[Mod] Fan-swap voor een Alston M5S beamer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:49
Even geleden postte ik in de huiskamer over de Alston M5S. Het is een goedkope beamer met relatief goede specs voor het geld, die helaas 1 klein nadeel heeft: de fans maken enorm veel herrie.

Ik merkte toen al op dat ik van plan was om de fans te vervangen danwel stiller te maken. Op verzoek van @Nitroglycerine, en wellicht anderen die hier benieuwd naar zijn, wilde ik mijn ervaringen daarmee delen. Het is een vrij simpele mod, waarvoor je weinig meer nodig hebt dan een enkele schroevendraaier en een simpel soldeerapparaat.

Allereerst maar eens het ding openschroeven. Aan de bovenkant valt helaas weinig te zien, maar we hebben meer geluk met de onderkant, waar 8 schroeven te vinden zijn. Let op dat je een vrij lange schroevendraaier nodig hebt hiervoor (mijn iFixit schroevendraaier komt niet diep genoeg in die gaten).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/65rDBT3kTXlMm2TneygA-C-moiw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tYH9DLrAPhFUTysw7MdhNYbc.jpg?f=user_large

Met het deksel eraf kunnen we een idee krijgen van de electronica die erin zit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rjP3R6GzIgHSlwjW3VkrX3RA4vE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/g6ptrWp9K2EQz7zYvlynXgx1.jpg?f=user_large

Dat is verder niet enorm relevant voor ons nu. Waar het mij om ging waren de fans. Daarvan zitten er drie in deze beamer: 1 radiale intake en 2 axiale exhaust fans, van 70x25 mm en 60x25mm:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gLKGJ35jp-nYkSvz96TiiN7cQQM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cUnl4aKMk9UBcwa6Fh9Y3PNm.jpg?f=user_large

De intake-fan zit volledig vast tussen de behuizing en interne compartimenten. De exhaust fans zitten vast onder een shroud die je met vier schroeven los kan maken. De drie fans hebben enkel een power / ground kabeltje, terwijl het moederboard vier fan-headers heeft van elk drie pins. Het lijkt erop dat je in principe ook PWM-gestuurde fans kan gebruiken, en dit verklaart waarom in het configuratie-menu je kan kiezen voor "stille modes", en ook waarom die modus niks lijkt te doen hier :+

Helaas zijn de connectoren niet gelijk aan die van computer-fans: de PWM-pin zit in het midden in plaats van aan de zijkant, en geen van mijn computer-fans kan in de fan-header aangesloten worden. Bummer. Daarom: een beetje soldeerwerk vereist.

Het duurde even voor mijn Amazon bestelling binnenkwam:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t4YZSuUE1jEOsjh7gRKO-mSQiGU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aOdbdWZHMOXLnR8UsuUGLZn3.jpg?f=fotoalbum_large
U ziet hier:
Elegoo 1/4W Metal Film Resistors Assortment Kit 525 Pieces 0 Ohm 10K Ohm
Noctua NF-A6x25 FLX - NF-A6x25 FLX Fan - 60mm
Gelid Solutions Parent Silent, black, white

Helaas maakt Noctua geen 70mm fans. Deze Gelid Silent was een beetje een gok, en eigenlijk te dun, maargoed kniesoor die daarop let. Als'ie maar past :+

Op de plek waar de kabel uit de fans komt zit een uitsparing in de shroud. Helaas komt die niet overeen met waar de kabel eruit komt in deze fans, maar met een beetje duwen en trekken past het allemaal mooi:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m6Yw6eIzWKdWH0C9qqwMtHgUspI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eIqA9dP3Kx66hwr9ZlI2DjxG.jpg?f=fotoalbum_large

Aangezien ik toch de kabels door moest knippen, heb ik aan de positieve kabel van beide fans een 47 Ohm weerstand toegevoegd. Daarmee zijn ze net wat stiller dan normaal, en hoor ik ze amper. Die Gelid 70mm fan valt me zwaar niet tegen, stil ding!

Een groter probleem is die stomme radiaal fan. Die zit precies in de behuizing ingekneld en voor zover ik kan vinden is het niet echt een standaard maat. Lastig om te vervangen. Erg veel kan ik er niet over vinden, maar wel dat dit label complete larie is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GlFTJLfPXixBWODJg_H9Lev_BhM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rxHHbeUdCP1foAWmumuIaJw2.jpg?f=fotoalbum_large
Hoezo? Nou, als ik dit model opzoek vind ik alleen een 80mm axiale casefan :+ Alle fans hebben een coolinfan.cn stikker, ik gok dat ze simpelweg het verkeerde stikkertje erop geplakt hebben. Anyhow.

