Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:12
TL;DR: TV met CI+ module stoort alleen op enkele zenders, maar Ziggo zegt dat het signaal goed is. Waar kan dit aan liggen?

Lange verhaal:
Sinds een jaar of twee stoort onze TV, maar alleen op de zenders RTL4 en Veronica. Het geluid valt dan voor een paar seconden weg en er verschijnen wat blokjes in het beeld. Dit gebeurt in het ergste geval om de minuut, maar het lijkt ook alsof het 's avonds erger is dan overdags (maar misschien beeld ik me dat in).

Ziggo heeft ons al nieuwe kabels gestuurd (de vorige waren trouwens ook kabels die we van Ziggo gekregen hadden) en dat hielp niets.
Pas geleden kregen we een nieuwe Connectbox (voor internet) en die liep steeds om de paar dagen vast. Toen kon Ziggo remote kon zien dat er iets mis was met ons signaal en stuurden ze een monteur. Die heeft het aansluitpunt in de woonkamer vervangen. Hij zei dat hij kon meten dat het signaal nu goed was. Maar de TV storingen heeft dat niet opgelost.

Ik heb samen met de monteur het decoderkastje van onze analoge TV geprobeerd op de huiskamer TV en daarmee hadden we geen storingen. Echter, dat kastje geeft geen HD signaal door van de commerciële zenders. De monteur zei dat het kastje wel hetzelfde HD signaal als input heeft, dus dat deze test zou bewijzen dat het signaal OK is.

Aannemende dat dat klopt, dan zouden als mogelijke oorzaken overblijven:
- Tuner in TV is niet goed.
- CI+-module of -kaart is niet goed.

De monteur adviseerde mij om Ziggo te bellen om te vragen een HD-decoder te sturen om te kijken of dat het probleem zou oplossen. Maar toen ik dat deed, was het antwoord dat die op waren en dat ik later nog maar eens moest bellen 8)7 .

De TV (Philips 40PFL8605H) gaat al wat jaren mee, dus als het aan de TV ligt ben ik bereid hem te vervangen. Maar dan wil ik natuurlijk van tevoren wel graag weten dat ik niet hetzelfde probleem houd op de nieuwe TV.

Is het mogelijk dat een TV een storing aan de tuner ontwikkelt, waardoor alleen bepaalde zenders af en toe een storing vertonen?
Kan ik hier nog iets aan diagnosticeren zonder een andere toestel erbij te moeten halen en te moeten wachten totdat Ziggo weer een decoder kan leveren?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frost_Azimov
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 02-05 22:53
Vaak ligt het probleem aan de bekabeling, overigens is het un-encrypted HD signaal niet hetzelfde als het encrypted HD signaal; het zijn verschillende frequenties. Er moet een miscommunicatie met de monteur hierover zijn geweest.

Het best kun je testen met een zo kort mogelijke verbinding tussen je TV en het kastje aan de muur. (en met de beste kabels en vooral: connectoren). Het zou makkelijk zijn om bijvoorbeeld een TV (of HDHomerun, of nog beter een Vu+) er dan even tijdelijk aan te hangen. (die apparaten zullen mogelijk niet voor je voorhanden zijn; ik noem ze omdat ze logfiles hebben die wat zinnige dingen kunnen zeggen over het signaal verlies)

Het probleem wat je beschrijft heeft vaak te maken met een mindere 'symbol quality' , en zoals vermeld heeft dat vaak met wat slechtere connecties te maken (of signaal verlies over langere afstanden, vandaar mijn advies om e.e.a. even met een korte kabel te testen). Let vooral op mogelijke kortsluiting van bijvoorbeeld centrale koperdraad en shielding.

Overigens zijn er prima signaal (antenne) versterkers te krijgen die vaak bij dit soort issues het probleem verhelpen. voor zo'n 25 euri het proberen waard. (ik heb zo mijn signal quality naar 100% gekregen)

Voorbeeldje

[ Voor 6% gewijzigd door Frost_Azimov op 16-11-2020 17:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Ziggo :O ken het probleem.
LG tv beneden heeft meestal problemen met RTL-Z,
Samsung tv op hetzelfde moment dus niet,
Signaal is in beide gevallen goed,
LG tv ook direct op het AOP aangesloten, probleem blijft.
Kort verhaal, LG is ruk, en daar blijf ik bij.
Hetzelfde zou dus ook in jouw verhaal passen, wellicht gebruiken ze dezelfde interne decoder o.i.d.

Je tv rechtstreeks op het Abonnee Overname Punt aansluiten en kijken of het probleem zich nog steeds voordoet.
Is het dan verdwenen > coax bekabeling in je huis nakijken > tip: te veel versterking kan dit ook veroorzaken.

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-05 22:23

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Zoek uit op welke frequenties de zenders zitten die problemen vertonen. Zodra je die hebt kunnen we die leggen naast frequenties van mogelijke storingsbronnen zoals bijvoorbeeld Digitenne of 4G en daarmee een indicatie krijgen waar de storing vandaan komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aap
RTL4 zit op 458 MHz, Veronica op 450 MHz.
NPO 1 (die niet stoort) zit op 386 Mhz.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/meruRDr6UVK6GPXbChQPyzZnGv0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8D6s21GRRryVj81mkX9AL5sO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bEkr9Z25pwgWJhSXSSaWXvv2Ot0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YzrkiefvJkyQOPSVCYnPOFh0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z7qj8snenidZeJ0-vklSxiHldTc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6fnfLi8hFaU8xcKohROVi4DO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V3YiM3glVskw10NxvFrXPU0deY0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/58YVKgA1P4RQGNQyQUwSeOug.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4e9YwU1NlA1b_1p9gZxbXkHKtoA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lsoq2JDZdFL57uAjpeGUniPh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Die frequenties zijn toegewezen voor gebruik door de politie en het leger. Digitenne begint vanaf 470MHz en kan dus uitgesloten worden. Tenzij je vlakbij een politiezender of een legerzender zit zou ik geneigd zijn om storing van externe zenders als oorzaak weg te strepen.

