Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Remco Tr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15:00
Beste,

Bezig met oriëntatie voor zonnepanelen. Dak is op zuidwest. 2 dakkapellen grote achter en een wat kleinere aan de voorkant.
Hoek van het dak is ongeveer 35 graden en 5.1 meter breed. (Binnenmaat)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yYsmD8ux74jEG9_9-QxMc4lLPrk=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/0fAWtzZm4rMx3q3ax8TzOgts.png?f=fotoalbum_small

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jeTncvMzfK3-Ix9AY8dgZyHmvlY=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8BjUFfSEBbsUb5P6op6th2dA.jpg?f=fotoalbum_small

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nrXaAmkTSM7BzxVYH8upKh54emA=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OOGLx9kQwdriIAfGTItCkjBn.jpg?f=fotoalbum_small

Jaarlijks energieverbruik rond de 3400kwh. woning ligt in Nieuw-Vennep NH. Buiten dakkapellen om geen schaduwen.

Wat zou de beste indeling zijn om de panelen neer te leggen? en hoe gaat het met de schaduw van het dakkapel?

Ben totaal niet thuis in de verschillende paneel merken en wil het ook laten installeren.
Aansluiting is 3x25A

nu 3 offertes binnen en die verschillen van 8 tot 11 panelen.

Offerte 1:
11x sonnenstormfabrik (glas/glas paneel) icm Solar edge optimizers en omvormer. 325wp geschat opbrengst 3400kwh

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4J8xCEqLbtTR5XamphMC1BoRQJU=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TZo75EQ82Eqgo70te2VdUWEJ.jpg?f=fotoalbum_small

Offerte 2:
8x Heckert Solar icm SMA omvormer 325wp geschat opbrengst 2500kwh

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g4Ry01IUmNEerG58Zc0VE1eHASQ=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PM2wagL9BwrjjghxshgemqOq.jpg?f=fotoalbum_small

Offerte 3:
8x Solar fabrik icm SMA omvormer 370wp geschat opbrengst 2900 kwh

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/68FYPS50C4yOJjrSprg_hs3TfY0=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cC2bQPP6idFDypfNZFWWJsWX.jpg?f=fotoalbum_small

Zelf het idee en wat ik hier lees is dat optimizers niet echt nodig zijn.

Graag hoor ik jullie ideeën

[ Voor 56% gewijzigd door Remco Tr op 18-11-2020 16:05 ]

Alle reacties

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Heb je ook wat fotos van de voor en achterkant vh huis?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Remco Tr
AUijtdehaag schreef op maandag 16 november 2020 @ 15:33:
Heb je ook wat fotos van de voor en achterkant vh huis?
Voorkant staat erop morgen doe ik de achterkant.

• Remco Tr
Iemand die het leuk vind on zich hier over te buigen?

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:44
Remco Tr schreef op maandag 16 november 2020 @ 16:38:
[...]

Voorkant staat erop morgen doe ik de achterkant.
Ik dacht, ik wacht even tot de startpost klaar is. Die foto van de achterkant.
Vanavond kijk ik even als ik er aan denk.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-11 06:03
Zo op basis van de beschikbare data, gewoon x panelen aansluiten(zoveel Aalst in je offerte stond), Solar edge hoeft niet, ik zou indien 6 panelen per kant of meer voor string omvormer gaan., indien minder panelen per kant en of meerdere oriëntaties zou
enphase micro's een idee kunnen zijn.(bel de krant, lardman adviseert dit anders nooit)
het staat of valt met hoeveel op de dakkapel en welke hellingshoek.

Je offertes gaan uit van Duitse panelen met solar edge dus erg duur. Jinko/JAsolar of Trina op string omvormer (goodwe/growatt/sma) is goedkoper en net zo goed.

[ Voor 40% gewijzigd door Lardman op 18-11-2020 13:18 . Reden: Meer duidelijkheid ]

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• AUijtdehaag
  • Niet online
Je legt alleen panelen op de dak kappellen en op de uitbouw aan de achterkant?

Dan zou ik kiezen voor micro omvormers (APS of Enphase), tenzij je alle panelen dezelfde kant op laat kijken, dan kan een stringomvormer.

Die offertes van 8 - 13 panelen, zitten daar ook tekeningetjes bij?

