Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EmDePr
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 24-01 23:06
Beste allen,

Alvast bedankt voor jullie tijd & moeite om op dit forumbericht/topic te reageren!

Ik zelf ben plots zeer getriggerd geraakt door een Youtuber die iOS producten vermaakt en zat bij mezelf te denken: "He wat leuk, dit wil ik ook wel doen als hobby". Met vooral op het woord hobby. Ik zou af en toe eens een beschadigd product kopen en deze 'proberen' te vermaken en als die het weer doet al dan niet te verkopen. Het is zeker niet de bedoeling dat ik er mijn beroep van maak, maar toch zit je vaak eens verder te denken als het idee zo hard in je hoofd vast zit.

Mijn vraag is dus, hoe kan ik garantie geven op deze producten?
In eerste instantie is het als hobby en als ik dan iets verkoop zou het zeker als "refurb" benoemd worden.
Stel ik ga verder met dit verhaal en bied herstellingen aan of koop producten over om dan weer te verkopen, hoe kan ik deze dan garantie geven?

Alvast bedankt voor jullie expertise!

Moest het er toe doen, ik ben van België (wetgevingen gewijs).

Groeten,
Emile _/-\o_

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18:32
Misschien verstandig om te verkopen zonder garantie? Dan heb je ook geen gezeik achteraf.

Of heb je zoveel vertrouwen in je kunsten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17:28
Let sowieso op met termen als "Refurb". In de electronica wordt dit over het algemeen gezien als "gerepareerd, getest en opnieuw verkocht door de oorspronkelijke fabrikant"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Khayma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13:32
eric.1 schreef op maandag 16 november 2020 @ 14:32:
Let sowieso op met termen als "Refurb". In de electronica wordt dit over het algemeen gezien als "gerepareerd, getest en opnieuw verkocht door de oorspronkelijke fabrikant"
Nee, niet mee eens. Refurbished betekent gerepareerd. Niets meer, niets minder :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:05

-tom-562

Oliesjeik

Lelletje schreef op maandag 16 november 2020 @ 14:20:
Misschien verstandig om te verkopen zonder garantie? Dan heb je ook geen gezeik achteraf.

Moet je hier vooral op Tweakers mee aankomen :D dan komen de forumjuristen achter je aan dat je een deugdelijk product moet leveren etc. :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:59

Reptile209

- gers -

EmDePr schreef op maandag 16 november 2020 @ 14:19:
Beste allen,

Alvast bedankt voor jullie tijd & moeite om op dit forumbericht/topic te reageren!

Ik zelf ben plots zeer getriggerd geraakt door een Youtuber die iOS producten vermaakt en zat bij mezelf te denken: "He wat leuk, dit wil ik ook wel doen als hobby". Met vooral op het woord hobby. Ik zou af en toe eens een beschadigd product kopen en deze 'proberen' te vermaken en als die het weer doet al dan niet te verkopen. Het is zeker niet de bedoeling dat ik er mijn beroep van maak, maar toch zit je vaak eens verder te denken als het idee zo hard in je hoofd vast zit.

Mijn vraag is dus, hoe kan ik garantie geven op deze producten?
In eerste instantie is het als hobby en als ik dan iets verkoop zou het zeker als "refurb" benoemd worden.
Stel ik ga verder met dit verhaal en bied herstellingen aan of koop producten over om dan weer te verkopen, hoe kan ik deze dan garantie geven?

Alvast bedankt voor jullie expertise!

Moest het er toe doen, ik ben van België (wetgevingen gewijs).

Groeten,
Emile _/-\o_
Garantie is m.i. een blofte van een leverancier aan zijn klant. "Ik beloof/garandeer je dat X gedurende een tijd Y onder omstandigheden A, B, C in staat is om Z te doen. Mocht dat onverhoopt niet het geval zijn, dan krijg je - op vertoon van je bon / je blauwe ogen / mijn geheugen je geld terug / repareer ik kosteloos / met/zonder materiaal en/of voorrijkosten / krijg je een vervangend gelijkwaardig / nieuw product. Mocht ik mijn bedrijfsactiviteiten staken, dan wordt deze garantie overgenomen door de rechtsopvolger / organisatie Q / niemand" (meerdere keren: doorhalen wat niet van toepassing is).

Dus het is maar net wat je er zelf van maakt. Ik zou het wel opschrijven (en dat hoeft echt niet in hele ingewikkelde mumbo-jumbo) zodat er na de koop geen onduidelijkheid over kan bestaan. Noot: er ontstaat altijd onduidelijkheid/interpretatie, tenzij bij de optie: geen garantie.

