AMD Ryzen 5 3600 / DDR4 ideale frequentie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbrederode
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 05-12-2020
Ik heb even de volgende vraag en hoop dat iemand mij daarin van een antwoord kan voorzien :)

Ik heb een AMD Ryzen 5 3600 en een Team Group 3600 16GB C14 memory kit.
De vraag is wat de beste combinatie is m.b.t. de frequentie van het geheugen en de mogelijkheid van de AMD

Ik heb zelf al kunnen uitzoeken dat 3600 MHz met CL16 de prijsbewust, beste keuze is.
En dat 3733 MHz CL17 de "sweet spot" zou zijn.. Nou kan ik de 3733 MHz nog met snellere CL timing inzetten. Maar de vraag is meer wanneer ik naar 3800 MHz zou gaan, ga ik dan over de capaciteit van de processor heen met het 1:1 verhaal>? Dat laatste begrijp ik nog niet helemaal, weet alleen dat er een overstap zou kunnen zijn naar 1:2 en dat de performance daarmee juist achteruit zou gaan. Ik weet dus niet precies of dat bij 3800 MHz het geval is en ik er geen winst maar nadeel mee behaal?

Sorry voor de wellicht wat lange vraagstelling, probeer het zo duidelijk mogelijk neer te zetten :) :+
...

Beste antwoord (via jbrederode op 17-11-2020 15:16)

• HTD
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 06-01 20:44

HTD

Hey ik ben geen exper, maar heb me er de afgelopen paar weken in kunnen verdiepen. Ik zie dat er nog geen reactie is dus wellicht kan ik je alvast wat verder helpen :)

Zover ik het heb begrepen zou de ratio 1:1:1 het beste zijn. Waarbij de ratios verwijzen naar:
* Infinity Fabric Clock (fclk) : Manages how fast CPU cores can communicate with CPU components and SoC controllers. (Such as PCIe, SATA, USB)
* Memory Controller Clock (uclk) : Manages how fast the memory controller can receive / transfer commands from RAM.
* Memory Clock (mclk) : Frequency of main system memory.

Bij DDR4 (Double data rate) ram kan het 2 signalen (double) per cycle verzenden/ontvangen.
Dus bij een (fclk) 1800mhz heb je optimaal 3600mhz nodig om de ratio te behouden.

Door je (fclk) te overclocken naar bijvoorbeeld 1900mhz zou je memory het beste op 3800mhz kunnen draaien om weer de ratio te behouden. Er is volgensmij door amd gezegd dat 4000mhz ram de nieuwe sweetspot zou zijn, maar volgens verschillende reviews draaid dat nog niet helemaal stabiel. Het zou kunnen dat er een AGESA update komt waardoor wel stabiel zou draaien. Het lijkt nu meer geluk te zijn of je fclk op 2000mhz kan draaien

Nog even naast alle frequenties, de hoeveelheid sticks zou ook een verschil maken YouTube: AMD Ryzen: 4 vs. 2 Sticks of RAM on R5 5600X for Up to 10% Better Pe...

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• HTD
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 06-01 20:44

HTD

Hey ik ben geen exper, maar heb me er de afgelopen paar weken in kunnen verdiepen. Ik zie dat er nog geen reactie is dus wellicht kan ik je alvast wat verder helpen :)

Zover ik het heb begrepen zou de ratio 1:1:1 het beste zijn. Waarbij de ratios verwijzen naar:
* Infinity Fabric Clock (fclk) : Manages how fast CPU cores can communicate with CPU components and SoC controllers. (Such as PCIe, SATA, USB)
* Memory Controller Clock (uclk) : Manages how fast the memory controller can receive / transfer commands from RAM.
* Memory Clock (mclk) : Frequency of main system memory.

Bij DDR4 (Double data rate) ram kan het 2 signalen (double) per cycle verzenden/ontvangen.
Dus bij een (fclk) 1800mhz heb je optimaal 3600mhz nodig om de ratio te behouden.

