ventilatie-systeem gaat vanzelf harder blazen, normaal?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roeleboel
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

Topicstarter
Wij hebben zonet een ventilatie-systeem laten installeren, Vasco dx4, d-systeem.

Als we de unit opzetten op stand 1 (fluisterstil), begint na een 5-tal minuten de ventilator te versnellen (en meer geluid te maken) totdat hij na een kwartier/half uur uitkomt op een geluidsniveau dat hoger ligt dan stand 2...
Als ik hem dan op stand 2 zet vertraagt hij dus al, stand 1 daarna terug activeren geeft weer fluisterstand voor pakweg 5 minuten, dan begint de unit weer te versnellen etc.

Soortgelijke ervaring als ik begin op stand 2.

Ik heb ondertussen een 'slim' stopcontact hierop gekoppeld dat ook verbruik kan meten, en de watt-meting ondersteund mijn verhaal (een ventilator die harder draait heeft een hogere wattage) - dit vooral ook om discussies genre 'ik hoor het niet' te kunnen vermijden.

stand 2: aangezet om 15:12
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
15:13   18 watt
15:14   20 watt
15:15   22 watt
15:24   26 watt
15:25   27 watt
15:27   31 watt
15:28   33 watt
15:29   36 watt

schommelt vanaf dan tussen 33 en 36 watt

stand 1: aangezet om 15:34
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
15:35   8 watt
15:40   9 watt
15:43   11 watt
15:45   13 watt
15:48   15 watt
15:53   16 watt
15:54   14 watt
15:58   16 watt
16:08   18 watt

schommelt vanaf dan tussen 15 en 18 watt

Onder het motto: liever een domme vraag stellen dan onnodige discussies:

- bovenstaande lijkt mij geen normaal gedrag, kan iemand dat voor de zekerheid bevestigen?

- Wat volgens mij wel een normaal gedrag is, is dat als ik de unit op een bepaalde stand zet, hij dan ook +-meteen op het juiste toerental/geluidsniveau zit, en daar op zou moeten blijven. Ook hier: is mijn verwachting correct?

- Bijkomend: iemand een idee waar zo een gedrag door veroorzaakt kan worden? De installateur heeft al aangegeven dit nog nooit voorgehad te hebben, en ging navraag doen bij Vasco (fabrikant)

Dit alles om beter de discussie te kunnen aangaan met de installateur.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09:59
Wat ik zo snel zie is dat er blijkbaar een CO2 sensor kan worden bijgeleverd waarmee de ventilatorsnelheid automatisch wordt geregeld. Weet je zeker dat je die niet hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roeleboel
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

Topicstarter
Die is niet aanwezig nee, enkel de standaard meegeleverde afstandsbediening (ding met 4 knoppen) en de internethub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:42
roeleboel schreef op maandag 16 november 2020 @ 19:33:
Die is niet aanwezig nee, enkel de standaard meegeleverde afstandsbediening (ding met 4 knoppen) en de internethub
Hoe weet je dat zo zeker?
https://vasco.eu/sites/de...asco_ventilatie_dx_vl.pdf
Uit do brochure lijkt te volgen dat er altijd een CO2 sensor in zit.

Edit:
Hieruit weer niet https://vasco.eu/sites/de...oekomschrijving-dx_nl.pdf.

[ Voor 12% gewijzigd door cryptapix op 16-11-2020 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roeleboel
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

Topicstarter
cryptapix schreef op maandag 16 november 2020 @ 20:26:
[...]

Hoe weet je dat zo zeker?
https://vasco.eu/sites/de...asco_ventilatie_dx_vl.pdf
Uit do brochure lijkt te volgen dat er altijd een CO2 sensor in zit.

Edit:
Hieruit weer niet https://vasco.eu/sites/de...oekomschrijving-dx_nl.pdf.
De co2 sensor (of evt meerdere zelfs) is wel degelijk optioneel, en wij hebben die dus niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:42
roeleboel schreef op maandag 16 november 2020 @ 20:38:
[...]

De co2 sensor (of evt meerdere zelfs) is wel degelijk optioneel, en wij hebben die dus niet :)
Ben benieuwd waar de installateur mee gaat komen dan. Je zou in eerste instantie toch denken aan een automatische regeling. Valt het toerental niet na een bepaalde tijd weer terug?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Piper
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 05-06 17:29

Piper

No guts, no glory

Wij hebben een Zehnder hangen maar is 'ie niet op zoek naar een bepaald debiet en probeert 'ie dat zo dicht mogelijk te benaderen? Kun je de debieten uitlezen op een schermpje o.i.d.?

Onze Zehnder lijkt overigens ook automagisch op te toeren als 'ie de luchtvochtigheid van de afgezogen lucht te hoog vind volgens mij, Dit onafhankelijk van de vochtsensor in de badkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roeleboel
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

Topicstarter
Helaas niks van schermpje op de unit. Ook is er geen sprake van automatische regeling, behalve als je zelf sensoren bijkoppelt.
Bijkomend zegt de handleiding dat de gewone afstandsbediening altijd leidend is: stand 1, 2 of 3, of je moet hem expliciet op automatisch zetten (en automatisch vervalt meteen als je weer een van de drie standen kiest)

Voor het halen van een bepaald debiet: dan is het toch niet logisch dat ie daar wel sensor en logica voor aan boord zou hebben, maar als je hem dan na een half uur van stand 1 naar 2 schakelt dat ie vertraagt? Hij zou dan toch direct moeten weten dat dat debiet nooit kan kloppen?