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-11-2020 13:24 ]

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
@Remco Tr
oke een oost-west (dus daar gaan we weer.)

zie mijn dak met een voorbeeld dag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large
oost en west haalt op een ander moment zijn top.
dus ik heb nu 6430Wp op een 4kW omvormer, dit gaat goed (bijna)zonder aftopping.
(heel klein beetje in de lente, maar dat mag geen naam hebben.)
een 4kW omvormer is een stuk goedkoper als een 6,5kW, die is dus binnen. ;)

krijg je dan een installateur die vind dat je 3000Wp op een 3000W omvormer wil hebben.
meteen laten vallen, die heeft er dus de ballen geen verstand van. >:)
(makkelijke manier om het kaf van het koren te scheiden dus.)

dan is het aan jouw om betere maten van het huis te geven.
zodat mensen hier iets leuks kunnen verzinnen.

solaredge/micro of andere optimizers, dat zijn nood grepen, liever niet, gewoon duurder en levert niet meer op.
maar toch niet helemaal links laten liggen.
zo is een omvormer met 12x330Wp(tussen de 10 en 13) en dan tigo optimizers, best een leuke optie.
als je 6 panelen op iedere kant kunt doen b.v.
maar voor dat soort prijzen kun je ook allemaal Panasonic panelen nemen, verschild niet veel meer in prijs.
dus altijd een afweging maken. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Remco Tr
Yes we zijn los!!

Sorry voor weer het zoveeste advies topic maar er is zoveel know how zonde om dat niet te gebruiken.

Welke maten wil je nog hebben? Breedte van het huis is 5.15 binnenmaat.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
@Remco Tr
jep, zoveelste advies. ;)

het is nog een beetje lastig te schatten wat er mogenlijk is met het huis.
maar als ik zo vluchtig kijk, dan denk ik:

een paar op de kleine dakkapel (op zuidachtig) vrij plat, 1 of 2 er naast wat steiler.
en dit grof weg herhalen op de achterkant.
door de verschillende richtingen zit je wel op een tigo/solaredge/micro achtige oplossing.

normaal heeft een omvormer maar 2 mpp's, en per mpp kun je maar 1 hoek/richting aan.
of je moet parallel stringen maken.
maar helaas ook minimum aantal panelen nodig per mpp.
(met tigo/solaredge/micro heb je een mpp per paneel, dus heb je die beperking niet, maar wel andere beperkinen.)

nu kunnen we hier niet schatten hoeveel en wat voor panelen zouden passen op en naast het dakkapel.
dus een schema tekenen van het dak, en zo veel mogenlijk maten er bij, geeft betere antwoorden. ;)

nog even deze:
mijn dak:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large
west is 10x300Wp=3000Wp, oost is 2x(parallel)7x245Wp = 3430Wp.
oost is dus vrij plat (15 graden) en vrij steil (45 graden). west = 45 graden.
hier door verplaats je ook een beetje de top opbrengst en blijft oost ondanks meer Wp toch onder de W van west.
dit kan ik niet apart loggen (kan alleen per mpp loggen.), wel jammer maar duidelijk genoeg dacht ik.

het mixen van verschillende richtingen is dus erg tof.
maar lastig op een sting omvormer, een micro omvormer is ook niet altijd het handigste.
(een micro kun je niet een kleinere omvormer gebruiken.)

(ik ben van plan om straks als ik meer heb terugverdiend (volgend jaar is alles terug verdiend.) nog 3 panelen op een oost muur bij te hangen op de omvormer, gewoon op 90 graden tegen een muur, maakt nog net iets meer opbrengst in de ochtend.
vanaf een uur of 7:00 heb ik dan een 600-800W extra tot +/-13:00. )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• busscherski
Ik kan het niet opmaken of het enkelfase of 3 fase omvormers zijn maar pas op met 3 fase omvormers, dat gaat vaak niet goed werken in zo`n geval en bovendien is het niet nodig met zo`n klein aantal panelen.

Verder wat iedereen hierboven schrijft en met name dit van @AUijtdehaag
Dan zou ik kiezen voor micro omvormers (APS of Enphase), tenzij je alle panelen dezelfde kant op laat kijken, dan kan een stringomvormer.
Indien ze ruwweg dezelfde kant op kijken kan SolarEdge trouwens ook prima werken.

