Oude tweaker wil eerste custom loop maken : heeft wat vragen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 03-05 22:47
De afgelopen dagen zit ik te denken aan het volgende project voor de desktop :
Voor het eerst zelf een custom loop maken :)

Nu gebruik ik al jaren AIO (zowel GPU als CPU) alleen custom loop is net effe wat anders.
Ik wil het maken met EK WB onderdelen, zover ben ik.
Via de EK WB configurator achterhalen wat ik nodig heb : zover ben ik ook al.

Alleen :
Ik wil graag de toekomstige GPU (zij het een watergekoelde RTX 3090 of 6900XT) meenemen in de loop.
(Inno3D komt met de RTX 3090 Frostbite uit welke volgens mij een Alphacool water block is en Sapphire zou met een 6900Xt met Alphacool water block uit moeten komen als je de verhalen mag geloven)

Mijn huidige set up is :
AMD Ryzen 7 5800x
Gigabyte X570 Aorus Pro.
G.Skill Ripjaws V 32 Gb 36000Mhz RAM
1* Samsung 960 Evo 2TB
1* Samsung 970 QVL 4TB
1* Samsung 850 Evo 250Gb (download schijf)
1* WD Blue 4TB hdd.
Fractal Design Define R6

Zowel de 5800x als de X570 chipset zijn redelijke heet hoofden, een RTX 3090 is ook niet bepaald koel en de 6900XT lijkt nog iets erger te worden :

1) Is het mogelijk om een custom loop te maken waarin zowel een CPU, chipset als GPU zit :?
Waar ik namelijk bang voor ben is dat de GPU misschien de CPU en chipset gaat opwarmen en/of andersom
(Indien dit kan lijkt de beste manier van aansluiten me eerst de chipset, dan de CPU, dan de GPU ,vervolgens rad en dan pomp)

2) Indien een loop als dit kan : ga je toekomen met een 360mm radiator of kom je dan rijkelijk te kort :?
Uit mijn hoofd kan een Define R6 top mounted maximaal een 420mm rad aan, dit lijkt me nog wel het verstandigst om te gebruiken al twijfel ik of dit voldoende gaat zijn.

3) Alphacool gebruikt naar mijn weten 1/4 inch aansluitingen op hun GPU water blocks (voor zover ik kon achter halen)
Kom ik hiermee in de problemen als ik dit zou willen aansluiten op een EK WB set, zowel fitting diameter als slang diameter :?
(Ik heb hier net naar zitten zoeken op de site van EK maar ik kom er niet uit)

Inhoud : 40% cynisme, 50% sarcasme en 10% caffeine.

Beste antwoord (via dierkx36 op 16-11-2020 18:36)

• FiXeL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-04 17:33
Een enkele 360 is misschien wat karig, maar de dikte van de radiator is ook van invloed. Een dunne radiator kan minder warmte afvoeren dan een dikke, maar heeft in verhouding wel meer airflow. Ik draai nu zelf met 2x 240 radiator en een enkele 120mm rad en die koelen een GTX2080 Super en een i5 9400F (TDP 65Watt) Ik vindt dit zelf wel het minimale, dus voor mn kast in aanbouw ga ik voor 1x 360x28mm dik, 1x 360x38mm dik, en 1x 160x45mm. (gewoon omdat het kan en ik die HDD kooien in de PC-O11 toch niet ga gebruiken. :P

Maar om terug te komen op je vragen:

1) Ja, geen probleem. Het water warmt zowiezo op wanneer je componenten under load staan, dus je water temperatuur stijgt bij hogere belasting dan idle.

2) Per CPU/GPU is een 240 rad ongeveer wat je aan koelcapaciteit nodig hebt, minder kan, meer ook. Het duurt alleen dan wel langer/korter om de koelvloeistof weer op idle temps te krijgen. Een beetje overhead is verstandiger, ook omdat je dan in de zomer niet in de problemen komt.

3) Alphacool/EK/Bitspower etc, het is bijna altijd 1/4" BSP (Cilindrische gasdraad ISO 228) Kijk gewoon naar wat je zelf het mooiste vindt, Ik gebruik zelf nu Bitspower fittingen op radiatoren en blokken van EK, Alphacool, Koolance.

Waar je verder ff om moet denken is wel of geen alu in je loop, als je EK blokken gebruikt dan heb je koper/nikkel en daar moet je geen andere metalen bij doen. Ook doe je er verstandig aan om te kijken naar de verschillende mogelijkheden qua leidingen, ik had in mijn huidige kast alle vaste leidingen van gebogen koperleiding, en de aansluitingen naar de GPU/CPU was Tygon slang. Voor mn nieuwe kast ga ik voor gebogen acryl buis met bitspower knelfittingen. Zelf buigen is ff een dingetje, maar niet onmogelijk.

Nou ik hoop dat je hier wat mee kan. Enne, ben met 44 ook niet de jongste meer.. :)

Mn 3D printer blogje..

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• FiXeL
Een enkele 360 is misschien wat karig, maar de dikte van de radiator is ook van invloed. Een dunne radiator kan minder warmte afvoeren dan een dikke, maar heeft in verhouding wel meer airflow. Ik draai nu zelf met 2x 240 radiator en een enkele 120mm rad en die koelen een GTX2080 Super en een i5 9400F (TDP 65Watt) Ik vindt dit zelf wel het minimale, dus voor mn kast in aanbouw ga ik voor 1x 360x28mm dik, 1x 360x38mm dik, en 1x 160x45mm. (gewoon omdat het kan en ik die HDD kooien in de PC-O11 toch niet ga gebruiken. :P

1) Ja, geen probleem. Het water warmt zowiezo op wanneer je componenten under load staan, dus je water temperatuur stijgt bij hogere belasting dan idle.

2) Per CPU/GPU is een 240 rad ongeveer wat je aan koelcapaciteit nodig hebt, minder kan, meer ook. Het duurt alleen dan wel langer/korter om de koelvloeistof weer op idle temps te krijgen. Een beetje overhead is verstandiger, ook omdat je dan in de zomer niet in de problemen komt.

3) Alphacool/EK/Bitspower etc, het is bijna altijd 1/4" BSP (Cilindrische gasdraad ISO 228) Kijk gewoon naar wat je zelf het mooiste vindt, Ik gebruik zelf nu Bitspower fittingen op radiatoren en blokken van EK, Alphacool, Koolance.

Waar je verder ff om moet denken is wel of geen alu in je loop, als je EK blokken gebruikt dan heb je koper/nikkel en daar moet je geen andere metalen bij doen. Ook doe je er verstandig aan om te kijken naar de verschillende mogelijkheden qua leidingen, ik had in mijn huidige kast alle vaste leidingen van gebogen koperleiding, en de aansluitingen naar de GPU/CPU was Tygon slang. Voor mn nieuwe kast ga ik voor gebogen acryl buis met bitspower knelfittingen. Zelf buigen is ff een dingetje, maar niet onmogelijk.

Nou ik hoop dat je hier wat mee kan. Enne, ben met 44 ook niet de jongste meer.. :)

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
FiXeL schreef op maandag 16 november 2020 @ 17:06:

Bedankt voor het antwoord :)
(Ik bedoelde met oude tweaker trouwens dat ik al een tijd hier rondhing...maar kwa leeftijd klopt het ook wel :+ )

Ook bedankt voor de hint over aluminium in de loop, had ik niet bij stil gestaan.
Moet dus even nakijken of Alphacool aluminuim in hun GPU water blokken gebruikt.

Betreffende de radiator : 1* 360mm zou dus gaan maar word is niet aan te bevelen.
Een andere mogelijkheid is dat ik top mounted een 360mm radiator doe en front mounted een 240mm.
(Eigenlijk hetzelfde wat ik nou met AIO radiatoren heb
En dan de eerst de 360mm radiator in de loop, dan de 240mm radiator en dan naar de pomp ?

Ik wil zo ie zo soft tubing en knelfittingen gebruiken, voornamelijk omdat de desktop nogal regelmatig uit elkaar ligt en dan is hard tubing niet het makkelijkst om te gebruiken.

Bestaan er trouwens snelkoppelingen voor tubing :?
Mijn idee hierachter is dat als je een onderdeel wilt uitwisselen je niet iedere keer heel je loop moet leeglaten maar de snelkoppelingen kan gebruiken.
edit:
om zelf antwoord te geven : ja snelkoppelingen zijn er, tis alleen niet bijster mooi

Kan trouwens wel tot de ontdekking dat de chipset op het moederbord met water koeling doen mogelijk een probleem gaat vormen: denk dat de GPU recht boven de fittingen van het koelblock voor de chipset komt waardoor de slangen en fittingen niet gaat passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
Effe leeg laten lopen en weer verder is niet een issue hoor, teminste als je je aftap punt goed planned. (ergens onderin de loop) Heb afgelopen weekend mn CPU block uit de lus gehaald omdat ik die nodig had om leidingen te buigen. Heb nu al een hekel aan die stock intel cooler, magoed.

Soft tubing is het makkelijkst, ik heb in mn huidige kast ook nog steeds het nodige zitten, en das best prettig als je met dingen aan het schuiven bent zoals ik dat nu doe. (kast in aanbouw, kan in stappen spul overzetten)

Chipset koelen? Ik zie ook gasten die RAM koelen, en weet ik veel wat, maar als je de CPU en GPU pakt, en je zorgt middels de fans op de radiatoren voor een beetje airflow door de kast, dan heb je echt geen problemen met hardware die te warm wordt. Mn bak staat nu wat te idlen uit werk (beetje surfen, muziek, etc.) en dan is de water temp 26 graden, CPU package temp = 38 (stock intel koeler btw, luchtgekoeld atm) GPU = 28, NVME SSD = 41, Gewone SSD = 28 Geheugen = 32,5

Qua radiatoren zou ik zeker voor 360+240 gaan, dan heb je voor je setup voldoende capaciteit, en je kan altijd nog wat tweaken. :)

[ Voor 6% gewijzigd door FiXeL op 16-11-2020 19:05 ]

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
FiXeL schreef op maandag 16 november 2020 @ 19:03:
Effe leeg laten lopen en weer verder is niet een issue hoor, teminste als je je aftap punt goed planned. (ergens onderin de loop) Heb afgelopen weekend mn CPU block uit de lus gehaald omdat ik die nodig had om leidingen te buigen. Heb nu al een hekel aan die stock intel cooler, magoed.