Edit: toerental blijft hoog, al heb ik nog niet langer dan 2u aan een stuk getest, daarvoor maakt het te veel lawaai :/

[ Voor 8% gewijzigd door roeleboel op 16-11-2020 21:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 19:14
Je kan ook wat aan het lawaai doen.
Hij hoort namelijk geen herrie te maken.

De ventilatie unit moet aan een stenen muur hangen.
Er horen geluidsdempers tussen de unit en de buizen.

En je kan ventielen plaatsen met demping.

Stand 1 van de ventilatie is voor als je lange tijd NIET thuis bent (denk aan vakantie)

Stand 2 is normaal 24/7

Stand 3 voor douchen koken en bij veel visite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roeleboel
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

Topicstarter
@FRANQ Ik heb eigenlijk geen interesse in symptoonbestrijding: als ik een nieuwe ventilatie op stand 1 zet verwacht ik dat die op stand 1 blijft draaien, dat is toch geen onrealistische verwachting?
Ook is het lawaai _in het begin_ van stand 2 best wel ok, daar kan ik gerust een hele dag in zitten werken, het wordt echter wel te luid als hij gaat versnellen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lexo
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-05 18:36
Heb je de installateur/fabrikant al benaderd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10:23

Theo

moederbord

In de handleiding staat dat de ventilatie-unit twee ventilatoren heeft van elk 83 watt maximaal; samen dus 166 watt. Op vol vermogen (standje III, 400 m3/h) zou deze dus zo'n 166 watt verbruiken. Op standje II is het debiet de helft, en is het verbruik ongeveer de helft in het kwadraat, dus zou het zo'n [0.52*166 =] 42 watt moeten zijn.'standje I zou dan een kwartkwadraat moeten zijn, dus zo'n [0.252*166 =]10 watt; al is dit in de praktijk vaak iets meer richting de [0.32*166 =] 15 watt gaan.

Jouw 36 en 15 watt komen dus aardig overeen met het stroomverbruik dat je verwacht op stand II en I van je balansventilatie.

Waarom deze echter op een erg laag debiet begint, en zichzelf langzaam optoert naar zijn werkpunt is mijn onbekend. Maar gezien het eindpunt waar deze naar toe gaat, en het feit dat deze daar ook stabiel op blijft te werken lijkt mij dit een feature, en geen bug.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:08
Bij ons blijft de ventilatie 15 minuten per klik op die stand staan, is de tijd verstreken dan gaat die naar automatisch wat in de meeste gevallen stand 2 is. Dit is bij ons afhankelijk van de co2 in de woonkamer.

Om de stand vast op 1, 2 of 3 te zetten moet de knop ongeveer 10 seconden vastgehouden worden.

Mogelijk gaat die bij jou dus ook standaard naar de automatische functie na een bepaalde tijd.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roeleboel
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

Topicstarter
@Lexo yep, de installateur is op de hoogte, dit topic is vooral om beter de discussie te kunnen aangaan

@Theo smartplugs zijn behoorlijk slecht in het exact meten van lage wattages, de getallen die je ziet moet je dus ook niet aannemen als een absolute waarheid, maar eerder om aan te tonen dat de unit wel degelijk versnelt. (dat soort trends kan je er wel perfect uithalen)

Dit om discussies genre 'ja maar ik hoor het niet' te vermijden: dat kan nogal subjectief zijn, zeker als het 'wel horen' extra geld kost aan de installateur, want: die moet daar tijd en dus werkuren insteken. Dan is het handig als het gewoon aantoonbaar is.

Bijkomend is het meer/minder-verbruik niet lineair: dubbel zo snel draaien vereist meer energie dan een gewone verdubbeling (meer weerstand van lucht, kogellagers etc). Sorry, te snel gelezen, had er over heen gekeken dat je al kwadrateerde. Echter komt de 9 watt beginstand van de unit bij stand 1 +- perfect overeen met jouw berekening, en het doorstijgen naar 18 (ondertussen zelfs 20) watt is dan weer iets te hoog volgens jouw berekening, waar al marge op zit...

@DutchKel De handleiding geeft expliciet aan dat de automatische stand eerst geactiveerd moet worden, de 3 'vaste' standen zijn leidend.

[ Voor 13% gewijzigd door roeleboel op 17-11-2020 09:19 . Reden: te snel gelezen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10:23

Theo

moederbord

roeleboel schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 09:12:
@Lexo yep, de installateur is op de hoogte, dit topic is vooral om beter de discussie te kunnen aangaan

@Theo smartplugs zijn behoorlijk slecht in het exact meten van lage wattages, de getallen die je ziet moet je dus ook niet aannemen als een absolute waarheid, maar eerder om aan te tonen dat de unit wel degelijk versnelt. (dat soort trends kan je er wel perfect uithalen)

Dit om discussies genre 'ja maar ik hoor het niet' te vermijden: dat kan nogal subjectief zijn, zeker als het 'wel horen' extra geld kost aan de installateur, want: die moet daar tijd en dus werkuren insteken. Dan is het handig als het gewoon aantoonbaar is.