Door je (fclk) te overclocken naar bijvoorbeeld 1900mhz zou je memory het beste op 3800mhz kunnen draaien om weer de ratio te behouden. Er is volgensmij door amd gezegd dat 4000mhz ram de nieuwe sweetspot zou zijn, maar volgens verschillende reviews draaid dat nog niet helemaal stabiel. Het zou kunnen dat er een AGESA update komt waardoor wel stabiel zou draaien. Het lijkt nu meer geluk te zijn of je fclk op 2000mhz kan draaien

Nog even naast alle frequenties, de hoeveelheid sticks zou ook een verschil maken YouTube: AMD Ryzen: 4 vs. 2 Sticks of RAM on R5 5600X for Up to 10% Better Pe...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:35

nelizmastr

Goed wies kapot

HTD schreef op maandag 16 november 2020 @ 21:51:

Let wel op dat er verschil is in de optimale instellingen tussen ryzen generaties. Zen2 verliest de 1:1 ratio altijd boven 3800 volgend AMD, dat is een harde limiet op die chips.
Bij Zen3 is dat niet meer het geval, die schaalt beter. Ook lopen Zen1, Zen+ en Zen2 nog het beste met 2 bankjes. Zen3 weer met 4. Pas dus op met vergelijkingen tussen verschillende generaties :)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ECP0WERS
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
nelizmastr schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 07:15:
[...]

Let wel op dat er verschil is in de optimale instellingen tussen ryzen generaties. Zen2 verliest de 1:1 ratio altijd boven 3800 volgend AMD, dat is een harde limiet op die chips.
Bij Zen3 is dat niet meer het geval, die schaalt beter. Ook lopen Zen1, Zen+ en Zen2 nog het beste met 2 bankjes. Zen3 weer met 4. Pas dus op met vergelijkingen tussen verschillende generaties :)
Ik ben het hier niet mee eens. Mijn vorige 3800X kon 1:1 1933MHz draaien, daarboven hielt het wel op. Wellicht dat dit verandert is in een bepaalde AGESA versie of een verkeerde uitspraak vanuit AMD?

AMD Ryzen 9 9950X3D | ASRock X870E Taichi | Corsair 96GB DDR5 6200C30 | Intel Optane 905p 280GB PCIe | Kingston Fury 2TB NVMe | 2x Kingston Fury 4TB NVMe | MSI GeForce RTX5090 Ventus OC 3x | Silverstone Hela 1300R | NZXT H7 Flow | Custom water loop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:35

nelizmastr

Goed wies kapot

ECP0WERS schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 08:15:
[...]

Ik ben het hier niet mee eens. Mijn vorige 3800X kon 1:1 1933MHz draaien, daarboven hielt het wel op. Wellicht dat dit verandert is in een bepaalde AGESA versie of een verkeerde uitspraak vanuit AMD?
Dan heb je geluk gehad met je chip. Vrijwel de meeste cappen hard rond de 1900 fclock/uclock.
Doe er je voordeel mee zou ik zeggen :)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:20
Er wordt in dit filmpje getest met single rank geheugen.

Hoe meer ranks je hebt, hoe sneller de zaak is (als de rest allemaal gelijk is).
Dat is super logisch en daar is geen filmpje voor nodig. Kijk maar eens bij de reacties, daar wordt de conclusie uit het filmpje en de manier van testen volledig de grond in geboord.

Echter in de praktijk loopt geheugen, zeker op Zen 2 of lager beter als er maar 2 Dimmen gebruikt worden in plaats van 4.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
White Feather schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 13:43:
[...]

Er wordt in dit filmpje getest met single rank geheugen.
4 x single rank is dual rank.
Want 2 maal single rank op 1 geheugen kanaal ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbrederode
Bedankt voor de reacties mede-tweakers

Ik denk dat een flck van 1900Mhz op een Zen 2, dan wel de sweet spot is in combinatie met 3800MHz (CL15) DDR4 en de ratio daarmee dan ook netjes 1:1 blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@jbrederode Ryzen 3000 presteert goed op 3200 CL 14. bij sommige games haal je 2-3fps meer op 3600mt/s
maar die ik heb op Ryzen 3600 is 32GB, daar haal je sowieso meer fps met RTX 3070/80/90

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jbrederode
AIDA64 geeft me met mijn huidige settings met mijn combinatie de volgende uitslag:

- geheugen vertraging = 65.8ns
- geheugen leesprestatie = 55271 MB/s

Dat is n.a.v. het overnemen van de SAFE OC settings vanuit DRAM calculator, wanneer ik de FAST settings overneem dan kom ik in de BSOD terecht. Dus meer zit er denk ik niet in dan deze huidige settings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
bierschuit schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 14:41:
[...]

4 x single rank is dual rank.
Want 2 maal single rank op 1 geheugen kanaal ;)
Ja duh, èn dan?

In de video wordt gesuggereerd dat 4 Dimmen per definitie beter zijn dan 2 en dat is gewoon dikke onzin.

Het is gewoon niet erg zinvol om dan maar 4 Dimmsloten vol te stoppen met single rank geheugen als je dezelfde performance ook met 2 dual rank Dimmen kunt halen. Dan heb je nog 2 sloten over namelijk.

