Oven gooit aardlek eruit

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xven0mxz
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:44

xven0mxz

Feyenoord Rotterdam 1908!

Topicstarter
Ik heb een raar probleem met betrekking tot de oven(AEG km8403001).

Bijna altijd als wij deze gebruiken gooit deze de aardlekschakelaar eruit. Vaak gebeurd dit tijdens opwarmen of het openen van de oven. Nu ben ik begonnen met het doormeten van enkele onderdelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P8reHTbY53sk1bxHpcwMpuQxiCQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iucSVmjbY4jiOzL1f8AVNkHQ.png?f=fotoalbum_large

Nu denk ik dat de tempratuur sensor kapot is deze meet maar 555~OHM. De andere waarden lijken op wat je zou verwachten (Denk ik, als ik het grote internet mag geloven) De tempratuursensor lijkt een afwijkende waarde te hebben. Kan dit de veroorzaker zijn van het uitschakelen van de aardlek?

Zijn er nog andere zaken die ik door kan meten om zaken uit te sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• popie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:46
Als de aardlek eruit springt moet je zoeken naar een lek naar de aarde. Of waarschijnlijk de chassis. onderling een sensor gaan meten zegt niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

De aardlek schakelt uit door een lekstroom naar aarde.
De oorzaak zit vaak in beschadigde isolatie van bedrading of bijvoorbeeld het verwarmingselement.
Dit is alleen na te meten met een isolatietester oftewel een megger.
Meten doe je dus tussen de ader en de metalen behuizing ;)

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Meet eens tussen de behuizing en de aansluitingen van de verwarmingsspiraal. Als je daar de draden even van loshaalt moeit je eigenlijk oneindig hoge weerstand hebben richting behuizing. Maar de kans is aanwezig dat door defecten of vervuiling er sluiting ontstaat richting aarde/behuizing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:46
Meestal zijn het inderdaad de elementen, het hetelucht element is een goede kandidaat, die zijn niet zelden zichtbaar vervormd.

Ohms ga je dat niet altijd meten, daar heb je echt een isolatietester voor nodig, bij gebrek daar aan kun je gewoon de stekkertjes los trekken van een element en kijken of dat het oplost.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:49
_ferry_ schreef op maandag 16 november 2020 @ 19:36:
Meet eens tussen de behuizing en de aansluitingen van de verwarmingsspiraal. Als je daar de draden even van loshaalt moeit je eigenlijk oneindig hoge weerstand hebben richting behuizing. Maar de kans is aanwezig dat door defecten of vervuiling er sluiting ontstaat richting aarde/behuizing.
Daar zet ik ook mijn geld op in. Met een gewone multimeter is dit nog wel eens te achterhalen, maar niet altijd. Soms lekt hij naar aarde pas alleen als deze warm is. Dit heb ik ook nog onlangs gehad met de mijne. Vervelend was wel, dat de koelkast en vriezer op de zelfde aardlek groep stonden. En ik met geen mogelijkheid bij de stekker van de Combi oven kwam. En als laatste, de aardelek er inmiddels ook uit klapte toen de oven koud was... }:|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elekit
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-03 11:24
keur0000 schreef op maandag 16 november 2020 @ 17:35:
De aardlek schakelt uit door een lekstroom naar aarde.
De oorzaak zit vaak in beschadigde isolatie van bedrading of bijvoorbeeld het verwarmingselement.
Dit is alleen na te meten met een isolatietester oftewel een megger.
Meten doe je dus tussen de ader en de metalen behuizing ;)
Tenzij het een aardlekautomaat (ook wel alamat genoemd) is. Dan is de aardlekschakelaar gecombineerd
met de automaat en kan het zijn dat deze afschakelt door een te hoge stroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xven0mxz
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:44

xven0mxz

Feyenoord Rotterdam 1908!

Topicstarter
Maandag inderdaad de connectoren wat extra aangedrukt / schoon gemaakt. Issue is tot dusver niet meer voorgekomen. We wachten het af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Grafspaaier schreef op woensdag 18 november 2020 @ 15:00:
[...]

Tenzij het een aardlekautomaat (ook wel alamat genoemd) is. Dan is de aardlekschakelaar gecombineerd
met de automaat en kan het zijn dat deze afschakelt door een te hoge stroom
Er word hier specifiek gesproken over een aardlekschakelaar en geen combi automaat ;)

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• Elekit
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-03 11:24
keur0000 schreef op woensdag 18 november 2020 @ 16:51:
[...]

Er word hier specifiek gesproken over een aardlekschakelaar en geen combi automaat ;)
Je hebt gelijk :)
Pagina: 1