Bijkomend is het meer/minder-verbruik niet lineair: dubbel zo snel draaien vereist meer energie dan een gewone verdubbeling (meer weerstand van lucht, kogellagers etc). Sorry, te snel gelezen, had er over heen gekeken dat je al kwadrateerde. Echter komt de 9 watt beginstand van de unit bij stand 1 +- perfect overeen met jouw berekening, en het doorstijgen naar 18 (ondertussen zelfs 20) watt is dan weer iets te hoog volgens jouw berekening, waar al marge op zit...

@DutchKel De handleiding geeft expliciet aan dat de automatische stand eerst geactiveerd moet worden, de 3 'vaste' standen zijn leidend.
Met de berekening kun je ook 1-2 watt als verbruik aannemen voor de electronica in de unit zelf. Dus in theorie verbruiken de ventilatoren op 25% van hun max samen 10.4 watt. Plus 1-2 watt voor de electronica is ongeveer 12 watt. Jouw 19 watt correspondeert met zo'n 17-18 watt verbruik voor de ventilatoren, wat neerkomt op een verbruik van 0.322 - 0.322 procent van de max stand. Nu schalen vetilatoren niet helemaal perfect kwadratisch naar nul (op 1/100ste van hun max power hebben ze minder dan 1/10e van hun max debiet) waardoor je debiet dus iets onder die 0.32 zit; mogelijk 0.29 maal het max debiet.
In een ideale wereld is stand I een kwart van het max debiet.(0.25 x max). Dat het bij jou dus 0.29 is dat is misschien een beetje aan de hoge kant,maar niet absurd hoog.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
roeleboel schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 08:42:
@FRANQ Ik heb eigenlijk geen interesse in symptoonbestrijding: als ik een nieuwe ventilatie op stand 1 zet verwacht ik dat die op stand 1 blijft draaien, dat is toch geen onrealistische verwachting?
Ook is het lawaai _in het begin_ van stand 2 best wel ok, daar kan ik gerust een hele dag in zitten werken, het wordt echter wel te luid als hij gaat versnellen...
Enige twee reden die ik kan verzinnen waarom hij niet op stand 1 blijft is dat er blijkbaar toch een co2 sensor in het apparaat zit.

Of dat hij toevallig ook gekoppeld is aan een rf bediening van de buren, dan zou je hem moeten resetten en jouw bediening opnieuw moeten koppelen.

Maar bij traploos versnellen denk ik toch eigenlijk alleen aan een Co2 sensor.
Misschien heb je die optie gratis gekregen?

Maar dat jij hem op 1 wilt is symptoombestrijding van een ventilatiesysteem dat herrie maakt.
Hij hoort niet op 1 als je dagelijks een moment in huis komt.

Dus fix beide problemen gewoon en zet hem op 2 die dan ook stil is.

[ Voor 5% gewijzigd door FRANQ op 17-11-2020 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricardo246
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18:56

ricardo246

Life's what you make it!

Mocht het geen CO2 sensor zijn, kijk dan eens of je een vocht sensor hebt.
Als ik douche of de droger heb aanstaan, gaat mijn unit automagisch harder draaien.

I have no special talent. I am only passionately curious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roeleboel
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

Topicstarter
FRANQ schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 09:39:
[...]
Enige twee reden die ik kan verzinnen waarom hij niet op stand 1 blijft is dat er blijkbaar toch een co2 sensor in het apparaat zit.

Of dat hij toevallig ook gekoppeld is aan een rf bediening van de buren, dan zou je hem moeten resetten en jouw bediening opnieuw moeten koppelen.

Maar bij traploos versnellen denk ik toch eigenlijk alleen aan een Co2 sensor.
Misschien heb je die optie gratis gekregen?

Maar dat jij hem op 1 wilt is symptoombestrijding van een ventilatiesysteem dat herrie maakt.
Hij hoort niet op 1 als je dagelijks een moment in huis komt.

Dus fix beide problemen gewoon en zet hem op 2 die dan ook stil is.
Een (goede) co2 sensor is te duur om zo maar gratis te geven zonder dat dat vermeld wordt, dus dat betwijfel ik, bijkomend, zelfs met gekoppelde co2-sensor geeft de handleiding aan dat de 3 vaste standen altijd leidend zijn, de automatische modus moet expliciet geactiveerd worden en vervalt meteen zodra 1 van de 3 vaste standen gekozen wordt.
Ik ga er van uit dat de handleiding klopt op dit punt. (zie ook link hieronder)
Extra afstandsbediening van de buren lijkt me zeer onwaarschijnlijk: die koppelen niet automatisch, je moet actief op de remote 'handelingen' uitvoeren om die te koppelen.

Of ik hem op stand 1 of 2 wil is op zich niet relevant, ik mag toch verwachten dat het systeem zich houdt aan de opgegeven setting?
Bijkomend, zoals hierboven reeds vermeld: het (begin-)geluid van stand 2 is geen probleem, maar als hij daarna nog begint te versnellen, dan wordt het wel een probleem...

