Bank verstrekt mijn gegevens aan derde zonder toestemming

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-10 08:52

EMP

Krulloos!

Topicstarter
Tot januari dit had ik een hypotheek bij een grote bank. Sinds ik verhuisd ben heb ik alleen nog een betaalrekening bij die bank.

En vandaag kreeg ik dus een mail met de vraag "Wil je deelnemen aan ons hypotheken klantonderzoek?"

Dat wil ik niet, maar goed, ik lees toch even verder...

"Het onderzoek laten we uitvoeren door onderzoeksbureau NAAM uit Rotterdam... De mogelijkheid bestaat dat je binnenkort door NAAM benaderd wordt met het verzoek deel te nemen aan dit onderzoek." en "Als je geen interesse hebt om deel te nemen, dan kun je je tot 26 november afmelden door een mail te sturen naar afmelden@NAAM.com. "

Ik heb de naam van het specifieke onderzoeksbureau hier niet gequote omdat dat mij niet relevant lijkt.

Maar als ik het goed begrijp heeft de bank dus zonder mijn toestemming mijn gegevens verstrekt aan een derde partij, en is de enquete ook nog eens opt-out, waarbij ik deze mij onbekende derde partij zelf moet mailen.

Als ik dit stuk van Arnoud Engelfriet lees mag dit volgens mij niet. Dat een klein shady bedrijfje dit doen zou ik niet echt van verbaasd staan, maar we hebben het hier over een van de grootbanken van Nederland.

Het schiet mij enorm in het verkeerde keelgat dat ze zo met mijn gegevens omgaan. Ik wil graag opheldering van de bank en ze sommeren dat ze dit niet (en nooit meer) met mijn gegevens mogen doen.

Sommmige mensen zullen hier wellicht minder zwaar aan tillen, maar ik vind het echt onbeschoft als zo'n partij zo met mijn gegevens omgaat.

Klopt mijn gevoel dat dit niet hoort? En wat kan ik doen om hier eens en voor altijd vanaf te komen (bij voorkeur zonder die derde, mij onbekende partij te mailen)?

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Dien een klacht in bij de bank. Het is inderdaad op meerdere niveaus erg fout, maar niet ongebruikelijk. Ik zou de emails van de derde partij compleet negeren.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12:28

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Je mag best zaken als enquetes en onderzoeken uitbesteden aan derden, mits daar maar een verwerkersovereenkomst mee is gesloten. En natuurlijk heeft die partij dan ook klantgegevens nodig, anders kunnen ze niks. Dus daar is weinig mis mee.

Het is ook niet helemaal opt-out, je neemt nog helemaal niet deel als je niet reageert want je kunt gewoon weigeren als ze bellen.

Mijn insteek: als je dit niet wilt, moet je geen klant bij deze (of elke andere) bank worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Nee, dat mag niet zonder toestemming. Je kunt de bank een e-mail sturen dat je geen toestemming geeft om je gegevens te delen met derden, en alleen te gebruiken voor jouw product.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Kreeg je deze mail van de derde partij of kreeg je deze van je bank?

In één geval dwingen ze je nu contact te leggen (en dus zelf je gegevens te verstrekken) om niet mee te doen, in het andere geval hebben ze je gegevens al doorgegeven. Hoe dan ook lijkt het me niet dat dit zomaar mag, maar er zit toch wel een wezenlijk verschil in.

Maar in ieder geval, ik zou een mailtje sturen naar de bank met expliciet erin dat je hier geen toestemming voor hebt gegeven en in de toekomst niet meer dit soort mails wenst te ontvangen. Die derde partij stuur je een mailtje met expliciet dat je geen deel wilt namen aan hun onderzoek en dat ze per direct al jouw gegevens moeten verwijderne. Dat recht heb je, en daar moeten ze zich aan houden (ze hebben immers (nog) geen gegevens van je die ze nodig hebben voor hun administratie o.i.d., dus ze kunnen je compleet 'vergeten')

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14:02
Volgens mij is hier niets mis mee. Een bank mag jouw gegevens niet zomaar verkopen of verstrekken aan andere partijen. De gegevens zijn verstrekt met een duidelijk doel en niet voor gewin van de derde partij, maar een derde partij die namens de bank de gegevens gebruikt.

