Achteraf verklaring huisbewaring?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Boomas
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 29-01 10:42
Hallo,

Een huisbaas van een eerder huis (waar we 5jr hebben gewoond onder leegstand wet omdat hij het niet verkocht kreeg) heeft de hypotheekrente afgetrokken van de belasting, en heeft het ook gedaan bij zijn nieuw gekochte huis.
Nu wordt hij op de vingers getikt door de belasting en moet t terugbetalen+boete.
Hij heeft ons gevraagd of we een verklaring willen tekenen dat we de eerste 2 haar dat hebben gewoond als huisbewaarder, omdat hij daarmee in beroep kan gaan.
Kunnen wij hen hierbij zonder problemen helpen (ongeacht uitkomst) of lopen wij hierbij risico om bijv als fraudeur aangemerkt te worden? Van wat ik online kan vinden kan ik niet echt opmaken of er een verschil is omdat t schijnbaar allebei onder leegstandswet wordt geschaard, maar kan er niet iets expliciet over vinden of dit wel/niet ok is.
Zijn boekhouder maakt deze verklaring op en zegt dat dit kan, maar onze eerdere ervaring met boekhouders is dat ze het niet altijd juist hebben (hebben eerder een prutser gehad waarbij we 2 jaar op rij 1500 mochten terugbetalen aan de BD)

[ Voor 12% gewijzigd door Boomas op 16-11-2020 19:17 ]

Beste antwoord (via Boomas op 16-11-2020 21:54)

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

In het geval van huisbewaring ben je als huurder verplicht om de woning na 2 jaar te verlaten. Je zegt dat je er in totaal 5 jaar hebt gewoond, dus je valt aantoonbaar niet onder de categorie "huisbewaring". Wanneer je zo'n verklaring ondertekent terwijl je weet dat dit niet correct is, ben je imho te kwader trouw en dan begin ik in de richting van valsheid in geschrifte te denken.......

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17:18
Heb je daar toen gewoond? Dan kan je dat prima neer zetten. Zolang je maar enkel de waarheid ondertekend.

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Klinkt als een raar verhaal. Naar mijn weten heeft de fiscus niets van doen met huisbewaring (ik kan het mis hebben, iemand?). Normaliter is een verklaring van huisbewaring iets wat bij een gemeente (waar zelfbewoningsplicht heerst) of corporatie ligt en heeft dat verder niets van doen met de belastingdienst; dat is enkel om af te toetsen dat een woning niet illegaal en voor onbepaalde tijd wordt onderverhuurd.

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:48

Illusion

(the art of)

Waarom zou je hieraan meewerken? Laat mensen gewoon netjes belasting betalen, dat is op de lange termijn beter voor iedereen.
Denk erom dat meewerken aan antedateren (een eerdere datum neerzetten dan de datum waarop je ondertekent) zeker verboden is.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• Boomas
@99ruud99 we hebben er in die periode gewoond (en de 3 jaar erna ook)

@Harrie_ schijnbaar kun je er belasting voordeel mee krijgen mbt hypotheekrente aftrek

@Illusion dat was ik ook zeker niet van plan, wat ik uit z'n telefonische verhaal opmaakte was dat het in de trend van " wij hebben in 2012 en 2013 hier als huisbewaarder gewoond" wordt geformuleerd, als de datum erop niet klopt of als we achteraf een ander huurcontract moeten tekenen voor die periode kan hij het op zijn buik schrijven

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

@Boomas dat begrijp ik uit de OP, maar daar is op de website van de belastingdienst verder niets over terug te vinden...

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • Beste antwoord

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

In het geval van huisbewaring ben je als huurder verplicht om de woning na 2 jaar te verlaten. Je zegt dat je er in totaal 5 jaar hebt gewoond, dus je valt aantoonbaar niet onder de categorie "huisbewaring". Wanneer je zo'n verklaring ondertekent terwijl je weet dat dit niet correct is, ben je imho te kwader trouw en dan begin ik in de richting van valsheid in geschrifte te denken.......

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• Boomas
@Harrie_ ik kwam het tegen op een site van een makelaar, vandaar

@naitsoezn Bedankt AGee (en alle anderen), als ik zo alle reacties lees is het op geen manier de bedoeling om er na de periode te wonen en een slecht idee om hiermee te tekenen.
ga ik dus ook niet doen :)

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Je brengt een getuigenis in in een rechtszaak.
Meineed is strafbaar, en het belemmert ook een eerlijke rechtsgang.
Wanneer je huisbaas creatief boek heeft gehouden hoef je hem er niet bij te gaan lappen, maar om een valse verklaring af te leggen om hem te ontlasten is wel van een ander niveau dan dat.

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Verklaring en Belastingdienst.... Nooit tekenen. Het kan goed gaan, maar wanneer er maar een vlaggetje fout staat bij de Belastingdienst, dan heb je echt de komende 20 jaar een probleem als ze maar denken dat je aan fraude hebt meegewerkt. Er zijn zo veel mensen die nu nog op compensatie wachten in verband met het Fraude dossier terwijl ze volledig in hun recht staan. Ik zou het risico nooit nemen.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• Speed24
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online
Er zijn wellicht ook gevolgen voor zaken waar je geen rekening mee hield, zoals huurtoeslag of andere voorzieningen.
Nooit doen dus.

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
naitsoezn schreef op maandag 16 november 2020 @ 21:00:
Waarom? 1+1 jaar huisbewaring (maar dat moet toch apart verlengd worden :? ) en dan drie jaar normaal huren?

Ik snap de regeltjes verder ook niet helemaal rondom HRA en deze constructie, maar wellicht gaat het de verhuurder dus alleen om die eerste twee jaar, want als hij over die jaren meer belasting moet lappen gaat dat waarschijnlijk met een flinke portie rente en boete, terwijl voor de laatste jaren hij wellicht kan wegkomen met het aanpassen van z'n aangifte en een paar grijpstuivers rente.

En die boekhouder van hem met z'n valse verklaringen... dat hij dan zelf ook maar de handtekeningen zet he O-)

[ Voor 5% gewijzigd door kabeltjekabel op 16-11-2020 22:48 ]

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
De verhuurder heeft reeds alle relevante stukken: het (huur)contact dat topicstarter toendertijd heeft ondertekend. Daar zal hij het mee moeten doen.

[ Voor 5% gewijzigd door Rukapul op 17-11-2020 15:54 ]

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 30-01 20:23

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

Tja. Jullie hebben er ook de eerste twee jaar gewoond in de genoemde periode van vijf jaar. Dat is geen onwaarheid (hoor ik de voormalige huurbaas al betogen).

Punt is: ook daarna hebben jullie op dat adres gewoond. En dat kan bij de Belastingdienst een vervelende snaar raken. Daarom zou ik het inderdaad niet doen. :P

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

• Boomas
Ik heb hem vriendelijk laten weten hem hierbij niet te helpen, bedankt voor jullie input 😀
Pagina: 1