Realiseer je wel dat je dus mogelijk een hoop tijd moet investeren, iets moet vervangen of iemand zijn geld terug moet geven als blijkt dat er wat stuk gaat. De (mogelijke) kosten daarvoor - uitgesmeerd over meerdere verkopen - worden dan normaalgesproken ergens in de prijs verwerkt.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16-09 23:49
Wil je het verkoopstukje zakelijk doen of ook uit hobby? Dan lijkt het me aannemelijk dat je ze verkoopt via Tweakers V&A of Marktplaats, waarbij garantie tot aan de voordeur een beetje de standaard is voor tweedehands artikelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:17

Basszje

Reisvaap!]

-tom-562 schreef op maandag 16 november 2020 @ 14:37:
[...]

Moet je hier vooral op Tweakers mee aankomen :D dan komen de forumjuristen achter je aan dat je een deugdelijk product moet leveren etc. :P
Als je een bedrijf bent ja, niet als je iets hobbymatig doet. Dan is het gewoon particuliere verkoop.

Zou dat wel vooral enorm duidelijk maken mocht je ooit iets gaan verkopen. Vooraf geen verwachtingen wekken is achteraf geen gezeur. :)

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17:28
Khayma schreef op maandag 16 november 2020 @ 14:34:
[...]

Nee, niet mee eens. Refurbished betekent gerepareerd. Niets meer, niets minder :).
Nou, ik zou toch uitkijken met het verwachtingsmanagement. Tevens betekent reburbished eerder gerenoveerd dan gerepareerd.

En die term omvat toch wel een flinke dosis controle en revisie. Refurbished is niet voor niets niet zomaar gelijk aan tweedehands :).

[ Voor 8% gewijzigd door eric.1 op 16-11-2020 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:59

Reptile209

- gers -

eric.1 schreef op maandag 16 november 2020 @ 14:50:
[...]

Nou, ik zou toch uitkijken met het verwachtingsmanagement. Tevens betekent reburbished eerder gerenoveerd dan gerepareerd.

En die term omvat toch wel een flinke dosis controle en revisie. Refurbished is niet voor niets niet zomaar gelijk aan tweedehands :).
Dan noem je het "opgeknapt" of "gerepareerd", kan daar tenminste geen misverstand over bestaan.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EmDePr
Lelletje schreef op maandag 16 november 2020 @ 14:20:

Heb je een punt in, enkel ben ik nog leek in het vermaken van toestellen waardoor het toch handig kan zijn?
Plus, later is het toch een meerwaarde om het te verkopen met garantie?
Schept vertrouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17:52
EmDePr schreef op maandag 16 november 2020 @ 15:04:
[...]

Heb je een punt in, enkel ben ik nog leek in het vermaken van toestellen waardoor het toch handig kan zijn?
Plus, later is het toch een meerwaarde om het te verkopen met garantie?
Schept vertrouwen.
Als je een leek bent in het verkopen / repareren is het belangrijk om je eerst te verdiepen in wat je gaat repareren, en hoe je dat gaat doen. Bij sommige iOS hardware (zoals het scherm, TouchID, FaceID etc) moet je het serial nummer opnieuw programmeren of bepaalde functies werken niet meer. En zelfs het herprogrammeren wil niet altijd zeggen dat het goed gaat werken als je slechte vervangende onderdelen gebruikt.

Daarnaast is natuurlijk de vraag waar haal je je onderdelen vandaan? Ga je neppe Apple onderdelen verkopen (wat gigantisch verboden is) of koop je ergens anders refurbished onderdelen? En waar dan?

Garantie is denk ik minder van belang als je goed aangeeft dat het oude toestellen zijn die gerepareerd zijn, mensen weten dan wat je verkoopt. Daarnaast als je garantie geeft, hoe ga je om met mensen die toestellen van je kopen het scherm vervangen door een immitatie en hem vervolgens retour sturen want 'het scherm werkt niet meer naar behoren'?

Ik zou daarom niet perse garantie aan gaan bieden, als je duidelijk aangeeft waar je product vandaan komt en wat je ermee hebt gedaan.

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18:32
Eens. Je zou kunnen beginnen om te verkopen zonder garantie om te kijken hoe het loopt.

Gaandeweg krijg je meer ervaring en kan je waarschijnlijk zelf ook bepalen. De mate van garantie kan je hierbij ook opbouwen, bijvoorbeeld beginnen met 2 weken garantie o.i.d.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Je hebt 2 vormen van garantie, tenminste, in de volksmond.

De eerste is conformiteit: op basis van de (schriftelijke of mondelingen) uitspraken van de verkoper (bijv. advertentie), moet het gekochte product conform deze uitspraken zijn. Als jij dus een telefoon verkoopt met 16 gb en daar blijkt ineens maar 8 gb in te zitten, is het product niet-conform. Ook levensduur kan onder conformiteit vallen (een telefoon van € 500 mag het echt wel langer doen dan 1 jaar). Deze soort 'garantie' is voor particulieren én bedrijven gelijk, waarbij er bij een koop tussen particulieren iets meer onderzoek vanuit de koper verwacht wordt.