Waarschijnlijk staat er in de algemene voorwaarden ook wel iets over dat ze dit kunnen en mogen doen. Het is tamelijk gebruikelijk om klantonderzoek uit te besteden. Wat zou onder aan de streep het verschil zijn tussen de bank die je belt voor een onderzoek of een derde partij? Het is niet zo dat je in een generieke database belandt bij het onderzoeksbureau en je gegevens onjuist worden gebruikt. Dit zal zeer waarschijnlijk ook in de verwerkingsovereenkomst staan tussen de bank en het onderzoeksbureau.

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Icephase schreef op maandag 16 november 2020 @ 15:30:
Je mag best zaken als enquetes en onderzoeken uitbesteden aan derden, mits daar maar een verwerkersovereenkomst mee is gesloten.
Dat ligt eraan. Misschien is het enquêtebureau geen verwerker, maar is zij zelf verwerkingsverantwoordelijke. Dat kunnen we niet beoordelen, maar hangt af van de vrijheid die het onderzoeksbureau heeft. Maar in de kern is je antwoord wel beter dan de andere antwoorden: als je zelf iets mag doen, mag je dat ook uitbesteden aan een verwerker.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online
Als ik mijn overeenkomst van de bank bekijk (zakelijk) dan zie ik er gewoon een hoofdstuk in staan dat ze derde partijen in mogen schakelen om onderzoeken / werkzaamheden uit te voeren. Ik ga er vanuit dat dit met een verwerkersovereenkomst duidelijk is vastgelegd tussen beide partijen mocht dit gebeuren.

Je kunt aan de andere kant niet verwachten dat de bank (of een ander bedrijf wat normaal geen onderzoeken / enquetes afneemt) zelf onderzoek gaat doen, maar dit veel beter kan uitbesteden aan een derde partij.

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP

EMP

Krulloos!

Topicstarter
Bedankt voor de reacties, gezien de verdeeldheid ertussen is het niet klip en klaar of het nou netjes is of niet.

Dat ze een extern bedrijf benaderd hebben voor iets wat niet hun core business is snap ik. Dat ik naar dat externe bedrijf moet mailen om niet mee te hoeven doen vind ik beneden peil. Ik ben niet eens (hypotheek)klant meer, dus ik vind de grond waarop ze mij benaderen erg wankel.

Ik denk dat ik het maar gewoon ga negeren. Als ze mij benaderen kan ik ze alsnog weigeren, maar ik blijf het een ongepaste manier van omgaan met je klanten vinden. Misschien dat ik ze dat in een los bericht nog ga vertellen.

My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14:02
Ik had even niet helder dat je geen hypotheek meer hebt lopen. Dat maakt imo wel een groot verschil. De vraag is natuurlijk wanneer het contract precies afloopt. Je bent waarschijnlijk geneigd om te denken dat dat reeds gebeurd is, maar hier zit wel wat ruimte. Je krijgt bijv eind van het jaar nog een jaaropgave, dus of je nog echt klant bent, is een beetje grijs gebied. Bij kranten en andere bladen zie je ook regelmatig dat je nog gebeld wordt.

Ik snap je principiële reactie, maar het is misschien wel wat overdreven. Had je geen mail gehad en je was direct benadert, dan had je vriendelijk bedankt, opgehangen klaar.

Wat je nog kan doen is verzoeken om alle data te verwijderen, bij de bank. Dat zullen ze niet kunnen vanwege wettelijke verplichtingen, maar ze kunnen het wel reduceren tot een minimum. Een situatie als deze mag op zo'n moment dan ook absoluut niet meer voorkomen.