[ Voor 10% gewijzigd door White Feather op 17-11-2020 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bierschuit
  • Niet online
White Feather schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 21:36:
[...]

Ja duh, èn dan?

In de video wordt gesuggereerd dat 4 Dimmen per definitie beter zijn dan 2 en dat is gewoon dikke onzin.

Het is gewoon niet erg zinvol om dan maar 4 Dimmsloten vol te stoppen met single rank geheugen als je dezelfde performance ook met 2 dual rank Dimmen kunt halen. Dan heb je nog 2 sloten over namelijk.
White Feather schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 21:36:
[...]

Ja duh, èn dan?

2 lege sloten zijn ook niet zinvol :F :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
bierschuit schreef op woensdag 18 november 2020 @ 00:13:
[...]

[...]

2 lege sloten zijn ook niet zinvol :F :+
Reageer eens niet als een kleuter maar inhoudelijk.
Modbreak:Pot-ketel - zo gaan we niet met elkaar om. Bovenstaande doet alleen maar afbreuk aan je terechte punten hieronder.

Bij 2 sloten vrij kun je er nog geheugen bij stoppen zonder alles te moeten vervangen.

Het gaat er om dat er beweerd wordt dat 4 sloten altijd beter is voor de performance dan 2 sloten en dat is zeker niet het geval.

Bovendien wordt in veel gevallen de geheugencontroller juist zwaarder belast en wordt de geheugensnelheid juist gelimiteerd en de performance lager.

Maar ja, je zou maar eens inhoudelijk reageren. |:(

[ Voor 8% gewijzigd door dion_b op 18-11-2020 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bierschuit
  • Niet online
Maak je toch eens niet zo dik. Ik ga dat filmpje later vandaag nog wel eens bekijken en dan kom ik nog wel erop terug. Ik heb zo'n vermoeden dat er nogal wat uit z'n verband getrokken wordt.
Dat je mij een kleuter noemt deert me niet, net zo min dat ik mij druk maak over een YouTube filmpje....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bierschuit
  • Niet online
@White Feather Nou ik heb na mijn werk nog even gekeken naaar GS Youtube filmpje, maar ik zie nergens dat ze beweren dat 4 sticks altijd sneller zijn dan 2.
Ik quote direct maar wat ze zeggen in hun inhoudsopgave onder het filmpje:
This didn't used to matter (much) on previous AMD platforms; in fact, running 2 sticks of RAM was sometimes better because it'd be easier to stabilize the tighter timings and higher frequencies than running 4 sticks of RAM. Now, with Zen 3 and the AMD Ryzen 9 5950X, R9 5900X, R7 5800X, and Ryzen 5 5600X, it's become clear that 2x8GB vs. 4x8GB can impact performance, although this may not carry to other capacities as you exit single-rank configurations.
En wat ik zelf uit persoonlijke ervaring weet is dat meer ranks meer impact heeft op de geheugencontroller. Bij hoge snelheden (3600MT/s) en hoger plus lage timings loop je veel sneller tegen de limiet aan v/d controller om er meer uit te krijgen dan bij single rank. Het is dus niet zo dat meer ranks altijd sneller zijn dan single. (Wat jij dus wel claimt, dus in jouw zeggen wint 4x4GB het van 2x8GB bijv). Maar jij wil zelfs al zo ver gaan dat je quad rank wil doen, met bijv 4x16GB. Dat draait dan weer ontzettend langzaam tenzij je meer dan 32GB nodig hebt. En geen enkele game benut zoveel, laat staan meer dan 16.

Bij meer dan 16GB heb je al snel weinig keuze dan dual rank of meer. Maar als software meer nodig heeft dan 16GB ja.. dan wint meer ranks inderdaad omdat je simpelweg direct meer geheugen hebt voor dat betreffende programma.
Verder boeit het me niet zo dat ik mij er druk om maak. Ik denk dat jij een beetje de plank mis slaat door te pleiten dat meer ranks = altijd sneller.
PS, Misschien moet je eens een paar Buildzoid video's kijken omtrent geheugen overklokken. Krijg je iets meer inzicht in limieten. En weet dat ook XMP/DOCP profielen overklok profielen zijn maar dan voorgeprogrammeerd op de SPD chip voordat je daar over gaat beginnen.
Prettige avond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

De intentie wordt wel degelijk gewekt; 4 vs. 2 Sticks of RAM on R5 5600X for Up to 10% Better Performance
Zo wordt het hier ook door velen aangegeven. Alleen heb je niets aan een test van 2x8GB(16) v 4x8GB(32)
waar 32GB vanaf +- RTX2080 al meer fps geeft. Verder gaat het in dit topic niet om Ryzen 5600X, maar om Ryzen 3600.