Dit heb ik ondertussen ook nog gevonden:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1829503/0
(vanaf laatste post op pagina 1 lezen, daarboven is niet relevant)

@ricardo246 Nope, dat is ook niet gekoppeld (of besteld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricardo246
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18:56

ricardo246

Life's what you make it!

roeleboel schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 10:02:
[...]
@ricardo246 Nope, dat is ook niet gekoppeld (of besteld)
Ik had het ook niet besteld, maar toen ik een switch omzette op de printplaat die de motor aanstuurt, bleek het wel te werken. :o

I have no special talent. I am only passionately curious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:09
Ik zou even de info van de leverancier afwachten, misschien is het een of andere "slimme" functie die per ongeluk ingeschakeld is (dat de installateur van niets weet hoeft niet te verbazen, met een maal de handleiding te lezen ben je vaak beter op de hoogte. Er zijn er die echte kennis hebben, maar al te vaak is het stuk kwa instellingen puur na-apen van wat ze voorgetoond is.).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roeleboel
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

Topicstarter
Ik heb tot nu toe geen ervaring met ventilatiesystemen, en ik ken ook eigenlijk niemand direct die zo een systeem al in huis heeft.

Het technische deel is aan de installateur om op te lossen/uit te zoeken, maar dan moet mijn begin-verwachting wel realistisch zijn natuurlijk.

Daarom wil ik dus vooral weten of mijn verwachting 'ik zet hem op stand 1 en hij blijft op stand 1 en gaat niet automatisch versnellen' correct/realistisch is.

Dus: wil iemand bevestigen (of ontkennen) dat ik exact dat van het systeem mag verwachten?

Edit:
Na de aanwijzing van @ricardo246 de installatie-handleiding er bijgenomen. Er is nergens sprake van een vochtsensor of zo in de unit, maar wel een lijstje met problemen en hoe oplossen, en daar staat onder andere bij 'unit draait op hoger toerental dan bij eerste in gebruikname'. Nu is dit nog +- de 'eerste ingebruikname', maar er staat ook in dat er moet vermeden worden dat er bouwstof in de buizen komt, en daar heb ik behoorlijk mijn twijfels bij dat dat niet gebeurd is. Ik ga dit alvast doorgeven aan de installateur.
Of zoals in het andere gelinkte topic vermeld een buis die vervuild/geblokkeerd is.

Vraag voor mij blijft dus of mijn verwachting 'stand 1 blijft stand 1 en niet versnellen' realistisch/correct is.

[ Voor 40% gewijzigd door roeleboel op 17-11-2020 10:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FRANQ
Als er inderdaad geen sensoren voor co2 of luchtvochtigheid in het apparaat zelf zitten, zou hij gewoon moeten blijven staan op de stand die jij ingesteld hebt staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:33
Je hebt de internet hub/gateway momenteel losgekoppeld om te voorkomen dat er iemand op afstand je instellingen aanpast?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jelte41
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:51
Ik lees zojuist in de handleiding het volgende
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aTzQWUq9M89BCOmDhkRDaIjm_U8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7SZrUUkJVsbfpsAqgi6WmNP0.png?f=user_large

Dit betekend dat dus de standen op jou afstandsbediening een bepaald debiet moet halen.
Gebeurd dit niet, want dit meet het systeem, gaat de ventilator op toeren.

Wellicht het debiet aanpassen als het echt stoort. Alleen kan dit gevolgen hebben met vocht en geen verse lucht in het huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roeleboel
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

Topicstarter
@Nielson je moet de qr-code op de achterkant van de hub scannen om er mee te kunnen linken, dus dat zou me zeer straf lijken.

@Jelte41 Ik had het ook gelezen, ga dit voorleggen aan de installateur. Helaas hebben die uiteraard meer dan werk genoeg, dus ben benieuwd hoe snel hij tijd voor mij kan maken...

Voor vocht en verse lucht heb ik eigenlijk niet zo veel schrik: wij hebben graag en vaak ramen open, maar bij onze renovatie was de installatie van een ventilatiesysteem 'verplicht', dus ja...
(concreet: anders konden we geen aanspraak maken op een berg premies die uiteindelijk hoger uitvallen dan de kost van een ventilatiesysteem...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 19:40
Wat betreft het debiet: Staan je ventielen ver genoeg open?

En wanneer het geen balansventilatie is: Staan je roosters van de ramen open? En heb je voldoende luchttoevoer vanuit de leef/slaapruimtes met open roosters naar de badkamer en het toilet toe? Dat wil zeggen: zitten er kieren van minimaal 2 a 3 cm onder de deuren?

