Netwerk kabels richting (nieuw) tuinhuisje

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:35
Ik moet in een tuin netwerkkabels trekken bij iemand. Er komt een nette mantelbuis te liggen. Hierin zullen minimaal 2 UTP kabels getrokken worden.
Ze gaan een tuinhuisje neerzetten, waarin oa 380V naar toe gaat. Vanuit dit tuinhuisje gaat de elektra verder, naar oa een sauna.
Afstand weet ik nog niet precies, maar ik schat onder de 100 meter. Dit is even de aanname die ik doe, mede ivm de UTP kabel lente. Als dit langer is, dan is de enige oplossing glas.
Men zal nu voornamelijk wifi en camera's gebruiken in de tuin. Maar wie weet, wat er in de toekomst verder gebeurt. Bij het zwembad moet je dit natuurlijk wel goed beschikbaar hebben.

Nu wil men graag CAT7 kabels trekken, maar daar zie ik het nut niet van in, lastig te gebruiken en afmonteren is nog lastiger. Maar de tuin ligt nu open, dit gaat in de komende jaren niet nog een keer gedaan worden. CAT7 is wel momenteel in gewone CAT6 patches af te monteren.
Wat zouden jullie momenteel doen?

Als ik toch op CAT7 zou gaan, zou dit een optie kunnen zijn:
Cat 7a S/FTP netwerkkabel per rol

Mijn voorkeur zou zijn CAT6a:
pricewatch: Eeconn Cat.6A U/FTP Kabel, Massief, AWG23, LSZH, Lichtgrijs, 500m
pricewatch: ACT FS6103 Grijs
Het verschil zit hen in de foiled, of wel shield UTP kabel. Wat onder de grond misschien beter/gemakkelijker is.
Nu zal dit wel samen met de 220V XMVK kabel gedaan worden in de UTP buis.

Nu willen we ook meteen glas er in leggen, met het oog op de toekomst. Maar het lastige is dat dit eigenlijk alleen met prefab kabels kan?
Ik kom dan uit op dit soort kabels: ACT Prefab 50/125 OM3 indoor/outdoor kabel met 4x LC connectoren
Of zou ik dit soort kabels van FS ook kunnen gebruiken? Als het er eenmaal inzit, doen we er niet zo veel meer mee.
LC UPC to LC UPC Duplex OS2 Single Mode 7.0mm LSZH FTTA Outdoor Fibre Patch Lead for Base Station
LC UPC to LC UPC Duplex OS2 Single Mode Industrial/Military-Grade Armoured Fibre Optic Patch Lead
Of als OM4 Multimode:
LC/SC/FC/ST/LSH Simplex OM4 Multimode Armoured 3.0mm Fibre Optic Patch Lead
De prefab kabels zijn steviger, maar ook een stuk dikker, FS kabels zijn een stuk gemakkelijker te gebruiken en af te monteren. Ik weet nog niet exact de lengte wat ik nodig ga hebben, maar de FS kabels zijn een stuk gemakkelijker langer te bestellen en de extra lengte te bewaren voor later. Je kunt ze gemakkelijk op wikkelen (niet te strak natuurlijk). Voor de FS kabels zou ik er ook direct 2 (of 3) trekken.

Maar wat is wijsheid? Glas is puur voor de toekomst, al kunnen we dit natuurlijk altijd ook direct gebruiken, we gebruiken momenteel unifi switches.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:00

lier

MikroTik nerd

Wat is je overweging waarom je niet direct glas gaat gebruiken? Volgens mij mag dat (wel) in dezelfde buis als je krachtstroom. Ik zie alleen maar voordelen.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napsju
  • Laatst online: 23:59
Ook mede door de galvanische scheiding zou ik hier kiezen voor een glasvezel oplossing. Niet eens zo heel veel duurder. Je hebt dan op je netwerk in ieder geval in de woning geen last van eventuele blikseminslag in het tuinhuis, of andersom.

Lekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:52
In een buis waar elektrakabel(s) in liggen mag helemaal niets anders in, ook geen glas.
Neem gewoon een aparte buis voor het netwerk.