Aangezien ik die fan niet kan vervangen, dan maar vertragen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BBJBRtxEfCILwUOB85h9tvmdouk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1jMSchi2tiCju2UvTqe3HoXF.jpg?f=user_large
Het rode kabeltje wat eruitkomt doorgeknipt, en daar in totaal 156 Ohm aan weerstand ingezet. De fan draaide nog met 230 Ohm weerstand, dus hij zal ook wel blijven draaien met 156 Ohm. Gok ik. :X
Update: na wat meer testen lijkt de LCD te warm te worden met een 156 Ohm weerstand naar deze fan. Ik heb de weerstand nu vervangen door een 47 Ohm weerstand, iets minder stil helaas maar hiermee lijkt het goed te gaan.

En daarmee is deze beamer nu een heel stuk stiller :Y)

FAQ:

Maar FragFrog, krijgt'ie nu nog wel genoeg koeling?
Goeie vraag. De nieuwe exhaust fans zijn efficienter dan de oude versies, dus ik maak me niet zoveel zorgen dat de LED oververhit raakt. Het LCD paneel is andere koek: die wordt in principe vooral gekoelt door die radiale fan, en die draait nu flink langzamer. We zullen het zien. Update: nee dus |:(. Met iets minder weerstand gaat het gelukkig tot nu toe wel goed. Opletten dat je geen verkleuringen in beeld ziet, dat lijkt het LCD scherm te zijn als het oververhit.

Werkt alles nu nog?
Voorlopig wel, maar ik ben nog aan het wachten op een lange HDMI kabel om'm daadwerkelijk te bevestigen en goed te testen. Als'ie na een paar uur *poef* zegt zal ik het hier melden :+

Je foto's zijn een beetje wazig
Mea culpa; ik had een groot deel van het proces gefilmt, daarna aan lopen kliederen met een of ander gratis filmbewerkprogramma, wat vervolgens twee niet-werkende fragmenten uitpoepte en om geld begon te vragen. Als ik meer tijd heb zal ik proberen een coherent filmpje ergens te naarbovenladen.

Quanta costa?
Niet zo gek veel. De fans waren ~ 21 euro bij elkaar, de beamer zelf $184.47, het doosje weerstandjes een tientje. Noem het tweehonderd euro en change bij elkaar.

Gaat me dit ook lukken als ik twee linkerhanden heb?
Tuurlijk. Het zijn vooral een bult schroeven en een beetje priegelen om de connectors uit de fan-headers te halen (gaat een stuk simpeler als je dat PCBtje eerst losschroeft). Het is hier en daar een beetje priegelwerk om de shroud los te halen en de kabels van de nieuwe fans ingeplugd te krijgen, maar niks buitensporig moeilijks. Een weerstandje in een kabel solderen is zo ongeveer het lastigste aan dit hele project.

Heb ik nu nog wel garantie?
Er is een mooi gezegde hiervoor: "er zijn geen domme vragen". In dit geval nemen we dat gezegde maar met een korreltje zout.

Is er nog niet-essentieel gereedschap wat je aanraadt?
Ik heb wat heat-shrink om de kabels gedaan na het solderen, en mijn iFixit toolkitje gebruikt om wat dingen los te peuteren. Een multimeter om na te meten dat je weerstanden kloppen is ook wel nuttig. Ik heb zelf deze multimeter gekocht nadat mijn oude multimeter er de brui aan gaf, voor 25 euro lijkt het tot dusver een prima ding.

Waarom koop je al die meuk in Duitsland?
Omdat ik in Zweden woon :+ Ja, ik weet het, logisch. Ik kon geen enkele stille 70mm fan hier vinden. Het is een nogal ongebruikelijke maat. Uiteindelijk had Amazon alles wat ik zocht en waren de verzendkosten niet zo hoog.

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06:26

World Citizen

FreeReef.nl

Goed verslag!

