel inzit. Moet ik nog wachten op nieuwe AMD laptops?

Wat ga je met je laptop doen?
Ik gebruik hem voor browsen, video's kijken, af toe foto's bewerken. Een dedicated videokaart is denk ik niet nodig. Hij moet toekomst bestendig zijn vandaar toch redelijk hoge eisen aan processor, Ram, accu.

Wat is je budget?
€1500-2000

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Nee, maar een strak slank design vind ik wel belangrijk.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Mijn 6 jaar oude Lenovo X1 carbon had een rare toetsenbord indeling, heel onhandig. Maar eigenlijk sta ik verder open voor alle bekende merken.

Heel hartelijk bedankt!
De 2 maandelijkse pricewatch richt zich altijd op goedkopere laptops. Vandaar mijn vraag hier.

Beste antwoord (via mudone11 op 17-11-2020 19:01)

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:49
zoek niet verder:

https://www.dell.com/nl-n...0-laptop/n001p5550emea_vi

ik heb de voorloper hiervan. Krachtig, snel, slank, fraai. en deze is nu in de aanbiedinG

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:07
https://www.dell.com/nl-n...15/spd/xps-15-9500-laptop

Deze heeft toch echt een 10e gen intel cpu erin zitten.

Waarom is die niet geschikt voor je?

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mudone11
Bedankt voor je suggestie, echter ik verwijs juist naar de 11e gen. Voelt gek om een laptop te kopen met een generatie 'oudere' processor. Of overdrijf ik? En ik twijfel of ik niet op de laptops moet wachten met de nieuwe processor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Doe je het fotobewerken op hoog niveau of meer hobbymatig de vakantiefoto's iets mooier maken? Fotobewerken kan met veel laptops, pas als je veeleisender wordt en de zwaardere functionaliteiten gaat gebruiken heb je een goede processor nodig. 't meeste kan volgens mij prima met een i3 of i5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kptzeiksnor
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 03-01-2023
Ik haak even in op dit topic. Ik ben de laatste tijd zelf ook op zoek naar een nieuwe zakelijke laptop. Ik heb prive een 5 jaar oude XPS 15 en heb bij mijn vorige en huidige werkgever ook Dell XPS 15. Het zijn prima laptops, maar...

Ik heb bij alle modellen die ik heb gehad gemerkt dat ze bij zware belasting CPU throttling vertonen. Mijn huidige model (7590) heeft dat minder maar misschien omdat hij meer aan kan.

Daarnaast worden ze bij hoge belasting aan de linkerkant erg warm. Dit heeft waarschijnlijk met het ontwerp te maken (GPU zit links) en dan wordt het toetsenbord warm en begint hij te blazen. Ik merk dit "extra" als hij aangesloten zit op een extern scherm. Mogelijk omdat de aansluitingen ook aan die kant zitten. Dit "probleem" zou mogelijk verholpen kunnen worden door een docking station te gebruiken.

Echter, als ik kijk naar de concurrentie (Lenovo, Microsoft) dan zie ik weinig laptops die dezelfde specs hebben voor dezelfde prijs range. De Lenovo modellen schieten al gauw boven de 2000 euro.

Nu heb ik zelf een beetje een budget van rond de 1500 EU in gedachte en met wat kortingsacties is dit prima te realiseren. Je moet alleen goed opletten welk model je kiest aangezien het allemaal gebaseerd is op hetzelfde basis model (huidige reeks is 7590) maar dan met een paar aanpassingen (vaak het scherm en grootte van de SSD).

Mocht je voor de XPS kiezen, dan zou ik op dit moment voor deze gaan:

https://www.dell.com/nl-n...ps-15-7590-laptop/bn79044

Het is weliswaar "maar" de 9e generatie maar het is wel met 4K scherm (15,6” Ultra HD Platinum Silver IPS OLED Infinity HD). Daarnaast kun je t/m 22 november met kortingscode BF15SB nog 15% korting krijgen bovenop de basiskorting van 187 EU.