Voldoe je niet aan alle bovenstaande punten, dan is er ergens een obstructie die voor een onderdruk zorgt in de lucht die de MV-box moet aanzuigen. Om dan het gewenste debiet te halen, moet het ding simpelweg harder gaan werken.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roeleboel
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

Topicstarter
@Ivow85 het is balans ventilatie (in Vlaanderen heet dat 'systeem D'), ventielen zijn geregeld door installateur (daar is ie na mijn initiële klacht al een keer extra voor langs gekomen), binnendeuren hebben we nog niet 🙂

Samengevat:
- ik mag verwachten dat de ventilatie niet vanzelf versnelt, dan is er namelijk iets verkeerd
- er is dus blijkbaar iets verkeerd, wordt voorgelegd aan installateur, mogelijk(/waarschijnlijk?) obstructie/bouwstof van een of meer buizen

Nu gaat het even afwachten worden wanneer de installateur terug langs kan komen, want die heeft werk genoeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08:22
Niet voor het een of ander, ik krijg de indruk dat dat ventilatie gebeuren maar een bijzaak lijkt te zijn in de verbouwing. Een van de grote voordelen van een verbouwing is dat je je ventilatie en warmtesysteem op orde krijgt. En dat je het vooral neemt voor de subsidies is een vreemde uitspraak. En ventilatie, dat is iets anders als "we zetten vaak de ramen open". Maargoed, jij moet in jou huis wonen. Wel goed dat je de installateur achter zijn broek aan zit, die moet gewoon goed werk leveren...

Als je minder last wil hebben van geluid is een co2 sensor juist ideaal voor een goed binnenhuis milieu. Dus waarom er niet voor gekozen is terwijl dit systeem er geschikt voor is, is mij een raadsel. Kosten vakken bak reuze mee en het systeem is veel verfijnder qua vraaggestuurde debieten

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roeleboel
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

Topicstarter
@wowly Geen zorgen, uw indruk is verkeerd :)
Maar laten we wel wezen: iedere euro die ik verdien kan ik maar 1x uitgeven. Als je dan in planningsfase bij de architect zit om het kostenplaatje, materiaalkeuzes etc van de verbouwing door te spreken, en blijkt dat totaalkost met ventilatiesysteem lager is dan zonder, dan vereenvoudigt dat de 'keuze' nogal... De rest van de renovatie is dus ook met ventilatiesysteem in het achterhoofd opgezet.

Verder verwacht ik niet dat een paar dagen zonder ventilatiesysteem direct een doodzonde is, gegeven dat de hele werf hier toch al meer dan een half jaar duurt, en ik mag hopen dat het probleem toch binnen dit en een paar weken(/maanden?) opgelost raakt. Voorlopig ramen open zal dus wel volstaan.

Daarbij heb ik ondertussen al meerdere keren aangehaald dat het basisniveau van stand 2 goed te doen is, enkel als hij daarbij nog begint te versnellen gaat het gewoon storen, maar dat hoort zo dus niet... Het 'normale' geluid is geen probleem, dit abnormale wel. (in stand 1 maakt hij na een half uur dus al meer lawaai dan het basis-geluid op stand 2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08:22
Ok. eigenlijk hoort een systeem helemaal geen lawaai te maken of er moet zeer flink worden geventileerd. Het lijkt erop dat je ventielen misschien te nauw staan afgesteld? Is de buis naar de warmtewisselaar voorzien van geluidsdempende flexibele buis? Misschien hoor je de ventilator, dat zou niet hoeven namelijk.

Overigens herken ik je situatie maar al te goed. genoeg beslissingen gemaakt die me toen geld bespaarde (omdat het moest want niet genoeg geld) waarvan ik nu wel eens denk had ik dat maar anders gedaan haha.

Succes met de bouw!

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roeleboel
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

Topicstarter
Ter opvolging/afsluiting:

Gisteren is de installateur hier geweest en het probleem is opgelost: hij draait sindsdien op stand 2 (wel stand 1 om te slapen) en ik hoor hem niet/amper, in tegenstelling tot voorheen.

Blijkbaar hadden de werkmannen bij installatie een fout gemaakt: 2 buizen omgewisseld...

De gefilterde & opgewarmde lucht blies naar buiten, en de 'slechte' lucht (afgezogen binnenlucht dus) blies naar binnen...
Vermits de buizen binnen een pak minder diameter hebben dan de afvoerbuis maakte dat behoorlijk lawaai.

Hun uitleg:
het was nog maar de 2e unit van dit type die ze installeerde en in de handleiding staat het slecht aangegeven - en nadat ik zelf de installatiehandleiding bekeken heb kan ik niet anders dan hun gelijk geven: zeer onduidelijke tekening en verder geen enkele markering, noch in de handleiding noch op de unit...

Allen bedankt voor de input! Ik ben zeer tevreden dat het opgelost is :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:09
Goed dat je geklaagd hebt, anders zat je met een dure unit die enkel je binnenlucht afkoelt zonder verversen, zou zonde zijn.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Anoniem: 93986

roeleboel schreef op donderdag 26 november 2020 @ 09:42:

Gisteren is de installateur hier geweest en het probleem is opgelost: hij draait sindsdien op stand 2 (wel stand 1 om te slapen) en ik hoor hem niet/amper, in tegenstelling tot voorheen.
Juist in de nacht wil je dat ding niet op stand 1.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte41
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:51
Goed om te horen! Jammer van de fout.

En inderdaad, stand 1 is juist niet wenselijk 's nachts!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 05-06 18:41
Is het geen ventilatiesysteem wat werkt op co2 of luchtvochtigheid en daarom harder gaat zuigen/blazen ?
Boekje zit vaak wel bij het ventilatiesysteem.

Vaak kun je die kasten wel anders instellen maar dan zal je een schroevendraaier moeten pakken en de dipswitches omgooien maar officieel mag je dat natuurlijk niet.