Ik heb een 1080 Ali beamer staan die inderdaad niet heel erg stil is. Nu heb ik er niet veel last van, maar deze post gaat er waarschijnlijk voor zorgen dat ik hem ineens enorm hoor. :Y)

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragFrog
Oeps :+ Voor mij is dit de vervanging van een vrij antieke beamer: die heeft een lage resolutie en er komt weinig licht meer uit, maar is standaard wel veel stiller dan deze Ali beamer. Viel me erg op hoe groot het verschil was, wilde dat toch wel aanpakken voor ik het allemaal monteer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EraZor
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-07 18:16

EraZor

Don't mention the war

Ik heb er net één besteld (nalv jouw post in de HK), althans, een M5S (de native 1080 variant) (jij had de m5w toch?). Ik zal (als die net zo rumoerig is) een soortgelijke mod doen. Zal m'n bevindingen hier posten...

[ Voor 5% gewijzigd door EraZor op 21-11-2020 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragFrog
Ik had het helaas verkeerd aangegeven in de HK: ik heb hier ook de M5S gehaald, vooral vanwege de hogere resolutie :)

Ik zit nog te wachten op een langere HDMI kabel (mijn oude beamer was verbonden met een DVI kabel, en mijn briliante plan om DP -> DVI -> HDMI te doen werkte helaas niet), wel heb ik inmiddels wat meer kunnen testen. Tot mijn verdriet lijkt mijn 156 Ohm weerstand iets teveel van het goede: na een paar minuten begint het beeld een beetje te verkleuren, iets wat weer normaal wordt als ik de beamer af laat koelen. Hierom heb ik nu de weerstand naar de radiale fan verlaagd naar 47 Ohm: iets meer herrie, maar tot nu toe geen verkleuring. Ik zal de OP ook even aanpassen.

Bij puur toeval knalde de lamp van mijn oude beamer gisteren uit elkaar. Ding zat al op 2900 uur, waar de lamp normaliter na 2000 uur vervangen moet worden, dus erg verbazingwekkend was het niet. Nu even een weekend zonder doen, maandag komt als het goed is de nieuwe HDMI kabel binnen :Y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-07 09:51
Ik heb ook een ali projector. Super beeld alleen die fan inderdaad. Hier al een soort box omheen gemaakt waardoor al een deel gereduceerd is. Ook de speakertjes eruit gehaald om betere luchtstroom te hebben. De radiaalfan is volgens mij echt de boosdoener qua geluid. Heb die nog niet zachter laten draaien. Durf het niet zo aan vanwege de temperatuur inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragFrog
Dat is ook mijn ervaring helaas; die fans aan de zijkant vervangen helpt, maar de meeste herrie komt van die radiaalfan. Ik zal nog een update posten zodra ik wat meer uren heb gemaakt met die fan zachter, of het goed blijft gaan met een wat lager toerental.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EraZor

EraZor

Don't mention the war

Zou t moet een mogelijkheid zijn om die dan d'r helemaal uit te halen en een normale fan aan de zijkant van de case te fabrieken? Dan intern eea met een fanduct op te lossen?

Geen fraai gezicht, natuurlijk, maar wel effectief, lijkt me?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

Nou heb ik zin om er een te waterkoelen ;).

Het idee van @EraZor zat ik ook aan te denken. Wellicht zelfs de hele ombouw vervangen door een andere. Ik moet de mijne toch eens open halen ivm stof, dus zal eens kijken of alle spiegels en lenzen een beetje makkelijk om te zetten zijn.

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoeEensGek
Even een oude foto opgezocht van mijn model. Een Aun f30 om precies te zijn.
Ik heb dus de box eruit gehaald. Puur omdat ik mijn eigen sound systeem gebruik en dus ruimte kwam en meer lucht toevoer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EF7xBFsLmLgOC8bnmbRgo_pXbL8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B7G1d1EjuU5oLIOQWvaRDrqq.jpg?f=fotoalbum_large

In deze ruimte heb ik een dun inpak foam gedaan in de hoop geluid te reduceren maar heb er nog geen profijt van als ik eerlijk ben. :(

Nu kwam ik nog een interessant stukje tegen waarin nog wat informatie wordt gegeven over het reduceren van fan geluid. Fan speed moet je behoorlijk verlagen wil je daar echt profijt van hebben lijkt het en dat is niet bevorderlijk voor je beamer.

Ik heb mijn projector ook in een soort box staan. Hush box noemen ze dat, maar die is dus nog op 1 plek boven op open waar genoeg geluid helaas door komt.

