Lokale Windows fileshare delen met klanten via weportal oid.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neowize1
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03-09 11:46
Ik ben opzoek naar een oplossing om een lokale fileshare makkelijk en veilig te live delen met klanten.

Ik heb een share op een Windows fileserver waar een paar klanten van ons, buiten ons netwerk, live toegang moeten hebben tot bestanden. Het gaat om 5 gebruikers en het is een map van 1TB groot, waarin dagelijks veel verandert.

Ik los dit nu op met OpenVPN clients op de klant computers. Ze loggen in op onze OpenVPN server met 2 factor authentication. De klant gebruikers hebben allen een eigen account in onze active directory, en kunnen daarmee alleen bij de gedeelde map. Deze map is voor de klant read only.

- Deze gedeelde map moet op de lokale fileserver blijven staan.
- Klanten moeten live toegang hebben: Als er nu een bestand verandert, moet de klant dat direct kunnen zien.
- Toegang het liefst met MFA

SFTP is denk ik niet echt een oplossing. We zouden dan elke dag via SFTP een map aan onze kant met een map aan de klant kant kunnen synchroniseren. Maar het is belangrijk dat er live toegang is.

We maken gebruik van Office 365, maar deze map mag niet in sharepoint. Er moet lokaal in te werken zijn.

Mijn vraagstuk: Ik wil de toegang voor de klanten graag wat makkelijker maken. Bijvoorbeeld via een fileshare-webportal oid die we dan lokaal hosten(eventueel icm een site2site tunnel). Heeft iemand hier een idee voor?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06:57
Mag die niet in sharepoint wegens security / Privacy regels? Of denk je dat dit niet werkbaar is? Je zou ook nog je data in One-drive / Teams kunnen zetten dan kan het ook live inzien en bewerken.

[ Voor 33% gewijzigd door HKLM_ op 16-11-2020 21:20 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neowize1
HKLM_ schreef op maandag 16 november 2020 @ 21:18:
Mag die niet in sharepoint wegens security / Privacy regels? Of denk je dat dit niet werkbaar is? Je zou ook nog je data in One-drive / Teams kunnen zetten dan kan het ook live inzien en bewerken.
Belangrijkste reden om het niet te doen is onwil bij gebruikers en management om met Sharepoint te werken. De logische keuze hier is inderdaad Sharepoint of Teams, aangezien deze toch al in ons O365 abonnement zit.

Maar ik wil toch eerst ook onderzoeken of er andere mogelijkheden zijn waarbij onze gebruikers zelf wel lokaal op de fileserver kunnen blijven werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
Je hoort vaker dat mensen tegen SharePoint zijn. Mijn collega ook maar die heeft ervaringen met een uber slecht ingerichte omgeving daar hangt of staat SharePoint bij.

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouke-p
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 09:44
Neowize1 schreef op maandag 16 november 2020 @ 21:53:
[...]

Belangrijkste reden om het niet te doen is onwil bij gebruikers en management om met Sharepoint te werken. De logische keuze hier is inderdaad Sharepoint of Teams, aangezien deze toch al in ons O365 abonnement zit.

Maar ik wil toch eerst ook onderzoeken of er andere mogelijkheden zijn waarbij onze gebruikers zelf wel lokaal op de fileserver kunnen blijven werken.
Ik zou dan wat tijd en moeite steken in het "opvoeden" van de gebruikers en het management, hier is Sharepoint/Teams een prima oplossing. En als je het pakket al hebt is het zonde om iets anders te gaan bouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:51

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Neowize1 schreef op maandag 16 november 2020 @ 21:53:
[...]

Zet die data gewoon in Sharepoint, en instrueer de gebruikers om de Sharepoint library te syncen naar hun werkplek. Dan staat de data gewoon in Sharepoint, en kunnen de gebruikers gewoon "lokaal" werken. De onedrive client zorgt er wel voor dat de lokale data in sync gehouden wordt met Sharepoint.

Sync SharePoint and Teams files with your computer

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EnricovD
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18-08 18:28
Wij werken bij ons met heel veel externe partijen (ook overheidsorganisaties) en zijn niet echt dol op Sharepoint. In het verleden is dit wel helemaal ingericht maar gaf toch regelmatig Sync problemen.

Inmiddels zijn we (extern) overgestapt op Nextcloud, dit werkt perfect. Intern werken we nog steeds met Sharepoint maar extern dus niet meer, door de omgevingen (intern en extern) uit elkaar te halen is er nu ook veel meer overzicht.

Wij hebben zelf een Webserver ingericht (CentOS) en daar bovenop Nextcloud geïnstalleerd, op onze Fileserver (Windows) hebben wij vervolgens de (hoofd)Sync draaien en heeft elke partij zijn eigen map met toegangsrechten etc.

Ik moet zeggen; de sync werkt perfect en is erg snel (verwijderen, toevoegen en bewerken).