(Dan rop je de stekker eruit als je het ventilatiesysteem niet wilt, dat is heel eenvoudig).

[ Voor 14% gewijzigd door mr_evil08 op 01-12-2020 14:25 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
nvt

[ Voor 94% gewijzigd door mr_evil08 op 01-12-2020 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Anoniem: 93986 schreef op donderdag 26 november 2020 @ 10:06:
[...]

Juist in de nacht wil je dat ding niet op stand 1.
want?

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FRANQ
hij draait sindsdien op stand 2 (wel stand 1 om te slapen) en ik hoor hem niet/amper, in tegenstelling tot voorheen.
Zou dan toch nog even een paar dempers laten installeren in zowel de aanzuig als inblaas leiding.

Zelf heb ik 2 dempers van een meter ø180 in de inblaas leiding.
En 1 demper van een meter in de aanzuigleiding tot de verdeelbox (qualityflow)
En dan voor elke kamer een eigen ø100mm demper van 50cm lang.

Heb 0 overspraak (Soms mis ik dat wel eens :D )
En ook geen geluid van het systeem.
Bij ons staat hij altijd op 2 of max (zeker als we gaan slapen staat hij op max vanwege de vochtige badkamerlucht) en je hoort in de slaapkamers niks.

3/Max is voor koken/douchen/feestjes
2 is voor altijd
1 is voor als je op vakantie gaat.

Of je moet het toerental van stand een dermate verhoogd hebben dat je minimaal aan de berekende debieten komt, maar dat kan ik me niet voorstellen.

Standaard word er ingeregeld op stand 2.
Dus zolang er mensen in huis ademen moet hij op 2, anders kan je net zo goed niet ventileren.

Stand 1 voor slapen is symptoombestrijding van een te luid ventilatiesysteem.
Even de vraag omdraaien.
Waarom leg je een duur balansventilatiesysteem aan?

Ik heb het beste met jou en je gezin voor, dus het is goedbedoeld advies, geen aanval. ;)

• Jonas de kerpel
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 30-09-2022
Beste,

Weet iemand hoe je het debiet veranderd van de vasco dx4 unit?

Heb deze reeds ingesteld maar te laag en zou het debiet graag verhogen.

Alvast bedankt voor jullie reactie

Mvg,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeenIdee84
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 03-06 20:03

Blijkbaar hadden de werkmannen bij installatie een fout gemaakt: 2 buizen omgewisseld...

De gefilterde & opgewarmde lucht blies naar buiten, en de 'slechte' lucht (afgezogen binnenlucht dus) blies naar binnen...
Vermits de buizen binnen een pak minder diameter hebben dan de afvoerbuis maakte dat behoorlijk lawaai.

Hun uitleg:
het was nog maar de 2e unit van dit type die ze installeerde en in de handleiding staat het slecht aangegeven - en nadat ik zelf de installatiehandleiding bekeken heb kan ik niet anders dan hun gelijk geven: zeer onduidelijke tekening en verder geen enkele markering, noch in de handleiding noch op de unit...

Allen bedankt voor de input! Ik ben zeer tevreden dat het opgelost is :)
toon volledige bericht
Wij hebben precies ditzelfde probleem. Weet je toevallig hoe jouw kanalen nu zijn aangesloten? Aangezien hij twee kanten op geïnstalleerd kan worden. Bij ons zitten ze benedenaansluitingen aan de achterkant. Wie weet kan ik iets uit jouw situatie afleiden wat ons helpt, het is nu het een Boeing die overvliegt. Het is vooral de afvoer die enorm veel lawaai maakt (buiten) en de aanvoer is nagenoeg niet aanwezig.

[ Voor 5% gewijzigd door GeenIdee84 op 28-07-2023 00:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roeleboel
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

Topicstarter
GeenIdee84 schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 00:00:
[...]
Wij hebben precies ditzelfde probleem. Weet je toevallig hoe jouw kanalen nu zijn aangesloten? Aangezien hij twee kanten op geïnstalleerd kan worden. Bij ons zitten ze benedenaansluitingen aan de achterkant. Wie weet kan ik iets uit jouw situatie afleiden wat ons helpt, het is nu het een Boeing die overvliegt. Het is vooral de afvoer die enorm veel lawaai maakt (buiten) en de aanvoer is nagenoeg niet aanwezig.
Zie foto:
Linksboven is waar 2 filters zitten
Rechts zilver vooraan is aanvoer +afvoer binnenshuis (kan niet direct zeggen welke wat is)
Rechts zwart achteraan boven is aanvoer van buiten
Rechts zwart achteraan onder is afvoer naar buiten

De afvoer buiten maakt hier ook behoorlijk lawaai, maar hebben wij geen last van - een van de buren iets verderop heeft daar blijkbaar wel wat last van: we hadden recent het schema aangepast dat ie een half uur vroeger van stand 1 naar stand 2 ging maar daar wordt hij blijkbaar wakker van... Dus hebben we dat terug op het oude uur gezet, dat gaf geen hinder want dan was ie toch al op. Geluid kan soms rare dingen doen 🙂

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gQwwHmHrPCL33SFw9S9vPn4dOqM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dQX4B31riK4s2xYn8miQ9FR7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
@roeleboel

Op de foto zie ik geen dempers er tussen, zoiets had er tussen gemoeten.
https://www.123installati...kanalen/wtw-geluiddempers

Als je buren wakker worden van je WTW op stand 2 dan is er iets goed mis.