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-10 13:46
storeman schreef op maandag 16 november 2020 @ 19:55:
Ik had even niet helder dat je geen hypotheek meer hebt lopen. Dat maakt imo wel een groot verschil. De vraag is natuurlijk wanneer het contract precies afloopt. Je bent waarschijnlijk geneigd om te denken dat dat reeds gebeurd is, maar hier zit wel wat ruimte. Je krijgt bijv eind van het jaar nog een jaaropgave, dus of je nog echt klant bent, is een beetje grijs gebied. Bij kranten en andere bladen zie je ook regelmatig dat je nog gebeld wordt.

Ik snap je principiële reactie, maar het is misschien wel wat overdreven. Had je geen mail gehad en je was direct benadert, dan had je vriendelijk bedankt, opgehangen klaar.

Wat je nog kan doen is verzoeken om alle data te verwijderen, bij de bank. Dat zullen ze niet kunnen vanwege wettelijke verplichtingen, maar ze kunnen het wel reduceren tot een minimum. Een situatie als deze mag op zo'n moment dan ook absoluut niet meer voorkomen.
Ze moeten in dat geval alle data verwijderen die niet wettelijk verplicht moet worden opgeslagen, en dat is meestal gelimiteerd tot NAW e.a. financiële gegevens. In principe zou je jezelf daarmee ook moeten markeren als zijnde "ik wil niet meer als klant gezien worden", en daarmee weer niet in aanmerking mogen komen voor marketing doeleinden.
Maar dat is de nette implementatie die er maar weinig zullen hebben ingevoerd denk ik. Kost geld, levert niks op en zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Nu online
Ik zou helemaal niet reageren.
Wie zegt dat die mail echt is?

Ik zou hooguit de mail doorsturen naar de phishing afdeling van je bank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gismo1979
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
FRANQ schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 05:53:

Dit is ook mijn eerste gevoel bij het bericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11-10 21:42

OmeJoyo

This is me

FRANQ schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 05:53:

Die mail is echt kan ik bevestigen :) hij komt van de juiste adressen en er staat ook niets geks in.

Ik ben echter nog wel klant bij deze bank, maar volgens mij is er ergens nog een regeling over "warme contacten" waarbij je oud-klanten nog een tijdje mag benaderen, tenzij ze hun gegevens expliciet hebben laten verwijderen.

Ik heb ook even gedacht van, mag dit? Maar ik ga er (misschien naïef) van uit dat er een verwerkers overeenkomst is.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP

EMP

Krulloos!

Topicstarter
Behalve dat indien je niet mee wilt doen, je gevraagd wordt naar een niet-bank emailadres te mailen, is er verder geen enkele aanwijzing dat die een phishing mail zou zijn. Daar ga ik ook niet van uit.

Ik kan mij voorstellen dat omdat ik dit kalenderjaar nog klant was, dat dat rechtvaardiging geeft om mij te benaderen.

Ik ga het voor nu gewoon negeren, en mochten ze mij benaderen, dan laat ik ze dan wel weten dat ik er niet van gediend ben.

My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gmblom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11-10 13:25
Wellicht 1 van de eerste pogingen gebruik te maken van de PSD2 optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:26
EMP schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 11:26:
Behalve dat indien je niet mee wilt doen, je gevraagd wordt naar een niet-bank emailadres te mailen, is er verder geen enkele aanwijzing dat die een phishing mail zou zijn. Daar ga ik ook niet van uit.

Ik kan mij voorstellen dat omdat ik dit kalenderjaar nog klant was, dat dat rechtvaardiging geeft om mij te benaderen.

Ik ga het voor nu gewoon negeren, en mochten ze mij benaderen, dan laat ik ze dan wel weten dat ik er niet van gediend ben.
Overigens staat gewoon in de mail:
We zijn benieuwd naar de ervaringen van onze huidige- en voormalige klanten van {bank} rondom de looptijd van hun hypotheek.
Dus ja daarom wordt je benaderd.

Daarnaast:
Het onderzoek vindt plaats in de vorm van een online enquête die je per email ontvangt.
Druk op email verwijderen en klaar.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Pagina: 1