Ook voor tijdelijke toegang heeft Nextcloud veel opties; eenmalig inloggen, geldigheidsduur van inloggegevens, etc. etc.

Misschien is dit een optie? Meer info: https://nextcloud.com/

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Nextcloud is inderdaad ook een goede oplossing al denk ik dat gewoon in One drive werken en de betreffende map delen simpeler te realiseren is. Je moet het gewoon niet over Sharepoint hebben maar over het delen van een in One drive. Vroeger was Sharepoint inderdaad drama.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:44
Frogmen schreef op donderdag 19 november 2020 @ 16:45:
Nextcloud is inderdaad ook een goede oplossing al denk ik dat gewoon in One drive werken en de betreffende map delen simpeler te realiseren is. Je moet het gewoon niet over Sharepoint hebben maar over het delen van een in One drive. Vroeger was Sharepoint inderdaad drama.
helemaal eens, je wilt niet weten hoe sommigen reageren (als door een hoornaar gestoken!) als je het woord 'sharepoint' in de mond neemt

zeg je vervolgens "je we gaan de file sharen in OneDrive' dan vindt iedereen het prima en krijg je duimpjes omhoog.

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Is ook logisch Sharepoint was complex de gebruiker snapte er niets van en rechten waren meestal een hel. Dus ja dan krijgt het een slechte naam. Terwijl de One drive implementatie een stuk beter en simpeler kan zijn zodat de gebruiker het ook daadwerkelijk kan gebruiken.
Veiligheid is mooi en goed maar als beheerder moet je ook kijken naar het feit dat je een dienst faciliteerd ten behoeve van de gebruiker, zodat deze optimaal zijn werk kan doen. Als je dat gaat hinderen wordt de gebruiker creatief.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iFap
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 01-09 10:11
Allereerst, OneDrive = Sharepoint, maar dan een persoonlijke sharepoint site.

Ten tweede, lokale fileserver past niet bij een moderne werkplek. Het geeft heel veel uitdagingen met betrekking tot compatibiliteit, veiligheid en toegankelijkheid. Het is gewoon niet meer van deze tijd.

En als laatste, Sharepoint van nu is niet de Sharepoint van vroegah. Ook dat pakket is heel erg doorontwikkeld en verbeterd. Dus als je niet achter de feiten wilt aanlopen, haal je gebruikers en management over om gewoon om op z'n minst een pilot te doen. Geloof me, je bespaart jezelf echt heel veel ellende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
Frogmen schreef op zondag 22 november 2020 @ 14:19:
Is ook logisch Sharepoint was complex de gebruiker snapte er niets van en rechten waren meestal een hel. Dus ja dan krijgt het een slechte naam. Terwijl de One drive implementatie een stuk beter en simpeler kan zijn zodat de gebruiker het ook daadwerkelijk kan gebruiken.
Veiligheid is mooi en goed maar als beheerder moet je ook kijken naar het feit dat je een dienst faciliteerd ten behoeve van de gebruiker, zodat deze optimaal zijn werk kan doen. Als je dat gaat hinderen wordt de gebruiker creatief.
Sharepoint was niet complex dan hebben ze het bij de inrichting te moeilijk gemaakt. Net als de rechten die een hel zijn dan is er niet over nagedacht... Sharepoint valt of staat bij de inrichting en veel mensen hebben ervaring met een inrichting die ruk is. Komt mede door de mappen structuur die iedereen aan wilt houden daar houdt sharepoint niet van die wil metadata.

[ Voor 12% gewijzigd door HKLM_ op 23-11-2020 07:26 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
@HKLM_ Als je een expert nodig hebt voor de inrichting van het delen van mappen dan is het mijns inziens te complex. Inherent eraan is namelijk dat de keuzes voor wie wat mag zien niet op de juiste plek wordt gemaakt. Als ik een map met een ingehuurde derde wil delen omdat het noodzakelijk is dan moet dat kunnen. Kan het niet dan doe ik het creatief. Dat is waar het zeker bij grote organisaties fout ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neowize1
Zwelgje schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 19:54:
[...]
helemaal eens, je wilt niet weten hoe sommigen reageren (als door een hoornaar gestoken!) als je het woord 'sharepoint' in de mond neemt
LOL! Dat is wel een goede omschrijving de reacties die ik ook krijg.

Dank voor alle reacties en het meedenken! Ik vind zelf ook wel dat een goed ingerichte sharepoint de mooiste oplossing is en 'lokaal' werken in mappen steeds minder van deze tijd wordt.

Dit is wat ik ga doen:
- Op verzoek van een klant voor de korte termijn een site to site tunnel + rdp.
- Ik ga een sharepoint pilot doen met een paar medewerkers, dit goed inrichten en goed uitleggen.
- Ik ga kijken of Nextcloud een oplossing kan zijn.
Pagina: 1