Aanleg vaste audiokabels

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoolPlay
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16-09 22:01
Hallo iedereen

Ik heb enkele vragen ivm de aanleg van audiokabels

Voor een nieuwbouwproject gaan we een aantal passieve luidsprekers installeren welke gebruikt zullen worden voor achtergrondmuziek en omroep. Ze hebben een vermogen van 100W op 8ohm. De afstand van de speakerkabel zal maximaal rond 50 meter zijn. Hebben we hier voldoende aan een 2.5mm2 kabel of is een 4mm2 noodzakelijk?

We trekken ook een paar vaste gebalanceerde microfoonkabels om vanuit andere ruimtes in te pluggen op de centrale rackmixer die deze luidsprekers aanstuurt.
Ik heb mijn oog laten vallen op een Procab MC305 kabel. Zou deze voldoen of is de meerprijs voor een beter afgeschermde Procab MC405 kabel de moeite waard? De kabel passeert namelijk wel wat stroomkabels.

https://www.bax-shop.nl/a...microfoonkabel-1-00-meter
https://www.bax-shop.nl/a...microfoonkabel-1-00-meter

Alvast bedankt voor je reactie!

Beste antwoord (via CoolPlay op 18-11-2020 12:43)

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:46

remco_k

een cassettebandje was genoeg

4mm2 is zeker niet noodzakelijk. 2,5mm2 (koper, geen andere samenstelling!) gaat prima voldoen. Tenzij je audiofiele verwachtingen hebt, dan zou je naar de 4mm2 kunnen gaan. (En zelfs dan is het een tikkie overdreven).

Bij de microfoonkabels is het belangrijkste dat ze gebalanceerd zijn (en dat ze op een gebalanceerde ingang worden aangesloten(!) Dat begrijpt niet iedereen... 🙄).
Doorgaans is exta afgeschermde kabel niet nodig voor jouw situatie (meestal pak je bij gebalanceerde kabel extra afscherming als je HF storing verwacht of hebt). Maar, je moet je ook afvragen hoeveel werk je eraan hebt als je de goedkope keuze hebt gemaakt en die blijkt toch storing te vertonen. Ik zou het in dat geval op safe spelen en de extra afgeschermde pakken.

[ Voor 3% gewijzigd door remco_k op 17-11-2020 00:40 ]

Alles kan stuk.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

4mm2 is zeker niet noodzakelijk. 2,5mm2 (koper, geen andere samenstelling!) gaat prima voldoen. Tenzij je audiofiele verwachtingen hebt, dan zou je naar de 4mm2 kunnen gaan. (En zelfs dan is het een tikkie overdreven).

Bij de microfoonkabels is het belangrijkste dat ze gebalanceerd zijn (en dat ze op een gebalanceerde ingang worden aangesloten(!) Dat begrijpt niet iedereen... 🙄).
Doorgaans is exta afgeschermde kabel niet nodig voor jouw situatie (meestal pak je bij gebalanceerde kabel extra afscherming als je HF storing verwacht of hebt). Maar, je moet je ook afvragen hoeveel werk je eraan hebt als je de goedkope keuze hebt gemaakt en die blijkt toch storing te vertonen. Ik zou het in dat geval op safe spelen en de extra afgeschermde pakken.

[ Voor 3% gewijzigd door remco_k op 17-11-2020 00:40 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Mag ik vragen waarom je niet voor powered speakers kiest? Dat kan in sommige situaties veel beter passen. Wellicht iets om te overwegen.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoolPlay
De microfoonkabels zijn sowieso gebalanceerd en zullen ook zo worden aangestuurd.
remco_k schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 00:42:
Mag ik vragen waarom je niet voor powered speakers kiest? Dat kan in sommige situaties veel beter passen. Wellicht iets om te overwegen.
Naargelang het beperkte budget lijkt er mij een veel groter aanbod aan kleine passieve speakers :) . Wij gaan waarschijnlijk voor de Polk Atrium 6. Ze worden ook niet gebruikt in een veeleisende Hifi setup, maar voor wat achtergrondgeluid lijkt dit zeker voldoende.

Wat zijn in dit geval de voordelen voor een actieve setup?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Voordelen zijn er genoeg, ik zuig ze zo uit m'n duim. Ik zal vast wel wat vergeten:
- Je bent flexibeler
- "Oneindig" uitbreidbaar (tegenover dat je bij een versterker + passieve speakers al snel tegen limieten aanloopt en je er maar 2 of b.v. 4 speakers aan kan hangen - of je moet voor een 100Volt systeem gaan kiezen).
- Volume regeling per speaker, dus uitgebreide zone regelingen zijn binnen handbereik
- EQ per speaker (in sommige zitten al dan niet eenvoudige EQ's)
- In de meeste gevallen klinkt en is het beter als passief
- Overstuur / clip beveiligingen zijn doorgaans beter
- Geen centrale 'dikke' versterker nodig. Elke mixertje of iets dergelijks voldoet al.

Er zijn ook nadelen, ik vergeet er vast ook hier een paar:
- Overal moet, naast een gebalanceerd audio kabeltje, stroom heen.
- Powered speakers kunnen ook stuk. (maar voordeel is dan weer dat anderen dan gewoon blijven werken)
- Afhankelijk van de setup vallen powered speakers, denk ik, meestal wat duurder uit.

[ Voor 10% gewijzigd door remco_k op 17-11-2020 16:35 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Hoeveel speakers wil je eigenlijk aansluiten?

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoolPlay
remco_k schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 16:34:
Hoeveel speakers wil je eigenlijk aansluiten?
Het is de bedoeling om op deze manier 10 speakers aan te sluiten.
We hebben dan inderdaad wat versterkers nodig maar langs de andere kant zijn actieve XLR speakers ook aanzienlijk groter en duurder dan bijvoorbeeld passieve Polk Atrium speakertjes, of vergis ik mij? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Klopt. Maar ze zijn er vast wel.
Gezien je aantal kan je volgens mij veel beter kijken naar 100 volt systemen.
Daar ben ik minder mee bekend, maar volgens mij kan je daar makkelijk meerdere speakers aan hangen en is dunnere bekabeling ook prima mogelijk.

Alles kan stuk.

Pagina: 1