Soft tubing is het makkelijkst, ik heb in mn huidige kast ook nog steeds het nodige zitten, en das best prettig als je met dingen aan het schuiven bent zoals ik dat nu doe. (kast in aanbouw, kan in stappen spul overzetten)

Chipset koelen? Ik zie ook gasten die RAM koelen, en weet ik veel wat, maar als je de CPU en GPU pakt, en je zorgt middels de fans op de radiatoren voor een beetje airflow door de kast, dan heb je echt geen problemen met hardware die te warm wordt. Mn bak staat nu wat te idlen uit werk (beetje surfen, muziek, etc.) en dan is de water temp 26 graden, CPU package temp = 38 (stock intel koeler btw, luchtgekoeld atm) GPU = 28, NVME SSD = 41, Gewone SSD = 28 Geheugen = 32,5

Qua radiatoren zou ik zeker voor 360+240 gaan, dan heb je voor je setup voldoende capaciteit, en je kan altijd nog wat tweaken. :)
Snap wat je bedoelt :Y

Heb een GPU met een AIO (Inno3D 2080 Ti iChill Black) en de CPU met een AIO (eerst een NZXT X62, nu een Arctic Cooling Liquid Cooler II 280mm.
Had een paar weken geleden een RTX 3090 gekocht, lucht gekoeld (Inno3D RTX iChill X4) ... noem het verwend zijn maar ik werd dus binnen een dag al helemaal gek van het lawaai van de fan's :X
Daarnaast stookte die kaart de hele desktop warm, zag componenten temperaturen bereiken die ik niet wil zien dus die is terug gestuurd naar de webshop.
(Even terzijde, er zit iets totaal niet goed in die serie videokaarten, warmte word niet goed afgevoerd en de fan's zijn echt luidruchtig)

De reden waarom ik de chipset wil koelen van X570 Aorus Pro is omdat deze ook behoorlijk warm word (idle 55/60 graden, belast 64)
Er zit een miezerige kleine fan op de chipset die je wel hoort...maar weinig koelt.
(En ja, er zit airflow over de chipset heen, maar echt veel doet het niet)
Ik heb zo iets van als je toch bezig bent enz :)

Nog een laatste vraag :
EKWB heeft diverse pomp/reservoir sets in het assortiment.
Maakt het in een setup met 2 radiators nog uit hoeveel capaciteit ze hebben :?
De laagste was 201 L/h en de hoogste 354L/h (354L/h lijkt me het best ?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
Meer flow = meer lawaai. Ik knijp mn pomp naar ongeveer 55-60% RPM zodat ik em niet meer hoor, maar flow is niet geweldig, Dat maakt an sich ook niet uit, zolang er maar flow is. Mn GTX 2080 Super gaat van 28 naar 80 graden binnen 10 seconden, maar koelt ook snel af. (niet zo snel als het opwarmen, maar wel rap) Check zowiezo wat voor controller je wilt gebruiken. Het Asus mobo wat ik nu heb zuigt om een pomp aan te sturen.. (hysterisis veel te zenuwachtig om stil te zijn, ook qua fans) Daarna een Corsair Commander Pro aangeschaft, maar die wil weer niet lekker werken met de pomp... :/ Dus uiteindelijk een pomp controller van aqua computer gehaald alleen voor de pomp: https://www.highflow.nl/a...-ultra-version-53167.html Voordeel is dat ie stalls detecteerd, en je pomp boost naar 100% als dat gebeurd, weet je dat je in ieder geval te laag zit qua RPM. :+

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
FiXeL schreef op maandag 16 november 2020 @ 19:34:
Meer flow = meer lawaai. Ik knijp mn pomp naar ongeveer 55-60% RPM zodat ik em niet meer hoor, maar flow is niet geweldig, Dat maakt an sich ook niet uit, zolang er maar flow is. Mn GTX 2080 Super gaat van 28 naar 80 graden binnen 10 seconden, maar koelt ook snel af. (niet zo snel als het opwarmen, maar wel rap) Check zowiezo wat voor controller je wilt gebruiken. Het Asus mobo wat ik nu heb zuigt om een pomp aan te sturen.. (hysterisis veel te zenuwachtig om stil te zijn, ook qua fans) Daarna een Corsair Commander Pro aangeschaft, maar die wil weer niet lekker werken met de pomp... :/ Dus uiteindelijk een pomp controller van aqua computer gehaald alleen voor de pomp: https://www.highflow.nl/a...-ultra-version-53167.html Voordeel is dat ie stalls detecteerd, en je pomp boost naar 100% als dat gebeurd, weet je dat je in ieder geval te laag zit qua RPM. :+
Check, duidelijk thanx _/-\o_

Ben al een lijstje aan het maken bij Highflow :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-05 19:54

World Citizen

FreeReef.nl

dierkx36 schreef op maandag 16 november 2020 @ 19:40:

Ben al een lijstje aan het maken bij Highflow :+
Ik zou ook dagelijks 2x de T.net V&A bekijken.

Niet elke dag, maar zeker 1x per week komt er iets voorbij wat interessant is. Ik heb mijn hele setup via V&A kunnen vinden. Verkopers van custom WC producten doen meestal wel hun best alles in orde te krijgen. Met wat foto's op speciaal verzoek ben ik honderden euro's goedkoper uit.

https://tweakers.net/waterkoeling/aanbod/

[ Voor 4% gewijzigd door World Citizen op 16-11-2020 23:45 ]

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dierkx36
World Citizen schreef op maandag 16 november 2020 @ 23:43:
[...]

Ik zou ook dagelijks 2x de T.net V&A bekijken.

Niet elke dag, maar zeker 1x per week komt er iets voorbij wat interessant is. Ik heb mijn hele setup via V&A kunnen vinden. Verkopers van custom WC producten doen meestal wel hun best alles in orde te krijgen. Met wat foto's op speciaal verzoek ben ik honderden euro's goedkoper uit.

https://tweakers.net/waterkoeling/aanbod/
Bedankt voor de tip :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
@FiXeL en @World Citizen

Sorry mensen, nog even een paar vragen :
Bij de reservior/pomp sets en radiators van EK WB, zitten daar ook blinde stoppen bij om de poorten te dichten die je niet gebruikt :?
En wat is het beste punt om een drain te maken ? aftakking op de pressure leiding direct van de pomp ?
(Heb je wel het laagste punt in je loop lijkt me)

Trouwens best een t€r!ng werk om uit te zoeken welke componenten nickel/koper zijn en welke aluminium , ik had verwacht dat die info iets makkelijker te achter halen was :+

[ Voor 4% gewijzigd door dierkx36 op 17-11-2020 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
@dierkx36 meestal zitten bij de rads plastic dopjes, en bij de waterkoel blokken echte doppen die afdichten. (Gpu blokken iig wel)

Beste is zo laag mogelijk in je case. Bij mn Corsair 600T zit het kraantje aan de onderzijde buiten de case... Past allemaal prima met de voeten eronder. (vereist wel wat boorwerk)

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
FiXeL schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 21:56:
@dierkx36 meestal zitten bij de rads plastic dopjes, en bij de waterkoel blokken echte doppen die afdichten. (Gpu blokken iig wel)

Beste is zo laag mogelijk in je case. Bij mn Corsair 600T zit het kraantje aan de onderzijde buiten de case... Past allemaal prima met de voeten eronder. (vereist wel wat boorwerk)
Check thanx :)

Ik zat er aan te denken om in de pressure leiding vanaf de pomp een aftaking te maken en daar een kraantje op te zetten (pressure leiding -> aftakking -> leiding van +/- 15cm met daarop kraantje)

Nog een laatste vraag :
Een 360mm rad van EK WB word een beetje een probleem, deze zijn echt amper leverbaar. (zit naar de PE 360mm te kijken gezien die dikte word aanbevolen)

Welke (merk/type) zou een goed alternatief zijn ?

PS :
Nog 1 laatste vraag sorry :$
Waar word in een custom loop de temperatuur van de koelvloeistof gemeten ?
Pomp ?
Ik kom namelijk ook radiators tegen waar een temp sensor (vermoed ik) in zit ?

[ Voor 10% gewijzigd door dierkx36 op 17-11-2020 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Decibel
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 09:48
dierkx36 schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 22:02:
[...]

Check thanx :)

Ik zat er aan te denken om in de pressure leiding vanaf de pomp een aftaking te maken en daar een kraantje op te zetten (pressure leiding -> aftakking -> leiding van +/- 15cm met daarop kraantje)

Nog een laatste vraag :
Een 360mm rad van EK WB word een beetje een probleem, deze zijn echt amper leverbaar. (zit naar de PE 360mm te kijken gezien die dikte word aanbevolen)

Welke (merk/type) zou een goed alternatief zijn ?

PS :
Pomp ?
Woops sorry, ik heb denk ik alle 360 PE rads opgekocht bij Highflow voor me nieuwe build :P Verder zijn rads van Alphacool altijd wel goed zou je een ander merk willen.

Tevens kan je Highflow het beste even een mailtje sturen (info@highflow.nl). Ze hebben echt een SUPER klantenservice die je zelfs op zondag avond om 21:00 nog helpt met vragen, en of bestellingen.

Temp sensor kan je plaatsen waar het je uitkomt aangezien het water op een gegeven moment overal ongeveer de zelfde temps gaat krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
Decibel schreef op woensdag 18 november 2020 @ 12:45:
[...]

Woops sorry, ik heb denk ik alle 360 PE rads opgekocht bij Highflow voor me nieuwe build :P Verder zijn rads van Alphacool altijd wel goed zou je een ander merk willen.

Tevens kan je Highflow het beste even een mailtje sturen (info@highflow.nl). Ze hebben echt een SUPER klantenservice die je zelfs op zondag avond om 21:00 nog helpt met vragen, en of bestellingen.

Temp sensor kan je plaatsen waar het je uitkomt aangezien het water op een gegeven moment overal ongeveer de zelfde temps gaat krijgen.
Ik hou het liever bij EK en Alphacool om mogelijke conflicten uit te sluiten :)

En bedankt trouwens voor het opkopen van alle PE 360's by the way :( :+

Maar zitten er dan geen temperatuur sensors in een pomp/reservoir unit of een radiator :?
Deze moet je zelf ergens plaatsen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Decibel
dierkx36 schreef op woensdag 18 november 2020 @ 13:20:
[...]

Maar zitten er dan geen temperatuur sensors in een pomp/reservoir unit of een radiator :?
Daarom raade ik ook een rad van Alphacool aan :P

Ja sorry :P Had 2 360 PE's nodig voor in me nieuwe build haha.

In de meeste rads/pompen etc. zitten geen temp sensors nee. Die zal je zelf ergens tussen moeten plaatsen.

Ik gebruik zelf deze: https://www.highflow.nl/w...or-inline-2x-g1-4-id.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
Decibel schreef op woensdag 18 november 2020 @ 13:25:
[...]

Daarom raade ik ook een rad van Alphacool aan :P

Ja sorry :P Had 2 360 PE's nodig voor in me nieuwe build haha.

In de meeste rads/pompen etc. zitten geen temp sensors nee. Die zal je zelf ergens tussen moeten plaatsen.

Ik gebruik zelf deze: https://www.highflow.nl/w...or-inline-2x-g1-4-id.html
Check dank je.
Een temp sensor als dit moet je dus tussen een leiding plaatsen als ik het goed zie.

Zat te kijken of Alphacool geen radiator waar al een temp sensor in zat of een opening vrij was gelaten voor een temp sensor maar die is er dus niet ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Decibel
dierkx36 schreef op woensdag 18 november 2020 @ 14:07:
[...]

Check dank je.
Een temp sensor als dit moet je dus tussen een leiding plaatsen als ik het goed zie.

Zat te kijken of Alphacool geen radiator waar al een temp sensor in zat of een opening vrij was gelaten voor een temp sensor maar die is er dus niet ..
De meeste temp sensors moet je in-line plaatsen ja. Er zijn er ook die je op een vrije opening kan plaatsen.
Bijvoorbeeld: https://www.highflow.nl/w...k-sparkle-bp-bswp-ct.html

Je hebt ze in alle kleuren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
dierkx36 schreef op woensdag 18 november 2020 @ 13:20:
[...]