De ontvanger van je analoge TV, zit daar een kaart in of kijk je zonder kaart? Is dat een MPEG4-ontvanger of kan 'ie alleen maar MPEG2. Dat bepaald namelijk of het om hetzelfde signaal gaat of om een signaal op een andere frequentie. Even om de uitspraken van de monteur te toetsen.

Al bij al lijkt me demping in de coaxkabels de meest waarschijnlijke oorzaak: Coaxkabels dempen op hogere frequenties meer dan op lagere frequentie. Je zou dit kunnen toetsen door zenders te zoeken met nog hogere frequentie met een QAM256-modulatie (als je het type modulatie uit je TV kunt halen). Als de coaxkabels teveel dempen op hoge frequentie zou je op nog hogere frequenties geen zender in QAM256 mogen vinden die geen storing heeft. Als het demping in de kabels betreft, dan kan de oplossing gezocht worden in betere kabels of in versterking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aap
dmantione schreef op maandag 16 november 2020 @ 20:30:
De ontvanger van je analoge TV, zit daar een kaart in of kijk je zonder kaart? Is dat een MPEG4-ontvanger of kan 'ie alleen maar MPEG2. Dat bepaald namelijk of het om hetzelfde signaal gaat of om een signaal op een andere frequentie. Even om de uitspraken van de monteur te toetsen.
De ontvanger van de analoge TV is deze: https://www.ziggo.nl/klan...io/ontvangers/humax-5500c
Ik kan niet zo snel vinden wat voor formaat die ondersteunt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Die ontvanger kan wel MPEG4, maar er kan geen kaart in. Nederland 1,2,3 zijn zonder kaart in HD beschikbaar zouden hetzelfde signaal kunnen zijn (ik weet niet welke versie die ontvanger standaard pakt). RTL4 is niet ongecodeerd in HD/MPEG4-beschikbaar, daar heb je namelijk een kaart voor nodig en is het dus gegarandeerd de SD/MPEG2-versie die die pakt. RTL4 is dus beslist niet hetzelfde signaal als je op je huiskamer-TV ontvangt, de SD-/MPEG2-versie zit op een andere frequentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViNyL
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Is je probleem inmiddels opgelost? Benieuwd wat het uiteindelijk was.

Sinds een aantal dagen geeft mijn tv blokkerig of zwart beeld (wel audio) op 1,2,3 en rtl4 met name in de avond.

Ik heb vorig jaar nog een 4x monteur gehad die ivm internet problemen alles heeft doorgemeten en kabels heeft vervangen. Dat bleek uiteindelijk het grijze kastje voor de deur te zijn waar de bekabeling in vervangen is.

De ziggo helpdesk heeft me een nieuwe coax kabel gestuurd om mee te beginnen maar daar heb ik niet veel vertrouwen in..

Heb de zenders opnieuw ingesteld, ci plus kaart schoongemaakt maar dat lost niets op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servpage
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 25-04 21:00
Waarom geen vertrouwen in de nieuwe kabel, slechte bekabeling blijkt maar al te vaak de oorzaak van dit soort storingen.
Wacht de nieuwe kabel eerst even af, je kan ondertussen wel controleren of de splitter goed aangedrukt zit.
Je kan ook de tv rechtstreeks aansluiten op het AOP om te zien wat of dit doet met de storing.

Hier een half jaar geleden soort gelijk probleem gehad, alle coax kabels, connectoren en splitter vervangen door Hirschmann producten en sindsdien geen problemen meer gehad.

Collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aap
Servpage schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 12:32:
Waarom geen vertrouwen in de nieuwe kabel, slechte bekabeling blijkt maar al te vaak de oorzaak van dit soort storingen.
Wacht de nieuwe kabel eerst even af, je kan ondertussen wel controleren of de splitter goed aangedrukt zit.
Je kan ook de tv rechtstreeks aansluiten op het AOP om te zien wat of dit doet met de storing.

Hier een half jaar geleden soort gelijk probleem gehad, alle coax kabels, connectoren en splitter vervangen door Hirschmann producten en sindsdien geen problemen meer gehad.
We hebben tweemaal nieuwe kabels gehad; helpt niets. Er is een monteur geweest die de storing ook niet kon verhelpen. Ook niet als de TV direct op het aansluitpunt aangesloten was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servpage
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 25-04 21:00
En toen ? Als het binnen niet te verhelpen is dan zal het buiten zitten, in de kast en anders slechte of beschadigde kabel in de grond.
Heeft Ziggo hier geen vervolg aan gegeven dan ?

Collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biancadw
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22-12-2021
Ik heb gemerkt dat als ik een storing op Veronica heb en ik spoel een stukje terug dat exact op dezelfde plek weer de storing optreedt. Een aantal keer teruggespoeld en telkens dezelfde plek. Echt dramatisch dat Veronica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aap
Uiteindelijk hebben we onze CI+ module ingeruild voor een mediabox. Daarna geen storingen meer. Het probleem lijkt dus in het TV toestel gezeten te hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MSteverink
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10-04 20:16
Ik zie je topic helaas nu pas. Maar, had je een chromecast? Bij mij is de beruchte combinatie:
  • philips TV
  • CI+-module
  • ingeschakelde chromecast die te dicht bij de CI+-module zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aap
Ja, die combinatie hadden wij ook en de Chromecast gaf inderdaad extra storing. Maar als ik de chromecast loskoppelde, hadden we nog steeds storing op RTL4 en Veronica.
Pagina: 1