Op 4pda is trouwens ook een heel topic gewijd aan de F30, misschien ook voor jouw model. Google translate is dan wel handig. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragFrog
EraZor schreef op zondag 22 november 2020 @ 11:53:
Zou t moet een mogelijkheid zijn om die dan d'r helemaal uit te halen en een normale fan aan de zijkant van de case te fabrieken? Dan intern eea met een fanduct op te lossen?
Ik heb hier ook aan lopen denken; er zit om een of andere bizarre reden een klep aan de onderkant recht onder het LCD scherm. Als je die openschroeft en een duct op maakt (met een 3D printer bijvoorbeeld?) kan daar prima een fan onder om het LCD scherm koel te houden, en hoef je in principe niet eens de behuizing te slopen. Dan zou die radiale fan er helemaal uit kunnen, zolang er nog maar wat lucht langs de voeding komt. Het enige probleem daarmee is dat ik deze beamer ondersteboven heb opgehangen en het bevestigingspunt recht boven dit gat zit.

Alternatief zou ik ook aan de buitenkant naast de voeding een intake fan kunnen plaatsen, kwestie van stoffilter eruit en intake gaten wat uitdremelen. Gok dat daar wel een nette 80mm op te frutselen is. Ik weet alleen niet of dat op zichzelf voor genoeg airflow langs de LCD gaat zorgen, of dat de meeste lucht langs de lens aan de voorkant eruit gaat komen. Schema van wat ik bedoel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4KDGmXK39dxXZxPNVlSGpD4zCKM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WGiVzg6uAbmXR0sSQ4txikHz.jpg?f=fotoalbum_large
World Citizen schreef op zondag 22 november 2020 @ 14:30:
Nou heb ik zin om er een te waterkoelen ;).

Het idee van @EraZor zat ik ook aan te denken. Wellicht zelfs de hele ombouw vervangen door een andere. Ik moet de mijne toch eens open halen ivm stof, dus zal eens kijken of alle spiegels en lenzen een beetje makkelijk om te zetten zijn.
Het probleem waar ik tegenaanliep was dat het LCD scherm te warm lijkt te worden en begint te verkleuren als de fans te laag staan. Dat wordt denk ik lastig om te waterkoelen, tenzij je het hele scherm onderdompelt wellicht? :+

Ik gok dat de ombouw vervangen bij dit model niet eens zo heel lastig is. Het deksel en de zijkanten kun je er zo afhalen, alles lijkt vastgeschroefd te zitten in de bodemplaat. Voor mij is het geluidsniveau zo wel
acceptabel, maar echt stil is het nog niet.
DoeEensGek schreef op zondag 22 november 2020 @ 16:24:
Op 4pda is trouwens ook een heel topic gewijd aan de F30, misschien ook voor jouw model. Google translate is dan wel handig. :P
Top tip, dankjewel! Zal eens gaan zoeken of daar meer tips staan voor dit model!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoeEensGek
Er zijn mensen die de radial fan vervangen hebben voor een gewone fan. Resultaat is veel minder geluid en een zwarte vlek op je projectie. Die fans blazen namenlijk veelste weinig lucht! Het lijkt erop dat je echt niet ontkomt aan de radial fan.

Bij waterkoeling zou je kunnen denken aan een dichte hushbox met daarin een radiator +fan en daarbuiten en een radiator+fan+pompje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EraZor

EraZor

Don't mention the war

DoeEensGek schreef op maandag 23 november 2020 @ 13:57:
Er zijn mensen die de radial fan vervangen hebben voor een gewone fan. Resultaat is veel minder geluid en een zwarte vlek op je projectie. Die fans blazen namenlijk veelste weinig lucht! Het lijkt erop dat je echt niet ontkomt aan de radial fan.

Bij waterkoeling zou je kunnen denken aan een dichte hushbox met daarin een radiator +fan en daarbuiten en een radiator+fan+pompje.
Is dat je eigen ervaring? Of ergens gelezen? Ben benieuwd naar een link...

Heeft een radiale fan meer opbrengst dan een conventionele? Ik dacht juist andersom?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoeEensGek
EraZor schreef op maandag 23 november 2020 @ 14:01:
[...]

Is dat je eigen ervaring? Of ergens gelezen? Ben benieuwd naar een link...