Caseking.de heeft nog EK PE 360's op voorraad: https://www.caseking.de/e...360-schwarz-waek-788.html
PS :
Pomp ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Szr2Kd5eXECOYeGxY4vwXo4p2Jw=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MPRz4NMBCuJa4nYTaz1y8uTs.jpg?f=fotoalbum_medium

Ik heb de sensor in het reservoir zitten bij mn huidige kast, maar bij de nieuwe komt ie in de distributieplaat in een aansluiting die normaal voor de 2e videokaart gebruikt wordt. :)

[ Voor 42% gewijzigd door FiXeL op 18-11-2020 17:12 ]

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
FiXeL schreef op woensdag 18 november 2020 @ 17:06:
[...]

Caseking.de heeft nog EK PE 360's op voorraad: https://www.caseking.de/e...360-schwarz-waek-788.html

[...]

[Afbeelding]

Ik heb de sensor in het reservoir zitten bij mn huidige kast, maar bij de nieuwe komt ie in de distributieplaat in een aansluiting die normaal voor de 2e videokaart gebruikt wordt. :)
Zat ik ook al aan te denken :Y
Zag dat de pomp die ik wil gebruiken 2 out poorten en 1 inlet poort heeft, wou dus de temp sensor op 1 van de 2 outlet poorten zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
Owja, als je voor EK radiatoren gaat, die zijn voorzien van 6-32 UNC schroefdraad voor de ventilatoren. Je krijgt bij de radiator een set schroeven, maar mocht je voor een push-pull setup gaan met 6 fans per radiator dan kom je niet uit. Voor metrisch rij ik meestal ff langs een vestiging van de Fabory, maar die in Leeuwarden heeft amper engelse maten, dus dan bestel ik dat bij www.modelfixings.co.uk De website is zwaar gedateerd, maar ze leveren meestal binnen een week per briefpost. De site is in principe ook overpriced, maar niet zo overpriced als de gemiddelde casemod toko. :+

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
FiXeL schreef op woensdag 18 november 2020 @ 18:20:
Owja, als je voor EK radiatoren gaat, die zijn voorzien van 6-32 UNC schroefdraad voor de ventilatoren. Je krijgt bij de radiator een set schroeven, maar mocht je voor een push-pull setup gaan met 6 fans per radiator dan kom je niet uit. Voor metrisch rij ik meestal ff langs een vestiging van de Fabory, maar die in Leeuwarden heeft amper engelse maten, dus dan bestel ik dat bij www.modelfixings.co.uk De website is zwaar gedateerd, maar ze leveren meestal binnen een week per briefpost. De site is in principe ook overpriced, maar niet zo overpriced als de gemiddelde casemod toko. :+
Dank je voor de waarschuwing :)

Het is niet de bedoeling om op de radiatoren zowel push als pull, te maken, ik kom anders in de knoop met het moederbord.

Zouden iemand mijn configuratie lijst willen nakijken, of ik ergens een fout heb gemaakt :?

Pomp (waarom een hoge capaciteit pomp :? : liever teveel als te weinig, plus op een Gigabyte X570 Aorus Pro schijn je de pomp te kunnen af regelen) : https://www.highflow.nl/w...ddc-pwm-d-rgb-acetal.html

Rad 360mm : https://www.highflow.nl/w...opper-360mm-radiator.html

Rad 280mm : https://www.highflow.nl/w...-flow-280mm-radiator.html

Koel fan 120mm 3* https://www.highflow.nl/a...200rpm-pwm-fan-black.html

Koel fan 140mm 2* : https://www.highflow.nl/a...500-2000rpm-dual-set.html

Kabel Y-splitter 3 fan : https://www.highflow.nl/m...itter-3-fan-pwm-10cm.html

Kabel Y-splitter 2 fan : https://www.highflow.nl/m...itter-2-fan-pwm-10cm.html

Soft tubing : https://www.highflow.nl/w...9-5-15-9mm-3m-retail.html

Fittings, knel : https://www.highflow.nl/w...6.html?variation_id=16382

Koelvloeistof (heb 1000ml gepakt om wat extra's te hebben voor de zekerheid : https://www.highflow.nl/w...00ml-non-transparent.html

Bridge tool (hier snap ik eerlijk gezegd echt niet waar dit voor bedoelt is maar je schijnt het te moeten hebben :? ) : https://www.highflow.nl/w...bridging-tool-24-pin.html

Hier ben ik niet zeker van : volgens EK zou ik dit moeten gebruiken alleen lees ik op Reddit dat deze niet past op X570 Auros rev 1.2 moederborden : https://www.ekwb.com/shop...gb-plexi?___store=default

En deze ben ik ook niet zeker van, zoals gezegd wil ik de X570 chipset koelen en daar zou deze voor moeten zijn :? :
https://www.highflow.nl/w...m-chipset-aorus-x570.html

Wat ik nog mis is een koelblock voor de CPU, ik ben er niet zeker van of de huidige CPU blokken goed zijn voor een 5800x en EK zou binnen kort met "speciale" Zen 3 koel blokken uitkomen.

Optioneel :
Aftap kraan (hier moet nog een ei op gelegd worden gezien het plan was om de 2de outlet als drain te gebruiken, alleen met de temp sensor gaat dat dus niet) : https://www.highflow.nl/w...alve-10mm-g1-4-black.html

Idiot-prof vul kan :+ : https://www.highflow.nl/w...ren/spuitfles-1000ml.html

Het is nou alleen nog kijken welke videokaart erin komt :
Ik zat er eigenlijk aan te denken om een Inno3D RTX 3090 Frostbite te kopen, maar gezien de scores van de RX 6800 XT is dat faliakant geld wegt!€fen.
Wil dus even afwachten wat de RX 6900 XT doet, en of deze geleverd gaat worden met een waterkoel blok.

Als iemand nog tips/ideeën/aanbevelingen heeft hoor ik het graag :P

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

dierkx36 schreef op woensdag 18 november 2020 @ 19:53:
[...]

Koelvloeistof (heb 1000ml gepakt om wat extra's te hebben voor de zekerheid : https://www.highflow.nl/w...00ml-non-transparent.html
Ik zou de testfase gewoon lekker met Demi water van de supermarkt doen. Kun je hem een beetje doorspoelen, en mocht er een lek zijn dan gooi je geen duur water weg. Na 48 uur lekvrij met demi water tap je hem af en vul je hem met je dure vloeistof.
Bridge tool (hier snap ik eerlijk gezegd echt niet waar dit voor bedoelt is maar je schijnt het te moeten hebben :? ) : https://www.highflow.nl/w...bridging-tool-24-pin.html
Als je die op je voeding klikt dan springt je voeding aan. Als je dus gaat testen straks of alles lekdicht is, dan sluit je de PC niet aan op stroom, maar de watercooling onderdelen wel. Dan kun je dus testen zonder je moederbord "aan" te hebben staan. Geen schade bij lekkage. Het is dus een test tool voor het testen van je setup straks.
(Je kunt ook zelf een kabeltje knippen en die 2 pinnen op je kabel verbinden. Werkt prima, maar zo een bridge tool is gewoon handig. )
Optioneel :
Aftap kraan (hier moet nog een ei op gelegd worden gezien het plan was om de 2de outlet als drain te gebruiken, alleen met de temp sensor gaat dat dus niet) : https://www.highflow.nl/w...alve-10mm-g1-4-black.html
Je hebt ook gewoon splitters. Dat zijn vierkante blokje met maximaal 6 uitgangen. Ter grote van een dobbelsteen zeg maar. Daar draai je dan je sensor, aftap, instroom, uitstroom, etc op aan.

En tsja die fans. Ik ben zelf ook bezig met een WC waar een 480 en 380 in zit. Ik zou dan aan de voorkant in totaal 7 fans met LED verlichting willen.

Maar nog voor geen goud ga ik 25 euro per stuk uitgeven aan fans die ik "mooi" vind. Dan kijk ik nog liever tegen mijn radiator aan, dus ik pak dan ook 7 zwarte fans en plaats die achter de radiator in pull mode. 175 euro voor ventilatoren die een WC "stil" moeten houden en dus langzaam draaien. Nope.

FreeReef.nl

• FiXeL
Schoonspoelen van de rads kan vrij simpel: YouTube: How To Flush Your New Watercooling Radiator [EKWB CoolStream PE] Wat demi water verwarmen in de magnetron (wees hier voorzichtig mee, laat het niet koken want dat zie je niet totdat je er een andere stof bij doet en das niet fijn) en wat schoonmaak azijn. Effe een paar keer weken en spoelen en klaar is kees.

Voeding doorlussen deed ik vroeger altijd met een paperclip, groene draad naar iedere willekeurige zwarte draad en de voeding schakelt in. Alleen heb je tegenwoordig all black kabels of gesleeved en dan is het wat lastig te zien idd. Wel een handig tooltje, maar heb er zelf niet eentje.

Van die cubes zijn daar idd handig voor, heb er ook eentje in mn huidige lus zitten voor het aftap punt.

Led fans... Tja, de ene vindt het wel gaaf, de andere niet. Vroegâh had je alleen led fans in een enkele kleur, met slechte lagers dus die waren alleen in het begin lekker stil. Heb eigenlijk jarenlang Nocua's gehad, en ik draai nu nog steeds met fans die 9 jaar oud zijn. Kost wat, maar dan heb je ook wat. Maar, ik ga wel voor led fans aan de zichtzijde, en dat gaat de Corsair ique QL120 RGB fan worden in combinatie met een controller. Das 200 euro voor 6 fans... Eh crazy, maarja voor wat ik voor ogen heb met de build, heb ik ze wel nodig. :/

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dierkx36
Wacht, dat zijn LED fan's :?

Okay, dat komt er dus niet in (heb niks met al die verlichting)

Ik heb nog 2 140mm van NZXT liggen (AER P140). moet dus nog 3 120mm's hebben.

• FiXeL
Ik ga deze gebruiken voor de non-led zijde: https://www.caseking.de/n...efter-120mm-luna-079.html Is een PWM versie van de fans die ik nu gebruik, en ze zijn ook niet die afschuwelijk bruine kleur. (had ze overgespoten met de airbrush destijds)

Mn 3D printer blogje..

• dierkx36
Ik zit naar de NF-F12 industrial te kijken, schijnt een hele goede druk te leveren door de radiator heen

[edit]
Die van jou zijn een betere optie, iets minder druk als de NF-F12 2000 rpm, maar wel een stuk stiller

[ Voor 41% gewijzigd door dierkx36 op 19-11-2020 18:16 ]

• FiXeL
dierkx36 schreef op donderdag 19 november 2020 @ 18:11:
Ik zit naar de NF-F12 industrial te kijken, schijnt een hele goede druk te leveren door de radiator heen
Op 2000-3000 toeren moet dat zeker wel lukken. Maar of je daar vrolijk van gaat worden? :+

Mn 3D printer blogje..

• dierkx36
FiXeL schreef op donderdag 19 november 2020 @ 18:16:
[...]

Op 2000-3000 toeren moet dat zeker wel lukken. Maar of je daar vrolijk van gaat worden? :+
Had net m'n bericht aangepast dat die van jou een beter optie waren :+

• FiXeL
:P En ze zijn de helft goedkoper. :)

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
Na nog eens goed brain stormen toch nog een paar dingen in de configuratie veranderd :
In plaats van 1 360mm en 1 240mm worden het 2 360mm's : 1 top mounted en 1 front mounted.

