Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-09 18:45

Basszje

Reisvaap!]

Topicstarter
Ik heb momenteel een Asus VG245HE monitor, 24 inch met HD resolutie. Ik ben daar in principe best tevreden over, hoewel mijn wens is vooral voor werk om een wat groter werkveld te hebben. Met een beetje IDE en veel venster zit je toch al snel een beetje krap in de ruimte.

Ik zou vooral meer ruimte willen hebben om bijvoorbeeld bestanden in split-screen te zien of een browser zichtbaar naast de IDE. Dat lukt nu niet echt lekker.

Ik heb zitten denken om een tweede dezelfde monitor te kopen. Maar omdat het een oudere monitor is is deze niet verkrijgbaar. Kan een ander type zijn van +/- dezelfde grootte. Ik vind het ook een beetje zonde aangezien de monitor al wat ouder is en men niet stilzit natuurlijk. Daarnaast lijkt mij HD een aflopende zaak.

Een andere optie is de monitor vervangen door een groter examplaar (4K 32inch bv). Ik weet alleen niet of dat in de praktijk helpt qua workflow .

Een ander punt is de grootte en resolutie. Ik kan bijvoorbeeld een kleinere (+/- 27inch?) 4K monitor erbij zetten. Dan zouden er twee van passen, maar niet als ze veel groter zijn. Is het niet zonde om een 4k op een kleiner oppervlakte te hebben of is dat beter dan een groot scherm met minder resolutie?

Budget is ideaal rond 300 euro, tot +/- 500 euro als er goede argumenten zijn.

Ik heb rondgekeken, maar de bomen in de bos zijn talrijk. Ook de prijsafwijkingen tussen schermen met dezelfde resoluties zijn enorm. Ik game wel eens, maar dat is meer casual, dus syncs and supersnelle refresh-rates zijn niet per definitie belangrijk.

Hoop dat iemand hier ervaring heeft met een van de setups en een licht kan laten schijnen wat in praktijk werkt en prettig is.

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:58

SeatRider

Hips don't lie

Ik heb nu een 32" 4K scherm en zou niet anders willen dan 1 groot scherm. 2 schermen naast elkaar is het toch meestal net niet, plus dan zit je altijd met een onderbreking voor je neus. Wel is 32" voor 4k net iets te klein, waardoor ik Windows standaard op 125% inzoom (en je weer een beetje inlevert op realestate). De volgende wordt dus ten minste 42" :P

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Laatst online: 12:20
Een 34 inch ultrawide op 1440p is ook een prima idee. Heeft dezelfde pixeldichtheid als je nu hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje

Basszje

Reisvaap!]

Topicstarter
SeatRider schreef op maandag 16 november 2020 @ 14:26:
Ik heb nu een 32" 4K scherm en zou niet anders willen dan 1 groot scherm. 2 schermen naast elkaar is het toch meestal net niet, plus dan zit je altijd met een onderbreking voor je neus. Wel is 32" voor 4k net iets te klein, waardoor ik Windows standaard op 125% inzoom (en je weer een beetje inlevert op realestate). De volgende wordt dus ten minste 42" :P
Dat is wat ik ook dacht met twee schermen inderdaad. Alhoewel het voor werk wellicht niet zo'n ramp is gezien ik me voorstel dat het verschillende vensters zijn. Maar voor andere taken wellicht niet handig.

De letters zijn te klein bedoel je? Ik neem dat het dan over DPI gaat? Ik zie dat het dan +/- 140 dpi is ten opzichte van 92 voor mijn huidige monitor. Iets om rekenening mee te houden.

Grotere schermen zien er leuk uit, maar ik vrees dat 40+ inch met 4K wel over het budget gaat :)
Djarune schreef op maandag 16 november 2020 @ 16:04:
Een 34 inch ultrawide op 1440p is ook een prima idee. Heeft dezelfde pixeldichtheid als je nu hebt.
Maar wat schiet ik daarmee op qua extra ruimte? Dat is uiteindelijk toch het doel. Ik neem dat ik dan niet meer editor pixels om het scherm kwijt kan.

(Overigens zou ik liever in de hoogte meer ruimte hebben, maar ik begrijp dat dat in monitorland niet aan de orde is ^^ )

[ Voor 3% gewijzigd door Basszje op 16-11-2020 18:19 ]

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Laatst online: 12:20
Basszje schreef op maandag 16 november 2020 @ 18:19:
Maar wat schiet ik daarmee op qua extra ruimte? Dat is uiteindelijk toch het doel. Ik neem dat ik dan niet meer editor pixels om het scherm kwijt kan.
(3440 x 1440)
------------------ = 2,4 x zoveel pixels
(1920 x 1080)

4K is natuurlijk 4x zoveel pixels.
(Overigens zou ik liever in de hoogte meer ruimte hebben, maar ik begrijp dat dat in monitorland niet aan de orde is ^^ )
Dan draai je de monitor een kwartslag :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12:39

Marc H

- - Is wakker - -

Ik ben van 2x 27" Full HD naar 32" 4K gegaan en ik zou niet meer terug willen. Ik heb nog steeds een van die 27 inch monitoren naast de 4K staan in portret stand, maar die staat niet eens meer aangesloten omdat ik hem nooit meer gebruik.