Verder is afscherming zinloos voor netwerkkabel behalve als ze in grote bundels in een buis liggen.
Neem gewoon cat6A, cat7 voegt niets toe, ook niet in de toekomst.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19:29
@Rolfie Je hebt het over een mantelbuis, maar wat voor mantelbuis? Een gewoon pvc pijpje 19mm (3/4") of voor zo'n rode geribbelde?

In zo'n rode geribbelde (of b.v. een dikwandige grijze buis als in riool afvoerbuis), mogen mits -kabel prima meerdere YMvKdoor 1 buis en/of gecombineerd met UTP en/of Coax en/of Glas.(Dit mag officieel trouwens niet met XMvK kabel).

Dat gezegd hebbende afhankelijk van de afstand (>100m) zou ik voor glas gaan, blijft het (ruim) onder de 100m zou ik gewoon voor UTP gaan.
Pak trouwens bij voorkeur toch wel outdoor UTP, b.v. zoiets als dit: https://www.sandervunderi...grondkabel-per-meter.html
Aangezien (verwacht ik) de het tuinhuisje/overkapping mogelijk niet geheel goed gesloten en geïsoleerd is kan er mogelijk vocht (condens) in de mantelbuis komen te staan, deze kabel kan daar toch net iets beter over dan gewone UTP.

@Napsju Die galvanische scheiding maakt in deze eigenlijk geen drol uit, aangezien de 230/380V kabel ook gewoon koper is en vanuit dezelfde woning komt, de galvanische scheiding is wel nodig wanneer beiden een volledig gescheiden stroomaansluiting en aardpen hebben.

@Ben(V) Wat je daar zegt is maar ten dele waar.
In buis waarin losse VD-draad ligt mag in principe inderdaad geen Coax/UTP, glas daarentegen mag wel bij losse VD-draad in een buis, aangezien deze geen geleidende delen bevat.
Ligt er in de buis een YMvK kabel, dan mag daarbij wel een Coax/UTP geplaatst worden, al is dat afhankelijk van wat voor buis er gebruikt is/wordt of dat gaat passen.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:52
Je moet de installatie voorwaarden nog maar eens nalezen.
Er mag helemaal niets in dezelfde buis waar elektrakabel in ligt.

Ook met name de brandweer voorschriften zijn hier de achtergrond van, als die ergens een niet elektrakabel een buis in zien gaan, willen die ervan uit kunnen gaan dat die buis veilig is.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Ben(V) schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 09:53:

Ook met name de brandweer voorschriften zijn hier de achtergrond van, als die ergens een niet elektrakabel een buis in zien gaan, willen die ervan uit kunnen gaan dat die buis veilig is.
Dat klopt als er VD draad direct in een buis zit. Maar je mag echter wel prima YMVK kabel samen met UTP of glasvezel in een mantelbuis leggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Annuk
Ben(V) schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 09:53:

Ik denk dat jij de NEN1010 en de NPR5310 even moet nalezen, en GOED lezen wat ik hiervoor zei:
In buis waarin losse VD-draad ligt mag in principe inderdaad geen Coax/UTP, glas daarentegen mag wel bij losse VD-draad in een buis, aangezien deze geen geleidende delen bevat.
Ligt er in de buis een YMvK kabel, dan mag daarbij wel een Coax/UTP geplaatst worden, al is dat afhankelijk van wat voor buis er gebruikt is/wordt of dat gaat passen.
Oftewel let met name even op het stukje VD-draad...
Evenals dat de vulfactor tegenwoordig niet meer van toepassing is in buis (aantal draden door 1 buis), mag je dus in principe zoveel draden als er normaal door kunnen in doen (dus ze moeten nog enigszins afzonderlijk kunnen bewegen de draden), en ja glas mag bij VD-draad in buis vanwege geen geleidende eigenschappen.
Waarom heeft b.v. Attema ook het POF (Plastic Optical Fiber) concept dan? Is in principe hetzelfde als glasvezel alleen ontwikkeld al in een tijd dat glas voor de particulier slecht/niet bereikbaar is/was en/of het was duur.

