Combi begint spontaan te roken??

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joshuavanes
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 17-11-2020
Ik heb een Bauknecht combi oven met stoom functie etc.

Nu zit ik net op de bank en hoorde ik ergens in de keuken een doffe klap.

Ik ben gaan kijken maar zag verder niks.

Vervolgens staan we op het punt om naar boven te gaan en merkt mijn vriendin op dat er gigantisch veel rook uit de combi komt?

Het ding heeft al 2 dagen niet aan gestaan!

1 * waarom doet de aardlekschakelaar zijn werk niet?

2* hoe kan het zo zijn dat hij vanuit stand-by stand ineens spontaan begint te roken?

Het was een chemische brand lucht met witte rook. Het apparaat is nog wel bedienbaar en staat gewoon aan. (Inmiddels zonder stekker in de schuur)

Iemand hier meer weet van? Ik hoor het graag

Alle reacties

Acties:
  • +27 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik heb even in m'n glazen bol gekeken: het was de flux capacitor.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:54

World Citizen

FreeReef.nl

Juup schreef op maandag 16 november 2020 @ 23:39:
Ik heb even in m'n glazen bol gekeken: het was de flux capacitor.
Dat is wat bot, maar eigenlijk wel de strekking van mijn antwoord.

Ik kan niet zoveel met je post :D.

Ik zie eigenlijk ook geen andere optie dan openschroeven en kijken of er iets is doorgebrand. Als je echt helemaal nergens iets kunt vinden... zou het potentieel nog de stoom installatie kunnen zijn. Maar gezien je het over een chemische lucht hebt... zal dat niet het geval zijn.

Dus schroef open, en maak een foto van het doorgebrande onderdeel.

Ver gaat het je denk ik niet brengen. Als er echt rook in de kamer stond, vermoed ik dat niemand hier gaat adviseren het te repareren. Een nieuwe machine is je beste keus.

[ Voor 12% gewijzigd door World Citizen op 17-11-2020 00:05 ]

FreeReef.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:27

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Aardlek doet niets als er geen lekstroom naar aarde ontstaat

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:59

remco_k

een cassettebandje was genoeg

1. Precies wat @memphis zegt. Een aardlek schakelaar is geen engel die je tegen alle narigheden beschermd.

2. Het is electronica. En het staat altijd aan. (Standby is ook aan). Daar kunnen dingen helaas bij fout gaan. Zeker als er vervuiling is (stof b.v.) of vocht of ouderdom of een spanningspiek of ,....

Ik zet erop in dat er een elco is geploft. Die kunnen heel best meuren.

Verder geldt: de magische rook is nu uit je apparaat ontsnapt. Nu doet ie het niet meer.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Laatst online: 20:59

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Toevallig is mijn hetelucht oven dit weekend gaan hemelen. Met een BANG! tijdens gebruik. Aardlek sloeg af. Hetelucht vervarmings element kaduk. In mijn geval ouderdom. Er staat nu alweer een nieuwe in de keuken.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joshuavanes
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 17-11-2020
@remco_k , hij doet het dus nog wel dat is het mooiste van alles.

Maar goed ik kijk met de verzekering en anders schroef ik hem open en plaats ik een foto in te topic

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• michiel100
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-10 02:58
Ik zou het apparaat niet meer gebruiken als ik jou was, en zeker bij afwezigheid afkoppelen (stroom eraf).

Wat wil je met de verzekering doen? Een kapot apparaat wordt doorgaans niet vergoed door een verzekering, eventuele vervolgschade wel, maar die heb je niet volgens mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Christoxz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 11-10 16:50
Ik zou hem sowieso niet meer gebruiken ,tenzij je 100% zeker weet wat het is en dat kan verhelpen.
Er komt niet zomaar een 'chemische brandlucht en rook' uit een magnetron, er is overduidelijk iets mis(gegaan).

Dat hij het nog steeds doet, betekent niet dat er niks meer aan de hand is. Anyway, dat zou ik doen.

Hoe oud is de combi? Kan het ouderdom zijn, of zit je misschien nog binnen de garantie?

T.Net Creality 3D Printer Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:54

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Een voordeel, als er zo veel rook is vrijgekomen kan je waarschijnlijk ook prima zien wat het is. Ik zet ook in op een condensator. Ofwel, indien je geen garantie meer hebt de stoute schoenen aantrekken en de boel openen. Grote kans dat de reparatie niet zo lastig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09-10 17:26

Fordox

00101010

Septillion schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 09:11:
Een voordeel, als er zo veel rook is vrijgekomen kan je waarschijnlijk ook prima zien wat het is. Ik zet ook in op een condensator. Ofwel, indien je geen garantie meer hebt de stoute schoenen aantrekken en de boel openen. Grote kans dat de reparatie niet zo lastig is.
Een condensator klapt ook niet zomaar, dan moet er verderop in het circuit iets mis zijn gegaan. Een condensator vervangen kan wel maar daar los je het vaak niet mee op.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Fordox Niet zomaar nee, maar ouderdom is een prima aanleiding (en dat hoeft echt niet zo lang te zijn al naar gelang kwaliteit en functie). Dus de mening dat er zeker is verderop mis gegaan moet zijn deel ik niet. Zou kunnen natuurlijk, maar condensatoren zijn goedkoop :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:02
3 jaar geleden iets soortgelijks gehad. Oven werkte wel maar kwam niet meer op temperatuur. Het bleek de wasmotor te zijn die de koelklep regelde.
Als je het apparaat openschroeft is dat vrij gemakkelijk te herkennen (en te vervangen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
Klinkt een beetje als een ontstoorcondensator die geklapt is.