Zo kom je onder aan de streep op 1.706,28 EU (incl. BTW) wat volgens mij een prima prijs is. Persoonlijk denk ik niet dat je het verschil tussen de 9e en 10e generatie merkt.

Zelf neig ik toch ook weer naar XPS omdat het toch echt hele fijne laptops zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Kptzeiksnor op 17-11-2020 11:45 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:49
zoek niet verder:

https://www.dell.com/nl-n...0-laptop/n001p5550emea_vi

ik heb de voorloper hiervan. Krachtig, snel, slank, fraai. en deze is nu in de aanbiedinG

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• triesvan
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12-07 13:52
pricewatch: HP Envy 15-ep0175nd

Dit geen optie?

Zijn vaak aanbiedingen te vinden in de HP store

[ Voor 16% gewijzigd door triesvan op 17-11-2020 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mudone11
Geweldige suggesties! Echt blij mee. Bedankt voor de tips. Op die Dell inderdaad fikse korting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nikonfotograaf
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 14-04-2021
De dell xps 15 heeft een "nieuwe" versie met 10e generatie processors.

Als alternatief zou je naar de hp spectre x360 kunnen kijken, dat is de hp versie van de xps 15, en deze verkopen ze ook zonder grafische kaart. Maar bedenk wel dat als je x265 4k video wil bekijken dat je dan wel een gtx grafische kaart nodig hebt.

De xps 15 staat er om bekend dat ze thermal throttelen. Dit is omdat de laptop dan altijd heel stil is. Dus als je een echt stille laptop wil dan is de xps 15 voor jou.

Voor jou budget zou je nog kunnen kijken naar de Dell Alienware laptops. Deze hebben ook 10e generatie cpus en zijn verkrijgbaar met oled scherm of ips scherm. Deze laptops zijn ontworpen voor prestaties, er zit een dikke vapor-chamber cooling in en er zit zelfs overclock software bij. Afhankelijk van welk model je neemt passen de Alienwares nog prima in jouw budet. Als je voor dikke prestaties wil gaan dan kom je al snel bij alienware uit. De Alienwares zijn wel iets groter, maar je gaf aandat je hem niet vaak meeneemt.

Dell en hp hebben goede ips schermen met 72% rgb kleurbereik (100% srgb). Ook Apple heeft goede schermen, maar zijn wel een stuk duurder, en dan zijn de oled schermen van Dell en HP altijd nog beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mudone11
Goede tip die Hp Spectre, echter helaas slecht leverbaar op dit moment.

• mudone11
Zijn er nog meer tips? Of heb ik het scala met de XPS15, HPenvy, Dell precision 5550 wel te pakken? Bedankt voor de top tips van eenieder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GideonHenstra
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 09-06-2024
*knip* open even een eigen topic. Hijacken wordt niet gewaardeerd

[ Voor 80% gewijzigd door br00ky op 24-11-2020 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simo211
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15-07-2022
Hoi

Ik zie dat Dell precision 5550 non ecc geheugen heeft. Ik probeer dit altijd te vermijden. Zorg dat je altijd een laptop koopt met ecc memory

Ecc = error correcting code

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjkv
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10:34
Waarom zou TS in vredesnaam ECC geheugen nodig hebben? Ik zie hier niks over double precision berekeningen of zoiets.

De Precision 5550 is geloof ik overigens wel leverbaar met ECC geheugen, zij het alleen met de Xeon CPU's. Dat lijkt me voor TS allemaal niet nodig.

Een XPS 15 of een Lenovo ThinkPad P1 serie lijken me prima voor TS. Past in het budget en zijn hoogwaardige apparaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simo211
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15-07-2022
Je hebt gelijk.
Voor mij is het van toepassing omdat ik veel met virtualisatie doe. Voor een normale gebruiker maakt niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mudone11
Mocht iemand de Precision 5550 nog overwegen.. Ik heb hem besteld de levering is ruk. Net een maand vertraging gekregen... Ik zal de Thinkpad P1. Heroverwegen.
Pagina: 1