Ik geef gelijk toe, 4K op 32 inch is klein. Ik heb mijn desktop scaling op 125 procent staan en dat werkt perfect. Ik heb vaak Virtuele Machines op Full HD open staan, twee onder elkaar en dan heb ik nog een half scherm over voor een webbrowser en Word / PDF reader.

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:57
Op basis van de je eisen en budget (en dat je liever laag dan hoog zit qua prijs) is er denk ik maar 1 optie in de PW: pricewatch: LC-Power LC-M34-UWQHD-100-C Zwart
Ik heb nog geen reviews gezien er van, dus of het een goed ding is weet ik (nog) niet. Zelf zit ik achter een tegenvaller (pricewatch: Philips E-line 328E9FJAB Zwart), vooral qua zwartwaarde en contrast. Bij Game of Thrones heb ik in het laatste seizoen een half uur naar een zwart scherm zitten kijken, bij de slag om Winterfell.

Wat ik wel zeker weet, is dat zo'n brede monitor (en die LG is nog een stuk breder) eigenlijk alleen kan met een een gebogen scherm. Het scheelt zo veel qua beleving. Hiervoor had ik een LG W2600HP, schitterend IPS paneel van 5,5 inch. Daarbij was de breedte nog geen probleem met de kijkhoek. En die kromming, de went erg snel. Als je er goed voor zit, valt het niet eens op. En het is niet storend als je te hoog of laag zit, al kun je het wel zien als je er op let.

Die LG uit de PW heeft overigens geen verstelbare voet, iets wat toch niet mag ontbreken, als je er lang achter gaat zitten. Niet het constant verstellen, maar de ideale positie vinden. Een bureau- of wandarm lost dat zo op. Ik deze tijden rond Black Friday kun je vast een prima ding vinden voor een paar tientjes, als je niet te veel luxe nodig hebt, zoals USB verlenging of hub.

Addicted to silent computing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk
  • Laatst online: 11-09 22:14

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Ik hier thuis 2 pc's met 4K scherm en ben daar echt heel blij mee.
Een photoshop pc met een 79 cm van 4096 pixels (de echte 4K) en thuis-werk pc met een 68 cm van 3840 pixels.
Beide staan ingesteld op 100% schaling en dus kleine letters. Ik vind het prima leesbaar.
Enig probleem is dat ik regelmatig mijn muis kwijt ben en duurt het even voordat ik dat kleine dingetje op het mega scherm gevonden heb.
Absoluut een aanrader.

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje

Basszje

Reisvaap!]

Topicstarter
Djarune schreef op maandag 16 november 2020 @ 18:47:
[...]

(3440 x 1440)
------------------ = 2,4 x zoveel pixels
(1920 x 1080)
4K is natuurlijk 4x zoveel pixels.
Ik doelde op de andere reactie over 36" schermen met 1440p resolutie. Misschien beter om gewoon de grote stap te maken en dan de komende 100 jaar klaar te zijn :+
Crahsystor schreef op maandag 16 november 2020 @ 19:20:
Op basis van de je eisen en budget (en dat je liever laag dan hoog zit qua prijs) is er denk ik maar 1 optie in de PW: pricewatch: LC-Power LC-M34-UWQHD-100-C Zwart

Wat ik wel zeker weet, is dat zo'n brede monitor (en die LG is nog een stuk breder) eigenlijk alleen kan met een een gebogen scherm.

Die LG uit de PW heeft overigens geen verstelbare voet, iets wat toch niet mag ontbreken, als je er lang achter gaat zitten. Niet het constant verstellen, maar de ideale positie vinden. Een bureau- of wandarm lost dat zo op. Ik deze tijden rond Black Friday kun je vast een prima ding vinden voor een paar tientjes, als je niet te veel luxe nodig hebt, zoals USB verlenging of hub.
Zo'n gebogen scherm ziet er niet super handig uit inderdaad. Is dat ook nog prettig met game of film?

Dank voor de tips overigens. Budget is flexibel maar beduidend kleiner voor een mogelijke dual monitor. Eigenlijk lijkt die vraag wel beantwoord, dus ik zat eigenlijk al naar zoiets te geilen: pricewatch: LG 43UN700-B Zwart :P

Op Tweakers altijd handig om te stellen dat er wel limieten aan zitten anders krijg je de nieuwste 8K monitor als tip voor evenveel euro's :+
Vishari Beduk schreef op maandag 16 november 2020 @ 19:46:
thuis-werk pc met een 68 cm van 3840 pixels.
[..]
Absoluut een aanrader.
Om de termen zuiver te houden, 68 cm diagonaal is rond de 27" voor 4k? ( semi-4k, computer-4k whatever ).