Heeft een radiale fan meer opbrengst dan een conventionele? Ik dacht juist andersom?
YouTube: HOW TO CONVERT CHEAP LED PROJECTOR TO GREAT HOME CINEMA PROJEKTOR | ... en lees dan vooral de comments. Dit heb ik ook op veel meer plaatsen gelezen en in het verleden al bij diy beamers gehoord.
De blowers hebben veel meer kracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EraZor

EraZor

Don't mention the war

Hmm wat die kerel in die video doet, is idd min of meer wat ik in gedachten had (hoewel niet met karton ;-))

Zou je dus óf een conventionele fan moeten vinden met ongeveer dezelfde opbrengst, als die blower of juist een stille blower...

Alternatief kan natuurlijk zijn om eea in een kist te bouwen (noppenschuim d'r in etc), en wel zorgen dat die kist genoeg geventileerd wordt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

EraZor schreef op maandag 23 november 2020 @ 16:41:
Hmm wat die kerel in die video doet, is idd min of meer wat ik in gedachten had (hoewel niet met karton ;-))

Zou je dus óf een conventionele fan moeten vinden met ongeveer dezelfde opbrengst, als die blower of juist een stille blower...
Of gewoon meer fans die groter zijn op een lagere snelheid?

Althans, we blazen er kamertemperatuur lucht in.. Ik zou eens kunnen proberen te meten hoe warm de lucht is die eruit komt, en dan gaan schalen met meerdere 140mm fans. Dus niet 1 fan op maximaal, maar 2 of 3 fans die langzamer draaien.

Het principe blijft hetzelfde als bij een PC. Meer lucht erdoorheen blazen is beter.

Maar ik vraag me sterk af of de fan die er nu inzit heel specifiek tegen een koelblok aanblaast. Want als dat zo is dan ga je het inderdaad niet halen met 3 random geplaatste fans die gewoon zo veel mogelijk lucht door de kast heen blazen. Dan zouden we meer kans hebben met een heatpipe op dat koelblok monteren waar die algemene lucht dan weer overheen blaast.

Hoe dan ook... ik zit al midden in een ander Casemod project, dus ga nu mijn beamer even niet openschroeven. Wellicht over een week, want dan kan ik even niet verder.

Ik krijg er wel echt zin in :D

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragFrog
EraZor schreef op maandag 23 november 2020 @ 16:41:
Alternatief kan natuurlijk zijn om eea in een kist te bouwen (noppenschuim d'r in etc), en wel zorgen dat die kist genoeg geventileerd wordt...
Wat ik begrijp is dat @DoeEensGek precies dit gedaan heeft, met helaas niet geweldige resultaten. Ik zit er ook een beetje mee dat mijn oude bevestigingspunt vrij dicht tegen de muur en plavond aanzit, en dat mijn plavond schuin loopt, zodat ik eigenlijk nauwelijks ruimte rondom de beamer heb.

Mocht je een dedicated cinema-kamer maken zou je wellicht een verhoogde vloer kunnen aanleggen, beamer eronder, en dan met een spiegel omhoog mikken naar je scherm toe. Of gewoon een gat in de muur maken en beamer in een andere kamer neerzetten :+ Maarja, beide niet heel erg practisch.
World Citizen schreef op maandag 23 november 2020 @ 17:28:
Maar ik vraag me sterk af of de fan die er nu inzit heel specifiek tegen een koelblok aanblaast. Want als dat zo is dan ga je het inderdaad niet halen met 3 random geplaatste fans die gewoon zo veel mogelijk lucht door de kast heen blazen. Dan zouden we meer kans hebben met een heatpipe op dat koelblok monteren waar die algemene lucht dan weer overheen blaast.
Voor mijn gevoel niet; het is een beetje lastig om dat gedeelte uit elkaar te halen, maar volgens mij blaast de blower direct langs het LCD scherm. De achterste twee exhaust fans zitten dan wel weer direct op een koelblok (voor de LED), maar die zijn het probleem niet.

Wat ik vooral vreemd vind is dat er eigenlijk helemaal niet zoveel lucht uit komt. Als ik mijn hand voor de exhaust hang voel ik een klein beetje warme lucht, maar mijn laptop bijvoorbeeld blaast harder. De totale hoeveelheid airflow door de unit is echt erg mager. Daarom verbaasde het mij ook zo dat het anderen niet gelukt is om hun beamer koel te houden met wat normale fans.