Voorkeur is uiteraard om met een string omvormer te werken maar dan moeten alle panelen binnen 1 string dezelfde kant op kijken en dezelfde helling hebben. Aantal panelen per string is meestal minimaal 5 en maximaal 12.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Remco Tr
AUijtdehaag schreef op woensdag 18 november 2020 @ 13:24:
Je legt alleen panelen op de dak kappellen en op de uitbouw aan de achterkant?

Die offertes van 8 - 13 panelen, zitten daar ook tekeningetjes bij?
Voorkeur heeft wel zw zijde (voorkant) lijkt me ook de kant met de meeste opbrengst. Heb legplannen van de offertes toegevoegd.

• Remco Tr
Nog even de (binnen) maten vd dakkapellen.

Voorkant 2.20 achter 4.20

• AUijtdehaag
  • Niet online
Offerte 2 en 3 vallen af.

Ik (en sunnydesignweb) kan daar niks van maken.

Alle panelen in 1 string, moeten dezelfde helling hebben en dezelfde kant op kijken.
Daar voldoe je niet aan, dus dan worden het 2 strings.
5 panelen in 1 string kan "net", maar 3 panelen in 1 string kan niet.

Tenzij je "relatief dure" Panasonic hit kuro neemt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HdnXqoY61X8RxepgUsVK08hurdY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cmG2VuvrAFfZSq0H65fBQM2I.jpg?f=fotoalbum_large

Daarom gaf ik al de tip: micro omvormers.
2 van deze bijvoorbeeld: https://www.sun-solar.nl/...s-e315-incl-btw-sunsolar/
Met 8 van deze: https://www.sun-solar.nl/...btw-op-voorraad-sunsolar/
of 8 van deze: https://www.sun-solar.nl/.../zonnepanelen/amerisolar/

Offerte 1 zou wel met een SMA kunnen, echter heb je behoorlijk wat schaduw links van je dakkapel.
@busscherski jij nog ideeen?

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-11-2020 14:36 ]

• busscherski
Met een stringomvormer (bijvoorbeeld een SMA) moeten alle panelen binnen 1 string in dezelfde richting liggen. Legplan 2 en 3 kunnen dus alleen goed werken als de 2 panelen op de grote dakkapel richting ZW en bijna dezelfde helling als het andere dak liggen. Maar dat lijkt me niet zo verstandig qua uiterlijk en windbelasting / benodigde ballast.

Legplan 1 kan in theorie wel met een stringomvormer met 4 normale 60 cells / 120 half cells panelen in een string. Met een Chinees merk omvormer heb je dan wel kans op geluid door klapperende relais, dan wellicht beter voor SMA kiezen die wat dat betreft een betere reputatie heeft. Of juist voor vier keer 96 cells Panasonics (levert niet iedere installateur)
Of passen er panelen van 2 meter lang? Dat geeft ook weer een beetje extra voltage.
Offerte 1 met SolarEdge kan maar gaat ook met P404 optimisers nog wel een klein beetje optimiser clipping laten zien in de ochtend (verlies van opbrengst). Mocht je dat doen, er wel goed op letten dat je geen P370 optimisers krijgt!
vb2000 in "Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem?"

Al met al een mooi dak voor micro omvormers denk ik (AP systems of Enphase).

• Remco Tr
Kijk hier worden we wijzer van. Bedankt!

Is het mogelijk om met micro omvormers te simuleren?

Wacht nog op 2 nieuwe offertes. Benieuwd waar ze meekomen. Hopelijk micro omvormers.

• busscherski
Wat wil je precies simuleren?

Voor het zuidwest dak kun je een micro kiezen met een AC vermogen van +/- 80% van het aantal Wp van het paneel. Voor het noordwest dak lijkt me 60% logischer.

Enphase of AP systems?

• Remco Tr
busscherski schreef op donderdag 26 november 2020 @ 23:20:
Wat wil je precies simuleren?

Voor het zuidwest dak kun je een micro kiezen met een AC vermogen van +/- 80% van het aantal Wp van het paneel. Voor het noordwest dak lijkt me 60% logischer.

Enphase of AP systems?
Nu alles gesimuleerd met een sma omvormer. Vroeg me af wat de efficentie is met een micro omvormer. Maar dat is per paneel te bereken omdat het natuurlijk elk paneel voorzich is.

Vroeg me ook af welke hoek de panelen moeten hebben op het dakkapel.