Videokaart word naar alle waarschijnlijkheid een Inno3D RTX 3090 iChill Frostbite (er gaan wat geruchten rond dat de nieuwe AMD's niet denderd zijn in VR en niet goed met HP Reverb headsets om kunnen : ben nog op zoek naar bevestiging hiervan)

Tevens gaat er een nieuwe case komen, gezien de Define R6 al een aantal deuken heeft opgelopen.
Word een Define 7.

Wat ik nou wil doen is, zodra de custom onderdelen er zijn (en ik eindelijk er uit ben welke GPU ik wil |:( ) de custom set + GPU inbouwen in de Define 7.
De andere onderdelen zoals wil ik nog in de huidige desktop laten zitten tot de custom loop getest is op lekkage's ect.

Tijdens het testen van de custom loop zitten er dus geen CPU, moederboord , SSD's etc in de case alleen de GPU.
Moet dan alleen even een cheap-ass voeding ergens zien te vinden voor de pomp voor het testen.

Klopt mijn denk wijze ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

Ja alleen wil je uiteindelijk ook testen met je CPU en GPU aangesloten. Je zet de computer dan niet aan, maar sluit wel je GPU en CPU aan in de loop. Je wilt namelijk ook die verbindingen testen.

Dus je PC is helemaal klaar, maar je zet enkel je waterloop aan met die bridge connector. Als het in orde is haal je de bridge connector er af en steek je de kabel in je Mobo,GPU en HDD's.

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
World Citizen schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 10:41:
[...]

Ja alleen wil je uiteindelijk ook testen met je CPU en GPU aangesloten. Je zet de computer dan niet aan, maar sluit wel je GPU en CPU aan in de loop. Je wilt namelijk ook die verbindingen testen.

Dus je PC is helemaal klaar, maar je zet enkel je waterloop aan met die bridge connector. Als het in orde is haal je de bridge connector er af en steek je de kabel in je Mobo,GPU en HDD's.
GPU en koelblok CPU worden ook aangesloten :Y

Ik wil de hele loop al in de case doen en de leidingen aansluiten om te testen, ZONDER dat het moederbord, CPU etc erin zit, met uitzondering van de GPU dan.

Als na het testen alles lijkt te werken is het de bedoeling de CPU, het moederbord etc etc over te zetten naar de case met de custom loop.
Word effe moeilijk doen om alles erin te krijgen zonder de leidingen van de custom loop los te halen, dat dan weer wel

Het idee hierachter is dat als er wel iets lekt het niet op dure componenten terecht kan komen

[ Voor 4% gewijzigd door dierkx36 op 21-11-2020 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
@World Citizen en @FiXeL
Sorry, ben ik weer met een vraag :

Kan iemand van jullie mij vertellen wat nou het verschil is tussen een EK-Quantum Velocity waterblock en een Ek-Quantum Magnitude waterblock voor een AMD :?
Want buiten een behoorlijk aantal euros en wat visuele frutsels zie ik weinig verschil tussen die 2.

het is me ook niet echt duidelijk welke nou aan te bevelen is voor gebruik met een 5800x :
- De 1ne zegt een Magnitude en de configurator op EKWB komt weer met een Velocity aan ...
(Scheelt dik 100 euro ....)

PS :
Flow restriction in een velocity is ook minder als in een magnitude als ik een review mag geloven.
Alleen bij een velocity word de CPU bijna 2 graden warmer dan bij een magnitude (41 tegen 39)

[ Voor 15% gewijzigd door dierkx36 op 23-11-2020 18:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FiXeL
Nou, als je het mij vraagt, de ene koelt een fractie beter en heeft betere flow, en is dus duurder. (ik heb eerlijk gezegd geen idee) Een beetje het verhaal van moederboard van 200 euro v.s. eentje van 500 euro. Als je echt maar dan ook echt het allerbeste wilt, dan betaal je daar voor. Ik zou zelf gewoon de goedkopere nemen, het prestatieverschil is denk ik alleen echt goed merkbaar als je gaat overclocken, misschien een stukje hype? En het prijsverschil niet waard als je alleen maar wilt waterkoelen, imho. Ik heb zelf de EK classic voor socket 115x/20xx en die doet het prima voor wat ik er mee doe.

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
FiXeL schreef op maandag 23 november 2020 @ 18:25:
Nou, als je het mij vraagt, de ene koelt een fractie beter en heeft betere flow, en is dus duurder. (ik heb eerlijk gezegd geen idee) Een beetje het verhaal van moederboard van 200 euro v.s. eentje van 500 euro. Als je echt maar dan ook echt het allerbeste wilt, dan betaal je daar voor. Ik zou zelf gewoon de goedkopere nemen, het prestatieverschil is denk ik alleen echt goed merkbaar als je gaat overclocken, misschien een stukje hype? En het prijsverschil niet waard als je alleen maar wilt waterkoelen, imho. Ik heb zelf de EK classic voor socket 115x/20xx en die doet het prima voor wat ik er mee doe.
Ik wil best betalen voor prestatie, maar 100 euro meer voor 2 graden lager ... hmm beetje te vind ik.

Zag alleen dat er nog alleen nickel velocities te krijgen zijn geen kopere.
Maakt dat nog veel uit ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
Nikkel of koper is maar net wat je mooi vindt... Voor je loop maakt het niet uit, persoonlijk vindt ik nikkel mooier.

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
FiXeL schreef op maandag 23 november 2020 @ 18:32:
Nikkel of koper is maar net wat je mooi vindt... Voor je loop maakt het niet uit, persoonlijk vindt ik nikkel mooier.
Zat net al te googlen : nickel waterblocks hebben een koperen kern met een heel dun laagje nickel over de bodem heen.
Kwa prestaties zou het niet uit mogen maken.

Okay, het word dus een Velocity nickel zonder LED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

Weinig overtuigends te vinden op de promotie pagina van EKWB. Althans, ik zou inderdaad ook niet snel 100 euro meer uitgeven.

( Ik moet zelf ook nog een CPU blok aanschaffen, maar het project wat ik nu aan doen ben bestaat enkel uit V&A onderdelen van t.net. Dus ik moet nog een EK Intel blok scoren via hier... en dan zijn we compleet. )

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
World Citizen schreef op maandag 23 november 2020 @ 18:41:
Weinig overtuigends te vinden op de promotie pagina van EKWB. Althans, ik zou inderdaad ook niet snel 100 euro meer uitgeven.

( Ik moet zelf ook nog een CPU blok aanschaffen, maar het project wat ik nu aan doen ben bestaat enkel uit V&A onderdelen van t.net. Dus ik moet nog een EK Intel blok scoren via hier... en dan zijn we compleet. )
Wat ik met een review op technet kon vinden was een woping 2 graden verschil tussen tussen een magnitude en een velocity.

Lijkt me dat die 2 graden verschil wel op te vangen is met 2 Alphacool ST30 full copper X-Flow radiatoren :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

dierkx36 schreef op maandag 23 november 2020 @ 18:43:
[...]

Wat ik met een review op technet kon vinden was een woping 2 graden verschil tussen tussen een magnitude en een velocity.

Lijkt me dat die 2 graden verschil wel op te vangen is met 2 Alphacool ST30 full copper X-Flow radiatoren :+
Ik denk dat ik meer naar uiterlijk ga kijken. Ik hoef geen overclock records te breken, dus als hij gewoon goed presteert is het meer dan zat. Dan clock ik wel 100Mhz lager en kies voor een mooi uiterlijk. (ik heb een open kast)

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FiXeL
Wat me vooral opvalt met specialistische PC hardware, en andere niché producten is dat sommige producten wat opgeklopt/gehyped worden terwijl realistisch gezien het prestatievoordeel niet echt aantoonbaar veel beter is. Ik speelde tot de Covid-19 pandemie toesloeg ook regelmatig paintball op recreatief niveau en de afgelopen jaren heb ik heel wat opgeklopte producten voorbij zien komen die niet of nauwelijks deden wat geadverteerd werd. In die zin ben ik wel wat terughoudend, en misschien ook een nuchtere fries om niet gelijk alles maar aan te nemen als waarheid.

Met een paar leuke rads, een paar leuke blokken en een goeie pomp kan je een goeie WC loop bouwen, en als die een paar graden warmer wordt dan met de best of the best, prima. Mijn baas betaalt me ook niet de best of the best, dus keuzes zullen gemaakt moeten worden. :+

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dierkx36
World Citizen schreef op maandag 23 november 2020 @ 18:45:
[...]

Ik denk dat ik meer naar uiterlijk ga kijken. Ik hoef geen overclock records te breken, dus als hij gewoon goed presteert is het meer dan zat. Dan clock ik wel 100Mhz lager en kies voor een mooi uiterlijk. (ik heb een open kast)
Bij mij is het dus andersom : uiterlijk boeit me echt niet :+ , zoals het maar koel en stil is :P
(Nogmaals maar 100 euro voor 2 graden minder vind ik dan ook weer overdreven)
FiXeL schreef op maandag 23 november 2020 @ 18:49:
Wat me vooral opvalt met specialistische PC hardware, en andere niché producten is dat sommige producten wat opgeklopt/gehyped worden terwijl realistisch gezien het prestatievoordeel niet echt aantoonbaar veel beter is. Ik speelde tot de Covid-19 pandemie toesloeg ook regelmatig paintball op recreatief niveau en de afgelopen jaren heb ik heel wat opgeklopte producten voorbij zien komen die niet of nauwelijks deden wat geadverteerd werd. In die zin ben ik wel wat terughoudend, en misschien ook een nuchtere fries om niet gelijk alles maar aan te nemen als waarheid.

Met een paar leuke rads, een paar leuke blokken en een goeie pomp kan je een goeie WC loop bouwen, en als die een paar graden warmer wordt dan met de best of the best, prima. Mijn baas betaalt me ook niet de best of the best, dus keuzes zullen gemaakt moeten worden. :+
Idd, kijk bijvoorbeeld eens naar luchtkoelers op GPU's
50 tot 100 euro meer voor een bepaalde serie videokaart met x luchtkoeler die misschien als je het haalt 3 graden koeler is en ietsje stiller.
Leuk, maar ietsje stiller is nog steeds het geloei van die fan's rond je oren.
Kan je voor die 50/100 euro net zo goed een paar oordoppen kopen :?

[ Voor 86% gewijzigd door dierkx36 op 23-11-2020 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
Na de hele avond toch alles nog eens aan het controleren te zijn geweest, er achter gekomen dat het plan om 2 360mm radiatoren te gebruiken dus niet ging passen (gelukkig nu achter gekomen)

Dit word het nu, en het zou in theorie moeten kloppen : van beneden naar boven :
-EK-Quantum Kinetic TBE 160 VTX PWM D-RGB - Acetal
- Outlet poort komt een Alphacool HF Screw connector 90 G1/4OD revolvable 10mm (3/8 ID - 5/8 OD)
- 1 inlet poort komt ook een Alphacool HF Screw connector 90 G1/4OD revolvable 10mm (3/8 ID - 5/8 OD)
- de andere inlet poort word drain : 2* EK-STC Classic 10/16, stuk slang en een ball valve met als zekerheid een screwplug.