[ Voor 7% gewijzigd door Basszje op 17-11-2020 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Laatst online: 10:57
Basszje schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 08:57:
[...]
Zo'n gebogen scherm ziet er niet super handig uit inderdaad. Is dat ook nog prettig met game of film?
Gebogen lijkt misschien niet handig, maar dat is het juist wel. Schermen, zeker met dit budget, hebben kijkhoeken die niet geweldig zijn. De specificaties zeggen wel 178 of 180 graden, en je kunt inderdaad nog iets zien onder een grote hoek, maar verwacht niet dat het er uit ziet als iets waar je comfortabel op werkt. Kleuren en contrast verschillen enorm. Alsof je beeld gewhitewashed is. Door het scherm te buigen maak je de kijkhoek kleiner. Je ziet dus minder verkleuring. En dat scheelt veel. Ik raad je met klem aan voor een scherm, met dit budget, boven de 27 inch altijd voor een gebogen variant te gaan. Tenzij je er ver weg van zit, zeg anderhalve meter of meer en je een TV als monitor inzet.
Kijk anders eens in een winkel en vergelijk twee gelijkwaardige panelen, één gebogen en één vlak. Die kromming die went wel, die kleuren niet.

Oh, dat je op 4k je muiscursor kwijt raakt is wel echt een dingetje. Gelukkig zo opgelost door een grotere variant in te stellen.
Heb zelf 4k op 32" getest, maar dat was voor mij echt te klein. En scaling zuigt als je met kwartwaarden moet werken. Je krijgt dan een waziger beeld. Nu dus 2560x1440p op 31,5" zonder scaling. Dat oogt beter dan 4k met scaling op dat formaat.

Edit:
En die 43", tja de reviews zeggen het al. Ook daar last van verkleuring doordat het een vlak paneel is. Was hij gebogen, dan was het zonder meer een aanrader en het extra geld waard. Gebruik je je monitor op de normale afstand, net niet aan kunnen raken met gestrekte arm, dan is gebogen met die breedte een must. Doe je dat niet, dan voorspel ik dat je spijt krijgt, zodra de eerste golf van 'wow wat een heerlijk groot scherm' weg is.

[ Voor 13% gewijzigd door Crahsystor op 17-11-2020 11:59 ]

Addicted to silent computing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vishari Beduk
  • Laatst online: 11-09 22:14

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

[...]
Eigenlijk lijkt die vraag wel beantwoord, dus ik zat eigenlijk al naar zoiets te geilen: pricewatch: LG 43UN700-B Zwart :P
Koop dan wel eerst een goede zonnebril.
Die monitor is gemaakt voor presentaties, niet om er 8 uur per dag dicht op te zitten.
Dit grote formaat maal 400 cd/m² geeft een absurde hoeveelheid licht.
Voor kantoorwerk (8 uur lang) is 250 cd/m² prettig
[...]
Om de termen zuiver te houden, 68 cm diagonaal is rond de 27" voor 4k? ( semi-4k, computer-4k whatever ).
Ik ben geen voorstander van dat middeleeuwse stelsel waarbij je lichaamsdelen gebruikt om afstanden te meten. Maar als jij dan toch wilt weten hoeveel duimen het zijn:
pricewatch: LG 27UD59-B Zwart
pricewatch: LG 31MU97Z-B Zwart

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje

Basszje

Reisvaap!]

Topicstarter
Dank voor al het commentaar en advies hier. Er is een beslissing gemaakt en heb deze besteld (rond 350 eur): pricewatch: Samsung C34H890WGU Zwart

Het zit zo'n beetje overal tussen alle discussiepunten in, maar het is in elk geval een flinke upgrade in vergelijking met de huidige monitor .
Ik ben geen voorstander van dat middeleeuwse stelsel waarbij je lichaamsdelen gebruikt om afstanden te meten. Maar als jij dan toch wilt weten hoeveel duimen het zijn:
Ik ook niet, maar in de zee van onduidelijke getallen, specs en wat meer kan dat er ook nog wel bij :P

• quizzical
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-08 09:05
@Basszje waar heb je deze voor €350 gevonden, en waarom heb je voor dit scherm gekozen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basszje

Basszje

Reisvaap!]

Topicstarter
quizzical schreef op donderdag 26 november 2020 @ 09:17:
@Basszje waar heb je deze voor €350 gevonden, en waarom heb je voor dit scherm gekozen?
Het is niet helemaal dezelfde ( C34H890WGI ) . Dat is de variant voor de CIS-landen maar ik wilde de discussie niet moeilijker maken dan het is met dat feit. Besteld bij een Oekrainse webwinkel, dus daar schiet je niet veel mee op denk ik.

Zoals gezegd, komt het voor het geld aardig in de buurt bij de zaken die ik zocht. Zie ook de discussie hier. Groter en plat had zo zijn problemen en is flink duurder. Veel kleiner leek mij niet handig.

Pagina: 1