• busscherski
Het is elke micro voor zich ja, dus de panelen op de dakkapel leg je zoals het makkelijkst is met het bevestigingsmateriaal.

Als het toch micro's zijn is een oost west dakje logisch want dan heb je minder ballast nodig. Dat is handig omdat dakkapellen vaak een beperkte sterkte hebben.

https://www.winkelman-zon...je-oost-we-114240038.html

• AUijtdehaag
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p-Mus6-rRbriZ_nELlo7OMsIDoU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/34Y23jzXcpZLmtj62xT9LDsV.jpg?f=user_large

Zo heb je 12 panelen en 3 micros APS QS-1

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:23

Termy

valt er nog wat te fragge?

AUijtdehaag schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 11:36:
[Afbeelding]

Zo heb je 12 panelen en 3 micros APS QS-1
Hoe ga je die dan aansluiten? De 4 rechts en links kunnen wel makkelijk op 1 QS1 per stuk maar de resterende liggen vrij ver uit elkaar. Dan zul je iig je eigen DC kabels moeten maken want APS heeft ze maar tot 2 m (meerdere aan elkaar knopen is vast geen goed idee).

Waarom niet ook een NO/ZW dakje op de zuidelijke dakkapel ipv die ene op zuid?

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Termy
3 aps QS-1 is voor 12 panelen. (en niet voor 13)

Zover ligt het niet uit elkaar.
Mc4 tang aanschaffen?
Remco Tr schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 10:14:
[...]
Nu alles gesimuleerd met een sma omvormer.
Screenshot daarvan?
Volgens mij kan het niet met 2 verschillende hellingen en 3 verschillende richtingen. 3 verschillende orientaties

[ Voor 62% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-11-2020 11:57 ]

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:23

Termy

valt er nog wat te fragge?

AUijtdehaag schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 11:48:
@Termy
3 aps QS-1 is voor 12 panelen. (en niet voor 13)

Zover ligt het niet uit elkaar.
Mc4 tang aanschaffen?
Er zijn ook YC600's waarmee je prima kunt passen en meten, lijkt me. Niet echt een reden om het dak niet vol te krijgen.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• Remco Tr
Offerte nummer 4:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kr-V3jsXsFTqN0hpo7IiJC5RhHc=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/nGq61me6p9n8zKxhbHtTKaP4.png?f=fotoalbum_small

8x URE 370wp icm Enphase 7+ 4900€

Panelen naast de dakkapel zonde? Nu in de winter komt de zon er bijna niet. En in zomer pas in middag.

Misschien nog interessant om de panelen op de NO kant te verdelen voor na 2023. Zodat het meer verdeeld is over de dag?

Iemand ervaring met installatie van winkelman/solar-outlet?

• busscherski
incl of excl btw?
In beide gevallen vind ik het duur.

Dat laatste legplan kan overigens ook met een stringomvormer.

Het laatste legplan van @AUijtdehaag vind ik niet slecht in combinatie met micro's.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_lJ0Y82easutSzPzSbQlSKFDySo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/T58dINlOXdrNJ31cXMdgJYve.png?f=fotoalbum_large

3641 euro excl btw / 12 x 320 Wp = 0.95 euro / Wp.
Reken een paar tientjes extra voor de APS AC kabel en je zit op 0.96 euro / Wp voor een systeem met micro's.

Mochten er grotere panelen passen, bijvoorbeeld Longi's dan wordt de bang/buck beter.
https://www.winkelman-zon...lack-half-cell-355wp.html

Hier op het forum relatief veel goede recensies gezien van installatie van de bekende webshops.

• Remco Tr
Heeft het nog zin om op het grote dakkapel 2 panelen richting het oosten te leggen?

Met de gedachte om meer te spreiden over de dag. Of is het beter om maximaal te pakken op ZW.

Die panelen naast het dakkapel is dat wel handig. Deze komen pas in de loop vd middag in de zon.

• busscherski
Als je micro omvormers neemt kun je dat prima doen.

• Remco Tr
We gaan vrolijk verder..

Offerte 5:
10x Longi 375wp
€3800 ex

Offerte 6:
10x Munchen Solar 350wp
4200 ex

Beide volgens dit legplan

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ee9Wiymz-WQqeAu7dBIhgZ1gcTQ=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/piTkvU0EO8bQ7pqBL9reR9E7.png?f=fotoalbum_small

Meer panelen en meer opwek dus. Ook geen panelen meer naast het dakkapel.