Vervolgens vanaf de outlet poort naar :
Inno3D RTX 3090 iChill Frostbite (2* EK-STC Classic 10/16)

En dan naar :
EK-Quantum Velocity - AMD Nickel + Acetal (weer 2 EK-STC Classic 10/16)

Vervolgens komt de eerste radiator (top mounted) :
Alphacool NexXxoS ST30 Full Copper X-Flow 360mm radiator (weer 2 EK-STC Classic 10/16), 1 ongebruikte poort gaat dienen als vul punt) en er komen 3 Noctua NF-P12 redux 1700 PWM - 120mm Fan's op.

Van de 360mm naar de front mounted :
Alphacool NexXxoS ST30 Full Copper X-Flow 280mm radiator
Bovenaan komt een Alphacool 16/10 compression fitting 45° revolvable G1/4 om de slang niet in al te moeilijk bochten te moeten wringen.
Onderaan komt een Barrow G1/4 - 10k Temperature Sensor en aan de andere zijde gaat hij middels weer een EK-STC Classic 10/16 terug naar de pomp.
Ik heb nog 2 Aer P140's van NZXT liggen en een pwm splitter voor 2 fan's, die gaan op deze radiator gebruikt worden.

[ Voor 17% gewijzigd door dierkx36 op 24-11-2020 00:05 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dierkx36
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ayZTJuSn2mDzZDKDlnA3i7gBGFk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7tKnLOfUl3z5HGGBRNjZ5HYE.jpg?f=fotoalbum_large

Let the fun begin :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

*O* Nice!

Als je tegen problemen aanloopt met -wat dan ook-, laat het weten!

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
World Citizen schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 17:25:
[...]

*O* Nice!

Als je tegen problemen aanloopt met -wat dan ook-, laat het weten!
Hou op over problemen, zit echt al 3 dagen te k!@/&n |:(
Kwam er redelijk snel achter dat ik in het ontwerpen een fout met aansluitingen had gemaakt : wat volgens de manual zou moeten passen in de kast....je raad het al : paste niet.

Vanmiddag de nieuwe fittings en splitter binnen gekregen die ik nog nodig had, vanochtend stad en land afgereden op zoek naar 4 spacers van 30mm, maar eindelijk alles bij mekaar en alles in mekaar gezet.

Het systeem is nou bijna 4 uur aan het draaien voor een lektest en lucht uit het systeem halen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cQU5QsKaX1Sp7VfilnRZ8AtnZ6A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AulveCXdyCdNrOYlnYlpqAJI.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door dierkx36 op 27-11-2020 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
HIJ DRAAIT :*)

Nog geen lekkages.
Net even 3DMark gedraaid : RTX 3090 word max 38 graden, de AMD 5800X word daarentegen 64 graden : hier moet nog naar gekeken worden.
(Idle zit de 5800X op 26 graden, da's dan weer netjes...)

Weet iemand toevallig een gadget voor Windows 10 waar je kan instellen waar bepaalde temps kan zien zodat die worden weergeven op je bureaublad :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 01-05 17:12

Fordox

00101010

Ziet er netjes uit :) Je eerste waterkoeling build is altijd een avontuur.

Volgens mij zijn de amd 5000 series aardige heethoofdjes, maar ze mogen ook heet worden volgens AMD. Heeft te maken met de locatie van de sensor die nu anders is dan eerst. Volgens mij mogen ze gewoon de 90 graden aantikken. Je idle temps geven al aan dat hij iig goed wordt gekoeld.

Qua tooltje voor HW monitoring, ik gebruik altijd MSI afterburner. Het grafiek deel met alle temperaturen kun je apart laten zien met het (zeer kleine) knopje 'detach'. Die kun je ook laten opstarten met Windows.

Het enige dat een beetje jammer is, is de lege achterste fan positie. Eerder hing ik daar mijn reservoir op in mijn eigen waterkoeling build.

[ Voor 11% gewijzigd door Fordox op 27-11-2020 23:58 ]

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
dierkx36 schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 21:02:
HIJ DRAAIT :*)

Nog geen lekkages.
Net even 3DMark gedraaid : RTX 3090 word max 38 graden, de AMD 5800X word daarentegen 64 graden : hier moet nog naar gekeken worden.
(Idle zit de 5800X op 26 graden, da's dan weer netjes...)

Weet iemand toevallig een gadget voor Windows 10 waar je kan instellen waar bepaalde temps kan zien zodat die worden weergeven op je bureaublad :?
64 graden is heel normaal hoor. Het grootste probleem bij CPU's is de warmte in het water krijgen. Met 4 pompen en 7 radiatoren zou de temp niet veel beter zijn.

Om de temps te laten zien gebruik ik al jaren Raimeter. Dit ziet er dan zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/br6HEOvS8vDx_Ygp0vSSCRXKqck=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d9Gj7pxCw2FO9AIG70pQvR2D.jpg?f=fotoalbum_medium

De bron is hier CoreTemp voor de CPU en MSI Afterburner voor de GPU data. De skin is System.Monitor.HUD.

Ik gebruik zelf nog een Aquaero om de fans op de watertemp te laten draaien wat er voor zorgt dat ze nooit harder draaien dan nodig. Omdat ik zelf 2 stuks 4x120mm rad's heb draaien de fans tijdens internetten of iets als een film kijken niet en koelt de boel passief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
Fordox schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 23:55:
Ziet er netjes uit :) Je eerste waterkoeling build is altijd een avontuur.

Volgens mij zijn de amd 5000 series aardige heethoofdjes, maar ze mogen ook heet worden volgens AMD. Heeft te maken met de locatie van de sensor die nu anders is dan eerst. Volgens mij mogen ze gewoon de 90 graden aantikken. Je idle temps geven al aan dat hij iig goed wordt gekoeld.

Qua tooltje voor HW monitoring, ik gebruik altijd MSI afterburner. Het grafiek deel met alle temperaturen kun je apart laten zien met het (zeer kleine) knopje 'detach'. Die kun je ook laten opstarten met Windows.

Het enige dat een beetje jammer is, is de lege achterste fan positie. Eerder hing ik daar mijn reservoir op in mijn eigen waterkoeling build.
Gebruikte al een tijd water koeling, alleen dat waren AIO's
Dacht dat een custom loop wel "effe"te doen was... fout |:( : leer momenten gehad en genoteerd (had wel wat geld gescheeld als ik het bij het plannen het al gezien had)

5800x zijn idd heethoofden :Y, vraag me ook af waar ze op de Frostbite de tempreatuur meten, als je kijkt naar de temps zodra er belasting is lijkt het niet direct op de GPU.
Gebruik HwInfo en Afterburner, wist niet dat je in Afterburner dit dus nog apart kon laten zien, thanx :)

In een Define R6 heb je toch minder ruimte dan ik verwachte, zeker als je een redelijk air flow over andere onderdelen (onder andere PIC-E SSD's) wilt blijven houden.
Volgens de handleiding van Fractal Design zou een 360 en een 280 "makkelijk" moeten passen, ja bij gebruik van een vaseline en een schoenlepel ja :X
PilatuS schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 00:05:
[...]

64 graden is heel normaal hoor. Het grootste probleem bij CPU's is de warmte in het water krijgen. Met 4 pompen en 7 radiatoren zou de temp niet veel beter zijn.

Om de temps te laten zien gebruik ik al jaren Raimeter. Dit ziet er dan zo uit:

[Afbeelding]

De bron is hier CoreTemp voor de CPU en MSI Afterburner voor de GPU data. De skin is System.Monitor.HUD.

Ik gebruik zelf nog een Aquaero om de fans op de watertemp te laten draaien wat er voor zorgt dat ze nooit harder draaien dan nodig. Omdat ik zelf 2 stuks 4x120mm rad's heb draaien de fans tijdens internetten of iets als een film kijken niet en koelt de boel passief.
Rainmeter, heb ik een paar weken geleden voorbij zie komen maar kreeg het niet aan de praat.
Van het weekend nog eens proberen, zag er netjes uit en overzichtelijk uit :Y

Aquaero is idd ook een goede : een X570 Aorus Pro begrijpt dus niet dat je de fan's op de water tempreatuur wil laten draaien dus af ent toe schieten ze vol uit.
Op zich niet echt een probleem maar reageren puur op de water temperatuur zou mooi zijn thanx :)

[ Voor 11% gewijzigd door dierkx36 op 28-11-2020 00:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
dierkx36 schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 00:18:
[...]
Aquaero is idd ook een goede : een X570 Aorus Pro begrijpt dus niet dat je de fan's op de water tempreatuur wil laten draaien dus af ent toe schieten ze vol uit.
Op zich niet echt een probleem maar reageren puur op de water temperatuur zou mooi zijn thanx :)
Een Aquaero is voor een goede customsetup wel echt een must vind ik. Ergens even een sensor plaatsen met een standaard G1/4 plug en klaar. Waar de senssor zit maakt niet uit.

Ga je dan met de software aan de slag krijg je dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ngTLPmFZPxiV4Why6D9fx5jzR8U=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dJhSC75ZOjHYj5bBmryrk4Tk.jpg?f=fotoalbum_medium

De fans op de radiatoren draaien idle niet. Ga ik gamen gaan ze ietjes draaien waarbij alleen de fans op de bovenste rad gaan draaien. Wordt de boel dan wat wamer gaan daarna de fans op de onderste rad draaien en dan alle 8 ietjes harder of zachter aan de hand van de watertemp. Zit nu op minimale watertemp van 37 graden voor de eerste rad en 38 voor de 2e, daar onder doen de fans dus niets. De max watertemp staat op 42 graden, maar daar komt ie toch nooit. Dit geeft niet de beste temps natuurlijk, maar wel een extreem stil systeem. Of de GPU temp nou 40 of 50 graden is maakt mij niets uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LY_AyN5OVl8GTQU6piWkum63_-o=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/4mIUKaqiJu8U31hZtj7gnFlh.png?f=fotoalbum_medium

Ik heb rainmeter op de desktop staan, maar ik gebruik ook iCUE gezien ik ook een Commander pro gebruik als fancontroller. Je kan daarnaast ook je RGB meuk aansturen, das voor TS wat minder interessant, maar het kan. :)

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nAgK0almRti-Y1XHBi90ZmNXxnw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/wGdFQJSWj0tUhh1SBoPff826.png?f=fotoalbum_large
Als we toch screenshots gaan invoegen, dit is mijn MSI afterburner grafiekschermpje op mn tweede monitor (ik draai 2 ultrawide monitoren, dus dan past dit wel aardig). Let niet op de zaagtand-vormige CPU temp, alleen Ryzen Master kan hier een mooie temperatuur van uitlezen. Ik vind het wel knap lastig want ik kan mn fans met deze sensor read-outs niet op CPU temp laten reageren. Onder load kloppen de temps wel.

Toch interessant om te zien hoe andere Tweakers dit doen :) Misschien is dit wel zn eigen topic waard (Hoe monitor jij jouw hardware topic)

[ Voor 21% gewijzigd door Fordox op 28-11-2020 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

-IN- je desktop weergeven weet ik eigenlijk niet. Als ik een 2e scherm heb om een dashbord op weer te geven, dan doe ik het met AIDA. Ik vind de manier waarop je daar een thema bouwt fijn.

