Op zoek naar stille videokaart

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathias82
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 18-09 10:24
Ik ben op zoek naar een stille videokaart. Ik heb momenteel een PC die je (bijna) niet hoort en wil dat graag zo houden.

Ik gebruik momenteel de Intel UHD 630 on-board GPU. Ik wil graag een kaart die wat krachtiger is, zodat ik de meeste games vlot in Full HD kan draaien. Het moet is dus zeker niet de bedoeling om in 4K te gamen of met alle toeters en bellen aan.

In mijn zoektocht kwam ik deze kaart tegen: https://www.palit.com/palit/vgapro.php?id=3494 Op zich lijkt deze kaart aan mijn wensen te voldoen. Ik heb echter nog nooit van dat merk gehoord. Heeft iemand hier ervaring mee? Of is er een beter alternatief in ongeveer dezelfde prijsklasse (150€)?

Kan iemand ook bevestigen of deze kaart compatibel is met mijn moederbord, de Asus Prime Z270-A? En weet iemand of deze kaart een aparte power connector nodig heeft? Laatste keer dat ik een videokaart heb geïnstalleerd was het nog AGP, maar dat is blijkbaar wat veranderd ondertussen ;)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17:00
Palit is de grootste videokaart fabrikant ter wereld. Ook mee merken als Gainward, Galax en KFA2 vallen onder Palit. Daar ga je je echt geen buil aan vallen. Prima kwaliteit voor een prima prijs. Kijk wel of je een 1650 met GDDR6 kunt vinden. Die zijn een stuk sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathias82
Uszka schreef op maandag 16 november 2020 @ 13:20:
Palit is de grootste videokaart fabrikant ter wereld. Ook mee merken als Gainward, Galax en KFA2 vallen onder Palit. Daar ga je je echt geen buil aan vallen. Prima kwaliteit voor een prima prijs. Kijk wel of je een 1650 met GDDR6 kunt vinden. Die zijn een stuk sneller.
Tja dit is de enige passieve die ik heb gevonden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:39

Tazzios

..

Heb je verder wel lucht stroming in de kast?
Indien je wat stil wilt hebben is passief een vrij dure en beperkte keuze.

Zoek een mainstream GPU
  • met een laag verbruik
  • Grote fan, of plaats zelf een aftermarket koeler
  • Zet vsync aan zodat de gpu niet frames gaat renderen die je toch niet kunt zien
Verder kun je nog undervolten, fancurve aanpassen.

Voorbeeld: pricewatch: MSI GeForce GTX 1650 Super Gaming X
Deze verbruikt bij voorbeeld 25 watt meer en heeft 2 grote fans die vrijwel nooit hard zullen hoeven te draaien en is een stuk vlotter.

Moet hij stil zijn indien je aan het game bent of indien je aan het browsen bent? Dat 2e zijn vrijwel alle videokaarten.

edit:
GDDR6 ook 75 watt en rond de 150 eur0
pricewatch: Inno3D GeForce GTX 1650 Twin X2 OC 4GB GDDR6

[ Voor 51% gewijzigd door Tazzios op 16-11-2020 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathias82
Tazzios schreef op maandag 16 november 2020 @ 18:02:
Heb je verder wel lucht stroming in de kast?
Indien je wat stil wilt hebben is passief een vrij dure en beperkte keuze.

Zoek een mainstream GPU
  • met een laag verbruik
  • Grote fan, of plaats zelf een aftermarket koeler
  • Zet vsync aan zodat de gpu niet frames gaat renderen die je toch niet kunt zien
Verder kun je nog undervolten, fancurve aanpassen.

Voorbeeld: pricewatch: MSI GeForce GTX 1650 Super Gaming X
Deze verbruikt bij voorbeeld 25 watt meer en heeft 2 grote fans die vrijwel nooit hard zullen hoeven te draaien en is een stuk vlotter.

Moet hij stil zijn indien je aan het game bent of indien je aan het browsen bent? Dat 2e zijn vrijwel alle videokaarten.

edit:
GDDR6 ook 75 watt en rond de 150 eur0
pricewatch: Inno3D GeForce GTX 1650 Twin X2 OC 4GB GDDR6
Thanks. De kaart moet vooral stil zijn bij desktop toepassingen. Als ze een beetje lawaai maakt tijdens het gamen is dat ook geen ramp (dat wordt toch overstemd door het geluid van het spel).

Wat doet de fan van zo'n videokaart tijdens "desktop" gebruik? Draait deze dan helemaal niet of gewoon heel traag? Hoor je daar iets van?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gevulde koek
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 29-09-2024
Passief raad ik alleen aan als je behuizing goede luchtstroom heeft. Ik heb heb een passief gekoelde GT 520 in een gesloten kast zonder case fans, en die wordt makkelijk 80 graden.

Je hebt videokaarten met fans die voortdurend draaien, je kan wel instellen hoe langzaam, maar er zit een minimum op en bij sommige (vooral goedkope) kan dat nog behoorlijk luid zijn. Je hebt ook videokaarten die semi-passief koelen, dan draaien de fans alleen boven een bepaalde temperatuur. Dat heet meestal iets als "fan-stop" of "zero-fan" of zoiets, verschilt per merk. Wel kan je soms last krijgen van "oscillerende" fans, die telkens aan/uit gaan rond een bepaalde temperatuur en dat kan een hoop lawaai maken.

Voor jouw situatie zou ik een goede kaart met semi-passieve koeling opzoeken. Hier is er eentje die ik zelf zou vertrouwen. Zou wel kijken of je reviews en ervaringen kan vinden.
pricewatch: MSI GeForce GTX 1650 Gaming X 4G
Pagina: 1