Geribbelde buizen gebruiken is niet de meest handige optie om een WTW aan te leggen, dat geeft ook geluid.
WTW buizen zijn dit:
https://www.ventilatielan...uct-geisoleerde-spirobuis

En doorgaans stop je de slang over de hals bij de box en zet je die vast met een klem, hoe hebben ze dat vastgezet?, heb je niet allemaal luchtlekken bij de aansluitingen? zet de box eens op stand 3 en voel met de hand of je lucht voelt bij de aansluitingen.

En het lijkt of ze 100 ipv 125mm buizen hebben gebruikt of 125 ipv 150mm, in iedergeval ze zijn te klein voor de box wat ook weer geluid geeft.

[ Voor 113% gewijzigd door mr_evil08 op 29-07-2023 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siraskalot
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 31-01-2024
Heb zelf de DX6 van Vasco en ervaar exact hetzelfde gedrag als Roelebol beschrijft. Dwz, na verloop van tijd gaat de unit harder draaien vanuit stand 1.

Om uit sluiten of er geen verstoppingen of aansluitingen verkeerd zijn aangesloten heb ik de buizen afgekoppeld (dus nul weerstand) en de unit terug naar stand 1 gezet. Toch verloopt deze unit vanaf stand 1 naar een toerental om en nabij stand 2.

Ook wij hebben geen extra sensoren gekoppeld. We hebben dus alleen de wireless 3-standen schakelaar.

Eigenlijk ik de vraag: 'Wat triggert de unit om naar een hoger toerental te schakelen?'

Zou de temperartuursensor invloed kunnen hebben?
Zit er misschien transport plasticjes die voor installatie verwijderd moeten worden oid?

• RemcoV
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 22-05 18:07
Hier ook hetzelfde probleem ontstaan met een DX6; werkelijk alles geprobeerd, maar niets lijkt het probleem op te lossen. Heeft iemand wellicht een service set dII (kabel) in huis om te lenen? Dan kan ik via de software de diverse parameters uitlezen en wellicht de boosdoener achterhalen.. Er zijn nergens meer zulke kabels te koop en er is werkelijk niets te vinden over de techniek om de software met de wtw te laten praten. Of heeft iemand dat toch op een manier aan de praat gekregen?
Alvast bedankt voor jullie reactie!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeenIdee84
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 03-06 20:03
@siraskalot en @RemcoV Hebben jullie de units recentelijk geplaatst of is dit issue ontstaan na een bepaalde periode pas?

Wij hebben ook een Vasco DX6 en hebben letterlijk een jaar lang een enorm gedoe gehad met dat ding. Bleek dat in de fabriek de aansturing verkeerd was aangesloten, waardoor hij toe-/afvoer verkeerd om mat.

Dat is toen aangepast, en hiermee was het probleem veelal weg (soms slaat hij nog steeds op hol, maar minder vaak).

Nog steeds maakt het apparaat behoorlijk veel geluid op niveau 2. Daarnaast lijkt hij te pendelen (dus geen continu geluid, maar licht fluctuerend).

Om het eerdere probleem opgelost te krijgen was een behoorlijke strijd met Vasco, moet zeggen dat ik er erg tegenop zie om weer met ze in discussie te gaan. Ik ben nu dusdanig klaar met het apparaat dat ik overweeg hem om te ruilen voor een hele andere unit. Beetje jammer alleen dat ik naast het apparaat ook een CO2 en 2x RF meter heb; oftewel een behoorlijke desinvestering…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoV
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 22-05 18:07
Vasco is idd lastig benaderbaar voor consumenten. Alles dient via de installatiebedrijven te worden opgelost. Ik heb voor de Dx6 gekozen vanwege het vermogen. Met de dx5 had ik net uitgekomen, maar nu draait het systeem wat rustiger.
Het probleem met het toerental is pas na 2 jaar ontstaan. Ik merkte onlangs dat het toerental van de ene motor constant bleef, en van de andere fluctueerde. Door de NTC sensoren die op de ventilatoren gemonteerd zitten om te draaien kon ik achterhalen dat 1 van deze sensoren defect is. Via een installatiebedrijf heb ik nu een nieuwe sensor besteld. Goede tip trouwens om de aansluitingen ook te checken GuiTo84; die check ik bij vervanging van de sensor meteen. Is eigenlijk te gek voor woorden dat dat bij de fabriek verkeerd is gegaan, dus ik begrijp je frustratie.