Dat word toch ook je volgende MOD @dierkx36 , een 7" schermpje in je kast modden waarop je de temps weergeeft in een mooi bijpassend thema. :Y)

Die kan mooi ergens in je PSU cover.

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FiXeL
Het kan ook simpel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9_AAAB6ll0Sg1PlQKf0KF715hf0=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xyN4vgzfncIU354EGPP6A3Sg.jpg?f=fotoalbum_medium

Het display geeft de temperatuur weer van het koelwater. Bevalt me eigenlijk zo goed dat de nieuwe case er ook eentje krijgt. En ze kosten maarliefst 3 hele euro's inclusief shipping bij ome ali: https://nl.aliexpress.com/item/32999224962.html Er zit ook een relais op de print, en je kan met set een temperatuur instellen zodat het relais schakelt. Leuk, maar hij houdt de instelling niet vast en ik heb er heel even een paar fans aan gehad maar die zitten nu aan de commander pro.

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
@World Citizen

Ik zat meer te denken aan een koelblock voor de chipset van het moederbord als volgende mod, maar ben bang dat dat dus niet gaan passen.

@Fordox Zag zoiets gisteravond ook voorbij komen op Google, zo'n weergave op je desktop.
Ben er nog even mee bezig geweest maar kreeg het om een 1 of andere manier niet aan de praat :/

@PilatuS en @FiXeL Rainmeter moet ik ook van het weekend nog naar kijken, ben alleen nou aan het trouble shoten.

Alles is lek dicht, alleen de CPU temperatuur zit me niet lekker.
Bij het laden van X-Plane 11 (+/- 1,3TB aan scenery) schiet hij naar de 74 graden en blijft daar tijdens het laden ook (CPU klokt ook terug naar 4,65 over alle cores)
X-Plane crashed om een 1 of andere manier ook na een aantal minuten : ik kan in het log niet achter halen waarom.
CPU temp word alleen zodra alles draait wel normaler : +/- 65 graden.

Vind het alleen raar gezien ik met de Arctic Liquid Cooler een lager CPU temp had...

edit:

Never mind, mijn eigen vraag een tijd geleden al beantwoord |:( 8)7
Alleen uitdokeren waarom X-Plane nou crashed maar da's voor een ander topic

Vervolgens blijkt dat de RTX 3090 Frostbite de chipset koeler blokkeerd : lees hij drukt de chipset koeler aan waardoor de fan niet kan draaien (misschien dat die crash daardoor kwam.

Koelvloeistof temperatuur belast +/- 31 graden, de top mounted radiator word hand warm en de front mounted radiator is dan alweer koel.
De cyclus lijkt dus te kloppen.

Ben nou de CPU even creatief aan het warm stoken : met een duplicate file finder 34000 digitale comics op dubbele files laten zoeken : vind geen 1 CPU leuk :+

CPU tikt nou 72 graden aan, valt wel op dat hij weinig warmte naar de koelvoeistof doorgeeft : die blijft stug 25/26 graden :?

[ Voor 31% gewijzigd door dierkx36 op 28-11-2020 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

dierkx36 schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 14:44:
@World Citizen
maar ben bang dat dat dus niet gaan passen.
Dat kennen we hier niet. ;)

Ik vraag me bij deze foto af of de clipjes van je ddr sloten achter of onder je fans zitten.

Heb je helemaal geen ruimte? Want ik vermoed dat een Monoblock niet veel groter dan je bord uit zal vallen.
Als je DDR past op die sloten in deze foto.. dan moet het wel passen toch? Anders stuur je een foto naar de fabrikant en vraag je het.

Schijn eens een zaklamp in de kast en maak een foto.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y4kuWfqupdFU20wDt8UEUEi6oYY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2MRndJiMYfmKkCgOWBAZp1SW.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door World Citizen op 28-11-2020 15:39 ]

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

@World Citizen Een monoblock is om je VRM en CPU te koelen, hij heeft het over de chipset, het koelblok met ventilator achter de GPU/onder de RAM sloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

Fordox schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 15:44:
@World Citizen Een monoblock is om je VRM en CPU te koelen, hij heeft het over de chipset, het koelblok met ventilator achter de GPU/onder de RAM sloten
Owww. :) oops.

Dat moet toch ook wel passen. Als er een fan tussen past zoals nu heb je gewoon het juiste koelblok nodig met de uitgangen aan de juiste kant. Dat hoeft echt niet dikker te zijn dan zo een kleine fan.

Dat word wellicht een beetje knutselen.

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
Ik moet meten, maar volgens mij is het chipset koelblok van EK dikker dan de fan die standaard op de chipset zit.
Krijg nou amper een velletje papier tussen die fan en de gpu (net effe geprobeerd)

Zag dat er ook een klein beetje schuim in de koelvloeistof in het reservoir zit.
(Zie geen schuim in de kanalen zitten)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FiXeL
Je houdt altijd wat lucht in je loop, en als de pomp dat meeneemt dan kan er wat schuim ontstaan. Maar dat trekt meestal wel weg. Heb 2 weken terug mn CPU block uit de loop gehaald om in mn nieuwe kast te passen, de loop is nog steeds aan het ontluchten en ik mag er denk ik nu wel 50ml koelvloeistof bij doen om af te toppen, maar hij gaat over een goeie maand toch weer leeg.

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
FiXeL schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 16:21:
Je houdt altijd wat lucht in je loop, en als de pomp dat meeneemt dan kan er wat schuim ontstaan. Maar dat trekt meestal wel weg. Heb 2 weken terug mn CPU block uit de loop gehaald om in mn nieuwe kast te passen, de loop is nog steeds aan het ontluchten en ik mag er denk ik nu wel 50ml koelvloeistof bij doen om af te toppen, maar hij gaat over een goeie maand toch weer leeg.
Check duidelijk thanx 🙂

Zal vanavond nog even een foto maken hoe het systeem er nu uitziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

dierkx36 schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 16:12:
Ik moet meten, maar volgens mij is het chipset koelblok van EK dikker dan de fan die standaard op de chipset zit.
Krijg nou amper een velletje papier tussen die fan en de gpu (net effe geprobeerd)

Zag dat er ook een klein beetje schuim in de koelvloeistof in het reservoir zit.
(Zie geen schuim in de kanalen zitten)
Volgens mij zijn die waterblokken ook niet een standaard product. Volgens mij verschilt dat weer bij moederbord, een beetje hetzelfde als monoblocks.

Thermalright had vroeger wel van die alternatieve chipsetheatsinks, dan heb je een heatpipe torenkoeler waardoor je geen fan meer nodig hebt.
http://thermalright.com/p...chipset-heatsink-archive/ deze dingetjes.

Oh blijkbaar heb je toch waterbloks van EK voor Aorus moederborden https://www.ekwb.com/news...-x570-aorus-motherboards/

En zo weet je dat je hobby/projectje uit de hand loopt :)

Het schuim is redelijk normaal in het begin, dat trekt er wel uit. Heb je bij het bleeden je systeem een paar keer schuin gehouden? Dat helpt vaak ook enorm om wat luchtbellen te manipuleren :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dierkx36
Fordox schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 19:02:
[...]

Volgens mij zijn die waterblokken ook niet een standaard product. Volgens mij verschilt dat weer bij moederbord, een beetje hetzelfde als monoblocks.

Thermalright had vroeger wel van die alternatieve chipsetheatsinks, dan heb je een heatpipe torenkoeler waardoor je geen fan meer nodig hebt.
http://thermalright.com/p...chipset-heatsink-archive/ deze dingetjes.

Oh blijkbaar heb je toch waterbloks van EK voor Aorus moederborden https://www.ekwb.com/news...-x570-aorus-motherboards/

En zo weet je dat je hobby/projectje uit de hand loopt :)

Het schuim is redelijk normaal in het begin, dat trekt er wel uit. Heb je bij het bleeden je systeem een paar keer schuin gehouden? Dat helpt vaak ook enorm om wat luchtbellen te manipuleren :)
Nee, eigenlijk totaal geen schuin gehad :N
Eerste keer vullen deed ik via een poort op die niet gebruikt werd op de 360mm...dat duurde me dus te lang en vervolgens via het reservoir gevuld :$
Afentoe 1 van de pluggen boven op het deksel van het reservoir losdraaien om lucht af te laten en het kv niveau blijven aftoppen tot 2/3 van het reservoir.

Sinds het vullen gisteren is hij 2 mm gedaald, denk ik met ontluchten geluk heb gehad.

Net even gemeten : het "koelblok"en de fan die standaard op een X570 Aorus Pro zitten is 1 cm hoog.
Kan zo even 1 2 3 niet achter halen wat de afmetingen zijn van dat koelblok van EK WB (naar dat blok zat ik trouwens al te kijken ;) ) zometeen effe verder zoeken

Het gaat me echt niet om het modden : belangrijkste voor mij is koeling en dat het stil is.
Kamer waar de desktop in staat word zomers nogal afgrijselijk warm : afgelopen zomer trok zelfs de AOI van de "oude" Inno3D 2080TI iChill Black en de NZXT X62 het niet meer.

Zoals belooft : foto van het geheel :
Let effe niet op de lus links bovenin : ik kon echt niks anders verzinnen, met 90 graden koppelingen en een heel klein stukje slang was niet te doen.
En het elastiekje op het reservoir zit er om het peil in de gaten te houden : jep, ziet er niet uit maar wel functioneel :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DZov3shUucHm-h0LKwbeTXLdvlU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U7DBFblJP1PlDIpV4l9ttUMQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/78xJhVm_3FtAsBbgd0TaJCb-MFY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dEM1nFT7IDabO1LWs9QpaGHa.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door dierkx36 op 28-11-2020 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

dierkx36 schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 19:34:
[...]

Nee, eigenlijk totaal geen schuin gehad :N
Eerste keer vullen deed ik via een poort op die niet gebruikt werd op de 360mm...dat duurde me dus te lang en vervolgens via het reservoir gevuld :$
Afentoe 1 van de pluggen boven op het deksel van het reservoir losdraaien om lucht af te laten en het kv niveau blijven aftoppen tot 2/3 van het reservoir.
ik zei schuiN als in het systeem kantelen, niet schuiM :p Maar je slangen in de bovenhoek zien er goed gevuld uit, ik denk dat je het meeste lucht er wel uit hebt. Eigenlijk wil je je systeem ook vullen via het reservoir, daarvoor is het reservoir er ook. Je pomp hoort ervoor te zorgen dat het vloeistof in het hoogste punt komt. Het gebruiken van een ontluchtingschroef is daarom ook nodig, dus dat heb je allemaal wel goed gedaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
Fordox schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 19:56:
[...]

ik zei schuiN als in het systeem kantelen, niet schuiM :p Maar je slangen in de bovenhoek zien er goed gevuld uit, ik denk dat je het meeste lucht er wel uit hebt. Eigenlijk wil je je systeem ook vullen via het reservoir, daarvoor is het reservoir er ook. Je pomp hoort ervoor te zorgen dat het vloeistof in het hoogste punt komt. Het gebruiken van een ontluchtingschroef is daarom ook nodig, dus dat heb je allemaal wel goed gedaan :)
SchuiN, schuiM, bijna hetzelfde :$

Nee, zat gisteren al te zoeken of er geen ontluchtingsventielen zijn die je kan plaatsen op het reservoir, in plaats van een plug, maar die waren er dus niet.
Leek me wel makkelijk :Y

De slangen aan de bovenzijde zitten trouwens helemaal vol.
Al er ergens nog veel lucht zou zitten is het de bovenzijde van de 360mm radiator.