Mmmm, misschien nog eens proberen met het klepje boven het LCD scherm open en de blower langzamer laten draaien. Gaat de lucht niet meer zo lekker door de hele unit heen, maar aan de andere kant, minder weerstand betekent meer airflow. Zal het hier melden zodra ik het getest heb :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoeEensGek
@EraZor dat noemem ze dus een hushbox.
Ik jen hiervoor een lade kastje verbouwd. Het is nog niet af maar hierbij een foto voor het idee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TELR-jA1hjun9TbZ08tAolyOQx8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DVS7urhdXwLejPKvfTiFhRAe.jpg?f=fotoalbum_large
Binnen in zit een fan die op de lucht van achter aanzuigt. Bovenop is rechts ongeveer een kwart van de lade open waar de warme lucht eruit kan. De lade is voor de helft hermetisch afgesloten op de lucht inlaat(fan) na. De aangezogen lucht moet dus door de projector heen. Het geluid is gereduceerd hierdoor ! Maar wordt ook gestuurd. Oh en een glaasje voor het gat natuurlijk. Binnenkant zit geluidsisolatie foam van de gamma.

Maar als het nog meer gereduceerd kan worden dan graag. Tot nu toe blijft de temperatuur laag genoeg.

Het probleem met de normale fans is dat deze weinig kracht hebben, ze kunnen veel lucht verplaatsen als ze normaal vrij kunnen blazen maar in een soort trechter blazen neemt het rap af.

@World Citizen Vergeet niet dat je dan een tijd moet testen. Je leest veel dat schermen bij sommige die aangepast hebben langzaam een gele vlek kregen. Koeling van het schermpje is extreem belangrijk en dat kan eigenlijk alleen maar door er veel lucht langs te blazen. De 2 normale fans zijn er om de lamp koel te houden en dat gebeurt gewoon door lucht door een koelblok te zuigen/blazen.

Ik zit zelf te denken momenteel om de ingang van de blower aan te passen, eigenlijk net zoals een auto met open luchtfilter op de turbo meer geluid maakt dan dan standaard filter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EraZor

EraZor

Don't mention the war

Ah, kende de naam niet, maar zoiets, idd. Zat te denken aan een soort van labyrinth met schotten voor de intake (beetje zoals een uitlaatdemper, zeg maar), met aanvoer / afzuiging dmv grote conventionele fans.

Edit: ik zie nu die link naar die Hush box site pas. Dat is dus min of meer wat ik bedoel 🙄

Leuk! Krijg helemaal zin om te beginnen. Eerst maar ff wachten tot ie binnen is. Zou ergens deze week moeten zijn....

[ Voor 12% gewijzigd door EraZor op 23-11-2020 19:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

@DoeEensGek Ik heb een ander probleem. De mijne staat op de grond, achter de bank richting het plafon te schijnen. Er hangt achter de bank een spiegel tegen die muur. Die kan ik als ik een film kijk naar voren kantelen zodat het beeld via de spiegel richting de projectie wand richt.

Dan kon ik wat groter gaan, en had ik niet een beamer tegen mijn muur hangen (vind ik niet zo mooi).

Het probleem wat ik heb, is dat ik de beamer het liefst wil opklemmen tegen de muur en de bank. Ik heb een Ali beamer die enkel ventilatie aan de zijkanten heeft, maar dat is amper 80mm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1XgdWwVYugQAebrlY2Wz9EaUVJY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/BkQoUu3zipnQd8B8NynsLc00.png?f=user_large

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoeEensGek
World Citizen schreef op maandag 23 november 2020 @ 19:44:
@DoeEensGek Ik heb een ander probleem. De mijne staat op de grond, achter de bank richting het plafon te schijnen. Er hangt achter de bank een spiegel tegen die muur. Die kan ik als ik een film kijk naar voren kantelen zodat het beeld via de spiegel richting de projectie wand richt.

Dan kon ik wat groter gaan, en had ik niet een beamer tegen mijn muur hangen (vind ik niet zo mooi).

Het probleem wat ik heb, is dat ik de beamer het liefst wil opklemmen tegen de muur en de bank. Ik heb een Ali beamer die enkel ventilatie aan de zijkanten heeft, maar dat is amper 80mm.