Heb ik de Enphase Q Relais nou wel of niet nodig. Zeggen dat het nodig is voor NEN1010 norm. Ander zegt dat het luxe is wat niet nodig is. Niet verplicht maar misschien we veilig? En moet het dan de 1 of 3 fase zijn?

De dakkapellen kunnen 20kg/m2 extra hebben boven de sneeuwlast. Dit moet volgens mij dan geen probleem zijn. 4 panelen met balast is 172kg. (excl constructie)

• busscherski
Offerte 5 is goedkoop voor een systeem met Enphase micro's. Passen ze micro's toe van 295 W max output?

Zijn die panelen full-black?
Is dat belangrijk voor je?

Ik heb geen verstand van Enphase Q relais, ik dacht dat je dat hebt om de opbrengst te kunnen loggen?

• Remco Tr
busscherski schreef op donderdag 3 december 2020 @ 22:18:
Offerte 5 is goedkoop voor een systeem met Enphase micro's. Passen ze micro's toe van 295 W max output?

Zijn die panelen full-black?
Is dat belangrijk voor je?

Ik heb geen verstand van Enphase Q relais, ik dacht dat je dat hebt om de opbrengst te kunnen loggen?
Beide offertes hebben de IQ7+ en die doen max 370wp

Full-black niet belangrijk. Panelen komen nauwlijks in het zicht. Zwart frame vind ik wel netjes maar het paneel zelf mag best zilvere banen hebben. Hebben deze beide panelen ook.

Q Relais kan system af schakelen mocht het nodig zijn.

• Remco Tr
Zijn deze twee panelen.

Zwart is wel het mooiste maar minder keus/opbrengst.

https://www.solar-bouwmarkt.nl/360wp-perc-111681949.html

https://www.solar-bouwmarkt.nl/lr4-370-wp-perc.html

• busscherski
Prima keuzes, wel even zeker weten of alles past natuurlijk.

• Remco Tr
Binnenmaat woning is 5.15. Panelen zijn 1755. Weet alleen niet hoe dik de muren zijn. Rijtjes huis uit 1998.

• busscherski
Als je kiest voor verticale rails bij die 3 landscape panelen moet dat zeker passen qua breedte. Dan heb je de klemmen onder en boven het paneel.

Minder gebruikelijk is horizontale rails bij landscape montage. Dan komen er nog klemmen tussen en aan het uiteinde. Dat pas wellicht niet.

Maar de buitenmaat is niet te meten?

• Remco Tr
Buitenmaat is 5.40. Moet passen dus denk ik.

• Remco Tr
Wat ik zelf aan de buitenkant kan meten is het huis 5.38 breed. 3x landscape kom ik op 5.31. Incl klemmen.

Denk dat dit hem word

Legplan met 10x Longi 375wp met Enphase.
4x portrait onder 10 graden op dakkapel
2x portrait onder 10 graden op dakkapel
3x landscape onder dakkapel
1x landscape boven dakkapel.

Alles op ZW azimut -40

Totaal 3960€ ex btw

• busscherski
Je schrijft inclusief klemmen, klemmen komen er alleen tussen indien je horizontale rails hebt.
Heb je een voorkeur voor horizontale rails?

• Remco Tr
busscherski schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 15:29:
Je schrijft inclusief klemmen, klemmen komen er alleen tussen indien je horizontale rails hebt.
Heb je een voorkeur voor horizontale rails?
Staat nu nog horizontale rails verticaal is optie moet ik nog even overleggen. Scheelt 5cm.

• Remco Tr
Nog kleine vraag.

4x portrait op het dakkapel. Bedacht op het zw. Ben benieuwd of die in de ochtend al iets doen. Als in een oost-west opstelling.

Heeft het bv nut om ze richting het no te leggen? Of heeft dat weinig zin omdat ze nagenoeg plat liggen?

• busscherski
Als ze nagenoeg plat liggen moet je ze elk voorjaar wassen. Met een helling van 10 graden hoeft dat niet of nauwelijks.
Verder maakt de richting niet zoveel uit (paar procent jaaropbrengst als ze niet te steil komen). Ik zou ze zo leggen dat ze de minste wind vangen/het minst zichtbaar zijn vanaf de grond. En dan een helling van +/- 13 of 15 graden.

Pagina: 1