Kijk b.v. even dit filmpje van Attema over POF:
[YouTube: In-Home Connectivity NL]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
Ik heb nu pas even de tijd om te reageren.

@lier @Napsju Dit is een hele goede. Waarom CAT neerleggen?
Voordeel zou zijn, dat we nu tijdelijk nog geen switch in de schuur hoeven te leggen, de wifi en camera direct kunnen aansluiten.

We gaan nog even kijken, maar waarschijnlijk trekken we 2 glaskabels naar het huisje toe. 1 productie en 1 spare. Misschien toch voor de zekerheid een CAT6a FTP kabel, maar of we die gaan aansluiten is een tweede.

Ik moet alleen even nadenken hoe we een switch daar in een afgesloten kast kunnen krijgen. Dit ivm stof.

@Annuk Het is een rode mantelbuis. Dikte weet ik niet. Maar ik weet ondertussen wel, dat de lengte <50 meter is. Maar de kans is ook dat we later vanuit het tuinhuisje gaan, naar een schuur. Lengte kan wel iets langer zijn. Ik zit eraan te denken om ook vanuit huis, misschien direct extra glaskabels er in te leggen. Vanaf de de centrale switch kunnen we dan alles aansluiten. Nu kunnen we er gemakkelijk bij.

Die buitenkabel kan verstandig zijn, al wil hij liever CAT6a of hoger hebben. Maar ik zou eventueel gewoon normale kabels er in kunnen leggen.

En mijn gedachte was ook, dat met dubbele isolatie je inderdaad kabels in dezelfde buis mag doen. Glas helemaal. Al dacht ik dat XMVK kabels wel direct mogen. Maar ik weet dit niet zeker.
Maar icm van glas zou dit geen probleem moeten.

De galvanische scheiding zou voor blikseminslag iets veiliger kunnen zijn. Glas is daarom denk ik een betere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:31
https://www.netwerkproduc...100m-1200mhz-pe-mesh.html

neem anders ook gewoon watervaste kabel ... die kunnen tegen vocht wat wel is in een grondbuis kan optreden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:04
galvanische scheiding is lichtelijk overdreven. Als het al in de utp kabel zou inslaan (en die kans is klein) dan slaat het ook door naar je ymvk kabel. Dat slaat weer door naar de adapter van je switch enz enz.

Maar met <50 meter gewoon Cat6a of hoger nemen. 6a is ook 10 gbit ready voor de toekomst. In ieder geval zou ik of het 1 of het ander kiezen. Dus of glas of utp. En vind je galvanische scheiding belangrijk dan gewoon glas pakken. 2 switches met een gbic kost ook bijna niks meer tegenwoordig.

[ Voor 6% gewijzigd door Jan-man op 18-11-2020 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
Jan-man schreef op woensdag 18 november 2020 @ 21:37:
galvanische scheiding is lichtelijk overdreven. Als het al in de utp kabel zou inslaan (en die kans is klein) dan slaat het ook door naar je ymvk kabel. Dat slaat weer door naar de adapter van je switch enz enz.
Dan vliegt er inderdaad wel meer uit. Best leuk elektrische auto's.....
Maar met <50 meter gewoon Cat6a of hoger nemen. 6a is ook 10 gbit ready voor de toekomst. In ieder geval zou ik of het 1 of het ander kiezen. Dus of glas of utp. En vind je galvanische scheiding belangrijk dan gewoon glas pakken. 2 switches met een gbic kost ook bijna niks meer tegenwoordig.
Toekomst is het belangrijkste. De grond gaat nu open en waarschijnlijk de komende 50 jaar niet meer. Beide neerleggen kost nauwelijks extra. We gooien er ook 2 * 4 glasvezels in. Puur voor als er 1 kabel kapot gaat. En misschien ook direct 2 glas voor naar de schuur.
Wat @ijske aangeeft is een goede. CAT7 is zwaar overkill, maar misschien wel de beste kabel. If we het dan gaan gebruiken is een tweede. Maar kan altijd voor niet ethernet netwerk technische verbindingen gebruikt worden.