[Afbeelding]
Opzich zou je dan al zo'n simpele hush box kunnen maken. Dan win je al een hoop volgens mij. Alleen een beetje opletten met stof. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EraZor

EraZor

Don't mention the war

Ik heb 'm inmiddels binnen. Beeld valt me zeker niks tegen. Hij is idd wel behoorlijk luid. Ik heb nu een plankje tegen de muur gefabriekt, war ie op staat, maar ga denk ik voor de hush-box oplossing, omdat dat de enige manier is om 'm echt stil en toch goed gekoeld te houden. Of heeft iemand ervaring met een stille blower koeler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragFrog
Tja, met een kleine weerstand (47 Ohm in mijn geval) wordt die koeler wat stiller zonder dat de boel oververhit, maar alsog komt er behoorlijk wat geluid uit. Ik ben nog aan het nadenken over andere mods zoals de ideeen hierboven, maar een hushbox lijkt voorlopig de meest simpele oplossing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EraZor

EraZor

Don't mention the war

Vandaag maar even aan een (prototype) hush-box beziggeweest:

(foto is work in progress: komt uiteraard nog meer demping in, glasplaatje voor de lens etc)

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/rwX0LMKf/20201203-143716.jpg

Dat scheelt idd een slok op een borrel! Ik heb momenteel nog geen fans gemonteerd. Twijfel nog even of die nodig zijn; als zal een outtake fan wel een goed idee zijn.

Wat is handig om deze aan te sturen? Aftappen bij de bestaande fans? Of via de usb aansluitingen achterop? (ik neem aan dat zeze meeschakelen met het apparaat zelf. Maw: uitgaan als t apparaat uit staat).

Had ook nog zo'n ir ontvanger-zender liggen, zodat ik de remote kan blijven gebruiken. Ben niet ontevereden, vooralsnog. Als eea echt goed werkt, dan ga ik 'm in 't net bowen (nu: 9mm multiplex met de decoupeerzaag, dan MDF met mooie gefreesde kantjes en fineer aan de buitenkant)

[ Voor 6% gewijzigd door EraZor op 03-12-2020 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragFrog
Wow, dat ziet er erg goed uit!
EraZor schreef op donderdag 3 december 2020 @ 15:47:
Wat is handig om deze aan te sturen? Aftappen bij de bestaande fans? Of via de usb aansluitingen achterop?
Indien je dezelfde beamer hebt: in die van mij zitten 4 fan-headers terwijl er maar 3 fans aangesloten zitten. Daar zou je vrij eenvoudig een extra fan bij in kunnen pluggen, als je de juiste aansluiting kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EraZor

EraZor

Don't mention the war

OK, ik ga ff zoeken naar die header. Heb idd dezelfde, dus moet er met jouw foto wel uitkomen. De usb sluit helemaal af, dis ik kan die ir receiver (die gevoed wordt door een usb stekkertje) niet gebruiken om 'm aan te zetten... Uit lukt uiteraard wel. Is die header 12V? Anders probeer ik 't eerst even via usb: met 5V zal ie een stuk stiller draaien

[ Voor 12% gewijzigd door EraZor op 03-12-2020 16:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FragFrog
Jup, buitenste twee pinnen zijn 12V, staat bovenop de PCB welke ground is. Zijn wel erg korte stekkertjes, een normale computer-fan header past er helaas niet in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EraZor

EraZor

Don't mention the war

Heb m op de usb aangesloten. Lijkt hard genoeg te draaien en gaat mooi uit met de projector. De usb van de iIR ontvanger gewoon op een USB ladertje dat ik nog had liggen. Kan m dus gewoon met de ab aan- en uitzetten

Binnenkort maar s ff filmpje kijken en zien of ie niet te warm wordt.

Geruisloos is t niet, maar zeker niet storend meer.

[ Voor 7% gewijzigd door EraZor op 03-12-2020 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragFrog
Erg gaaf gedaan! Heb je wellicht de afmetingen van je hush-box zo paraat? Ik heb hier nog wat hout liggen, begin nu ook wel zin te krijgen dit te proberen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EraZor

EraZor

Don't mention the war

FragFrog schreef op donderdag 3 december 2020 @ 20:12:
Erg gaaf gedaan! Heb je wellicht de afmetingen van je hush-box zo paraat? Ik heb hier nog wat hout liggen, begin nu ook wel zin te krijgen dit te proberen!
Yes: 55cm breed, 45cm diep en 15cm hoog. Dat waren de minimale afmetingen om inclusief 't noppenschuim nog wat ruimte over te houden voor airflow. Ik heb 2 12cm gaten gemaakt aan de voorkant van de zijpanelen, voor fans, maar gebruik alleen 1 outtake fan op 5V. Dat lijkt vooralsnog goed te werken (geen verkleuringen van t beeld oid). Er zit nu van buitenaf een 12cm fan opgeschoefd, maar heb nog zo'n hele dunne liggen (5mm ipv 10), die aan de binnenkant komt.