[ Voor 8% gewijzigd door dierkx36 op 28-11-2020 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Een ontluchting wil je op het hoogste punt van je loop hebben, dus eigenlijk in je bovenste radiator. Ik heb wel eens een radiator gehad waarin er daadwerkelijk een ontluchtingschroef zat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Fordox schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 20:04:
Een ontluchting wil je op het hoogste punt van je loop hebben, dus eigenlijk in je bovenste radiator. Ik heb wel eens een radiator gehad waarin er daadwerkelijk een ontluchtingschroef zat.
Het hoeft echt niet het hoogste punt te zijn hoor. Ik heb nog nooit een setup gehad waarbij het reservoir het hoogste punt was en ik ontlucht altijd al via het reservoir.

Als de vloeistof er in zit dan hou ik de kast schuin terwijl de pomp draait en schud ik als een idioot met de kast. Op die manier komt vrijwel alles er uit en de rest gaat er na een paar dagen automatisch wel uit.

Een hoogste punt hebben is misschien wel handig, maar zeker niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
Wat anders :
Hoeveel RPM zou je minimaal moeten hanteren om circulatie te houden in je loop ?

Heb het idee dat de Kinetic 160 VTX bij 25% snelheid te weinig capaciteit heeft om voldoende flow te leveren.
Bij 50% lijkt het beter.
(Dat gezegd, de pomp is dusdanig stil dat hem constant op 80 of 100 % laten draaien je niet eens zou horen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
dierkx36 schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 21:36:
Wat anders :
Hoeveel RPM zou je minimaal moeten hanteren om circulatie te houden in je loop ?

Heb het idee dat de Kinetic 160 VTX bij 25% snelheid te weinig capaciteit heeft om voldoende flow te leveren.
Bij 50% lijkt het beter.
(Dat gezegd, de pomp is dusdanig stil dat hem constant op 80 of 100 % laten draaien je niet eens zou horen)
Hoeveel RPM is niet te zeggen. Het gaat er om hoeveel flow er over blijft. Een pomp doet als voorbeeld 700 liter per uur, maar na alle restrictie in de loop blijft er misschien 150 liter over. Hoeveel RPM nodig is dat hangt volledig van de setup af en hoeveel flow er dus overblijft.

Ik draai zelf met 2 stuks D5 op 35% van het maximale vermogen en hou dan 80 liter per uur over. Als het goed is klopt dat aadig met de flowmeter die ik heb. 80 liter per uur is een pisstraalje, maar voldoende voor prima temps.

Met jouw setup gok ik dat die 25% te weinig is en zou ik 50% aanraden. Zonder flowmeter blijft dat echter bij een gok. Een setup heeft een minimale hoeveelheid flow nodig om goed te presteren, dan nog meer flow toevoegen helpt vrijwel niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
PilatuS schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 21:53:
[...]

Hoeveel RPM is niet te zeggen. Het gaat er om hoeveel flow er over blijft. Een pomp doet als voorbeeld 700 liter per uur, maar na alle restrictie in de loop blijft er misschien 150 liter over. Hoeveel RPM nodig is dat hangt volledig van de setup af en hoeveel flow er dus overblijft.

Ik draai zelf met 2 stuks D5 op 35% van het maximale vermogen en hou dan 80 liter per uur over. Als het goed is klopt dat aadig met de flowmeter die ik heb. 80 liter per uur is een pisstraalje, maar voldoende voor prima temps.

Met jouw setup gok ik dat die 25% te weinig is en zou ik 50% aanraden. Zonder flowmeter blijft dat echter bij een gok. Een setup heeft een minimale hoeveelheid flow nodig om goed te presteren, dan nog meer flow toevoegen helpt vrijwel niet.
Duidelijk thanx :)

Ga morgen nog wat met die curve spelen in BIOS, bv 50% 60% tot 35 graden en dan gelijkmatig laten stijgen naar 100% bij 50 graden.

Zat net even bij highflow te kijken hoeveel een flow meter kost, is minder dan ik verwachte dus die staat ook op de to-do lijst :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
dierkx36 schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 22:34:
[...]
Zat net even bij highflow te kijken hoeveel een flow meter kost, is minder dan ik verwachte dus die staat ook op de to-do lijst :)
Aquacomputer heeft wel goed spul en dat werkt ook gelijk met eventueel de Aquaero. Of je wel of geen Aquaero gaat gebruiken zou ik sowieso even laten afhangen van welke flowmeter je koopt.

Ik gebruik zelf deze: https://www.freezinghardw...-doorstromingssensor.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

PilatuS schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 20:52:
[...]

Het hoeft echt niet het hoogste punt te zijn hoor. Ik heb nog nooit een setup gehad waarbij het reservoir het hoogste punt was en ik ontlucht altijd al via het reservoir.

Als de vloeistof er in zit dan hou ik de kast schuin terwijl de pomp draait en schud ik als een idioot met de kast. Op die manier komt vrijwel alles er uit en de rest gaat er na een paar dagen automatisch wel uit.

Een hoogste punt hebben is misschien wel handig, maar zeker niet nodig.
Ik kan als enigste reden bedenken dat het mogelijk potentieel iets minder stil is. Ik heb hetzelfde probleem. Ik had de mogelijkheid een Rad onder te plaatsen of deze helemaal boven te plaatsen. Gezien dat rad geen extra aansluitingen heeft, is beide onhandig.

Als ik hem onder plaats kan ik hem niet aftappen,
Als ik hem boven plaats kan er lucht in blijven zitten.

Dat laatste is waar ik bang voor was. Als je rad het hoogste punt is, en je hebt geen extra aansluiting op je rad (geplaatst met fittingen naar beneden gericht), dan kan je technisch het rad niet ontluchten, en loop je het risico dat je rad niet 100% gevuld is met water.

Uiteraard helemaal op te lossen door je kast even om te draaien en van onderaf af te vullen, maar handig is het niet echt.

Als er lucht in je rad zit, kan dat geluid gaan maken. Althans, als er ook maar ergens lucht in een aquarium setup zit.. ga je dat vaak horen in huiskamers. Dit kan erg vervelend worden.

Iets anders kan ik ook niet bedenken.

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
World Citizen schreef op zondag 29 november 2020 @ 09:36:
[...]

Ik kan als enigste reden bedenken dat het mogelijk potentieel iets minder stil is. Ik heb hetzelfde probleem. Ik had de mogelijkheid een Rad onder te plaatsen of deze helemaal boven te plaatsen. Gezien dat rad geen extra aansluitingen heeft, is beide onhandig.

Als ik hem onder plaats kan ik hem niet aftappen,
Als ik hem boven plaats kan er lucht in blijven zitten.

Dat laatste is waar ik bang voor was. Als je rad het hoogste punt is, en je hebt geen extra aansluiting op je rad (geplaatst met fittingen naar beneden gericht), dan kan je technisch het rad niet ontluchten, en loop je het risico dat je rad niet 100% gevuld is met water.

Uiteraard helemaal op te lossen door je kast even om te draaien en van onderaf af te vullen, maar handig is het niet echt.

Als er lucht in je rad zit, kan dat geluid gaan maken. Althans, als er ook maar ergens lucht in een aquarium setup zit.. ga je dat vaak horen in huiskamers. Dit kan erg vervelend worden.

Iets anders kan ik ook niet bedenken.
Door te schudden met de kast zorgt de pomp er voor dat de lucht die er in zit netjes door het water meegenomen wordt naar het reservoir waar het er uit kan. Er zit in mijn setup geen enkele luchtbel.

Het enige wat lastig kan zijn is als je een rad hebt die niet ligt maar staat met de aansluitingen aan de onderkant. Dan kan er boven in lucht komen die lastig er uit te krijgen is. Alleen ligt de rad boven in de kast dan gaat de lucht er heel makkelijk uit.

Hier dus nog nooit een setup gehad met een hoogste punt voor ontluchten en altijd alle lucht er uit gekregen. Ik heb zelfs een setup gehad waarbij het reservoir het laagste punt was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
@PilatuS , @Fordox ,@World Citizen ,@FiXeL

Wat is een "toelaatbare" koelvloeistof temperatuur :?

Het gaat hier allemaal goed totdat ik met DCS begin (toegeven, ik ben de GPU nogal aan het pushen in DCS : 4* MSAA in VR vind tie nie prettig
Daarnet ging de koelvloeistof temperatuur naar 41 graden, CPU naar 78 en GPU naar 51.
(Kamer temperatuur zal rond de 17 graden zijn, de warmte komt dus echt van de hardware)

Heb daarnet even het 1 en ander veranderd :
- RPM curve van de pomp aangepast (onder de 30 draait die nou 60 % en boven de 30 gaat hij naar 75% bij 40 graden en 100% bij 50 graden)
- Er zit nou nog maar 1 fan op CPU_FAN (1 van de 360mm)
- De andere 2 fan's van de 360 zitten nou op SYS_FAN1, de 2 fan's van de 280mm zitten SYS_FAN2 zodat ik die kan regelen op de temperatuur van de koelvloeistof.

Deze oplossing lijkt te werken :
Maximale temperatuur koelvloeistof is 38 graden.
GPU 50 graden
CPU max 74

Ik het nog zitten kijken voor de Aquacomputer, alleen deze heeft een vrij USB 2.0 slot op het moederbord nodig...en die heb ik dus niet meer |:(
(1 USB 2.0 slot is voor de voeding, een RM1000i en het ander USB 2.0 slot voor de frontpanel)

Moet trouwens nog een oplossing vinden voor de PCI-E SSD, deze zit naast de RTX 3090 en word nogal warm gestookt .... 60 graden :X

[ Voor 10% gewijzigd door dierkx36 op 29-11-2020 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Die 38 graden is wel prima als dat de max is. Mijn maximale koelvloeistof temp is 41 graden, maar daar komt ie nooit. Ik heb maar een 6700K en 1080Ti met 2 stuks 4x120mm rad's. Ik laat de vloeistoftemp juist hoog worden omdat ik dan voor een deel passief kan draaien. Als ik de max temp op 32 graden zou zetten lukt dat ook wel, maar dan heb ik meer herrie.

Je kan de Aquaero trouwens ook aansluiten, programmeren en opslaan op de Aquaero en weer loskoppelen. Voordat bij mij Windows draait en dus de software van de Aquaero, doet ie gewoon wat ie moet doen omdat alle instellingen al in het apparaat zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
PilatuS schreef op zondag 29 november 2020 @ 20:01:
Die 38 graden is wel prima als dat de max is. Mijn maximale koelvloeistof temp is 41 graden, maar daar komt ie nooit. Ik heb maar een 6700K en 1080Ti met 2 stuks 4x120mm rad's. Ik laat de vloeistoftemp juist hoog worden omdat ik dan voor een deel passief kan draaien. Als ik de max temp op 32 graden zou zetten lukt dat ook wel, maar dan heb ik meer herrie.