Van het weekend maar eens overleggen, speelt pas in begin 2021. Ik kan dus nog even overleggen met hem

• Annuk
Rolfie schreef op woensdag 18 november 2020 @ 20:23:
Ik heb nu pas even de tijd om te reageren.

@lier @Napsju Dit is een hele goede. Waarom CAT neerleggen?
Voordeel zou zijn, dat we nu tijdelijk nog geen switch in de schuur hoeven te leggen, de wifi en camera direct kunnen aansluiten.
Dit kan je natuurlijk makkelijk ondervangen met 1 of 2 media convertors.. moeten alleen nog sfp's bij maar die bestel je direct bij met je glas kabels.

pricewatch: TP-Link Gigabit Ethernet Media Converter MC220L
We gaan nog even kijken, maar waarschijnlijk trekken we 2 glaskabels naar het huisje toe. 1 productie en 1 spare. Misschien toch voor de zekerheid een CAT6a FTP kabel, maar of we die gaan aansluiten is een tweede.
Kan je doen maar zou het dan gewoon op glas houden als dat je plan is ;)
En trek er ook tenminste 1 of 2 nylon touwtjes bij in de buis, of in ieder geval iets wat niet met verloop van tijd vergaat. Dan kan je evt nog een keer iets bij plaatsen mits er ruimte is.
(En dan natuurlijk direct weer terug erin trekken dat touwtje).
Ik moet alleen even nadenken hoe we een switch daar in een afgesloten kast kunnen krijgen. Dit ivm stof.
Misschien iets als een dergelijke grote lasdoos?
https://www.sandervunderink.nl/obo-t350-kabeldoos.html
@Annuk Het is een rode mantelbuis. Dikte weet ik niet. Maar ik weet ondertussen wel, dat de lengte <50 meter is. Maar de kans is ook dat we later vanuit het tuinhuisje gaan, naar een schuur. Lengte kan wel iets langer zijn. Ik zit eraan te denken om ook vanuit huis, misschien direct extra glaskabels er in te leggen. Vanaf de de centrale switch kunnen we dan alles aansluiten. Nu kunnen we er gemakkelijk bij.
Doorsnede is ook niet direct van belang maar meer om te benadrukken van met 19mm buisje gaat het niet lukken.
Hoe bedoel je vanuit het tuinhuisje gaan?
Toevallig zoiets?
• optie 1: huis > schuur > tuinhuisje
• optie 2: huis > tuinhuisje > schuur
Die buitenkabel kan verstandig zijn, al wil hij liever CAT6a of hoger hebben. Maar ik zou eventueel gewoon normale kabels er in kunnen leggen.
Kan ook hoor zijn ook prima outdoor versies van, maar dit was ff site die ik ook open had staan.
En mijn gedachte was ook, dat met dubbele isolatie je inderdaad kabels in dezelfde buis mag doen. Glas helemaal. Al dacht ik dat XMVK kabels wel direct mogen. Maar ik weet dit niet zeker.
Maar icm van glas zou dit geen probleem moeten.

De galvanische scheiding zou voor blikseminslag iets veiliger kunnen zijn. Glas is daarom denk ik een betere.
Nee XMvK mag niet gebundeld worden in de breedste zin van het woord, oftewel in een mantelbuis mag er maar 1 xmvk liggen en verder niets meer.
Dat gezegd hebbende YMvK kost eigenlijk niets meer hoor...
Kijk voor de gein ff hier: https://www.sandervunderi...-kabel/grijze-ymvk-kabel/
Of in geval van daadwerkelijke grondkabel (met aardscherm) kijk je hier:
https://www.sandervunderi...-kabel/grondkabel-ymvkas/

Voor de galvanische scheiding heeft het weinig nut wat hier ook al eerder is benoemd ;)

Trouwens tipje van mij: zorg dat je alle bekabeling zoveel mogelijk in de mantelbuis hebt voordat je deze geheel verstopt onder een laag zand, als het ff niet wil kan je de buis een beetje "schudden" oid zodat het wel lukt.