Ik heb 9mm multiplex gebruikt, om 't gewicht nog een beetje laag te houden (twijfel nu ook over het materiaal voor de definitieve versie: MDF is mooi en makkelijk te bewerken, maar wel zwaar. Aan de andere kant: zwaar = betere demping...)

Ik heb een IR repeater van Ali gebruikt om het iR signaal op de pakken (sensor tegen 't ruitje geplakt dat voor de lens zit (oud ikea wissellijstje ;-)). Die IR repeater wordt door een usb ladertje gevoed. De fan zit aangesloten op de usb van de projector.

Geluidsniveau is een heel stuk minder. Vergelijkbaar met een standaard PC, zou ik zeggen. Niet storend dus. Ook niet in stille scenes. Fluisterstil is 't niet, echter.

[ Voor 5% gewijzigd door EraZor op 05-12-2020 10:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DoeEensGek
@EraZor Mooi dat goed lukt met je hushbox!

Ik heb zelf ook de fan gevoed via de 5v usb. Hij draait dan iets langzamer naar geeft genoeg lucht doorstroming. De fan bij mij zit aan de aanvoer zijde omdat dat in mijn geval het geluid van de fan dan ook in de box blijft. Voordeel is ook dat de fan al aan gaat als ik de stekker in stopcontact doe.
Als glas voor de lens heb ik ook gewoon een action fotolijstje uit elkaar getrokken.
Wat betreft dikker hout heb je wel gelijk, daarom zit ik nog te bedenken om de bodemplaat te verzwaren van mijn hushbox (eigenlijk een lade ;) ).

Als ik mijn afstandsbediening op het glas van de lens richt kan ik gewoon de beamer aan en uit doen. Had dus geen ir remote nodig gelukkig. :)

@FragFrog Hoe heb jij bepaald hoeveel weerstand te gebruiken om die fan zachter te laten draaien?

[ Voor 9% gewijzigd door DoeEensGek op 20-12-2020 13:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FragFrog
DoeEensGek schreef op zondag 20 december 2020 @ 13:40:
@FragFrog Hoe heb jij bepaald hoeveel weerstand te gebruiken om die fan zachter te laten draaien?
Initieel gekeken hoeveel stroom de fan trekt en erop gemikt de spanning te halveren. Daarmee kwam ik op ongeveer 150 Ohm, maar dat was wat veel (de blower-fan draaide te langzaam, beeld ging verkleuren) dus maar een kleinere weerstand uit m'n set geplukt, wat die 47 Ohm was.

Ik vermoed dat de fan nog wel iets langzamer kan, zit nog te denken om er een potmeter tussen te gooien zodat ik het mooi lineair kan regelen, maar tot dusver nog niet aan toegekomen; dat gaat waarschijnlijk een kerstvakantie project worden, samen met een hush-box :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeEensGek
FragFrog schreef op maandag 21 december 2020 @ 13:46:
[...]

Initieel gekeken hoeveel stroom de fan trekt en erop gemikt de spanning te halveren. Daarmee kwam ik op ongeveer 150 Ohm, maar dat was wat veel (de blower-fan draaide te langzaam, beeld ging verkleuren) dus maar een kleinere weerstand uit m'n set geplukt, wat die 47 Ohm was.

Ik vermoed dat de fan nog wel iets langzamer kan, zit nog te denken om er een potmeter tussen te gooien zodat ik het mooi lineair kan regelen, maar tot dusver nog niet aan toegekomen; dat gaat waarschijnlijk een kerstvakantie project worden, samen met een hush-box :)
Oké. Zit zelf te denken aan een schakelaartje om 2 standen te creëren. Dan heb ik 2 keuzes voluit of iets minder hard. De hushbox dimt het geluid al aardig en stuurt ook al wat geluid van de bank vandaan. Maar ik denk dat de fan wel iets zachter kan draaien zonder problemen maar bij een langere sessie kan ik hem dan ook een tijdje voluit gebruiken of bij iets met veel geluid concert bijvoorbeeld. :+
Pagina: 1