Het geluid was ook hier een probleem in het begin. Na veel zoeken las ik een opmerking van Vasco dat een stille werking alleen gegarandeerd wordt met gebruik van de kunststof (aanvoer)leidingen. De spirobuizen hier bleken het geluid van de motoren te versterken tot een 'zingend' geluid. Op alle leidingen nabij de machine zijn nu grote starre dempers gemonteerd (is erg prijzig), waardoor het probleem is opgelost. Ik heb inmiddels ook de 0-10V aansturing gemonteerd, waardoor het debiet nauwkeuriger te regelen is en de machine nooit op maximaal hoeft te draaien (bv bij koken, douchen). Scheelt ook weer in het geluid. Muisstil is denk ik in veel situaties niet haalbaar wanneer je spirobuizen gebruikt. Bij de verbouwing hier zoveel mogelijk met diameter 200 en 180 gewerkt, maar soms ontkom je niet aan 125 vanwege beperkte ruimte. Daar is bij stand 2 en 3 enig geruis hoorbaar, maar niet vervelend.
Mocht ik het systeem ooit vervangen, dan zou ik toch voor 2 units kiezen die dan per verdieping in te stellen zijn. Dat is gemakkelijker in te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 20:22
FRANQ schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 15:12:
[...]
Even de vraag omdraaien.
Waarom leg je een duur balansventilatiesysteem aan?

Ik heb het beste met jou en je gezin voor, dus het is goedbedoeld advies, geen aanval. ;)
Het waarom van het aanleggen heeft hij al uitgelegd... was vooral voor de subsidie.
Als je 's nachts (zoals ik ook doe) overal de ramen open hebt staan, is het redelijk nutteloos om ook de ventilatie op welke stand dan ook te laten draaien.
Dus als het al niet voor het geluid is is het nuttig voor de stroom besparing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
hfolkers schreef op donderdag 5 december 2024 @ 08:52:
[...]

Het waarom van het aanleggen heeft hij al uitgelegd... was vooral voor de subsidie.
Als je 's nachts (zoals ik ook doe) overal de ramen open hebt staan, is het redelijk nutteloos om ook de ventilatie op welke stand dan ook te laten draaien.
Dus als het al niet voor het geluid is is het nuttig voor de stroom besparing.
Je weet dat je op een post van 4 jaar oud reageert?

Wij hebben de balansventilatie heel het jaar gewoon in dezelfde stand staan.
Ik heb de drukknoppen gewoon bij het apparaat zelf liggen.

Alleen in onze slaapkamer gaat het raam open.
In de slaapkamers van mijn dochters niet, en in de badkamer wil ik ook wel ventileren na het douchen.
De ventilatie leg je aan om een gezond leefklimaat te hebben in huis. en als je gaat meten zal standje 1 nooit voldoende zijn. Standje 1 is leuk voor vakantie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 20:22
FRANQ schreef op donderdag 5 december 2024 @ 10:19:
[...]
Je weet dat je op een post van 4 jaar oud reageert?
:o was me niet opgevallen, maar er zitten wat gaten tussen de posts inderdaad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaineTanathos
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-05 21:55
Heb hier een gelijkaardig probleem , ons mode is van het merk Ventaxia .
sinds een jaar wonen we hier en sinds de zomer en het toerental van de luchttoevoer is langzaam gestegen
en nu 3x zo hoog als de luchtafvoer.
ook de druk toevoer is veel hoger.

m3h is op 50 ingesteld , dus de laagste stand

hij haalt zijn maximum debiet van lucht toevoer niet meer.

de installateur vind dat normaal :(

Perilous to us all are the devices of an art deeper than we possess ourselves.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commander Zulu
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09-05 14:57
Ik reageer even om toekomstige lezers te helpen, die een Vasco D400 of D400-II WTW hebben en op de keywords deze post vinden. Als deze harder gaat blazen, 10 minuten na het activeren van een bepaalde stand, dan zou het ook kunnen komen door een afgebroken as van de stappenmotor die de bypassklep regelt. Hij blijft dan permanent in de bypass staan (blaast koude lucht naar binnen) en daardoor denkt ie dat er iets niet goed is met debiet, temperatuur of luchtvochtigheid, en reageert dan door harder te gaan blazen.

Andere oorzaken zouden kunnen zijn: verstopte of ingedeukte aanvoerkanaal, verkeerd aangesloten buizen, verkeerd aangesloten sensoren, of kapotte sensoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hugin
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 08:35
RemcoV schreef op donderdag 5 december 2024 @ 01:39:
Het geluid was ook hier een probleem in het begin. Na veel zoeken las ik een opmerking van Vasco dat een stille werking alleen gegarandeerd wordt met gebruik van de kunststof (aanvoer)leidingen. De spirobuizen hier bleken het geluid van de motoren te versterken tot een 'zingend' geluid. Op alle leidingen nabij de machine zijn nu grote starre dempers gemonteerd (is erg prijzig), waardoor het probleem is opgelost. Ik heb inmiddels ook de 0-10V aansturing gemonteerd, waardoor het debiet nauwkeuriger te regelen is en de machine nooit op maximaal hoeft te draaien (bv bij koken, douchen).
Dank voor de tip om starre dempers te monteren. Hier heb ik dezelfde situatie met een Vasco DX6 icm spirobuizen. Menig "expert" heeft naar het zingend geluid gekeken en zonder resultaat. Uiteindelijk zelf 2 semi starre dempers van 1 meter er tussen gezet en de installatie is nu stil. Deze zijn een stuk goedkoper te vinden dan starre dempers zonder veel in demping in te leveren..

De 0-10V aansturing is de volgende stap.
Pagina: 1