[ Voor 3% gewijzigd door Annuk op 19-11-2020 00:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:39

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Modbreak:Er worden hier door verschillende users geroepen dat er draden, kabels en UTP wel, dan wel niet gecombineerd kunnen worden in één mantelbuis. Aangezien het er voor de TS niet duidelijker op wordt, zouden die personen bronnen kunnen neerzetten? Op die manier weten we zeker wat er nu wel/niet kan.

[ Voor 5% gewijzigd door rens-br op 19-11-2020 09:00 ]

• Rolfie
Annuk schreef op donderdag 19 november 2020 @ 00:39:
Dit kan je natuurlijk makkelijk ondervangen met 1 of 2 media convertors.. moeten alleen nog sfp's bij maar die bestel je direct bij met je glas kabels.
Klopt. Maar het ging voornamelijk om de POE voor wifi/camera's.
Kan je doen maar zou het dan gewoon op glas houden als dat je plan is ;)
En trek er ook tenminste 1 of 2 nylon touwtjes bij in de buis, of in ieder geval iets wat niet met verloop van tijd vergaat. Dan kan je evt nog een keer iets bij plaatsen mits er ruimte is.
(En dan natuurlijk direct weer terug erin trekken dat touwtje).
Zoiets zal er inderdaad wel gedaan worden.
Misschien iets als een dergelijke grote lasdoos?
https://www.sandervunderink.nl/obo-t350-kabeldoos.html
Voor de pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch (8-poorts, 150W PoE+) zou dit inderdaad kunnen, mitst groot genoeg. Je hebt natuurlijk nog grotere kasten beschikbaar.
Of deze alleen de warmte volledig kwijt kan, durf ik nog niet te zeggen. In de zomer kan dit misschien een probleem geven. En als de Wifi het niet doet bij het zwembad wegens een overhitte switch, ik heb waarschijnlijk een overhitte discussie :+ .
Ik zit ook al te denken om gewoon een kleine patch kast te plaatsen en een pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch (16-poorts, 150W PoE+).
Doorsnede is ook niet direct van belang maar meer om te benadrukken van met 19mm buisje gaat het niet lukken.
Hoe bedoel je vanuit het tuinhuisje gaan?
Toevallig zoiets?
• optie 1: huis > schuur > tuinhuisje
• optie 2: huis > tuinhuisje > schuur
Nu moet ik zeggen, ik denk dat ik schuur en tuinhuisje af en toe in deze conversatie gewisseld heb.
Ik weet niet exact hoe groot de schuur/tuinhuisje worden.
Maar de kabels zal eerst naar het gebouw gaan (tuinhuisje). Daar zal oa een groepenkast komen, zodat de electra verder verspreid kan worden vanaf dat punt.
Denk aan bijvoorbeeld de sauna, maar ook de keuken bij het zwembad. Immers je moet wel een koelkast daar hebben staan voor je drank. En een vaatwasser, anders moet je lopen met je vuile vaat.
Nee XMvK mag niet gebundeld worden in de breedste zin van het woord, oftewel in een mantelbuis mag er maar 1 xmvk liggen en verder niets meer.
Dat gezegd hebbende YMvK kost eigenlijk niets meer hoor...
Kijk voor de gein ff hier: https://www.sandervunderi...-kabel/grijze-ymvk-kabel/
Of in geval van daadwerkelijke grondkabel (met aardscherm) kijk je hier:
https://www.sandervunderi...-kabel/grondkabel-ymvkas/
Ik doe niet de electra. Ik ga er eigenlijk wel even vanuit dat er YMVK gebruikt wordt. Maar zal dit nog wel even noemen.
YMvK is inderdaad beter beschermd, ik had deze ook gebruikt voor mijn Zonnepanelen vanuit mijn Meterkast.
XMvk is volgens mij voornamelijk de consumenten bouwmarkt die dit verkoopt.
Trouwens tipje van mij: zorg dat je alle bekabeling zoveel mogelijk in de mantelbuis hebt voordat je deze geheel verstopt onder een laag zand, als het ff niet wil kan je de buis een beetje "schudden" oid zodat het wel lukt.
Daar kwam de aannemer of electroman ook al mee. Vandaag dat we er nu mee bezig zijn en meteen alle kabels er in willen leggen.
Pagina: 1