Je kan de Aquaero trouwens ook aansluiten, programmeren en opslaan op de Aquaero en weer loskoppelen. Voordat bij mij Windows draait en dus de software van de Aquaero, doet ie gewoon wat ie moet doen omdat alle instellingen al in het apparaat zitten.
Duidelijk, dank je :Y

De fan's draaien bij 40 graden op 70% snelheid, dus net hoorbaar.
(Ik hoop dat dit in de zomer goed gaat komen maar we gaan het zien)

De PCI-E SSD is net veranderd naar een ander slot : leuk weetje voor degene die een Gigabyte X570 Aorus serie willen kopen :
Tis leuk dat Gigabyte die heatspreaders voor PCI-E SSD's er bij doet : 100 punten ...maar zorg dan ook voor de correcte dikte thermal pad :+
Die is dus 1 mm dik, als je een Samsung 970 Evo hebt kom je dus een halve mm te kort.

PS :
Nog even gekeken of er nog lucht zou kunnen zitten in de top mounted radiator : die is dus helemaal afgetopt met koelvloeistof.
Als er nou ergens nog lucht zit zou het knap zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door dierkx36 op 29-11-2020 22:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Je SSD vindt het niet erg om op 60 graden te draaien. Sommige NAND chips vinden het juist fijn om een beetje warm te draaien https://electronics.stack...ly-affect-its-reliability
Dus dat is helemaal dikke prima.

De temps van je GPU zien er prima uit, met een koelvloeistof temp van 38 graden blijft dat ook nog wel koelen. CPU temp is opzich prima. Misschien zou je een keer kunnen proberen om de koelpasta anders aan te brengen, verder zie ik hardwarematig niet hoe je die kouder krijgt. Waarschijnlijk koelt ie wel af met een undervolt.

Over een jaartje (of 2) laat je weer weten als je onderhoud hebt gepleegd? :)

[ Voor 6% gewijzigd door Fordox op 29-11-2020 22:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dierkx36
Fordox schreef op zondag 29 november 2020 @ 22:05:
Je SSD vindt het niet erg om op 60 graden te draaien. Sommige NAND chips vinden het juist fijn om een beetje warm te draaien https://electronics.stack...ly-affect-its-reliability
Dus dat is helemaal dikke prima.

De temps van je GPU zien er prima uit, met een koelvloeistof temp van 38 graden blijft dat ook nog wel koelen. CPU temp is opzich prima. Misschien zou je een keer kunnen proberen om de koelpasta anders aan te brengen, verder zie ik hardwarematig niet hoe je die kouder krijgt. Waarschijnlijk koelt ie wel af met een undervolt.

Over een jaartje (of 2) laat je weer weten als je onderhoud hebt gepleegd? :)
Over dat sommige SSD's een vuurtje wel prettig vinden was ik al tegengekomen.
Weet alleen niet of de 970 Evo in die groep valt, moet ik nog uitzoeken.
Die SSD zit nou in een ander slot en dat lukt te werken : net even 15 minuten zitten stoken met 3DMark en de SSd word maar 44 graden.

De koelpasta aanpassen staat voor van de week op de planning :Y

Onderhoud is voor mij nog niet helemaal duidelijk:
De 1ne schrijf reinigen en nieuwe kv om de 6 maanden voor, de ander weer om het jaar.

Denk dat ik over 6 maanden het aftap, een paar uur gedeminiraliseerd water er door heen jaag en dan nieuw kv erin.
Die 11 euro per fles is nou ook niet echt een deuk in het budget :+

Maar je gaat er van horen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Hoe vaak de vloeistof ververst moet worden hangt voornamelijk af van welke vloeistof. Ik gebruik hier al heel lang alleen demiwater met een toevoeging en dan kan 2 jaar prima. Sommige vloeistof van Mayhems is zelfs na 5 jaar nog prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Als je een wat dikkere vloeistof hebt zoals pastel kleurige vloeistof, dan moet je eens in het jaar je blokken schoonmaken. Anders is het afhankelijk van de kwaliteit van je flexibele slangen en vloeistof in het reservoir, dat zie je snel genoeg wanneer het een beurt nodig heeft.
Denk dat ik over 6 maanden het aftap, een paar uur gedeminiraliseerd water er door heen jaag en dan nieuw kv erin.
Dat is al ietwat rigoureus maar het kan zeker geen kwaad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
@dierkx36 mn maximale temps waren tot nu toe iets van 32 graden, maar tegen die tijd draaien alle fans ook al op 100%. In de zomer verwacht ik dat het wel richting de 35+ graden zal gaan onder load.

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
FiXeL schreef op maandag 30 november 2020 @ 17:01:
@dierkx36 mn maximale temps waren tot nu toe iets van 32 graden, maar tegen die tijd draaien alle fans ook al op 100%. In de zomer verwacht ik dat het wel richting de 35+ graden zal gaan onder load.
32 graden is netjes :Y

Hier is het stabiel bij 36/37 graden, dan draaien de fan's op 50%, dus daar is nog speling.

Wil ook nog gaan proberen de RTX 3090 te undervolten, misschien zit daar nog winst in.
Was vanmiddag al bezig met settings die ik van een andere tweaker had gehad, maar daar zat weinig verschil met wat de normale V/T curve doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
dierkx36 schreef op maandag 30 november 2020 @ 17:52:
[...]

32 graden is netjes :Y

Hier is het stabiel bij 36/37 graden, dan draaien de fan's op 50%, dus daar is nog speling.

Wil ook nog gaan proberen de RTX 3090 te undervolten, misschien zit daar nog winst in.
Was vanmiddag al bezig met settings die ik van een andere tweaker had gehad, maar daar zat weinig verschil met wat de normale V/T curve doet.
Thnx. :)

Hmja op dit moment zit alleen de RTX 2080 super nog in de loop, maar de i5 9400F is ook niet echt een heethoofd. Voor de nieuwe PC ga ik toch voor de i7 9700K maar ik verwacht geen hogere temps omdat de nieuwe kast meer koelcapaciteit heeft qua radiator oppervlak. (nu 2x 240 en 1x 120 radiator, en dat wordt 2x 360 en 1x 160) Je kan denk ik wel wat winnen met je temp curve, voor doorsnee gebruik is de pc lekker stil, maar tijdens gamen heb ik de curves toch wel aggressief ingesteld om de warmte maar snel kwijt te kunnen.

Water temps van 30 graden+ is op zich ook geen ramp, maar boven de 50 wordt wel wat spannend, want hoe goed kan je dan nog koelen? Plus die warmte moet weg, wat in de zomer met meer moeite gaat dan nu.

Maar maak je niet te druk over de temps, misschien is je fancurve nog niet helemaal lekker ingesteld voor wat jij met je pc doet, maar dat komt vanzelf.

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
FiXeL schreef op maandag 30 november 2020 @ 18:05:
[...]

Thnx. :)

Hmja op dit moment zit alleen de RTX 2080 super nog in de loop, maar de i5 9400F is ook niet echt een heethoofd. Voor de nieuwe PC ga ik toch voor de i7 9700K maar ik verwacht geen hogere temps omdat de nieuwe kast meer koelcapaciteit heeft qua radiator oppervlak. (nu 2x 240 en 1x 120 radiator, en dat wordt 2x 360 en 1x 160) Je kan denk ik wel wat winnen met je temp curve, voor doorsnee gebruik is de pc lekker stil, maar tijdens gamen heb ik de curves toch wel aggressief ingesteld om de warmte maar snel kwijt te kunnen.

Water temps van 30 graden+ is op zich ook geen ramp, maar boven de 50 wordt wel wat spannend, want hoe goed kan je dan nog koelen? Plus die warmte moet weg, wat in de zomer met meer moeite gaat dan nu.

Maar maak je niet te druk over de temps, misschien is je fancurve nog niet helemaal lekker ingesteld voor wat jij met je pc doet, maar dat komt vanzelf.
Had gelezen dat de pomp tot max 60 graden aankan, dus ik wil het idd echt ver onder de 50 houden.
Moiet idd nog spelen met de fan curve, tis het belangrijkst dat ze onder het simmen voldoende draaien.
Je hoort ze nou wel maar ze komen nergens boven uit, ze zouden dus wel naar 60 of 65% kunnen bij 35 graden.

Staat ook nog op de planning voor van de week :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
Lekker tweaken die handel, moet ik straks ook met de nieuwe kast. :P

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dierkx36
FiXeL schreef op maandag 30 november 2020 @ 19:17:
Lekker tweaken die handel, moet ik straks ook met de nieuwe kast. :P
Was het eerst ook van plan, omdat er geen 2 360mm in de R6 paste.
Ben nou blij dat ik geen andere kast meer gekocht heb gezien de hoeveelheid "aanpassingen" aan de Define R6 :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dierkx36
Even voor jullie lol en leedvermaak :+ :
Gisteravond begon er iets te "tikken" , bij gebrek aan beter verwoording, bij de pomp.
Vanochtend werd ik er stapel gek van : dus de bende uit mekaar en spoelen :

1) Het reservoir bleek los te zitten :X
2) Om eerst de CPU in de loop te doen en dan pas de GPU bleek met drainen niet het meest briljante idee, redelijk wat KV bleef zowel bij de CPU als de GPU zitten.
3) Tijdens het drainen kwam er een redelijk plop uit de loop... d'r heeft dus ergens nog een behoorlijke hoeveelheid lucht gezet (snap echt niet waar maar goed)

Dus :
Loop aangepast : nu eerst de GPU en dan de CPU.
Opnieuw pasta bij de CPU gedaan
Spul gespoeld en lek test.
Koelvloeistof gezuiverd en terug in de loop, vervolgens lopen dansen met de kast om alle lucht er uit te krijgen :')
Koelvloeistof ziet er nou wel niet meer uit maar ja even pech.

Temps van de KV zijn iets gedaald op deze manier, ook de CPU is nu ietsje lager : leermoment weer gehad :)

[ Voor 3% gewijzigd door dierkx36 op 01-12-2020 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Leuk he, waterkoeling :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
Ja grandioos :')

Na dagen uitproberen met afstellen is het nou eindelijk zo'n beetje zoals ik het wil hebben :
Undervolten van de RTX 3090 is niet echt een succes : kwa prestaties heb ik met de huidige curve 3% winst en het verbruik is met 10 watt gedaald :')
Koeling van de CPU ben ik nog niet blij mee, maar dat ligt aan de AMD en niet aan de loop.
(Jammer genoeg is het nog niet mogelijk om de CPU via BIOS te undervolten)

Loop alleen nog wel steeds met de gedachte dat de loop het met een warme zomer niet gaat trekken, dus zit al aan een paar aanpassingen te denken.

Heeft iemand van jullie, uit nieuwsgierigheid, wel eens de temperatuur in de kast gemeten als alles voluit draait :?
Gisteren bij de Gamma zo'n cheap-ass binnen thermometer gehaalt en in de kast gelegd, bij idle zit hij 5 graden boven kamer temperatuur en met belasting is de temperatuur in de kast 30 graden met 27% luchtvochtigheid :+

Trouwens voor degene met NF-P12 redux fan's (en die dit niet weten) : de sweet spot met die fan's is 1300 rpm of 77% speed.
Daarboven doet ze weinig extra.
(Gisteren aan het uitproberen geweest :) )

Pagina: 1