Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Oude PC upgraden of nieuwe PC kopen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• wouter2209
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 01-09-2021
Hallo!

Ik heb een jaar of 10 geleden een PC laten bouwen. Destijds werkte die als een trein, tegenwoordig gaat het met horten en stoten. Ik kan er nog wel eea mee maar de lol er is wel een beetje af. Ik vraag me nu het volgende af. Kan ik deze pc een upgrade geven waardoor hij wel weer de games op een goede kwaliteit kan draaien, of kan ik beter een hele nieuwe PC kopen.

Ik zal hieronder mijn huidige PC beschrijven.

Processor: Intel Core I5 CPU 750 @ 2,67 GHZ (4CPU's), - 2,7 GHZ
Geheugen: 8192 mb RAM
Wisselbestand: 14921 MB beschikbaar, 5000 MB gebruikt
grafische kaart: NVIDIA GEFORCE GTX 750 TI

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Spelen van games zoals de Total war games, Mount and blade 2, Skyrim. Ik speel er in principe geen COD oid op.

Wat mag het systeem gaan kosten?
De vraag is dus of een upgrade (waardoor de kosten mogelijk dus een stuk lager zal liggen) mogelijk is. Als dat niet het geval is, zou ik +- 800 euro willen besteden.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Naast een muis en toetsenbord (via USB) niet specifiek.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb er echt te weinig verstand van om hier iets over te kunnen zeggen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Niet direct. Ik wil graag spellen op een zo hoog mogelijke kwaliteit kunnen spelen zonder dat ik hier duizenden euro's aan kwijt ben.

Ga je overklokken?
Ook hier heb ik eigenlijk geen verstand van.

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik hoop antwoord te kunnen krijgen op de vraag of mijn oude systeem te upgraden valt of dat dit eigenlijk kansloos is. Als dit kansloos is hoop ik op hulp hoe een nieuw systeem te bouwen die games als Total war, mount and blade 2, en andere strategie games op een hoge kwaliteit kan spelen.

Alvast bedankt voor de hulp!

Groet.

Wouter

Alle reacties

Verwijderd

Na 10 jaar mag het bakje toch wel met pensioen, denk ik. Het lijkt misschien niet zo, maar er is toch wel in ieder onderdeel van de moderne pc zoveel veranderd/verbeterd dat het gewoon de moeite niet meer loont, met als aanvullend risico dat na al die moeite je moederbord het begeeft en daardoor alles voor niets blijkt te zijn geweest.

Er wordt overigens wel gevraagd in dit forum om zelf een opzetje te geven. Voor inspiratie zou je in de best buy guide kunnen kijken en naar smaak aanpassen: reviews: Desktop Best Buy Guide - September 2020

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 17-11-2020 03:47 ]

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 23:13
Tsja, als ik naar mijn eigen situatie kijk. Ik doe het meeste op mijn 10 jaar oude bak met een i7-920. Voor een paar tientjes kun je bijvoorbeeld via Aliexpress of hier op de V&A een betere processor halen. Laten we zeggen dat je voor zo'n 100 euro in totaal je CPU en GPU van een 2e hands upgrade kunt voorzien. Als dat het jou waard is om deze PC nog een aantal jaar te laten draaien, dan zou ik dat zeker doen.

• Cas104010
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 06-07 20:33
Ik zou sowieso een nieuwe PC bouwen. Zoals Emphy al zei, de techniek en de onderdelen zijn zoveel veranderd. Ik heb even snel een lijstje samengesteld dus er is vast nog wel wat aan te verbeteren.

De behuizing moet je zelf even kijken wat je mooi vindt. Ik heb deze erin gezet omdat ik hem mooi vind.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 2600 Wraith (BOX) Boxed€ 128,01€ 128,01
1MoederbordenMSI B450 Tomahawk MAX€ 106,-€ 106,-
1VideokaartenGigabyte GeForce GTX 1660 Super OC 6G€ 279,-€ 279,-
1Interne harde schijvenSeagate ST2000DM008, 2TB€ 51,90€ 51,90
1BehuizingenNZXT H510 Zwart/Wit€ 72,90€ 72,90
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 66,-€ 66,-
1Voedingenbe quiet! System Power 9 600W€ 55,90€ 55,90
1Solid state drivesCrucial BX500 480GB€ 40,67€ 40,67
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 800,38

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-11 12:01

EXX

EXtended eXchange

TwingyTwingy schreef op maandag 16 november 2020 @ 18:04:
Tsja, als ik naar mijn eigen situatie kijk. Ik doe het meeste op mijn 10 jaar oude bak met een i7-920. Voor een paar tientjes kun je bijvoorbeeld via Aliexpress of hier op de V&A een betere processor halen. Laten we zeggen dat je voor zo'n 100 euro in totaal je CPU en GPU van een 2e hands upgrade kunt voorzien. Als dat het jou waard is om deze PC nog een aantal jaar te laten draaien, dan zou ik dat zeker doen.
Hier nog iemand met een PC uit 2009 met daarin een Core i7 920.

Die heb ik nog niet zolang geleden geupgrade: SSD erin en 12 GB RAM erbij. Draait nog steeds prima. Maar: ik draai geen zware games. De meest belastende applicatie die ik veel gebruik is lightroom.

Zou ik echter wel veel gamen en daarvoor veel rekenkracht nodig hebben, had ik een nieuwe PC genomen (of in ieder geval mobo, CPU, RAM en GPU vernieuwd).

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:48
Ha! Ik heb afgelopen jaar de i5-750 ook eindelijk afgeschreven. Prima keus dus destijds, want ik had 'm ook 11 jaar in gebruik. Wel SSD ingezet en de GPU een paar keer vervangen.

Daar zit geen upgrade-pad meer in.

Mooi Ryzen-gebaseerd systeempje bouwen zou ik zeggen.

• wouter2209
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 01-09-2021
Dank voor de reactie! Dan ga ik denk ik toch voor een nieuwe PC om nog wat jaartjes door te kunnen.
Pagina: 1