Goede keuze monitor?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• DutchEZmoder
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-01 21:35
Ik ben op zoek naar een monitor met een zo goed mogelijke kleurweergave in Adobe RGB voor fotografie, nu stuitte ik op de
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1MonitorenDell UltraSharp UP2716D Zwart€ 557,02€ 557,02

Een waar 10 bit 1440p scherm, 100% Adobe RGB, GB-r backlight met een helderheid die hoog genoeg is in een donkere kamer waarin ik werk, IPS, goed contrast...

Is hier nog iemand die met een GB-r backlight scherm foto's bewerkt? Geeft dat echte meerwaarde? Bij de Dell schermen met een wat hoger prijskaartje zie ik vaak weer W-LED terug komen.

Ook twijfel ik of 4k (of hoger) nog veel meerwaarde heeft.

En HDR... Ik begreep dat dit nog niet veel nut heeft bij fotobewerking aangezien de meeste programma's dit niet ondersteunen, en dat dit alleen leuk is voor films en games, klopt dit? Dan kan ik de Dell UP2718Q wegstrepen.

Hoeveel meerwaarde heeft een UP2718Q tov de UP2716D?

Alvast bedankt!

https://www.flickr.com/photos/jeroenvanderwardt/albums www.instagram.com/jeroen.van.der.wardt

Alle reacties

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-01 16:09
100% Adobe RGB is imho overrated (en heel duur). Je kunt beter investeren in een groot 4K scherm die goed gecalibreerd is en 100% sRGB weergeeft. Helemaal voor het budget <1000 euro. De genoemde pricewatch: Dell UP2718Q Zilver, Zwart is een mooi scherm maar duur. Kun je beter voor de pricewatch: BenQ SW321C Grijs gaan.

De pricewatch: BenQ PD3200U Grijs, Zwart is een goede keuze en heeft ingebouwde calibratie software. Die is beter dan de UP2716D.

Lees ook eens dit verhaal

• dennisdennis12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 25-01 19:43
Dat ligt toch echt aan de beoogde toepassing. Voor alleen online publicaties is srgb inderdaad voldoende, maar voor professioneel drukwerk heb je toch echt Adobe rgb nodig om goede softproofing mogelijk te maken. Tevens is hardwarematige calibratie ook altijd aan te bevelen.

• DutchEZmoder
Djarune schreef op maandag 16 november 2020 @ 21:45:
100% Adobe RGB is imho overrated (en heel duur). Je kunt beter investeren in een groot 4K scherm die goed gecalibreerd is en 100% sRGB weergeeft. Helemaal voor het budget <1000 euro. De genoemde pricewatch: Dell UP2718Q Zilver, Zwart is een mooi scherm maar duur. Kun je beter voor de pricewatch: BenQ SW321C Grijs gaan.

De pricewatch: BenQ PD3200U Grijs, Zwart is een goede keuze en heeft ingebouwde calibratie software. Die is beter dan de UP2716D.

Lees ook eens dit verhaal
Thx, ik heb nu een monitor met 97% sRGB gekalibreerd met een Spyder X, aRGB waarde was iets van 78% volgens mij. Ik merk toch dat prints niet uitkomen zoals ik dat wil. Printen doe ik in aRGB. En ik verkoop ook prints en digitale foto's in zowel sRGB en aRGB. Toch zonde dat ik niet kan leveren hoe ik het precies wil.
dennisdennis12 schreef op maandag 16 november 2020 @ 22:30:
Dat ligt toch echt aan de beoogde toepassing. Voor alleen online publicaties is srgb inderdaad voldoende, maar voor professioneel drukwerk heb je toch echt Adobe rgb nodig om goede softproofing mogelijk te maken. Tevens is hardwarematige calibratie ook altijd aan te bevelen.
Yes vandaar aRGB, een Spyder X heb ik om te kalibreren.

https://www.flickr.com/photos/jeroenvanderwardt/albums www.instagram.com/jeroen.van.der.wardt

• DutchEZmoder
Ik heb de UP2716D binnen gekregen en geen spijt van! Echt een verschil van dag en nacht met m'n oude 97% sRGB monitor. Uitgebreid kalibratie rapport erbij gekregen en dit scherm is over de gehele helderheid 100% accuraat. Bij m'n oude monitor was dat enkel het geval bij een erg lage helderheid. Foto's kunnen nu met veel meer precisie worden bewerkt :)