Die kunnen flink knallen en meuren als de ziekte (de oude Rifa's iig), maar het apparaat blijft gewoon werken.
Ze staan over de 230 aan het begin van het apparaat, dus altijd onder spanning.

Maar zonder open schroeven zul je het niet weten.
Hoe oud is die combi?

Als het daadwerkelijk een rifa is, kun je het iig goed zien:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/3Y05ptt.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door timberleek op 17-11-2020 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:23

Theo

moederbord

Aan het verhaal te horen lijkt het idd een beetje op een geklapte condensator. Mogelijk idd een X-cap zoals @timberleek aanhaalt, maar mogelijk ook een elco rond het laagspanningsgedeelte (de gelijkspaning waar de knopjes, het scherm en het geluid op werkt). In beide gevallen werkt de oven nog wel, maar niet voor lang.
Condensatoren zijn onderhevig aan de tijd. Na een aantal gebruiksuren en/of kalenderjaren gaan ze gewoon stuk. Hier kun je niks aan doen, en dit kun je ook lastig voorkomen.
Mocht je zelf handig zijn kun je overwegen de condensatoren zelf te vervangen. Maar als je niet weet welke je moet plaatsen, waar je kunt kopen en hoe je ze aan moet sluiten kun je er beter niet aan beginnen...

Mijn advies (ik ontwikkel al tig jaren elektronica); haal de stekker uit het apparaat en gebruik het niet meer. Mocht je de oven echt nodig hebben, steek de stekker dan in het stopcontact gedurende het gebruik. Maar verwijder hem daarna weer. En ga op zoek naar een vervanger. Een nieuwe combi of één van Marktplaats kost niet zoveel.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07 10:18
Waarom neem je geen contact op met Bauknecht? Die is namelijk een serieus incident waar ze iets mee moeten doen. Zelfs buiten de fabrieksgarantie moeten fabrikanten aantonen dat apparaten een 'safe end of life' hebben.... en dat lijkt dit niet te zijn.

Vooral niet zelf open gaan maken (!).

Toen ik nog bij Philips werkte hadden we dit soms ook en dan was een heel incidenten-proces wat afgehandeld werd. En terecht. Maar als de klant zelf had zitten kloten konden we helemaal niks meer....

[ Voor 16% gewijzigd door armageddon_2k1 op 17-11-2020 10:16 ]

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
  • Laatst online: 15:45
Joshuavanes schreef op maandag 16 november 2020 @ 23:27:
Vervolgens staan we op het punt om naar boven te gaan en merkt mijn vriendin op dat er gigantisch veel rook uit de combi komt?
Gebeurde de klap in de oven stand, magnetron stand of stoom stand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Als de garantie eraf is verwacht ik weinig (lees: niets) van Bauknecht. Beetje rook zonder dat aardlek of automaat klapt lijkt me weinig gevaarlijk / reden voor onderzoek. Maar goed, niet geschoten is altijd mis en voor die tijd "kloten" is dan niet handig. Zou hem inderdaad wel van de spanning halen tot dan.

Indien ze niet over de brug komen heb je vier opties:
- Nieuwe kopen
- Laten repareren
- Gewoon zelf even open schroeven + hulp van hier
- Een tweaker in de buurt vinden

Ik zou zelf nog vrij hoopvol zijn op makkelijke fix.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heijmenberg99
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 13:21
Ik zou in tegenstelling van wat hier boven staat toch even contact opnemen met Bauknecht. Misschien kennen ze iets van een coulance regeling en kan je toch iets van korting of reparatie krijgen. In het kader van niet geschoten is altijd mis.
Aangezien het om een serieuze fout in het apparaat gaat geef ik je toch wel iets van een kans op slagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Een doorgebrande elco in een ouder apparaat zou ik niet meteen een seriouse fout or incident noemen. Electronica in de keuken krijgt altijd op zijn donder en heeft een beperkte levenseduur zonder reparaties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gac
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:18

gac

Frank__B schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 10:22:
[...]

Gebeurde de klap in de oven stand, magnetron stand of stoom stand?
Wat ik uit het topic begrijp: in de bijstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-10 16:24

SA007

Moderator Tweaking
Move naar Witgoed.
Pagina: 1