Duidelijker getest

[ Voor 19% gewijzigd door Hackus op 18-11-2020 20:32 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bierschuit
  • Niet online
Je moet ook verder kijken (lezen) dan je neus lang is...

En waar haal jij je performance claim weg dan dat 32GB sneller vanaf een 2080 kaart dan met 16GB?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
bierschuit schreef op woensdag 18 november 2020 @ 17:14:
@White Feather Nou ik heb na mijn werk nog even gekeken naaar GS Youtube filmpje, maar ik zie nergens dat ze beweren dat 4 sticks altijd sneller zijn dan 2.
Ik quote direct maar wat ze zeggen in hun inhoudsopgave onder het filmpje:

[...]

En wat ik zelf uit persoonlijke ervaring weet is dat meer ranks meer impact heeft op de geheugencontroller. Bij hoge snelheden (3600MT/s) en hoger plus lage timings loop je veel sneller tegen de limiet aan v/d controller om er meer uit te krijgen dan bij single rank. Het is dus niet zo dat meer ranks altijd sneller zijn dan single. (Wat jij dus wel claimt, dus in jouw zeggen wint 4x4GB het van 2x8GB bijv). Maar jij wil zelfs al zo ver gaan dat je quad rank wil doen, met bijv 4x16GB. Dat draait dan weer ontzettend langzaam tenzij je meer dan 32GB nodig hebt. En geen enkele game benut zoveel, laat staan meer dan 16.

Bij meer dan 16GB heb je al snel weinig keuze dan dual rank of meer. Maar als software meer nodig heeft dan 16GB ja.. dan wint meer ranks inderdaad omdat je simpelweg direct meer geheugen hebt voor dat betreffende programma.
Verder boeit het me niet zo dat ik mij er druk om maak. Ik denk dat jij een beetje de plank mis slaat door te pleiten dat meer ranks = altijd sneller.
PS, Misschien moet je eens een paar Buildzoid video's kijken omtrent geheugen overklokken. Krijg je iets meer inzicht in limieten. En weet dat ook XMP/DOCP profielen overklok profielen zijn maar dan voorgeprogrammeerd op de SPD chip voordat je daar over gaat beginnen.
Prettige avond.
Fijn dat je nu inhoudelijk op mijn info in gaat in plaats van die onliners.

Ze suggereren volledig dat 4 Dimmen beter is dan 2 Dimmen.

Het is overigens wel zeker zo dat meer ranks beter is, als al het andere gelijk is (zoals ik al zei).

Alleen in de praktijk heeft de geheugencontroller het moeilijker en kun je dus minder hoog klokken.

Als je dan 2 single rank Dimmen vergelijkt met 4 single ranks, dan zullen de 4 dimmen winnen.
De extra ranks overtreffen de mindere hoge kloksnelheid die de geheugencontroller kan halen met 4 versus 2 ranks. En je moet zelfs nog daadwerkelijk gelimiteerd worden door de geheugencontroller wil je enig negatief effect hebben (en dus heb je meestal alleen volledig de voordelen en niet de nadelen)

Ga je 2 dual ranks of 4 single ranks vergelijken met 4 dual ranks, dan zal de performanceverbetering aanzienlijk minder zijn dan van 2 ranks naar 4. De extra belasting van de geheugencontroller geeft dan echter veel eerder limieten.
Daar is het dus zeker mogelijk dat de minder hoge frequentie zorgt voor minder performance, ondanks de extra performance van de extra ranks.

Sowieso is het maar de vraag of programma's het geheugen dusdanig gebruiken dat dit hele rankverhaal effect heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bierschuit
  • Niet online
@White Feather
Zeg je nou dat we het eens zijn??

@Hackus
Kijk al die single rank tuned prestaties dan. :)
Kijk mijn reactie nog eens boven die van jou.

[ Voor 114% gewijzigd door bierschuit op 18-11-2020 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

bierschuit schreef op woensdag 18 november 2020 @ 20:48:
@White Feather
Zeg je nou dat we het eens zijn??

@Hackus
Kijk al die single rank tuned prestaties dan. :)
Kijk mijn reactie nog eens boven die van jou.
Veel ligt aan welk spel je speelt en bij rtx2070s amper verschil ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Hackus op 18-11-2020 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bierschuit
  • Niet online
Hackus schreef op woensdag 18 november 2020 @ 21:14:
[...]

Veel ligt aan welk spel je speelt en bij rtx2070s amper verschil ;)
Ja en zo kunnen we eindeloos doorgaan. ;)
Pagina: 1