De tweede is inderdaad garantie. Dat is een waarborg die de verkoper aan de koper geeft, bijv. dat hij garandeert dat het toestel 2 jaar gaat werken. Tussen 2 particulieren wordt er zelden garantie gegeven, vandaar ook de uitdrukking "garantie tot aan de deur", maar het mag natuurlijk wel. Als ik een stoel verkoop, kan ik zeggen "bij normaal gebruik garandeer ik zeker dat hij nog 3 jaar mee gaat". Garantie is dan ook vaak omgeven met voorwaarden (bijv. 'normaal gebruik') en uitsluitingen (bijv. waterschade valt niet onder garantie).

Garantie en conformiteit zijn dus een klein beetje onderling uitwisselbaar, en conformiteit wordt dan ook wel 'wettelijke garantie' genoemd. Voor B2P (bedrijf naar particulier, consumentenkoop) gelden dus hogere eisen dan voor B2B of P2P (gewone koop). Een inschrijving bij de KvK bepaalt hierbij níet of een verkoop een consumentenkoop is of niet. Bijv. als een groentekoopman een komkommer verkoopt aan een klant, is dat een consumentenkoop. Maar als diezelfde groentekoopman bij een groothandel inkoopt, is dat een gewone koop. Ook als die groentenman eenmalig het fietsje van z'n dochtertje verkoopt omdat ze er te groot voor is geworden, is dat een gewone koop, zelfs al verkoopt hij hem aan dezelfde klant als waar hij ook de komkommer aan verkoopt.

Of je particulier of zakelijk handelt, ligt aan de hoeveelheid die je verhandelt en hoe je je business runt. Als het een hobby-matig karakter heeft, ben je geen zakelijke verkoper, maar die grenzen zijn dus een beetje vaag en flexibel.

Dat gezegd hebbende, in het kort:
Hoe je garantie geeft: schriftelijk of mondeleling.
Welke garantie je geeft: moet je zelf weten :P

Maar te aller tijden dienen je producten conform te zijn.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 12:21
eric.1 schreef op maandag 16 november 2020 @ 14:50:
[...]

Is dat zo? Welke controle dan precies? Voor mij betekent refurbished niets anders als 2e hands. Soms zijn er uitzonderingen, zoals bij de fabrikant oid, dan word wel echt alles nagekeken.
Als je ergens zomaar Refurbished ziet staan kan je er meestal wel van uit gaan dat het gewoon een gerepareerd product is van een bedrijf. Wat die dan precies nakijken weten ze alleen zelf.

Ontopic, zoals anderen ook al zeggen, gewoon geen garantie geven. Lijkt me alleen maar een aanleiding voor een hele hoop gezeik.

[ Voor 11% gewijzigd door WEBGAMING op 16-11-2020 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EmDePr
SgtElPotato schreef op maandag 16 november 2020 @ 15:14:
[...]

Als je een leek bent in het verkopen / repareren is het belangrijk om je eerst te verdiepen in wat je gaat repareren, en hoe je dat gaat doen. Bij sommige iOS hardware (zoals het scherm, TouchID, FaceID etc) moet je het serial nummer opnieuw programmeren of bepaalde functies werken niet meer. En zelfs het herprogrammeren wil niet altijd zeggen dat het goed gaat werken als je slechte vervangende onderdelen gebruikt.

Daarnaast is natuurlijk de vraag waar haal je je onderdelen vandaan? Ga je neppe Apple onderdelen verkopen (wat gigantisch verboden is) of koop je ergens anders refurbished onderdelen? En waar dan?
Goeie opmerking!
Ik zou werken via iFixit, lees er veel goeds over en beschouw ze toch als betrouwbare leverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-09 12:47
eric.1 schreef op maandag 16 november 2020 @ 14:32:
Daar hebben ze toch de geweldige term CPO oftewel certified, pre-owned voor bedacht?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Ardana schreef op maandag 16 november 2020 @ 16:34:
Of je particulier of zakelijk handelt, ligt aan de hoeveelheid die je verhandelt en hoe je je business runt. Als het een hobby-matig karakter heeft, ben je geen zakelijke verkoper, maar die grenzen zijn dus een beetje vaag en flexibel.
Waarschijnlijk ten overvloede, maar: zorg dus dat je hobby niet de spuigaten uitloopt, want als je hier elke dag X uur mee bezig bent kan het best wel eens tellen als zakelijke verkoop. Ook als je het compleet amateuristisch doet voor een veel te lage prijs.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Pagina: 1